Unia Polski z Litwą
Autor/autorka
Agnieszka Martowicz
1. Etap edukacyjny i klasa
szkoła podstawowa - klasa IV
2. Przedmiot
historia
3. Temat zajęć
Unia Polski z Litwą
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Temat zgodny z podstawą programową nauczania historii w klasach 4‑8. Uczniowie klasy IV poznają historię Polski poprzez losy najważniejszych postaci historycznych i związane z nimi wydarzenia historyczne. Jedną z nich jest pierwsza kobieta na polskim tronie - Jadwiga Andegaweńska, dzięki której doszło do zainicjowania wielowiekowej unii Polski z Litwą i rozpoczęcia nowej dynastii władców Polski.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Współczesna szkoła ma za zadanie przygotować uczniów do swobodnego poruszania się i funkcjonowania w społeczeństwie informacyjnym. Musi więc on zostać wyposażony w niezbędne do tego wiadomości i umiejętności, wśród których niezwykle ważną rolę odgrywają te związane z technologią informacyjno - komunikacyjną. TIK niesie ze sobą ogromne możliwości dla nauczyciela. Dzięki niej możemy rozbudzać zaciekawienie uczniów, wzmacniać ich motywację i skupiać uwagę. Te korzyści wydają się szczególnie ważne w przypadku, kiedy przedmiot nauczania i tematyka lekcji dotyczy zagadnień odległych z perspektywy czasowej lub nieznanych uczniowi z codziennego życia. Przedstawienie ich w środowisku doskonale znanym uczniom - za pomocą narzędzi internetowych, znacząco wzmacnia zaangażowanie dzieci w proces uczenia się.
7. Cel ogólny zajęć
Uczeń sytuuje w czasie i opowiada o królowej Jadwidze, Władysławie Jagielle i unii polsko‑litewskiej. (Podstawa programowa nauczania historii w klasach 4‑8 szkoły podstawowej, zagadnienie IV.4)
8. Cele szczegółowe zajęć
Uczeń wie, w jaki sposób Jadwiga Andegaweńska wstąpiła na tron Polski.
Uczeń wie, kim był i skąd pochodził Jagiełło.
Uczeń rozumie, przyczyny zawarcia unii polsko‑litewskiej i jej skutki.
Uczeń potrafi opisać zasługi królowej Jadwigi.
9. Metody i formy pracy
Podczas zajęć wykorzystujemy metody:
metodę odwróconej lekcji,
dyskusja;
Formy pracy:praca z tekstem,
praca indywidualna,
praca grupowa,
praca zdalna.
10. Środki dydaktyczne
Podczas zajęć wykorzystujemy:
podręcznik („Podróże w czasie” wyd. GWO lub inny zgodny z podstawą programową),
film „Jak Jadwiga została królem Polski?” dostępny w serwisie YouTube - https://www.youtube.com/watch?v=vZooBISfsw0,
gry dydaktyczne: Gra „Postacie” wydawnictwa GWO - https://postaci.gwo.pl/#/, quiz stworzony na platformie Quizizz - https://quizizz.com/admin/quiz/5fcd6242c9c440001b6c5c27 oraz zadanie przygotowane na platformie Wordwall - https://wordwall.net/pl/resource/8102751,
materiał przygotowany na platformie Epodręczniki - https://moje.epodreczniki.pl/dolacz/521730,
ankieta stworzona w aplikacji Mentimeter - https://www.menti.com/1p7rwoa8ni,
notatka graficzna lub karta pracy np. https://tinyurl.com/jadwigaijagiello.
11. Wymagania w zakresie technologii
Zajęcia zaplanowane zostały do realizacji w czasie zdalnej nauki. Niezbędne do ich przeprowadzenia są komputery, tablety lub smartfony z dostępem do internetu dla nauczyciela i uczniów. Wspólne środowisko pracy np. platforma Zoom, MS Teams.
W przypadku prowadzenia lekcji w czasie funkcjonowania szkół w sposób stacjonarny, sprzęt niezbędny to komputer dla nauczyciela oraz tablica/monitor interaktywny, na którym ćwiczenia będą rozwiązywać uczniowie. Zalecane jest również wykorzystanie smartfonów/tabletów lub komputerów przez uczniów podczas wykonywania quizów, zadań interaktywnych, co umożliwi indywidualną pracę i zaangażowanie wszystkich uczniów.
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Doświadczenie - Kim była Jadwiga i dlaczego nazywamy ją królem a nie królową?
Czas trwania: 5
Opis aktywności:
1. Uczniowie w ramach metody odwróconej lekcji przed przystąpieniem do zajęć zapoznają się z materiałami przygotowanymi przez nauczyciela na platformie Epodręczniki - https://moje.epodreczniki.pl/dolacz/521730. Po obejrzeniu filmu rozwiązują zawarte pod nim ćwiczenia, by utrwalić zdobyte wiadomości.
Materiał przygotowany dla uczniów nawiązuje również do umiejętności opanowanych na wcześniejszych lekcjach - umiejętności odczytywania drzewa genealogicznego, wskazywania i nazywania więzów rodzinnych.2. Na podstawie zdobytych informacji, w pierwszej części zajęć uczniowie wspólnie z nauczycielem biorą udział w grze dydaktycznej „Postaci” wydawnictwa GWO. Przypisują właściwe informacje do postaci Jadwigi i Władysława Jagiełły - https://postaci.gwo.pl/#/gra-90bc1c64-d8b8-11e9-b439-b119dfabdc8c, https://postaci.gwo.pl/#/gra-d7a8dc74-d7d3-11e9-b439-b119dfabdc8c.
3. Uczniowie zapisują temat lekcji.
Aktywność 2
Temat: Refleksja - Co nas zadziwia?
Czas trwania: 12
Opis aktywności:
Nauczyciel prowadzi z uczniami dyskusję na temat życia Jadwigi Andegaweńskiej i Władysława Jagiełły. Punktem wyjścia dla dyskusji jest reflekcja uczniów na temat tego, co ich zaskakuje, co zadziwia, a co ciekawi w historii poznanych postaci.
Odpowiedzi uczniów zebrane zostają za pomocą narzędzia Mentimeter - https://www.menti.com/1p7rwoa8ni.
Utworzone z odpowiedzi chmury wyrazowe zostają przedstawione uczniom. Tematy reprezentowane przez największą ilość odpowiedzi zostaną poddane dyskusji i w razie potrzeby doprecyzowane przez nauczyciela.
Uwagi:
Z doświadczenia prowadzenia lekcji na podstawie proponowanego scenariusza w trybie stacjonarnym wynika, że uczniów najczęściej ciekawi, dlaczego Jadwiga została koronowana na króla, a nie na królową oraz zaskakuje jej młody wiek w kontekście małżeństwa z Jagiełłą.
Aktywność 3
Temat: Teoria - Unia Polski z Litwą, czyli co?
Czas trwania: 20
Opis aktywności:
Uczniowie zapoznają się z wybranymi fragmentami treści lekcji z podręcznika, zwłaszcza tymi dotyczącymi zagadnień związanych z zawarciem unii:
Co nazywamy unią?
W którym roku zawarto umowę w Krewie?
Kiedy doszło do unii Polski i Litwy?
Dlaczego oba państwa zdecydowały się na unię i co im to dało?Nauczyciel udostępnia uczniom notatkę graficzną dotyczącą tematu lekcji przygotowaną w dowolnym programie graficznym np. Microsoft Whiteboard lub zeskanowaną ręcznie wykonaną notatkę. Uczniowie podają brakujące wiadomości na podstawie przeczytanego tekstu.
Uczniowie w dowolnej formie tworzą własną notatkę do zajęć. Dokonują wspólnie selekcji informacji i decydują, które treści są konieczne do zapisania.
Aktywność 4
Temat: Praktyka - Co już wiem?
