Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć „Układ pokarmowy człowieka”

BIOLOGIA, III etap edukacyjny

Temat: Układ pokarmowy człowieka.

Treści kształcenia

Podstawa programowa: Punkt (6.3) [uczeń] podaje funkcje poszczególnych części układu pokarmowego, rozpoznaje te części (na schemacie, modelu, rysunku, według opisu itd.) oraz przedstawia związek ich budowy z pełnioną funkcją; przedstawia źródła i wyjaśnia znaczenie składników pokarmowych (białka, tłuszcze, węglowodany, sole mineralne, woda) dla prawidłowego rozwoju i funkcjonowania organizmu; przedstawia rolę i skutki niedoboru niektórych witamin (A, C, B6, B12, kwasu foliowego, D), składników mineralnych (Mg, Fe, Ca) i aminokwasów egzogennych w organizmie; przedstawia miejsce i produkty trawienia oraz miejsce wchłaniania głównych grup związków organicznych; przedstawia rolę błonnika w prawidłowym funkcjonowaniu układu pokarmowego oraz uzasadnia konieczność systematycznego spożywania owoców i warzyw; wyjaśnia, dlaczego należy stosować dietę zróżnicowaną i dostosowaną do potrzeb organizmu (wiek, stan zdrowia, tryb życia i aktywność fizyczna, pora roku itp.), oraz podaje korzyści z prawidłowego odżywiania się; oblicza indeks masy ciała oraz przedstawia i analizuje konsekwencje zdrowotne niewłaściwego odżywiania (otyłość lub niedowaga oraz ich następstwa).

Cele zoperacjonalizowane

UCZEŃ

wie, co dzieje się z pokarmem na poszczególnych etapach trawienia;

wymienia gruczoły trawienne i zna ich rolę w procesie trawienia;

wykazuje związek budowy narządu w układzie pokarmowym z jego funkcją;

wymienia elementy budowy układu pokarmowego człowieka;

wymienia funkcje poszczególnych części układu pokarmowego człowieka;

wymienia i charakteryzuje etapy trawienia pokarmu;

zna konsekwencje nieprawidłowego odżywiania się;

Nabywane umiejętności

UCZEŃ

doskonali umiejętności właściwej organizacji pracy;

oblicza indeks masy ciała;

poprawnie interpretuje wynik próby jodoskrobiowej i próby ksantoproteinowej;

potrafi przeprowadzić próbę jodoskrobiową i próbę ksantoproteinowa;

potrafi wykazać związek pomiędzy odżywianiem się a stanem zdrowia;

potrafi zaprojektować jadłospis zgodny z piramidą zdrowego żywienia;

prezentuje postawę wyrażającą szacunek dla zdrowia własnego i innych;

rozumie ważność prawidłowego odżywiania się dla zdrowia człowieka;

rozwija nawyk przestrzegania higieny przygotowania i spożywania posiłków;

wskazuje na modelu i nazywa poszczególne części układu pokarmowego człowieka;

Kompetencje kluczowe

  • myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne

  • porozumiewanie się w języku ojczystym

  • umiejętność uczenia się

Etapy lekcji

  1. Wstęp:

Zapoznanie uczniów z tematem.

Pogadanka na temat odżywiania jako jednej z podstawowych funkcji życiowych organizmu.

  1. Przebieg zajęć:

Nauczyciel prezentuje model anatomiczny człowieka. Omawia budowę układu pokarmowego człowieka.

Uczniowie wraz z nauczycielem określają funkcje poszczególnych części układu pokarmowego.

Nauczyciel odtwarza animację „Trawienie pokarmu”. Uczniowie odtwarzają animację na swoich komputerach.

Uczniowie dokonują obserwacji.

