Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Układ krwionośny – budowa serca i naczyń krwionośnych. Mały i duży obieg krwi

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • nazywa poszczególne elementy budujące serce,

  • wymienia naczynia krwionośne,

  • wymienia elementy dużego obiegu krwi,

  • wymienia elementy małego obiegu krwi.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • narysować schemat budowy serca ssaka,

  • narysować schemat dużego obiegu krwi i małego obiegu krwi,

  • zaznaczyć kierunek przepływu krwi w obiegach krwi.

2. Metoda i forma pracy

Metody wykorzystane na lekcji to praca z podręcznikiem i dyskusja. Na podstawie wiadomości z podręcznika i wykorzystując środki dydaktyczne, uczniowie odpowiadają na stawiane przez nauczyciela pytania i wykonują polecenia. Następnie uczniowie samodzielnie zapisują notatkę w zeszycie.

3. Środki dydaktyczne

  • Podręcznik

  • Plansze dydaktyczne

  • Model budowy serca

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Zapoznanie uczniów z tematem lekcji i przebiegiem zajęć.

b) Faza realizacyjna

  1. Wskazany uczeń czyta z podręcznika fragment dotyczący budowy serca.

  2. Nauczyciel prosi jednego z uczniów o nazwanie poszczególnych elementów budowy serca i wskazanie ich modelu.

  3. Uczniowie zapisują w zeszycie notatkę.

  4. Kolejny uczeń odczytuje fragment mówiący o naczyniach krwionośnych.

  5. Inny uczeń, wykorzystując plansze, formułuje i dyktuje notatkę charakteryzującą tętnice, żyły i naczynia włosowate.

  6. Kolejny wskazany uczeń czyta o obiegach krwi.

  7. Wykorzystując plansze, nauczyciel omawia przepływ krwi w obiegu płucnym i obiegu obwodowym, następnie na tablicy rysuje schemat obiegów krwi, z uwzględnieniem kierunku przepływu krwi. Uczniowie rysują schematy w zeszytach.

c) Faza podsumowująca

Powtórzenie najważniejszych informacji i podyktowanie zadania domowego.

5. Bibliografia

  1. Grzegorek J., Biologia. Podręcznik dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum, wyd. drugie, WSiP, Warszawa 2002, s. 84‑87.

  2. Hoser P., Fizjologia organizmów z elementami anatomii człowieka, wyd. pierwsze, WSiP, Warszawa 1996, s. 191‑200.

6. Załączniki

Zadanie domowe

Na narysowanym na lekcji schemacie układu krwionośnego zaznacz na niebiesko naczynia krwionośne, którymi przepływa krwi natlenowana, a na zielono naczynia krwionośne, którymi przepływa krew odtlenowana. Uzasadnij swoją odpowiedź.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Scenariusz lekcji dla klasy II, poziom podstawowy.

RzH9eezjf716z

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 96.38 KB w języku polskim
RiSQjCQydVBVu

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 18.00 KB w języku polskim