Ułamki zwykłe
Ułamki zwykłe
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń zna:
budowę ułamka zwykłego,
sposób czytania ułamków,
sposób zapisu ułamka zwykłego.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
zapisać dany ułamek zwykły,
wymienić z czego zbudowany jest ułamek,
przeczytać zapisany ułamek zwykły,
podzielić figurę geometryczną na równe części.
2. Metoda i forma pracy
Ćwiczenie, dyskusja tematyczna, praca z całą klasą, praca indywidualna.
3. Środki dydaktyczne
Plansza z krzyżówką i hasłem.
Karta pracy.
2 kwadraty (), 2 koła (r = 4cm)
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel na tablicy przypina planszę z krzyżówką (załącznik 1b). Czyta kolejne hasła (załącznik 1a). Uczeń który zna odpowiedź podaje ją i zapisuje w odpowiednim wierszu na planszy.
Uczniowie czytają otrzymane hasło (UŁAMKI) i zapisują temat lekcji.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel pyta uczniów, czy gdzieś (w życiu codziennym)spotkali się lub spotykają się z ułamkami.
Po odpowiedziach uczniów, nauczyciel prosi uczniów, aby spróbowali określić co to jest ułamek?
Nauczyciel zapisuje kilka ułamków na tablicy i prosi o ich przeczytanie, np.: .
Nauczyciel prosi, aby każdy uczeń w zeszycie zapisał swój ulubiony ułamek i podaje budowę ułamka, np.:
Uczniowie otrzymują kartę pracy z konkretnymi instrukcjami dotyczącymi podziału przygotowanych figur geometrycznych (załącznik 2). Nauczyciel ma również przygotowany zestaw figur odpowiednio podzielonych.
W zeszytach uczniowie, a nauczyciel na tablicy konstruują notatkę:
Nauczyciel prowadzi rozmowę z uczniami dotyczącą:
całości złożonej z określonej liczby części,
części będącej fragmentem całości.
Uczniowie zapisują stwierdzenie:
Uczniowie rozwiązują zadanie z karty pracy (załącznik 3). Po zakończeniu pracy wskazani przez nauczyciela mówią ile części w danym przypadku pomalowali.
c) Faza podsumowująca
Powtórzenie materiału omawianego na lekcji.
5. Bibliografia
6. Załączniki
a) Hasła do krzyżówki - załącznik 1a
1. Liczby całkowite dodatnie i liczba zero, to liczby …
2. Elementy dodawania, to …
3. Zdanie zakończone znakiem zapytania, to …
4. Wynik dodawania, to …
5. Czworokąt, który ma wszystkie boki równej długości i wszystkie kąty proste, to …
6. Liczby, które dzielą się tylko przez 1 i przez samą siebie, to liczby …
b) Krzyżówka - załącznik 1b
c) Instrukcja podziału figur geometrycznych - załącznik 2
Uczennico, Uczniu!
Masz przed sobą 2 kwadraty i 2 koła, które starannie przygotowałaś(eś) w domu. Weź teraz ołówek i linijkę i na figurach narysuj odpowiednie linie podziału, tak aby:
kwadrat został podzielony na 4 RÓWNE części,
kwadrat został podzielony na 9 RÓWNYCH części,
koło zostało podzielona na 2 RÓWNE części,
koło zostało podzielona na 6 RÓWNYCH części.
d) Karta pracy - załącznik 3
Zadanie.
Każda z poniższych figur została podzielona na kilka równych części. Przeczytaj ułamek znajdujący się obok figury i zamaluj taką jej część.
7. Czas trwania lekcji
45 minut