Ilustracja przedstawia zielony pręt i białe wycinki z butelek. Zrecyklingowane przedmioty przedstawiają konwalię. Tytuł lekcji: Upcycling i recycling art
Ważne daty
1942 – Pablo Picasso konstruuje rzeźbę ze śmieci Głowa byka;
Lata 90. XX w. - Tim Noble i Sue Webster tworzą instalacje artystyczne wykorzystując odpady;
2009 – działalność polskiej eko‑projektantki Magdaleny Godawy;
2011 – rozpoczęcie projektu Net Effect przez firmę Interface, produkującej dywany z zużytych sieci rybackich.
1
Scenariusz lekcji dla nauczyciela
R18t04r1mbH84
I. Opanowanie zagadnień z zakresu języka i funkcji plastyki; podejmowanie działań twórczych, w których wykorzystane są wiadomości dotyczące formy i struktury dzieła. Uczeń:
1) wykazuje się znajomością dziedzin sztuk plastycznych: malarstwa, rzeźby, grafiki, architektury (łącznie z architekturą wnętrz), rysunku, scenografii, sztuki użytkowej dawnej i współczesnej (w tym rzemiosła artystycznego); rozumie funkcje tych dziedzin i charakteryzuje ich język; rozróżnia sposoby i style wypowiedzi w obrębie dyscyplin; zna współczesne formy wypowiedzi artystycznej, wymykające się tradycyjnym klasyfikacjom, jak: happening, performance, asamblaż; sztuka nowych mediów;
2) rozróżnia cechy i rodzaje kompozycji w naturze oraz w sztukach plastycznych (odnajduje je w dziełach mistrzów, a także w tworach i zjawiskach przyrody); tworzy różnorodne układy kompozycyjne na płaszczyźnie i w przestrzeni (kompozycje otwarte i zamknięte, rytmiczne, symetryczne, statyczne i dynamiczne); ustala właściwe proporcje poszczególnych elementów kompozycyjnych, umiejętnie równoważy kompozycję, wykorzystując kształt i kontrast form;
6) rozróżnia gatunki i tematykę dzieł w sztukach plastycznych (portret, autoportret, pejzaż, martwa natura, sceny: rodzajowa, religijna, mitologiczna, historyczna i batalistyczna); niektóre z tych gatunków odnajduje w grafice i w rzeźbie; w rysunku rozpoznaje studium z natury, karykaturę, komiks, rozumie, czym jest w sztuce abstrakcja i fantastyka; podejmuje działania z wyobraźni i z natury w zakresie utrwalania i świadomości gatunków i tematów w sztuce, stosuje w tym zakresie różnorodne formy wypowiedzi (szkice rysunkowe, fotografie zaaranżowanych scen i motywów, fotomontaż).
II. Doskonalenie umiejętności plastycznych – ekspresja twórcza przejawiająca się w działaniach indywidualnych i zespołowych. Uczeń:
2) wyraża w pracach plastycznych uczucia i emocje wobec rzeczywistości, a także płynące z inspiracji muzycznych czy literackich (impresja i ekspresja); rysuje, maluje, ilustruje zjawiska i wydarzenia realne i wyobrażone (także w korelacji z innymi przedmiotami);
3) modeluje bryły i reliefy, konstruuje samodzielnie małe rzeźbiarskie formy przestrzenne i bryły architektoniczne, a większe projekty realizuje we współpracy z innymi; tworzy aranżacje przestrzenne z gotowych elementów stosując układy kompozycyjne właściwe dla uzyskania zamierzonego wyrazu;
4) projektuje graficzne formy użytkowe (zaproszenie, okładka, plakat); kształtuje przestrzenne formy dekoracyjne i scenograficzne – indywidualnie i w zespole; umiejętności te wykorzystuje w przygotowywaniu imprez i uroczystości szkolnych, np. powiązanych z kalendarzem różnego typu świąt;
III. Opanowanie podstawowych wiadomości z zakresu kultury plastycznej, jej narodowego i ogólnoludzkiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń:
6) rozumie i charakteryzuje na wybranych przykładach z różnych dziedzin pojęcie stylu w sztuce.
