Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RnP8luIjETUiN
Władysław Broniewski z córkami Joanną (pierwsza z lewej u dołu) i Marią Broniewską‑Pijanowską (aktorką teatralną i filmową, przybraną przez W. Broniewskiego córką drugiej żony Marii Zarębińskiej).
Źródło: Benedykt Jerzy Dorys, fotografia, tylko do użytku niekomercyjnego.
Władysław Broniewski19621897

Władysław Broniewski

polski poeta, tłumacz, żołnierz. W wieku siedemnastu lat porzucił szkołę, by wstąpić do Legionów Polskichj00000000GB1v50_000tp002Legionów Polskich. Maturę zdał w 1918 roku, następnie rozpoczął studia na Uniwersytecie Warszawskim. Gdy wybuchła wojna polsko‑bolszewickawojna polsko‑bolszewickawojna polsko‑bolszewicka, ponownie wstąpił do wojska. Został odznaczony Srebrnym Krzyżem Orderu Wojskowego Virtuti MilitariVirtuti MilitariOrderu Wojskowego Virtuti Militari oraz Krzyżem WalecznychKrzyż WalecznychKrzyżem Walecznych (czterokrotnie). Od wczesnej młodości był zafascynowany socjalizmemsocjalizmsocjalizmem.

Twórczość literacka Broniewskiego oraz zasługi dla kraju nie zostały należycie docenione ani za życia, ani po śmierci poety. Władze PRL‑uj00000000GB1v50_000tp001PRL‑u chciały uczynić z artysty przede wszystkim piewcępiewcapiewcę ustroju komunistycznegoustrój komunistycznyustroju komunistycznego i dlatego oficjalnie nie wspominano m.in. o jego udziale w Legionach Polskich. Również i dziś wiele wierszy Broniewskiego jest krytykowanych za przesadne uwikłanie w politykę.

Poeta doświadczył bolesnych przeżyć - śmierci drugiej żony Marii, a kilka lat później ukochanej córki Joanny Broniewskiej‑Kozickiejj00000000GB1v50_000tp003Joanny Broniewskiej‑Kozickiej (Anki). Jej nagłe odejście stało się bodźcem do napisania tomiku poetyckiego Anka (1956). Zbiór trenów wyraża ból ojca po stracie dziecka.

Utwory poetyckie powstają w wyniku przemyśleń filozoficznych, chwilowych emocji czy też dogłębnych przeżyć, jakich doznaje artysta. Mogą być wyrazem zachwytu
nad światem, ale i bólu spowodowanego dramatycznymi doświadczeniami. Gatunkiem reprezentującym typ liryki żałobnej jest właśnie tren, utwór tworzony po to,
by upamiętnić zmarłą osobę, wyrazić żal i tęsknotę z powodu z jej śmierci.

tren
Definicja: tren

utwór poetycki o nastroju elegijnymelegijnyelegijnym i żałobnym charakterze, poświęcony wspomnieniu osoby zmarłej, rozpamiętywaniu jej zalet i uczynków; gatunek powstał w antyku, wykonywano go na cześć dostojnych osób – królów, mędrców, bohaterów; do literatury polskiej wprowadził go Jan Kochanowski

Już wiesz

Wymień główne cechy trenu jako gatunku literackiego.

R1Huk5GElEPBA
Miejsce na notatkę ucznia.
j00000000GB1v50_000tp001
j00000000GB1v50_000tp002
j00000000GB1v50_000tp003
wojna polsko‑bolszewicka
socjalizm
Virtuti Militari
Krzyż Walecznych
ustrój komunistyczny
piewca
elegijny
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Trzy i pół roku po śmierci…

Ważne!

Tomik wierszy Anka to cykl poetycki. Tym mianem określa się zbiór liryków,
które należą do tego samego gatunku, mają wspólny temat i łączą się w całość kompozycyjną. Cyklem poetyckim są również Treny Jana Kochanowskiego.

