Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Un jour viendra – praca z tekstem

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczniowie:

  • poznają słownictwo związane z polityką europejską (nazwy krajów, miast, rzeczowniki abstrakcyjne: wojna, pokój, jedność),

  • pogłębiają wiedzę na temat Francji (postać Victora Hugo),

  • powtarzają wiadomości gramatyczne (le futur simple, le conditionnel, le féminin des adjectifs qualificatifs).

b) Umiejętności

Uczniowie potrafią:

  • określić w sposób ogólny sytuację polityczną we współczesnej Europie,

  • wyodrębnić w tekście i omówić użyte formy gramatyczne.

2. Metoda i forma pracy

Metoda tradycyjna i komunikacyjna, praca zbiorowa i indywidualna.

3. Środki dydaktyczne

Tekst literacki

Literatura z ćwiczeniami

Słownik encyklopedyczny

4. Przebieg lekcji

1. Nauczyciel rozdaje uczniom tekst Un jour viendra. Po jego przeczytaniu odbywa się wspólna analiza tekstu, w czasie której nauczyciel zadaje pytania, a uczniowie odpowiadają.

Quelle est l’idée principale du texte? L’idée est optimiste ou pessimiste?

Qu’est‑ce que ça veut dire la fraternité?

Qui était Victor Hugo, l’auteur du texte? – uczniowie szukają biografii postaci w encyklopedii i odczytują ją na głos.

Où Victor Hugo a dit ces paroles?

Pourquoi on organise un Congrès de la Paix?

Qu’est‑ce qu’il faut faire pour garder la paix?

2. Nauczyciel pyta: Quels noms de pays et de villes se trouvent dans le texte?

Uczniowie pokazują miasta i państwa na mapie i określają ich położenie.

Np. Rouen, la ville située au nord de la France.

3. Ćwiczenie. Należy połączyć w pary wyrażenia o przeciwnym znaczeniu:

gagner la guerre entrer en conflit armé

l’ennemi le déshonneur

la victoire l’allié

l’unité la défaite

l’honneur collectif

individuel la pluralité

signer un traité de paix perdre la guerre

4. Ćwiczenie.

Uczniowie wypisują z tekstu wszystkie czasowniki w czasie futur simple i w trybie conditionnel. Przy okazji odbywa się powtórzenie zasad tworzenia i użycia tych form gramatycznych.

futur simple | conditionnel

Następnie uczniowie proszeni są o wypisanie przymiotników rodzaju żeńskiego i zamianę ich rodzaju na męski.

féminin | masculin

5. W ramach podsumowania uczniowie układają hasła wzywające do pokoju lub propagujące pokój na świecie.

5. Bibliografia

  1. Hugo V., Un jour viendra, [w :] Courtilon J., Salins G‑D. de, Libre Echange 3, WSiP, Warszawa 1995.

  2. Miquel C., Le Vocabulaire progressif du français, Clé International, Paris 1999.

6. Załączniki

brak

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R19N3NOh8xIRB

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 97.23 KB w języku polskim
R11pym7ncmWFZ

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 18.50 KB w języku polskim