Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Unia polsko‑saska

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Po przeprowadzonej lekcji uczeń:

  • zna okoliczności zawarcia unii polsko‑saskiej,

  • potrafi opisać panowanie Augusta II Mocnego i Augusta III,

  • wie, kim był Stanisław Leszczyński,

  • wie, na czym polegała konfederacja generalna w Tarnogrodzie i jak przebiegały obrady Sejmu Niemego;

  • wie, w jakich latach trwała i jak się zakończyła wojna o sukcesję polską pomiędzy Stanisławem Leszczyńskim a Augustem III.

b) Umiejętności

Po przeprowadzonej lekcji uczeń:

  • potrafi pokazać na mapie obszar Rzeczpospolitej Obojga Narodów za panowania Sasów,

  • rozumie układ sił panujący w Europie i Rzeczypospolitej w końcu XVII wieku,

  • potrafi ocenić politykę wewnętrzną i zagraniczną Sasów,

  • sprawnie pracuje z mapą, tekstem źródłowym i podręcznikiem.

2. Metoda i forma pracy

Dyskusja, pogadanka, opowiadanie, praca pod kierunkiem nauczyciela, praca z podręcznikiem, tekstem źródłowym, mapą, encyklopedią historyczną.

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik, mapa, tekst źródłowy, literatura pomocnicza, encyklopedia historyczna.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów na temat sytuacji w Rzeczypospolitej za panowania
Jana III Sobieskiego. Zadaje uczniom pytanie: Na czym polega różnica między unią realną
a personalną?

b) Faza realizacyjna

Nauczyciel przedstawia sytuację w Rzeczypospolitej po śmierci Jana III Sobieskiego.

Opowiada o elekcji Fryderyka I Augusta z dynastii Wettinów na tron polski.

Uczniowie zastanawiają się nad różnicami panującymi pomiędzy Rzeczpospolitą Obojga Narodów
a Saksonią (religia, gospodarka). Nauczyciel omawia udział Polski w wojnie północnej.

Przedstawia okoliczności zawiązania konfederacji generalnej w Tarnogrodzie przeciwko królowi,
a także opisuje przebieg obrad Sejmu Niemym i wyjaśnia etymologię nazwy.

Zadaniem uczniów jest wyszukanie informacji na temat podwójnej elekcji z roku 1733 i skutków wojny o sukcesję polską. Uczniowie wyszukują w encyklopedii historycznej biografie Stanisława Leszczyńskiego i Augusta III Sasa i próbują dokonać oceny tych dwóch postaci.

Uczniowie analizują tekst źródłowy dotyczący mody narodowej i obcej panującej w czasach saskich (jest to fragment książki Jędrzeja Kitowicza zamieszczony w: Historia 2. Czasy nowożytne w tekstach źródłowych na stronach 38‑39) i dyskutują na temat ówczesnej mody.

c) Faza podsumowująca

W ramach powtórzenia wiadomości nauczyciel rysuje na tablicy tabelę. Zadaniem uczniów jest przerysowanie tabeli do zeszytów i uzupełnienie jej.

Nazwa władcy

Polityka wewnętrzna

Polityka zagraniczna

August II Mocny

August III Sas

5. Bibliografia

  1. Burda B. i inni, Historia 2. Czasy nowożytne. Zakres podstawowy, Operon, Gdynia 2003.

  2. Dumanowski J., Dumanowska K., Historia 2. Czasy nowożytne w tekstach źródłowych, Operon, Gdynia 2003.

  3. Historia. Encyklopedia szkolna, WSiP, Warszawa 1993.

  4. Królowie elekcyjni. Leksykon biograficzny, red. nauk. I. Kaniewska, Wydawnictwo Literackie,
    Kraków 1997.

6. Załączniki

a) Zadanie domowe

  • Wyszukaj i zapisz informacje na temat tego, skąd August II uzyskał przydomek Mocny.

  • Dokonaj oceny panowania Sasów na tronie polskim.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R1bJYcQY80wwg

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 120.05 KB w języku polskim
R5ouM43zzS5p3

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 20.50 KB w języku polskim