Instrukcja przeprowadzenia obserwacji

  1. Opis teoretyczny omawianego zjawiska: Reakcja ksantoproteinowa wykorzystywana jest do wykrywania białek. Reakcja uwarunkowana jest obecnością w białku aminokwasów zawierających pierścień aromatyczny np. tryptofan, fenyloalanina. Pod wpływem stężonego kwasu azotowego HNOIndeks dolny 3 zachodzi nitrowanie pierścienia benzenowego. W wyniku reakcji powstaje połączenie nitrowe o żółtej barwie. Reakcja jodoskrobiowa wykorzystywana jest do wykrywania skrobi. Strukturę skrobi tworzą dwa glukany: amyloza i amylopektyna. Amyloza o określonej konfiguracji tworzy z jodem kompleks o barwie niebieskiej. Zabarwienie to jest wynikiem uwięzienia cząsteczek jodu wewnątrz cząsteczki (helisy) amylozy. Amylopektyna z jodem daje barwę fioletowoczerwoną. Skrobia z jodem daje zabarwienie fioletowoniebieskie.

  2. Ustalenie celu i obiektu prowadzonych badań: Celem obserwacji jest wykrycie obecności skrobi oraz białka w produktach spożywczych.

  3. Sposób przygotowania obserwacji (czas, miejsce itd.): Obserwacje są prowadzone podczas zajęć w klasie. Uczniowie mają do dyspozycji różne produkty spożywcze (banan, ziemniak, budyń, makaron, ryż, parówka, bułka, wędlina, kefir, twaróg, białko jaja kurzego), szalki, deseczkę i nożyk, jednorazowe rękawiczki, jodynę, stężony kwas azotowy HNOIndeks dolny 3.

  4. Sposób przeprowadzenia obserwacji: Uczniowie pracują w grupach. Uczniowie umieszczają poszczególne produkty na szalkach. Uczniowie z grupy I dodają do produktów (banan, ziemniak, budyń, makaron, ryż, parówka, bułka, śmietana) po 2‑3 krople jodyny. Uczniowie z grupy II dodają do produktów (parówka, wędlina, twaróg, białko jaja kurzego) kilka kropli stężonego kwasu azotowego (V). Granatowe zabarwienie produktów w reakcji jodoskrobiowej świadczy o obecności skrobi. Żółte zabarwienie produktów w próbie ksantoproteinowej świadczy o obecności białek zawierających aminokwasy aromatyczne.

  5. Inne informacje, np. analiza obserwacji, sposób wyciągania wniosków, karta pracy, drzewka decyzyjne, formularze itd.: Uczniowie obserwują zmiany zabarwienia badanych produktów. Wyciągają wnioski na temat zawartości skrobi i białka w badanych produktach spożywczych. Wyróżniają produkty, w których nie wykazali obecności skrobi w próbie jodoskrobiowej.

Nauczyciel prezentuje ilustrację interaktywną „Piramida żywieniowa”. Objaśnia uczniom zasady obliczania indeksu masy ciała.

Nauczyciel inicjuje dyskusję na temat zasad prawidłowego odżywiania. Uczniowie zapisują wnioski.

  1. Podsumowanie:

Nauczyciel wskazuje na modelu anatomicznym człowieka elementy budowy układu pokarmowego. Uczniowie nazywają wskazywane części i narządy układu pokarmowego.

Zadanie domowe

Przeanalizuj swój jadłospis. Wskaż produkty, które powinieneś wyeliminować ze swojej diety. Zaprojektuj jadłospis zgodny z zasadami prawidłowego żywienia.

Środki dydaktyczne

  • materiały multimedialne: animacja „Trawienie pokarmu”

  • materiały multimedialne: ilustracja interaktywna „Piramida żywieniowa”

  • komputer (komputery dla uczniów)

  • model anatomiczny człowieka

  • produkty spożywcze (banan, ziemniak, budyń, makaron, ryż, parówka, bułka, wędlina, kefir, twaróg, białko jaja kurzego)

  • szalki

  • deseczka, nożyk

  • jednorazowe rękawiczki

  • jodyna

  • stężony kwas azotowy HNOIndeks dolny 3

Metody nauczania

  • ćwiczenia laboratoryjne

  • dyskusja

  • obserwacja

  • pogadanka

  • pokaz

Formy pracy

  • grupowa

  • indywidualna

  • zbiorowa

Dodatkowe propozycje wykorzystania

Multimedialne zasoby edukacyjne wykorzystywane w tym scenariuszu nadają się również do wykorzystania na II i IV etapie edukacyjnym w zakresie nauczania przyrody i biologii.

Rkn9FzuLdVmG0

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 111.50 KB w języku polskim
RavRcX6QMQKxE

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 63.92 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3