Umiem radzić sobie, gdy wygram i gdy przegram
Umiem radzić sobie, gdy wygram
i gdy przegram
Scenariusz lekcji, I etap edukacyjny, wychowanie fizyczne
–––––––––––––––––––––––––––––––––
Wymagania szczegółowe:
II. Uczeń kończący klasę III
II.3 Sporty całego życia i wypoczynek
II.3.d Uczeń wie, jak należy zachować się w sytuacjach zwycięstwa i radzi sobie z porażkami w miarę swoich możliwości
Adresat: Uczniowie klasy I Czas trwania: 45 minut
Cele szczegółowe w zakresie wiadomości
Uczeń:
wie, jak zachować się w sytuacji zwycięstwa i porażki
Cele szczegółowe w zakresie umiejętności
Uczeń:
wykonuje ćwiczenia z wybranymi przyborami
Cele szczegółowe w zakresie postaw
Uczeń:
przeżywa radość z uczestnictwa w lekcji
Metody nauczania: zabawowa naśladowcza, zadaniowa ścisła, ruchowej ekspresji twórczej, opowieści ruchowej
Formy i miejsce zajęć
Formy: frontalna, indywidualna, grupowa, stacyjna
Miejsce zajęć: sala gimnastyczna
Przybory i przyrządy:
Projektor, ekran, laptop, magnetofon, płyta z muzyką relaksacyjną, skakanki (dla każdego ucznia), pachołki, piłeczki i rakietki do tenisa stołowego, łapki z rzepami + piłki, sprzęt unihokeja (kij, piłeczka, bramka), ringo, kufer „beczka cudów”, chustki, woreczki.
Zasoby multimedialne:
prezentacja multimedialna: „Przybory do ćwiczeń*”*
film: „Zwycięstwo i porażka – jak się zachowujemy?”
zestaw zdjęć: „Zabawa z chustami”
Opis przebiegu zajęć
Tok | Opis przebiegu zajęć | Uwagi organizacyjno – metodyczne |
Część wstępna 10 – 15 minut |
Zbiórka, podanie tematu zajęć, sprawdzenie gotowości do ćwiczeń, motywacja grupy do zajęć poprzez projekcję filmu. Krótkie omówienie filmu, rozmowa z dziećmi na temat, jak powinno się panować nad emocjami, jak zachować się
Zabawa ożywiająca – „Pogoda” Nauczyciel opowiada historyjkę na temat zmieniającej się pogody. Kiedy pada słowo słońce – dzieci spacerują Ćwiczenia indywidualne:
| Ustawienie w szeregu. Prezentacja filmu, uczniowie siedzą. Nauczyciel zwraca uwagę dzieciom na zachowanie odstępów podczas zabawy. Ustawienie w rozsypce. Uczniowie ustawieni |
Część główna 20 – 30 minut | Nauczyciel wyświetla krótką prezentację przedstawiającą przybory do Obwód stacyjny: 1 stacja – „Czaple” Marsz z wysoko podniesionymi kolanami (ramiona wyprostowane w bok) nad przeszkodami: pachołkiem, piłką lekarską, odwróconą ławeczką. 2 stacja Odbicia piłeczki tenisowej w pozycji stojącej prawą 3 stacja – „Łapki” Gra łapkami w dwójkach. Jeden uczeń rzuca piłkę rakietką, drugi ją łapie w rakietkę. 4 stacja Strzały na bramkę do unihokeja. 6 stacja Uproszczona gra w ringo w dwójkach lub w trójkach. | Podział klasy na 6 grup ćwiczebnych przez odliczanie. Każda grupa ćwiczy po 3 minuty na każdej stacji. Odmiana: odbicia piłeczki tenisowej na rakietce do tenisa stołowego. Uczeń który rzuca Odmiana gry w łapki Uczniowie liczą celne strzały, kto strzeli celnie najwięcej razy ten wygrywa. Każdy uczeń bez względu na jakość wykonanych ćwiczeń dostaje coś z „beczki cudów” – sięga po niespodziankę – jedną |
Część końcowa8 – 10 minut | Zabawa uspokajająca – „Róża”Uczniowie chowają w dłoniach zgniecione chusty, są to płatki róż. Siedzą w siadzie ugiętym. Nauczyciel włącza muzykę i mówi, że muzyka ożywia róże, zaczynają one rosnąć, rozwijać się, są coraz piękniejsze, unoszą się zwiewnie na swoich łodygach, a dzieci w tym czasie reagują na słowa nauczyciela, dłonie rozchylają się i róże‑chustki zaczynają się rozwijać. Uczniowie wstają i tańczą jak róże na wietrze. Dzieci poruszają się delikatnie z chustami, które falują na wietrze, podrzucają je. Zbiórka i podsumowanie zajęć. W podsumowaniu nauczyciel przypominając | Uczniowie w rozsypce. Dzieci stają w rozsypce. |