Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Unia Europejska jako wspólnota polityczna

Cele lekcji

Cel ogólny: poznanie cech, instytucji oraz zadań Unii Europejskiej.

a) Wiadomości

Uczeń:

  • wie, co oznacza skrót UE,

  • wie, które kraje należą do UE,

  • wie, jakie instytucje wchodzą w skład UE,

  • zna zakres pracy poszczególnych instytucji

  • wymienić cztery swobody wolnego rynku.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • scharakteryzować cztery swobody wolnego rynku,

  • wskazać na mapie kraje należące do UE,

  • ocenić korzyści i straty wynikające z uczestnictwa Polski w UE.

c) Postawy

Uczeń:

  • potrafi formułować swoje poglądy,

  • potrafi zająć stanowisko wobec poruszanych problemów,

  • uczy się tolerancji dla innych krajów UE.

2. Metoda i forma pracy

Praca z mapą, praca z podręcznikiem, mapa mentalna, praca indywidualna, praca w grupie.

3. Środki dydaktyczne

Atlas geograficzny, prezentacja multimedialna (można wykorzystać podane w bibliografii strony internetowe bądź prezentację pt. „Unia Europejska”), mapa fizyczna Europy, karta pracy.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Czynności organizacyjne, powitanie, sprawdzenie listy obecności.

Podanie i zapisanie na tablicy tematu lekcji, podanie celów lekcji.

Nauczyciel w krótkim wykładzie przedstawia historię UE.

b) Faza realizacyjna

Nauczyciel dzieli klasę na 4 grupy i na podstawie podręcznika prosi o krótkie scharakteryzowanie 4 swobód wolnego rynku w Unii Europejskiej. Przedstawiciel grupy losuje jedną swobodę do omówienia. Po upływie około 3‑4 minut lider grupy przedstawia wnioski z pracy.

Nastepnie nauczyciel prosi o dobranie się w pary i rozdaje przygotowane wcześniej cechy charakterystyczne dla poszczególnych krajów UE (załącznik 1).

Zadaniem uczniów będzie rozpoznanie, na podstawie prezentacji multimedialnej, jakiego kraju dotyczy dana charakterystyka. Po zakończonej prezentacji przedtawiciele grup podchodzą do tablicy i przypinają kartki z nazwami krajów.

Nauczyciel prosi o przepisanie poszczególnych charakterystyk do zeszytów.

c) Faza podsumowująca

Podsumowanie lekcji: nauczyciel zadaje pytania dotyczące zysków i strat z przystąpienia Polski do UE. Krótka dyskusja.

5. Bibliografia

  1. Czaińska Z., Wojtkowicz Z., Aktywne metody w edukacji geograficznej, SOP, Toruń 2000.

  2. Strony internetowe:

http://pl.wikipedia.org/wiki/Unia_Europejska

http://europa.korba.pl/kraje_czlonkowskie_ue/1,8112,1781,art.html

  1. Wideński M., Atlas geograficzny dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum, Wydawnictwo Ortus, Olsztyn 2005.

  2. Wład P., Człowiek gospodarzem Ziemi. Podręcznik dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum, zakres podstawowy, Wydawnictwo Ortus, Piaseczno 2003.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

załącznik 1

Charakterystyka poszczególnych państw ( na podstawie danych z prezentacji), np.

1.

Powierzchnia: 2586 km

Język urzędowy: francuski, niemiecki, luksemburdzki

PKB: 44 688 $

Średnia długość życia: mężczyźni – 70,6 lat; kobiety 78 lat

Surowce mineralne – rudy żelaza

Najmniejsze państwo Europy.

(odp. Luksemburg)

b) Zadanie domowe

Opisz instytucje Unii Europejskiej.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Scenariusz lekcji dla klasy III.

R1RRBQoAppfiU

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 113.79 KB w języku polskim
R11g6isx2cas9

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 20.50 KB w języku polskim