Unia polsko-saska
Unia polsko‑saska
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Po przeprowadzonej lekcji uczeń:
zna okoliczności zawarcia unii polsko‑saskiej,
potrafi opisać panowanie Augusta II Mocnego i Augusta III,
wie, kim był Stanisław Leszczyński,
wie, na czym polegała konfederacja generalna w Tarnogrodzie i jak przebiegały obrady Sejmu Niemego;
wie, w jakich latach trwała i jak się zakończyła wojna o sukcesję polską pomiędzy Stanisławem Leszczyńskim a Augustem III.
b) Umiejętności
Po przeprowadzonej lekcji uczeń:
potrafi pokazać na mapie obszar Rzeczpospolitej Obojga Narodów za panowania Sasów,
rozumie układ sił panujący w Europie i Rzeczypospolitej w końcu XVII wieku,
potrafi ocenić politykę wewnętrzną i zagraniczną Sasów,
sprawnie pracuje z mapą, tekstem źródłowym i podręcznikiem.
2. Metoda i forma pracy
Dyskusja, pogadanka, opowiadanie, praca pod kierunkiem nauczyciela, praca z podręcznikiem, tekstem źródłowym, mapą, encyklopedią historyczną.
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik, mapa, tekst źródłowy, literatura pomocnicza, encyklopedia historyczna.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów na temat sytuacji w Rzeczypospolitej za panowania
Jana III Sobieskiego. Zadaje uczniom pytanie: Na czym polega różnica między unią realną
a personalną?
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel przedstawia sytuację w Rzeczypospolitej po śmierci Jana III Sobieskiego.
Opowiada o elekcji Fryderyka I Augusta z dynastii Wettinów na tron polski.
Uczniowie zastanawiają się nad różnicami panującymi pomiędzy Rzeczpospolitą Obojga Narodów
a Saksonią (religia, gospodarka). Nauczyciel omawia udział Polski w wojnie północnej.
Przedstawia okoliczności zawiązania konfederacji generalnej w Tarnogrodzie przeciwko królowi,
a także opisuje przebieg obrad Sejmu Niemym i wyjaśnia etymologię nazwy.
Zadaniem uczniów jest wyszukanie informacji na temat podwójnej elekcji z roku 1733 i skutków wojny o sukcesję polską. Uczniowie wyszukują w encyklopedii historycznej biografie Stanisława Leszczyńskiego i Augusta III Sasa i próbują dokonać oceny tych dwóch postaci.
Uczniowie analizują tekst źródłowy dotyczący mody narodowej i obcej panującej w czasach saskich (jest to fragment książki Jędrzeja Kitowicza zamieszczony w: Historia 2. Czasy nowożytne w tekstach źródłowych na stronach 38‑39) i dyskutują na temat ówczesnej mody.
c) Faza podsumowująca
W ramach powtórzenia wiadomości nauczyciel rysuje na tablicy tabelę. Zadaniem uczniów jest przerysowanie tabeli do zeszytów i uzupełnienie jej.
Nazwa władcy | Polityka wewnętrzna | Polityka zagraniczna |
August II Mocny | ||
August III Sas |
5. Bibliografia
Burda B. i inni, Historia 2. Czasy nowożytne. Zakres podstawowy, Operon, Gdynia 2003.
Dumanowski J., Dumanowska K., Historia 2. Czasy nowożytne w tekstach źródłowych, Operon, Gdynia 2003.
Historia. Encyklopedia szkolna, WSiP, Warszawa 1993.
Królowie elekcyjni. Leksykon biograficzny, red. nauk. I. Kaniewska, Wydawnictwo Literackie,
Kraków 1997.
6. Załączniki
a) Zadanie domowe
Wyszukaj i zapisz informacje na temat tego, skąd August II uzyskał przydomek Mocny.
Dokonaj oceny panowania Sasów na tronie polskim.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak