Układ pokarmowy człowieka
Scenariusz zajęć „Układ pokarmowy człowieka”
BIOLOGIA, III etap edukacyjny
Temat: Układ pokarmowy człowieka.
Treści kształcenia
Podstawa programowa: Punkt (6.3) [uczeń] podaje funkcje poszczególnych części układu pokarmowego, rozpoznaje te części (na schemacie, modelu, rysunku, według opisu itd.) oraz przedstawia związek ich budowy z pełnioną funkcją; przedstawia źródła i wyjaśnia znaczenie składników pokarmowych (białka, tłuszcze, węglowodany, sole mineralne, woda) dla prawidłowego rozwoju i funkcjonowania organizmu; przedstawia rolę i skutki niedoboru niektórych witamin (A, C, B6, B12, kwasu foliowego, D), składników mineralnych (Mg, Fe, Ca) i aminokwasów egzogennych w organizmie; przedstawia miejsce i produkty trawienia oraz miejsce wchłaniania głównych grup związków organicznych; przedstawia rolę błonnika w prawidłowym funkcjonowaniu układu pokarmowego oraz uzasadnia konieczność systematycznego spożywania owoców i warzyw; wyjaśnia, dlaczego należy stosować dietę zróżnicowaną i dostosowaną do potrzeb organizmu (wiek, stan zdrowia, tryb życia i aktywność fizyczna, pora roku itp.), oraz podaje korzyści z prawidłowego odżywiania się; oblicza indeks masy ciała oraz przedstawia i analizuje konsekwencje zdrowotne niewłaściwego odżywiania (otyłość lub niedowaga oraz ich następstwa).
Cele zoperacjonalizowane
UCZEŃ | wie, co dzieje się z pokarmem na poszczególnych etapach trawienia; |
wymienia gruczoły trawienne i zna ich rolę w procesie trawienia; | |
wykazuje związek budowy narządu w układzie pokarmowym z jego funkcją; | |
wymienia elementy budowy układu pokarmowego człowieka; | |
wymienia funkcje poszczególnych części układu pokarmowego człowieka; | |
wymienia i charakteryzuje etapy trawienia pokarmu; | |
zna konsekwencje nieprawidłowego odżywiania się; |
Nabywane umiejętności
UCZEŃ | doskonali umiejętności właściwej organizacji pracy; |
oblicza indeks masy ciała; | |
poprawnie interpretuje wynik próby jodoskrobiowej i próby ksantoproteinowej; | |
potrafi przeprowadzić próbę jodoskrobiową i próbę ksantoproteinowa; | |
potrafi wykazać związek pomiędzy odżywianiem się a stanem zdrowia; | |
potrafi zaprojektować jadłospis zgodny z piramidą zdrowego żywienia; | |
prezentuje postawę wyrażającą szacunek dla zdrowia własnego i innych; | |
rozumie ważność prawidłowego odżywiania się dla zdrowia człowieka; | |
rozwija nawyk przestrzegania higieny przygotowania i spożywania posiłków; | |
wskazuje na modelu i nazywa poszczególne części układu pokarmowego człowieka; |
Kompetencje kluczowe
myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne
porozumiewanie się w języku ojczystym
umiejętność uczenia się
Etapy lekcji
Wstęp:
Zapoznanie uczniów z tematem.
Pogadanka na temat odżywiania jako jednej z podstawowych funkcji życiowych organizmu.
Przebieg zajęć:
Nauczyciel prezentuje model anatomiczny człowieka. Omawia budowę układu pokarmowego człowieka.
Uczniowie wraz z nauczycielem określają funkcje poszczególnych części układu pokarmowego.
Nauczyciel odtwarza animację „Trawienie pokarmu”. Uczniowie odtwarzają animację na swoich komputerach.
Uczniowie dokonują obserwacji.