Nauczysz się
odróżniać recycling od upcyclingu;
tworzyć opisy wybranych przykładów dzieł kultury, uwzględniając właściwą formę, język, styl i ekspresję;
wymieniać najważniejsze prace tworzone w stylu recyclingu/upcyclingu.
Nowe możliwości i odkrywcze poszukiwania
Współcześnie artyści coraz śmielej eksperymentują z różnorodnymi materiałami, które wykorzystują w swoich pracach. Projektanci nie ograniczają się do tradycyjnych tworzyw, ale cały czas poszukują nowych, kreatywnych rozwiązań. Twórcy sztuki i przedmiotów użytku codziennego wprowadzają nową modę, by kupować i używać obiekty wykonane z surowców wtórnych. Rosnące zainteresowanie recyclingową biżuterią, ubraniami czy artykułami dekoracyjnymi to znak rozwijającej się świadomości ekologicznej, potrzeby dbania o środowisko naszej planety.
Czym jest upcycling i recycling?
UpcyclingUpcyclingUpcycling i recyclingRecyclingrecycling polega na ponownym wykorzystaniu zużytego materiału. Recycling to inaczej odzysk surowca. Plastikowe, metalowe czy szklane opakowania, obiekty, śmieci, trafiają na wysypisko, gdzie rozpoczyna się proces przetwarzania tych materiałów, by móc ponownie je wykorzystać do produkcji. Powstają produkty, których jakość jest niższa, niż pierwotny produkt. Odzyskiwany papier, plastik czy aluminium nie mają już tej wartości co pierwotne produkty, ale można wykorzystać je w inny sposób – eliminuje to znaczną ilość odpadów. Zjawisko upcyclingu, czyli przetwarzania zużytych bądź niepotrzebnych przedmiotów w produkty o wyższej jakości, zyskuje coraz większą popularność. Artyści współcześni oraz kreatywnie myślący projektanci dzielą się swoimi pomysłami na wytwarzanie oryginalnych, unikatowych przedmiotów ze śmieci. Zapobiegając marnowaniu się materiałów, które jeszcze mają w sobie potencjał, tworzone są modne meble z palet drewnianych, sukienki i płaszcze z butelek, kanapy ze starych lodówek, witraże z potłuczonego szkła, lampy ze starych czasopism i wiele, wiele innych!
RgBHCbdh8T8kl1
Idea upcyclingu polega na zmniejszeniu produkcji nowych przedmiotów, a wykorzystaniu już istniejących. Takie działanie wywiera pozytywny wpływ na ograniczeniu zanieczyszczeń powietrza, wody i ziemi.
R2XikoufAHDeM
Polska inicjatywa upcyclingowa
Ciekawym przykładem rozwijających się trendów ekologicznych w Polsce jest strona , gdzie każdy może podzielić się swoimi pomysłami nadania drugiego życia zużytym materiałom. Portal internetowy promuje zasadę 3R – reduce, reuse, recycle (ogranicz, wykorzystaj ponownie, odzyskaj). Upcycling to właśnie ponowne wykorzystanie banalnych, niepotrzebnych lub starych rzeczy z naszego otoczenia w zaskakujący, funkcjonalny sposób.
Czy może powstać dzieło sztuki z odpadów? Wyzwanie dotyczące każdego z nas, by dbać o środowisko naturalne, nurtuje także artystów. Sztuka współczesna, poruszając najbardziej aktualne zagadnienia i problemy, proponuje swoje rozwiązania i prowokuje odbiorców do dyskusji. Z początku dziwnym może wydać się fakt, że w muzeum prezentowane są brzydkie, nieestetyczne obiekty. Obecnie twórcy operują tak samo pojęciem brzydoty, jak pięknem.
RYIyiUMo5cwAz1
Większość prac bazujących na upcyclingu nie znajduje miejsca w muzeum, ale w domach zwykłych ludzi. Odnowione, przerobione w intrygujący sposób materiały stanowią coraz popularniejszą odmianę sztuki użytkowej.