RcSJiWaFhXfr7
Nagranie wiersza Władysława Broniewskiego, *** [Anka! To już trzy i pół roku…], czyta Bartosz Woźny.
*** [Anka! To już trzy i pół roku…]Władysław Broniewski
Władysław Broniewski *** [Anka! To już trzy i pół roku…]

Anka, to już trzy i pół roku,
długo ogromnie,
a nie ma takiego dnia, takiego kroku,
żebym nie wspomniał o mnie:

o mnie, osieroconym przez ciebie,
i choć twardość sobie wbijam w łeb,
nie widzę cię w żadnym niebie
i nie chcę takich nieb!

Żadna tu filozofia
sprawy tej nie zgładzi:
mojej matce, mojej siostrze było: Zofiaj00000000GB1v50_000tp004Zofia,
i jakoś czas na to poradził.

A ja myślę i myślę o tobie
po przebudzeniu, przed snem…
Może ja jestem coś winien tobie? –
bo ja wiem.

Na Powązkach ośnieżona mogiła,
brzozy coś mówią szelestem…
Powiedz, czyś ty naprawdę była,
bo ja jestem…

j00000000GB1v50_00000_BIB_001 Źródło: Władysław Broniewski, ***[Anka! To już trzy i pół roku…], [w:] tegoż, Wiersze i poematy, Łódź 1980, s. 350.

Po przeczytaniu utworu Władysława Broniewskiego wykonaj polecenia.

Ćwiczenie 1

Wymień środek stylistyczny, który otwiera wiersz *** [Anka! To już trzy i pół roku…]. Określ, jaką pełni on funkcję w utworze.

Rc8WXES4DxK4X
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 2

Podmiot liryczny w wierszu *** [Anka! To już trzy i pół roku…] stwierdza w pierwszej strofie: 'nie ma takiego dnia, takiego kroku, żebym nie wspomniał o mnie'. Wyjaśnij, dlaczego używa on określenia 'o mnie', a nie 'o tobie'.

RDAtg3Z4NLt00
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 3

Podmiot liryczny w wierszu *** [Anka! To już trzy i pół roku…] przywołuje jeszcze dwa wydarzenia, które wiążą się ze śmiercią bliskich mu osób: matki i siostry. Stwierdza: 'i jakoś czas na to poradził'. Czy według ciebie poecie udało się również pogodzić z odejściem Anki? Przedstaw swoje stanowisko, a następnie je uzasadnij.

RZIb33M8WrfPS
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 4

Zrozpaczony ojciec i poeta wątpi w to, że ukojenie przyniosą mu religia bądź systemy filozoficzne. Jak sądzisz, skąd bierze się to przekonanie? Wyjaśnij.

ReQYzNDe3oRcZ
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 5

Określ, do jakiego gatunku literackiego należy zaliczyć wiersz *** [Anka! To już trzy i pół roku…]. Uzasadnij swoją odpowiedź.

Rb7IQhoZxKXWR
Miejsce na odpowiedź ucznia.
j00000000GB1v50_000tp004
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Płacz za córką…

RawFFRpX6vFNU
Nagranie wiersza Władysława Broniewskiego, Moja córka, czyta Bartosz Woźny.
R1APyPoeSMHLW1
Joanna Broniewska‑Kozicka (Anka)
Źródło: Jolanta Dyr, rysunek ołówkiem, licencja: CC BY-SA 3.0.
Moja córkaWładysław Broniewski
Władysław Broniewski Moja córka

Jeszcze jedna noc przepłakana,
jeszcze się myśli gonią,
to dla niej – moja kochana –
to biegną me myśli po nią!

Jakże ci w tej jesionowej,
drewnianej, zimnej odzieży?
A ona, bezdennie nowa,
uśmiecha się, leży.

A jak z bezdennej rozpaczy
dźwignąć się tyle,
żeby cię jeszcze zobaczyć
przez chwilę?

Widzę cię w sarkofagu
jak Firlejównę w Bejscachj00000000GB1v50_000tp005Bejscach
A pisać nie mam odwagi
ani dla siebie miejsca.

j00000000GB1v50_00000_BIB_002 Źródło: Władysław Broniewski, Moja córka, [w:] tegoż, Wiersze i poematy, Łódź 1980, s. 349.

Po przeczytaniu wiersza Moja córka wykonaj polecenia.

Polecenie 1

Opisz emocje, jakie wywołuje w tobie lektura utworu Moja córka.

