Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Udzielanie rad – ćwiczenia w mówieniu

Cele lekcji

Ogólny cel lekcji:

Uczeń doskonali sprawność mówienia pod kątem przygotowania do ustnego egzaminu maturalnego.

a) Wiadomości

Uczeń zna:

  • schemat ustnego egzaminu maturalnego na poziomie podstawowym

  • formy udzielania i prośby o rady

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi udzielić rady i poprosić o nią

  • ćwiczy sprawność mówienia

  • wykorzystuje posiadaną wiedzę w nowej sytuacji

  • wykonuje ćwiczenia związane z tematem

  • bierze udział w rozmowie sterowanej

c) Postawy

Uczeń:

  • potrafi poprawnie zachować się podczas mówienia, pracy w parach i w kontaktach z nauczycielem

  • harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem

  • nie wstydzi się rozmawiać z kolegami podczas odgrywania ról

  • nie przepisuje odpowiedzi z klucza

2. Metoda i forma pracy

Metoda: podejście komunikacyjne, pytania‑odpowiedzi, audiolingwalna, odgrywanie ról

Forma: praca w parach i indywidualna

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel sprawdza listę obecności i pracę domową. Następnie podaje temat i ogólny cel lekcji: „Będziecie prosić o i udzielać rad. Będziecie ćwiczyć słuchanie i mówienie.”

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel pyta uczniów, jakich rad można udzielać na co dzień: gdzie, komu, jak poprosić o radę. Uczniowie odpowiadają. Nauczyciel uzupełnia ich wiedzę oraz kieruje do podręcznika, strona 18.

  2. Uczniowie czytają rady i tłumaczą je. Nauczyciel podaje dodatkowe zwroty i pomysły. Uczniowie zapisują je w zeszytach. Przydatne zwroty i wyrażenia znajdują się w załączniku (a).

  3. Nauczyciel dyktuje kilka próśb i rad, a uczniowie pisemnie tłumaczą je na język angielski. Przykładowe zdania do tłumaczenia znajdują się w załączniku (b).

  4. Uczniowie w parach przygotowują ćwiczenie 1 i 2, uzupełniając dialogi pisemnie. Nauczyciel chodzi po klasie, monitoruje pracę i poprawia błędy. Odpowiada też na pytania uczniów. Po zakończeniu pracy uczniowie czytają dialogi na głos i tłumaczą je na język polski (nauczyciel pyta: What does it mean?). Nauczyciel upewnia się, że uczniowie nie przepisują odpowiedzi z klucza.

  5. Uczniowie ćwiczą mówienie - odgrywanie ról w parach. Każda para dostaje 1 sytuację z ćwiczenia 3 i przygotowuje wypowiedź. Potem pary prezentują swoje rozmowy przed kolegami.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel ocenia aktywność wszystkich uczniów plusami i minusami. Zadaje też i wyjaśnia pracę domową. Przypomina o konieczności nauczenia się poznanych dziś zwrotów.

5. Bibliografia

  1. Anna Bogobowicz, Hanna Mrozowska, Mariusz Misztal, Matura z języka angielskiego. Testy, Warszawa, Longman 2004.

  2. Hanna Komorowska, Metodyka nauczania Języków Obcych, Warszawa, WSIP 1999.

  3. Wincenty Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak 2003.

  4. Małgorzata Rutkowska‑Paszta, Uczyć lepiej i ciekawiej, Wrocław, Wersus 2002.

  5. Anna Sikorzyńska, Hanna Mrozowska, Mariusz Misztal, Matura z języka angielskiego. Repetytorium, Warszawa, Longman 2004.

6. Załączniki

Przydatne zwroty i wyrażenia

I’d like to…

Can you recommend a cheap hotel?

Could you give me some advice?

What would you do if you were in my position?

What shall I do now?

Do you have any idea what I could do?

You’d better…

Why don’t you…?

If I were you…

I think you could…

I don’t think you should…

Zdania do tłumaczenia

Zepsuł mi się komputer. Co mam zrobić?

Co powinnam zrobić?

Nie powinieneś tego robić.

Jak dostać się do centrum?

Dlaczego nie przestaniesz palić?

Lepiej znajdź sobie pracę.

Na twoim miejscu poszedłbym na policję.

c) Zadanie domowe

Zareaguj po angielsku:

  1. Twój kolega żeni się. Poradź mu kilka rzeczy.

  2. Nie możesz znaleźć pracy. Poproś o kilka rad.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Jeśli uczniowie dobrze znają język angielski, należy im przygotować więcej ról do odegrania.

R1KDvJAEmcJ7T

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 116.09 KB w języku polskim
RqbmFXRoE6Ucy

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 24.00 KB w języku polskim