Unia Europejska jako wspólnota polityczna
Unia Europejska jako wspólnota polityczna
Cele lekcji
Cel ogólny: poznanie cech, instytucji oraz zadań Unii Europejskiej.
a) Wiadomości
Uczeń:
wie, co oznacza skrót UE,
wie, które kraje należą do UE,
wie, jakie instytucje wchodzą w skład UE,
zna zakres pracy poszczególnych instytucji
wymienić cztery swobody wolnego rynku.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
scharakteryzować cztery swobody wolnego rynku,
wskazać na mapie kraje należące do UE,
ocenić korzyści i straty wynikające z uczestnictwa Polski w UE.
c) Postawy
Uczeń:
potrafi formułować swoje poglądy,
potrafi zająć stanowisko wobec poruszanych problemów,
uczy się tolerancji dla innych krajów UE.
2. Metoda i forma pracy
Praca z mapą, praca z podręcznikiem, mapa mentalna, praca indywidualna, praca w grupie.
3. Środki dydaktyczne
Atlas geograficzny, prezentacja multimedialna (można wykorzystać podane w bibliografii strony internetowe bądź prezentację pt. „Unia Europejska”), mapa fizyczna Europy, karta pracy.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Czynności organizacyjne, powitanie, sprawdzenie listy obecności.
Podanie i zapisanie na tablicy tematu lekcji, podanie celów lekcji.
Nauczyciel w krótkim wykładzie przedstawia historię UE.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel dzieli klasę na 4 grupy i na podstawie podręcznika prosi o krótkie scharakteryzowanie 4 swobód wolnego rynku w Unii Europejskiej. Przedstawiciel grupy losuje jedną swobodę do omówienia. Po upływie około 3‑4 minut lider grupy przedstawia wnioski z pracy.
Nastepnie nauczyciel prosi o dobranie się w pary i rozdaje przygotowane wcześniej cechy charakterystyczne dla poszczególnych krajów UE (załącznik 1).
Zadaniem uczniów będzie rozpoznanie, na podstawie prezentacji multimedialnej, jakiego kraju dotyczy dana charakterystyka. Po zakończonej prezentacji przedtawiciele grup podchodzą do tablicy i przypinają kartki z nazwami krajów.
Nauczyciel prosi o przepisanie poszczególnych charakterystyk do zeszytów.
c) Faza podsumowująca
Podsumowanie lekcji: nauczyciel zadaje pytania dotyczące zysków i strat z przystąpienia Polski do UE. Krótka dyskusja.
5. Bibliografia
Czaińska Z., Wojtkowicz Z., Aktywne metody w edukacji geograficznej, SOP, Toruń 2000.
Strony internetowe:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Unia_Europejska
http://europa.korba.pl/kraje_czlonkowskie_ue/1,8112,1781,art.html
Wideński M., Atlas geograficzny dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum, Wydawnictwo Ortus, Olsztyn 2005.
Wład P., Człowiek gospodarzem Ziemi. Podręcznik dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum, zakres podstawowy, Wydawnictwo Ortus, Piaseczno 2003.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
załącznik 1
Charakterystyka poszczególnych państw ( na podstawie danych z prezentacji), np.
1.
Powierzchnia: 2586 km
Język urzędowy: francuski, niemiecki, luksemburdzki
PKB: 44 688 $
Średnia długość życia: mężczyźni – 70,6 lat; kobiety 78 lat
Surowce mineralne – rudy żelaza
Najmniejsze państwo Europy.
(odp. Luksemburg)
b) Zadanie domowe
Opisz instytucje Unii Europejskiej.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Scenariusz lekcji dla klasy III.