Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Ułamki zwykłe

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń zna:

  • budowę ułamka zwykłego,

  • sposób czytania ułamków,

  • sposób zapisu ułamka zwykłego.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • zapisać dany ułamek zwykły,

  • wymienić z czego zbudowany jest ułamek,

  • przeczytać zapisany ułamek zwykły,

  • podzielić figurę geometryczną na równe części.

2. Metoda i forma pracy

Ćwiczenie, dyskusja tematyczna, praca z całą klasą, praca indywidualna.

3. Środki dydaktyczne

  • Plansza z krzyżówką i hasłem.

  • Karta pracy.

  • 2 kwadraty (6cm×6cm), 2 koła (r = 4cm)

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Nauczyciel na tablicy przypina planszę z krzyżówką (załącznik 1b). Czyta kolejne hasła (załącznik 1a). Uczeń który zna odpowiedź podaje ją i zapisuje w odpowiednim wierszu na planszy.

  2. Uczniowie czytają otrzymane hasło (UŁAMKI) i zapisują temat lekcji.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel pyta uczniów, czy gdzieś (w życiu codziennym)spotkali się lub spotykają się z ułamkami.

  2. Po odpowiedziach uczniów, nauczyciel prosi uczniów, aby spróbowali określić co to jest ułamek?

  3. Nauczyciel zapisuje kilka ułamków na tablicy i prosi o ich przeczytanie, np.: 37,1122,49,725,55,2149.

  4. Nauczyciel prosi, aby każdy uczeń w zeszycie zapisał swój ulubiony ułamek i podaje budowę ułamka, np.:

  5. Uczniowie otrzymują kartę pracy z konkretnymi instrukcjami dotyczącymi podziału przygotowanych figur geometrycznych (załącznik 2). Nauczyciel ma również przygotowany zestaw figur odpowiednio podzielonych.

  6. W zeszytach uczniowie, a nauczyciel na tablicy konstruują notatkę:

  7. Nauczyciel prowadzi rozmowę z uczniami dotyczącą:

    • całości złożonej z określonej liczby części,

    • części będącej fragmentem całości.

  8. Uczniowie zapisują stwierdzenie:

  9. Uczniowie rozwiązują zadanie z karty pracy (załącznik 3). Po zakończeniu pracy wskazani przez nauczyciela mówią ile części w danym przypadku pomalowali.

c) Faza podsumowująca

  1. Powtórzenie materiału omawianego na lekcji.

5. Bibliografia

6. Załączniki

a) Hasła do krzyżówki - załącznik 1a

1. Liczby całkowite dodatnie i liczba zero, to liczby …

2. Elementy dodawania, to …

3. Zdanie zakończone znakiem zapytania, to …

4. Wynik dodawania, to …

5. Czworokąt, który ma wszystkie boki równej długości i wszystkie kąty proste, to …

6. Liczby, które dzielą się tylko przez 1 i przez samą siebie, to liczby …

b) Krzyżówka - załącznik 1b

c) Instrukcja podziału figur geometrycznych - załącznik 2

Uczennico, Uczniu!

Masz przed sobą 2 kwadraty i 2 koła, które starannie przygotowałaś(eś) w domu. Weź teraz ołówek i linijkę i na figurach narysuj odpowiednie linie podziału, tak aby:

  • kwadrat został podzielony na 4 RÓWNE części,

  • kwadrat został podzielony na 9 RÓWNYCH części,

  • koło zostało podzielona na 2 RÓWNE części,

  • koło zostało podzielona na 6 RÓWNYCH części.

d) Karta pracy - załącznik 3

Zadanie.

Każda z poniższych figur została podzielona na kilka równych części. Przeczytaj ułamek znajdujący się obok figury i zamaluj taką jej część.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

R3MESI5ss2rcS

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 190.63 KB w języku polskim
RsVOBnHZ3hDFc

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 67.00 KB w języku polskim