R1DM21mv0TQj8
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 6

Określ, kto jest podmiotem lirycznym w wierszu Moja córka.

RgfGV2NO08ufP
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 7

Opisz nastrój wiersza Moja córka. W odpowiedzi przywołaj odpowiednie cytaty.

R1bUTeTyL3sZk
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 8

Nazwij środek stylistyczny zastosowany we fragmencie wiersza Moja córka: 'jesionowej, drewnianej, zimnej odzieży'. Wyjaśnij jego funkcję oraz znaczenie.

R1OfA280AMiTF
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 9

Wyjaśnij, jaką funkcję pełni anafora zastosowana w wierszu Moja córka.

R15Yo27KJrk9K
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 10

Zinterpretuj trzecią strofę wiersza Moja córka. Zwróć uwagę na funkcję pytania retorycznego zastosowanego przez poetę. Jaki jest wpływ tego środka stylistycznego na wymowę trzeciej strofy wiersza?

R1ceKIXUs1EvP
Miejsce na odpowiedź ucznia.
j00000000GB1v50_000tp005
eufemizm
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Wyrwać się z rozpaczy…

JPOL_E3_E4_Tekstykultury
RxlF0lNamdLRC1
Zdjęcie przedstawia kamienną, kwadratową płytę nagrobną z napisem: Władysław Broniewski i żona Wanda. Na płycie stoją dwa znicze oraz leży mały wieniec z fioletowych kwiatów. Przed płytą rośnie rząd drobnych, różowych kwiatków. Nagrobek otoczony jest chodnikiem ułożonym z kamiennych płyt. W tle widać pień drzewa i krzewy. Po prawej stronie - kolejny nagrobek, a obok niego przewrócony wazon i suche kwiaty.
Grób Władysława Broniewskiego i jego żony na Cmentarzu Wojskowym na warszawskich Powązkach
Źródło: Grzegorz Petka, fotografia barwna, domena publiczna.
JPOL_E3_E4_Tekstykultury
R1V0YHRadDKO5
Nagranie wiersza Obietnica Władysława Broniewskiego, czyta Bartosz Woźny.
ObietnicaWładysław Broniewski
Władysław Broniewski Obietnica

Córeczko moja daleka,
pusto, pusto koło mnie,
serce krwawi i czeka,
ono nie umie zapomnieć.

Umarłaś, lecz niezupełnie:
nadal razem się trudzim.
Com ci obiecał – spełnię:
wiersz mój odniosę ludziom,

by dawał pokój i światło,
miłość, nadzieję, radość,
choć niełatwo, córeczko, niełatwo
nieść wiersz i pod nim upadać...

Ta noc straszliwym ptaszydłem
siadła na mnie i kracze.
Oberwę, oberwę jej skrzydła,
wyrwę się, wyrwę rozpaczy.

j00000000GB1v50_00000_BIB_003 Źródło: Władysław Broniewski, Obietnica, [w:] tegoż, Wiersze i poematy, Łódź 1980, s. 342.

Po przeczytaniu wiersza Obietnica wykonaj polecenia.

RfPfKSBXUYO1S1
Ćwiczenie 11
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu prawidłowej odpowiedzi.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RWxElSDyvX3kh
Ćwiczenie 12
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu wszystkich prawidłowych odpowiedzi.
Ćwiczenie: Obietnica
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 13

Określ relację łączącą ojca i córkę. W odpowiedzi przywołaj odpowiednie cytaty z wiersza Obietnica.

RcXnNcYpgG1GI
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 14

Wyjaśnij znaczenie słów: 'Umarłaś, lecz niezupełnie'.

RSiPC57Z0u1PF
Miejsce na odpowiedź ucznia.
R1RiRugpjwa28
Ćwiczenie 15
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu tabeli odpowiednimi sformułowaniami.
Ćwiczenie: Środki stylistyczne
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 16
R1SsdtlPAfqop1
Zadanie interaktywne, należy wskazać prawidłową odpowiedź na pytanie o typ środka stylistycznego.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R6r0FJXXwmq7Y
Ćwiczenie 17
Zadanie interaktywne, należy wskazać prawidłową odpowiedź.
Ćwiczenie: funkcja formy trudzim
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 18

Słowa podmiotu lirycznego w wierszu Obietnica: 'nieść wiersz i pod nim upadać' stanowią aluzję literacką. Wyjaśnij, do jakiego wydarzenia z przeszłości nawiązują. Uzasadnij swoją odpowiedź.