R18jMHdfB7f2i1
Zadania
Ro6GmOhWruTRV
Ćwiczenie 1
R1UbTnZAurE9g
Ćwiczenie 2
RgASvOfZtABrw
Ćwiczenie 2
Ćwiczenie 3
RWGk6Cp2YOqNB1
Przeciągając podane elementy z prawej kolumny do lewej przyporządkuj definicje do podanych określeń. Upcycling Możliwe odpowiedzi: 1. Przetwarzanie odpadów, w wyniku którego powstaje materiał wyższej jakości niż wykorzystywany do jego produkcji surowiec. 2. Sztuka projektowania przedmiotów codziennego użytku. 3. Wykorzystanie odpadów technologicznych i surowców wtórnych w przemyśle. Recycling Możliwe odpowiedzi: 1. Przetwarzanie odpadów, w wyniku którego powstaje materiał wyższej jakości niż wykorzystywany do jego produkcji surowiec. 2. Sztuka projektowania przedmiotów codziennego użytku. 3. Wykorzystanie odpadów technologicznych i surowców wtórnych w przemyśle. Wzornictwo Możliwe odpowiedzi: 1. Przetwarzanie odpadów, w wyniku którego powstaje materiał wyższej jakości niż wykorzystywany do jego produkcji surowiec. 2. Sztuka projektowania przedmiotów codziennego użytku. 3. Wykorzystanie odpadów technologicznych i surowców wtórnych w przemyśle.
Przeciągając podane elementy z prawej kolumny do lewej przyporządkuj definicje do podanych określeń. Upcycling Możliwe odpowiedzi: 1. Przetwarzanie odpadów, w wyniku którego powstaje materiał wyższej jakości niż wykorzystywany do jego produkcji surowiec. 2. Sztuka projektowania przedmiotów codziennego użytku. 3. Wykorzystanie odpadów technologicznych i surowców wtórnych w przemyśle. Recycling Możliwe odpowiedzi: 1. Przetwarzanie odpadów, w wyniku którego powstaje materiał wyższej jakości niż wykorzystywany do jego produkcji surowiec. 2. Sztuka projektowania przedmiotów codziennego użytku. 3. Wykorzystanie odpadów technologicznych i surowców wtórnych w przemyśle. Wzornictwo Możliwe odpowiedzi: 1. Przetwarzanie odpadów, w wyniku którego powstaje materiał wyższej jakości niż wykorzystywany do jego produkcji surowiec. 2. Sztuka projektowania przedmiotów codziennego użytku. 3. Wykorzystanie odpadów technologicznych i surowców wtórnych w przemyśle.
Przeciągając podane elementy z prawej kolumny do lewej przyporządkuj definicje do podanych określeń.
Sztuka projektowania przedmiotów codziennego użytku, Przetwarzanie odpadów, w wyniku którego powstaje materiał wyższej jakości niż wykorzystywany do jego produkcji surowiec, Wykorzystanie odpadów technologicznych i surowców wtórnych w przemyśle
Recycling
Wzornictwo
Upcycling
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
RO72dNArKR04f
Ćwiczenie 4
R1blBnPmrplc3
Ćwiczenie 5
1
Rry8dSgWF4Kh5
Ćwiczenie 6
R7zXQrDkpfiyv
Ćwiczenie 6
Roa1zUqK92ErM
Ćwiczenie 7
Polecenie 1
Zapoznałeś się z pojęciem upcycling art. Spróbuj wykorzystać niepotrzebne przedmioty, by stworzyć unikatowy obiekt ze odpadów. Przemyśl, jaką funkcję może pełnić i jakie tworzywa wykorzystasz do jego wytworzenia.
Słownik pojęć
Recycling
Recycling
wykorzystanie odpadów technologicznych i surowców wtórnych w przemyśle.
Upcycling
Upcycling
przetwarzanie odpadów, w wyniku którego powstaje materiał wyższej jakości niż wykorzystywany do jego produkcji surowiec.
Wzornictwo
Wzornictwo
projektowanie wzorów wyrobów przeznaczonych do masowej produkcji.