Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji - Unreal past structures - zdania w „pozornej przeszłości”

1. Cele lekcji

a. Wiadomości

  1. Uczeń wie, jak konstruować zdania ze strukturami ‘unreal past' różnego typu w języku angielskim - poznaje nową strukturę gramatyczną.

  2. Uczeń zna zastosowanie i użycie zdań ‘unreal past'.

  3. Uczeń poznaje konteksty sytuacyjne i słówka charakterystyczne, używane w konstrukcjach tego typu.

  4. Dziecko wie, kiedy (w odniesieniu do jakiego czasu) stosować dany typ zdań.

  5.  Uczeń wie, jakie konstrukcje gramatyczne poprzedzają dany typ konstrukcji unreal past.

b. Umiejętności

  1. Uczeń umie tworzyć zdania z użyciem konstrukcji It's time..., I'd rather you..., I wish..., I'd better... itp.

  2. Uczeń ćwiczy umiejętność konstruowania zdań z omawianymi strukturami.

  3. Uczeń potrafi odróżnić poszczególne typy zdań w unreal past i ich zastosowanie oraz odniesienia czasowe.

  4. Dziecko umie wyrażać pragnienia, marzenia, żale, przypuszczenia, powinności, warunki w języku angielskim.

2. Metoda i forma pracy

Metoda: metoda podająca, objaśnianie materiałów źródłowych, ćwiczenia, zadania.
Forma pracy: praca indywidualna, praca grupowa (lub w parach).

W pierwszej części lekcji nauczyciel tłumaczy zastosowania i budowę zdań typu unreal past (w tym celu posługuje się materiałami źródłowymi, tekstami, przykładami zdań itp.) Każdy typ zdań utrwalany jest na materiale ćwiczeniowym (np. z książek lub ustnie). Szczególną uwagę uczniów trzeba zwrócić na czasy gramatyczne występujące w danym typie zdań i na możliwości użycia bezokolicznika w przypadku braku osoby (podmiotu) w zdaniu (np. It's time I went, It's time to go). Pod koniec lekcji każde dziecko stara się powiedzieć lub napisać parę zdań zawierających omawianą strukturę gramatyczną.

3. Środki dydaktyczne

a. Materiał źródłowy ‘Unreal past structures'.
b. Materiał źródłowy ‘Wish'.
c. Ćwiczenia z książek (patrz: uwagi do scenariusza).

4. Przebieg lekcji

a. Faza przygotowawcza
Omówienie specyfiki struktur ‘unreal past', wyjaśnienie terminu, objaśnienie nazwy ‘pozornej przeszłości', wyjaśnienie relacji i odniesień czasowych występujących w tego rodzaju zdaniach.

b. Faza realizacyjna

  1. Objaśnienie budowy i zastosowania poszczególnych typów zdań z ‘unreal past structures'.

  2. Zwrócenie uwagi na elementy szczególnie trudne i nietypowe (np. użycia czasu przeszłego lub konstrukcji z bezokolicznikiem, wykluczenie użycia ‘will' i ‘would' po ‘if', ‘if only').

  3. Ćwiczenie układania zdań z omawianą konstrukcją w różnych sytuacjach.

  4. Wyjaśnienie użycia danego typu konstrukcji ‘unreal past' w odniesieniu do czasu (teraźniejszości) i sytuacji.

  5. Zwrócenie uwagi na możliwość użycia konstrukcji w bezokoliczniku.

c. Faza podsumowująca
Rozwiązywanie ćwiczeń i zdań związanych z tematem lekcji; układanie zdań.Można również ‘pobawić się' w dokańczanie zdań typu If only I..., I wish..., Suppose I/he..., I' d ratler you... etc. Uczniowie pracują wtedy w parach lub grupach i sami wymyślają różnego rodzaju początki zdań, które są dokańczane przez kolegę/koleżankę z grupy. Takie gotowe formułki mogą być również wcześniej przygotowane przez nauczyciela i rozdane uczniom na małych karteczkach - każde dziecko dokańcza wtedy samodzielnie dane zdanie a potem czyta je głośno na forum klasy.

5. Załączniki

a. Tablice poglądowe
Materiał źródłowy ‘If I were a millonaire...'.
Materiał źródłowy ‘Unreal past structures'.
Materiał źródłowy ‘Wish'.

b. Zadanie domowe
Pracą domowa mogą być ćwiczenia do rozwiązywania z książek (patrz: uwagi do scenariusza).

Rto6IJhLpqmEZ

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 33.00 KB w języku polskim