R1Uv9BblLVDUu
Miejsce na odpowiedź.
Ćwiczenie 19

Odwołując się do wiersza Obietnica i własnych przemyśleń, rozważ, czym może być poezja dla człowieka, który doświadczył straty bliskiej osoby. Zapisz swoją odpowiedź.

R1Sqg1b87Us86
Miejsce na odpowiedź ucznia.
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Kwiaty na grobie…

JPOL_E3_E4_Tekstykultury
RJh6rGaRO88gT1
Zdjęcie przedstawia rabatę, na której rosną gęsto biało‑fioletowe bratki o żółtych środkach. Pomiędzy kwiatami i listkami widać ziemię.
Bratki (fiołki trójbarwne)
Źródło: Hans Olav Lien, fotografia barwna, licencja: CC BY-SA 3.0.
JPOL_E3_E4_Tekstykultury
R2wHGsG19VxNL
Nagranie recytacji wiersza "Bratek" Władysława Broniewskiego, czyta Bartosz Woźny.
BratekWładysław Broniewski
Władysław Broniewski Bratek

Przyniosłem bratek z grobu Anki,
stoi przede mną,
i znowu będą chmurne poranki,
w południe ciemno.

Chciałem powiedzieć pani doktór,
że tak mi lepiej,
a ona mnie, żeby zamknąć okno,
będzie cieplej.

A czy tam ciepło w tej jesionowej
wąskiej trumnie?
Chory. W lecznicy. I znów na nowo.
Chciałbym umrzeć.

Złamię termometr, wyleję leki,
precz z medycyną, daleko.
Ale ten bratek, bliski i daleki,
spojrzę – i lekko.

Anka, pożyję, dopóki będę
ten bratek biały
oplatał w miłość, śmierć i legendę,
w tym jestem cały.

2 XI 1961

j00000000GB1v50_00000_BIB_004 Źródło: Władysław Broniewski, Bratek, [w:] tegoż, Wiersze i poematy, Łódź 1980, s. 351.

Po przeczytaniu wiersza Władysława Broniewskiego Bratek wykonaj polecenia.

Polecenie 2

Opisz emocje, które wywołuje w tobie utwór Bratek.

R17k8oj6krmK0
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 20

Przedstaw sytuację życiową, w jakiej znalazł się podmiot liryczny w wierszu Bratek. Przywołaj odpowiednie cytaty.

R1UelZujpdqEJ
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 21

Określ ogólny nastrój wiersza Bratek.

R190sMhB6RGah
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 22

Zapoznaj się z poniższym fragmentem tekstu. Na jego podstawie wyjaśnij, w jaki sposób symbolika słowa bratek znalazła odzwierciedlenie w wierszu Władysława Broniewskiego.

Mirosław Lenart, Marian Wańkowicz Księga żałoby i śmierci

W chrześcijaństwie utożsamiano bratek z męczeństwem Jezusa Chrystusa, ponieważ kwiat posiada pięć płatków, co symbolizować miało pięć ran chrystusowych. [...] Kwiaty te skierowane zawsze ku niebu i otwarte na promienie słoneczne oznaczały ludzi, którzy po śmierci zmierzają ku Bogu. Bratek wyraża także pamięć o bliskiej osobie, dlatego stał się symbolicznym kwiatem nagrobnym.

j00000000GB1v50_00000_BIB_007 Źródło: Mirosław Lenart, Marian Wańkowicz, Księga żałoby i śmierci, Warszawa 2009, s. 39–40.
RhAiI150lRugF
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 23

Zinterpretuj sens ostatniej strofy wiersza Bratek.

R1AHE0HaQ3NYD
Miejsce na odpowiedź ucznia.
JPOL_E3_E4_Konteksty

Po odejściu bliskiej osoby

Broniewski. Miłość, wódka, politykaMariusz Urbanek
Mariusz Urbanek Broniewski. Miłość, wódka, polityka

Jadwidze Stańczakowejj00000000GB1v50_000tp006Jadwidze Stańczakowej powiedział kiedyś, że oddałby oczy 
za życie córki. – Utracić wzrok… to straszne. Ale mniej okrutne od mego cierpienia – mówił. […] Zakochał się w urodzonej 
24 listopada 1929 roku córeczce od pierwszego wejrzenia. 
'Tu się chyba zaczęła Władka największa, najważniejsza w życiu miłość' – pisała Janina Broniewska. Była małą muzą, Joanną, Anką, Anią, Anczydłem, Anulą, córką‑bzdurką. […] W dniu pogrzebu Anki spotkała Broniewskiego na ulicy Maria Iwaszkiewiczj00000000GB1v50_000tp007Maria Iwaszkiewicz. Pamiętała go sprzed wojny i z całkiem niedawnych czasów, gdy przychodził do Anki do WFDj00000000GB1v50_000tp008WFD. Wtedy zobaczyła kogoś zupełnie innego. 'Był wrakiem człowieka. Zapuchnięty od płaczu, pijany, zupełnie załamany'.

j00000000GB1v50_00000_BIB_005 Źródło: Mariusz Urbanek, Broniewski. Miłość, wódka, polityka, Warszawa 2011, s. 284–296.
Broniewski. Miłość, wódka, politykaMariusz Urbanek
Mariusz Urbanek Broniewski. Miłość, wódka, polityka

Wszystkie wiersze, które złożyły się na tom Anka, powstały w ciągu jednego roku, od stycznia 1955 do stycznia 1956. Zachowały się w Muzeum Broniewskiego bez wariantów. Inaczej niż dziesiątki innych rękopisów. 'Jakby wyrzucał je z siebie 
na papier, a kiedy nie odpowiadały mu, nie wyrażały tego, 
co przeżywał, niszczył i pisał dalej' – pisała Wanda Broniewskaj00000000GB1v50_000tp009Wanda Broniewska. Zdaniem Feliksy Lichodziejewskiejj00000000GB1v50_000tp00BFeliksy Lichodziejewskiej próbował ukryć najbardziej tragiczne uczucia, które nim targały. Wiersze, które czytał jej przez telefon, tuż po napisaniu, różniły się od tych,
które pokazywał w maszynopisie. Wcześniejsze wersje niszczył.

j00000000GB1v50_00000_BIB_005 Źródło: Mariusz Urbanek, Broniewski. Miłość, wódka, polityka, Warszawa 2011, s. 284–296.
Życie i twórczość Władysława BroniewskiegoFeliksa Lichodziejewska
Feliksa Lichodziejewska Życie i twórczość Władysława Broniewskiego

Przez długich kilka lat nie zdołał Broniewski 'wyrwać się z rozpaczy', zapomnieć o bólu, skupić myśli na innym temacie 
niż wspomnienia o córce. Z rozpaczą ojca łączyła się tragiczna świadomość twórcy, że pisze mniej, niż chciałby. […]

Trudno o tych wierszach pisać piórem krytyka, trudno je analizować. Są to strofy rozpaczy, krzyk serca, które niejeden 
już raz zamierało z bólu. […] Niewielu jest liryków, którzy by w podobnym stopniu co Broniewski uczynili swe wiersze zarówno wiernym i bezpośrednim wyrazem wielkich przeżyć zbiorowych, jak niczego nieprzemilczającym pamiętnikiem własnego życia.

j00000000GB1v50_00000_BIB_006 Źródło: Feliksa Lichodziejewska, Życie i twórczość Władysława Broniewskiego. Monografia bibliograficzna, Warszawa 1973, s. 93.

Po przeczytaniu fragmentów tekstów Mariusza Urbankaj00000000GB1v50_000tp00AMariusza UrbankaFeliksy Lichodziejewskiejj00000000GB1v50_000tp00BFeliksy Lichodziejewskiej
wykonaj polecenia.

Ćwiczenie 24

W tekście Mariusza Urbanka odszukaj słowa, którymi poeta zwracał się do swojego dziecka. Wyjaśnij, co na ich postawie można powiedzieć o relacji miedzy ojcem a córką.