Instrukcja przeprowadzenia obserwacji
Opis teoretyczny omawianego zjawiska: Reakcja ksantoproteinowa wykorzystywana jest do wykrywania białek. Reakcja uwarunkowana jest obecnością w białku aminokwasów zawierających pierścień aromatyczny np. tryptofan, fenyloalanina. Pod wpływem stężonego kwasu azotowego HNOIndeks dolny 33 zachodzi nitrowanie pierścienia benzenowego. W wyniku reakcji powstaje połączenie nitrowe o żółtej barwie. Reakcja jodoskrobiowa wykorzystywana jest do wykrywania skrobi. Strukturę skrobi tworzą dwa glukany: amyloza i amylopektyna. Amyloza o określonej konfiguracji tworzy z jodem kompleks o barwie niebieskiej. Zabarwienie to jest wynikiem uwięzienia cząsteczek jodu wewnątrz cząsteczki (helisy) amylozy. Amylopektyna z jodem daje barwę fioletowoczerwoną. Skrobia z jodem daje zabarwienie fioletowoniebieskie.
Ustalenie celu i obiektu prowadzonych badań: Celem obserwacji jest wykrycie obecności skrobi oraz białka w produktach spożywczych.
Sposób przygotowania obserwacji (czas, miejsce itd.): Obserwacje są prowadzone podczas zajęć w klasie. Uczniowie mają do dyspozycji różne produkty spożywcze (banan, ziemniak, budyń, makaron, ryż, parówka, bułka, wędlina, kefir, twaróg, białko jaja kurzego), szalki, deseczkę i nożyk, jednorazowe rękawiczki, jodynę, stężony kwas azotowy HNOIndeks dolny 33.
Sposób przeprowadzenia obserwacji: Uczniowie pracują w grupach. Uczniowie umieszczają poszczególne produkty na szalkach. Uczniowie z grupy I dodają do produktów (banan, ziemniak, budyń, makaron, ryż, parówka, bułka, śmietana) po 2‑3 krople jodyny. Uczniowie z grupy II dodają do produktów (parówka, wędlina, twaróg, białko jaja kurzego) kilka kropli stężonego kwasu azotowego (V). Granatowe zabarwienie produktów w reakcji jodoskrobiowej świadczy o obecności skrobi. Żółte zabarwienie produktów w próbie ksantoproteinowej świadczy o obecności białek zawierających aminokwasy aromatyczne.
Inne informacje, np. analiza obserwacji, sposób wyciągania wniosków, karta pracy, drzewka decyzyjne, formularze itd.: Uczniowie obserwują zmiany zabarwienia badanych produktów. Wyciągają wnioski na temat zawartości skrobi i białka w badanych produktach spożywczych. Wyróżniają produkty, w których nie wykazali obecności skrobi w próbie jodoskrobiowej.
Nauczyciel prezentuje ilustrację interaktywną „Piramida żywieniowa”. Objaśnia uczniom zasady obliczania indeksu masy ciała.
Nauczyciel inicjuje dyskusję na temat zasad prawidłowego odżywiania. Uczniowie zapisują wnioski.
Podsumowanie:
Nauczyciel wskazuje na modelu anatomicznym człowieka elementy budowy układu pokarmowego. Uczniowie nazywają wskazywane części i narządy układu pokarmowego.
Zadanie domowe
Przeanalizuj swój jadłospis. Wskaż produkty, które powinieneś wyeliminować ze swojej diety. Zaprojektuj jadłospis zgodny z zasadami prawidłowego żywienia.
Środki dydaktyczne
materiały multimedialne: animacja „Trawienie pokarmu”
materiały multimedialne: ilustracja interaktywna „Piramida żywieniowa”
komputer (komputery dla uczniów)
model anatomiczny człowieka
produkty spożywcze (banan, ziemniak, budyń, makaron, ryż, parówka, bułka, wędlina, kefir, twaróg, białko jaja kurzego)
szalki
deseczka, nożyk
jednorazowe rękawiczki
jodyna
stężony kwas azotowy HNOIndeks dolny 33
Metody nauczania
ćwiczenia laboratoryjne
dyskusja
obserwacja
pogadanka
pokaz
Formy pracy
grupowa
indywidualna
zbiorowa
Dodatkowe propozycje wykorzystania
Multimedialne zasoby edukacyjne wykorzystywane w tym scenariuszu nadają się również do wykorzystania na II i IV etapie edukacyjnym w zakresie nauczania przyrody i biologii.