Czas trwania: 8
Opis aktywności:
Sprawdzenie wiedzy zdobytej podczas lekcji przez uczniów podczas wykonywania quizu lub zadania interaktywnego.
Uczniowie wybierają samodzielnie, którą aktywność wykonają. Mogą wziąć udział w krótkim quizie na platformie Quizizz lub wykonać ćwiczenie interaktywne przygotowane w programie Wordwall.
Quizizz - https://quizizz.com/admin/quiz/5fcd6242c9c440001b6c5c27
Wordwall - https://wordwall.net/pl/resource/8102751
2. Nauczyciel przed przystąpieniem uczniów do quizu przedstawia zadanie domowe, które polega na stworzeniu plakatu dotyczącego Jadwigi lub Władysława Jagiełly. Praca może zostać wykonana ręcznie lub za pomocą programu Canva - www.canva.com. Zdjęcie wykonanej ręcznie pracy lub obraz plakatu wykonanego online uczniowie umieszczają na klasowym Padlecie.
Zadanie domowe:
Zastosuj wiedzę w praktyce. Wykorzystaj zdobyte podczas lekcji wiadomości o Jadwidze i Jagielle podczas przygotowania plakatu dotyczącego wybranej postaci.
Kryteria sukcesu:
- Wybieram postać, która bardziej mnie zainteresowała.
- Zapisuję na plakacie najważniejsze informacje na jej temat zdobyte podczas lekcji, znalezione w podręczniku lub innym źródle np. w internecie.
- Wzbogacam treść ilustracjami.
- Plakat tworzę samodzielnie, starannie dobierając wiadomości.
Materiały pomocnicze (dostępne publicznie w sieci):
- https://www.youtube.com/watch?v=hk_s3zKtzL0
- https://www.youtube.com/watch?v=5kh956dSFhI
- https://platforma.historiadlapolonii.pl/lessons/hzd/70/5
-https://www.youtube.com/watch?v=9biD3NtN5Gw
13. Sposób ewaluacji zajęć
Po przeprowadzonych zajęciach uczniowie wypełniają ankietę ewaluacyjną za pomocą aplikacji Microsoft Forms.
Ankieta ma za zadanie zbadać realizację celów lekcji, poziom zrozumienia treści i stosunek uczniów do przyjętych metod, form pracy i zastosowanych narzędzi TIK.
https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=dAqaoZDicU2BoN79oSFECxuwfh0HdshJsD0JI4D6QhhUQjRXVVIwNFcyVlJIUTAwSFMzOTFCSUNRVS4u
14. Licencja
CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
Scenariusz zakłada przeprowadzenie lekcji w czasie 45 minut i przewiduje wykorzystanie kilku różnych narzędzi TIK. Podczas planowania zajęć na podstawie proponowanego scenariusza, należy jednak wziąć pod uwagę poziom znajomości proponowanych narzędzi przez uczniów i nauczyciela. W przypadku, gdy zarówno uczniowie, jak i nauczyciel dobrze znają działanie poszczególnych programów i aplikacji, jedna jednostka lekcyjna w zupełności wystarczy na zrealizowanie w pełni założonych celów lekcji. Jeśli uczniowie nie korzystali z któregoś z zaproponowanych narzędzi internetowych, należy wcześniej zadbać o zaznajomienie ich z nim lub założyć realizację tematu podczas dwóch jednostek lekcyjnych.
Niezależnie od przewidzianego czasu pracy, warto wcześniej w dowolnym programie (wystarczy zwykły Notatnik lub dokument Word) zebrać niezbędne adresy stron inetrnetowych lub bezpośrednie linki do zadań i materiałów, by móc sprawnie i szybko przekazywać je uczniom np. poprzez czat w czasie wideolekcji.
W Aktywności nr 3 zaplanowano uzupełnianie przygotowanej wcześniej notatki graficznej. Można ją jednak zastąpić prostą kartą pracy stworzoną w pliku tekstowym, pdfie lub na platformie http://Liveworsheets.com.
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Tak
18. Forma prowadzenia zajęć