RQ2uFvdDFediZ
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 25

Na podstawie tekstu Mariusza Urbanka wyjaśnij, dlaczego Broniewski niszczył wcześniejsze wersje swoich utworów.

RomSkPUIgpmVb
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 26

Na podstawie tekstu Feliksy Lichodziejewskiej wyjaśnij, na czym polegał kryzys twórczy Broniewskiego.

Rf0VDORgPXFg7
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Polecenie 3

Rozważ i oceń, który z fragmentów przywołanych tekstów Mariusza Urbanka i Feliksy Lichodziejewskiej zawiera w sobie większy ładunek emocjonalny i bardziej przejmująco ukazuje cierpienie Broniewskiego po śmierci ukochanej córki.

RQ8leuL6aSxqt
Miejsce na odpowiedź ucznia.
j00000000GB1v50_000tp009
j00000000GB1v50_000tp00A
j00000000GB1v50_000tp00B
j00000000GB1v50_000tp006
j00000000GB1v50_000tp007
j00000000GB1v50_000tp008
JPOL_E3_E4_Preteksty

Śmierć jako temat tabu

Śmierć przez wiele lat była tematem tabutabutabu. O kulturowym nakazie milczenia na ten temat pisał Philippe Arièsj00000000GB1v50_000tp00CPhilippe Ariès w książce pt. Rozważania o historii śmierciRozważania o historii śmierciRozważania o historii śmierci. Zdaniem badacza do przełamania takiego podejścia doszło dzięki rozwojowi medycyny oraz zmianie w postrzeganiu choroby i śmierci przez społeczeństwa.

Polecenie 4

Jak sądzisz, czy współcześnie śmierć jest tematem tabu? W swojej odpowiedzi odnieś się do obserwacji życia społeczno‑kulturalnego i własnych przemyśleń.

RP3eQnoGoLVAl
Miejsce na notatkę ucznia.
Polecenie 5

Rozważ, czy istnieją sposoby na to, aby oswoić się ze śmiercią. Przedstaw swoje stanowisko i je uzasadnij.

RePN2wp4Ea8MW
Miejsce na notatkę ucznia.
j00000000GB1v50_000tp00C
Rozważania o historii śmierci
tabu
JPOL_E3_E4_Zadaniowo

Zadaniowo

Polecenie 6

'Czy możliwe jest pogodzenie się ze śmiercią bliskiej osoby?'. Napisz rozprawkę na ten temat, w której odwołasz się do wierszy Władysława Broniewskiego oraz innego utworu literackiego. Twoja praca powinna liczyć co najmniej 200 wyrazów.

R9hrCQITqk740
Miejsce na wypowiedź pisemną ucznia.
Polecenie 7

Przygotuj się do dyskusji, której punktem wyjścia będzie niżej zacytowany fragment. Określ swoje stanowisko, a następnie zgromadź argumenty.

Mateusz Kwaterko Śmierć i Filozof

Jeśli nasze życie wydaje się nam wartością, możemy oczywiście pragnąć oddalenia śmierci, przełożenia jej na kiedy indziej. […] Jednak pragnienie nieśmiertelności jest wewnętrznie sprzeczne: «to, co nie umiera, nie żyje».

j00000000GB1v50_00000_BIB_008 Źródło: Mateusz Kwaterko, Śmierć i Filozof, [w:] Vladimir Jankélévitch, To, co nieuchronne, tłum. Mateusz Kwaterko, Warszawa 2005, s. 13–14.
R662wblkCSmHe
Miejsce na notatkę ucznia.
tnzkcN84Fp_000000DR
R1F2QLXnbaOO51
Zadanie interaktywne, polega na uszeregowaniu słów kluczy: tren, archaizm, cykl poetycki w hierarchii ważności (według ucznia).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Zapoznaj się z poniższymi słowami kluczami związanymi z lekcją, a następnie zaproponuj ich własną kolejność. Możesz kierować się tym, co cię zaciekawiło, poruszyło, zaskoczyło itp. Przygotuj krótkie uzasadnienie swojej propozycji. Słowa klucze: tren, archaizm, cykl poetycki.

R1S7evPWTaDDe
Miejsce na notatkę ucznia.