Układ krwionośny – budowa serca i naczyń krwionośnych. Mały i duży obieg krwi
Układ krwionośny – budowa serca i naczyń krwionośnych. Mały i duży obieg krwi
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
nazywa poszczególne elementy budujące serce,
wymienia naczynia krwionośne,
wymienia elementy dużego obiegu krwi,
wymienia elementy małego obiegu krwi.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
narysować schemat budowy serca ssaka,
narysować schemat dużego obiegu krwi i małego obiegu krwi,
zaznaczyć kierunek przepływu krwi w obiegach krwi.
2. Metoda i forma pracy
Metody wykorzystane na lekcji to praca z podręcznikiem i dyskusja. Na podstawie wiadomości z podręcznika i wykorzystując środki dydaktyczne, uczniowie odpowiadają na stawiane przez nauczyciela pytania i wykonują polecenia. Następnie uczniowie samodzielnie zapisują notatkę w zeszycie.
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik
Plansze dydaktyczne
Model budowy serca
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Zapoznanie uczniów z tematem lekcji i przebiegiem zajęć.
b) Faza realizacyjna
Wskazany uczeń czyta z podręcznika fragment dotyczący budowy serca.
Nauczyciel prosi jednego z uczniów o nazwanie poszczególnych elementów budowy serca i wskazanie ich modelu.
Uczniowie zapisują w zeszycie notatkę.
Kolejny uczeń odczytuje fragment mówiący o naczyniach krwionośnych.
Inny uczeń, wykorzystując plansze, formułuje i dyktuje notatkę charakteryzującą tętnice, żyły i naczynia włosowate.
Kolejny wskazany uczeń czyta o obiegach krwi.
Wykorzystując plansze, nauczyciel omawia przepływ krwi w obiegu płucnym i obiegu obwodowym, następnie na tablicy rysuje schemat obiegów krwi, z uwzględnieniem kierunku przepływu krwi. Uczniowie rysują schematy w zeszytach.
c) Faza podsumowująca
Powtórzenie najważniejszych informacji i podyktowanie zadania domowego.
5. Bibliografia
Grzegorek J., Biologia. Podręcznik dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum, wyd. drugie, WSiP, Warszawa 2002, s. 84‑87.
Hoser P., Fizjologia organizmów z elementami anatomii człowieka, wyd. pierwsze, WSiP, Warszawa 1996, s. 191‑200.
6. Załączniki
Zadanie domowe
Na narysowanym na lekcji schemacie układu krwionośnego zaznacz na niebiesko naczynia krwionośne, którymi przepływa krwi natlenowana, a na zielono naczynia krwionośne, którymi przepływa krew odtlenowana. Uzasadnij swoją odpowiedź.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Scenariusz lekcji dla klasy II, poziom podstawowy.