Upraszczanie wyrażeń algebraicznych (7)
Scenariusz lekcji - Upraszczanie wyrażeń algebraicznych (7)
Cele lekcji
Wiadomości
Utrwalanie pojęcia wyrażenia algebraicznego i sposobów upraszczania wyrażeń , obliczania wartości liczbowych, czytania i pisania.
Umiejętności
Po lekcjach uczeń:
czyta i pisze wyrażenia (K),
rozróżnia wyrazy podobne (K),
redukuje wyrazy podobne (K),
upraszcza jednomiany(K),
zapis prostego zadania symbolicznie (P),
mnoży wyrażenia przez liczbę (K),
stosuje wzory skróconego mnożenia (R),
oblicza wartość liczbową wyrażenia (K,P),
wyłącza czynnik przed nawias (K),
rozkłada na czynniki w dowolny sposób (D,R),
.
K – wymagania konieczne; P – wymagania podstawowe; D – wymagania dopełniające; R – wymagania rozszerzające; PP – wymagania ponadprogramowe.
(Spełnienie tych wymagań jest wyrażone stopniem trudności odpowiednich zadań)
Postawy
Uczeń w trakcie zajęć:
współpracuje w grupie i dzieli się umiejętnościami z innymi kolegami,
dokonuje samooceny i oceny pracy grupowej.
Metoda i forma pracy
Praca w małych grupach, konkurs pytań
Środki dydaktyczne
karty pracy 8, 8a, 8b przygotowane przez nauczyciela,
karta samooceny i oceny pracy grupowej.
Przebieg lekcji
Faza przygotowawcza (obie lekcje)
Nauczyciel zadaje pytania, a wybrani uczniowie odpowiadają na 3 wylosowane pytania (w tym jedno teoretyczne):
Co to jest wyrażenie algebraiczne, podaj przykłady? (2p)
Co to są wyrazy podobne, podaj przykłady? (2p)
Wyjaśnij określenia: jednomian i wielomian – podaj przykłady (2p)
Co to jest wartość liczbowa wyrażenia algebraicznego? (2p)
Co to jest redukcja wyrazów podobnych? (2p)
Wymień wyrazy podobne i zredukuj je: 2xy, 2x, -4y, 1,5x, 6xIndeks górny 22, 8x (2p)
Wykonaj działania: 2x – 5y + 2y – 7x = (2p)
Wykonaj działania: 2(3x – 5) – (4x + 6) = (2p)
Wykonaj działania: 2xIndeks górny 22yIndeks górny 33Indeks górny .. 4xIndeks górny 33 yIndeks górny 22 = (2p)
Wykonaj działania: (2x – 4)(3x –7) = (2p)
Wykonaj działania: -2(x – 4) – (2x + 5) = (2p)
Ocena: 6p. – bdb, 5p. – db, 4p. – dst, 2 – 3 p. – dop.
Po wyczerpaniu pytań nauczyciel dzieli klasę na grupy – najlepiej o podobnym stopniu umiejętności. Mogą to być grupy 2- (uczniowie w ławce) lub 4‑osobowe. Podczas odpowiedzi uczniów nauczyciel lub chętny uczeń przypominają zasady upraszczania danego typu wyrażeń.
Faza realizacyjna
Uczniowie rozwiązują zadania z Karty pracy 8, wyniki wpisują na danej karcie (na dole).
Przy rozwiązywaniu zadań mogą posługiwać się pomocą kolegów z grupy, zeszytem przedmiotowym i podręcznikiem, mogą też prosić o pomoc nauczyciela – jeżeli wszystkie wymienione wcześniej sposoby zawiodą.
Grupy, które wcześniej zakończą swoją pracę mogą skorzystać z dodatkowych kart pracy 8a i 8b, które zawierają zadania o nieco zwiększonym stopniu trudności. Jest to szansa na uzyskanie dodatkowej, lepszej oceny.
Po zakończeniu rozwiązywania zadań po pierwszej lekcji nauczyciel zbiera karty pracy – rozda je ponownie na lekcji następnej.
Faza podsumowująca
Po pierwszej lekcji: Omawiamy pracę domową, (z podręcznika lub zbioru zadań).
Na zakończenie drugiej lekcji:
dokonujemy podsumowania oceny pracy w grupie I (jest ona na Karcie pracy 8 i na dodatkowych kartach, które mogą służyć także jako dodatkowa praca domowa dla chętnych (związana wtedy ze sprawdzeniem stopnia samodzielności),
podsumowania zadań Karty pracy 8 dokonują sami uczniowie (wymieniają się kartami) w tabelce ujętej na karcie pracy,
każda osoba stawiając sobie ocenę podsumowuje, jakie umiejętności opanowała podczas lekcji (i na wcześniejszych lekcjach dotyczących tego tematu), oceniając tym samym stan przygotowania do sprawdzianu, potem robimy to na karcie zbiorczej (karta zbiorczej oceny umiejętności).
Karta samooceny WYRAŻENIA ALGEBRAICZNE
umiejętność | ocena 1 – 5 |
Czytam i piszę wyrażenia | |
Rozróżniam wyrazy podobne | |
Redukuje wyrazy podobne | |
Upraszczam jednomiany | |
Zapisuję proste zadanie symbolicznie | |
Mnożę wyrażenia przez liczbę | |
Obliczam wartość liczbową wyrażenia | |
Wyłącza czynnik przed nawias | |
Jestem przygotowany do pracy klasowej |
Bibliografia:
Podręcznik i zbiór zadań – Matematyka wokół nas, WsiP.
umiejętność | ocena indywidualna w skali 1 – 5 | średnia |
Czytam i piszę wyrażenia | ||
Rozróżniam wyrazy podobne | ||
Redukuje wyrazy podobne | ||
Upraszczam jednomiany | ||
Zapisuję proste zadanie symbolicznie | ||
Mnożę wyrażenia przez liczbę | ||
Obliczam wartość liczbową wyrażenia | ||
Wyłącza czynnik przed nawias | ||
Jestem przygotowany do pracy klasowej |