Udzielanie rad – ćwiczenia w mówieniu
Udzielanie rad – ćwiczenia w mówieniu
Cele lekcji
Ogólny cel lekcji:
Uczeń doskonali sprawność mówienia pod kątem przygotowania do ustnego egzaminu maturalnego.
a) Wiadomości
Uczeń zna:
schemat ustnego egzaminu maturalnego na poziomie podstawowym
formy udzielania i prośby o rady
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi udzielić rady i poprosić o nią
ćwiczy sprawność mówienia
wykorzystuje posiadaną wiedzę w nowej sytuacji
wykonuje ćwiczenia związane z tematem
bierze udział w rozmowie sterowanej
c) Postawy
Uczeń:
potrafi poprawnie zachować się podczas mówienia, pracy w parach i w kontaktach z nauczycielem
harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem
nie wstydzi się rozmawiać z kolegami podczas odgrywania ról
nie przepisuje odpowiedzi z klucza
2. Metoda i forma pracy
Metoda: podejście komunikacyjne, pytania‑odpowiedzi, audiolingwalna, odgrywanie ról
Forma: praca w parach i indywidualna
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel sprawdza listę obecności i pracę domową. Następnie podaje temat i ogólny cel lekcji: „Będziecie prosić o i udzielać rad. Będziecie ćwiczyć słuchanie i mówienie.”
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel pyta uczniów, jakich rad można udzielać na co dzień: gdzie, komu, jak poprosić o radę. Uczniowie odpowiadają. Nauczyciel uzupełnia ich wiedzę oraz kieruje do podręcznika, strona 18.
Uczniowie czytają rady i tłumaczą je. Nauczyciel podaje dodatkowe zwroty i pomysły. Uczniowie zapisują je w zeszytach. Przydatne zwroty i wyrażenia znajdują się w załączniku (a).
Nauczyciel dyktuje kilka próśb i rad, a uczniowie pisemnie tłumaczą je na język angielski. Przykładowe zdania do tłumaczenia znajdują się w załączniku (b).
Uczniowie w parach przygotowują ćwiczenie 1 i 2, uzupełniając dialogi pisemnie. Nauczyciel chodzi po klasie, monitoruje pracę i poprawia błędy. Odpowiada też na pytania uczniów. Po zakończeniu pracy uczniowie czytają dialogi na głos i tłumaczą je na język polski (nauczyciel pyta: What does it mean?). Nauczyciel upewnia się, że uczniowie nie przepisują odpowiedzi z klucza.
Uczniowie ćwiczą mówienie - odgrywanie ról w parach. Każda para dostaje 1 sytuację z ćwiczenia 3 i przygotowuje wypowiedź. Potem pary prezentują swoje rozmowy przed kolegami.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel ocenia aktywność wszystkich uczniów plusami i minusami. Zadaje też i wyjaśnia pracę domową. Przypomina o konieczności nauczenia się poznanych dziś zwrotów.
5. Bibliografia
Anna Bogobowicz, Hanna Mrozowska, Mariusz Misztal, Matura z języka angielskiego. Testy, Warszawa, Longman 2004.
Hanna Komorowska, Metodyka nauczania Języków Obcych, Warszawa, WSIP 1999.
Wincenty Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak 2003.
Małgorzata Rutkowska‑Paszta, Uczyć lepiej i ciekawiej, Wrocław, Wersus 2002.
Anna Sikorzyńska, Hanna Mrozowska, Mariusz Misztal, Matura z języka angielskiego. Repetytorium, Warszawa, Longman 2004.
6. Załączniki
Przydatne zwroty i wyrażenia
I’d like to…
Can you recommend a cheap hotel?
Could you give me some advice?
What would you do if you were in my position?
What shall I do now?
Do you have any idea what I could do?
You’d better…
Why don’t you…?
If I were you…
I think you could…
I don’t think you should…
Zdania do tłumaczenia
Zepsuł mi się komputer. Co mam zrobić?
Co powinnam zrobić?
Nie powinieneś tego robić.
Jak dostać się do centrum?
Dlaczego nie przestaniesz palić?
Lepiej znajdź sobie pracę.
Na twoim miejscu poszedłbym na policję.
c) Zadanie domowe
Zareaguj po angielsku:
Twój kolega żeni się. Poradź mu kilka rzeczy.
Nie możesz znaleźć pracy. Poproś o kilka rad.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Jeśli uczniowie dobrze znają język angielski, należy im przygotować więcej ról do odegrania.