Upraszczanie wyrażeń algebraicznych (lekcja powtórzeniowa w klasie o poniżej niż przeciętnych możliwościach)
Upraszczanie wyrażeń algebraicznych
(lekcja powtórzeniowa w klasie o poniżej niż przeciętnych możliwościach)
Cele lekcji
Wiadomości
Powtórzenie i utrwalenie umiejętności związanych z upraszczaniem wyrażeń algebraicznych i wykonywaniem podstawowych działań na tych wyrażeniach.
Umiejętności
Po lekcji uczeń potrafi:
uprościć jednomiany (przy mnożeniu i dzieleniu),
wykonać redukcję wyrazów podobnych,
dodać lub odjąć sumy algebraiczne,
pomnożyć sumę algebraiczną przez liczbę,
pomnożyć dwie sumy algebraiczne,
obliczyć: kwadrat sumy i kwadrat różnicy oraz iloczyn sumy przez różnicę przy pomocy wzorów skróconego mnożenia,
obliczyć wartość liczbową wyrażenia algebraicznego,
wyłączyć wspólny czynnik przed nawias,
rozłożyć na czynniki wyrażenie za pomocą wzorów skróconego mnożenia.
Postawy
aktywna i zdyscyplinowana postawa w czasie lekcji,
prawidłowe wykonywanie poleceń,
współpraca w grupie.
Metoda i forma pracy
Praca z całą klasą – wprowadzenie do lekcji, sprawdzanie efektów pracy.
Praca indywidualna – rozwiązywanie ćwiczeń sprawdzających przez każdego ucznia indywidualnie.
Praca w grupach – rozwiązywanie ćwiczeń utrwalających umiejętności na odpowiednim poziomie – punkty za zadania to wyznaczenie poziomu trudności.
Metody pracy: ćwiczenia praktyczne – rozwiązywanie ćwiczeń utrwalających materiał przed pracą klasową.
Pomoce dydaktyczne
Ćwiczenia przygotowane w całości przez nauczyciela – Karta pracy 1. Wyrażenia algebraiczne – powtórzenie – są to ćwiczenia w zakresie podstawowym, zawierające zadania o przeciętnym i niżej niż przeciętnym stopniu trudności, zadań tego typu nie ma ani w podręczniku ani w zbiorze zadań w stopniu wystarczającym.
Dołączono też zadania dla uczniów zdolnych – Karta pracy 2. Wyrażenia algebraiczne – karta zadań dodatkowych.
Przebieg lekcji
Lekcja pierwsza
Faza przygotowawcza
Wykonanie z omówieniem przykładów na tablicy przez wybranych przez nauczyciela uczniów (po jednym przykładzie z każdego typu ćwiczeń, które będą wykonywane na lekcji).
a)
b)
c)
d)
e)
Faza realizacyjna
1. Zadania do samodzielnego wykonania przez uczniów – zadania są analogiczne do tych, które były wykonywane na tablicy. Celem jest sprawdzenie stopnia zrozumienia tych zadań przez uczniów, zwłaszcza słabszych.
a)
b)
c)
d)
f)
Uczniowie zadanie to rozwiązują na kartkach rozdanych przez nauczyciela, następnie wymieniają się kartkami w parach i dokonują korekty na czerwono, przyznając punkty za prawidłowo wykonane przykłady (bez jednego błędu). Korekty dokonujemy po omówieniu prawidłowych rozwiązań na tablicy – omawiają chętni uczniowie.
2. Uczniowie w grupach 4‑osobowych (dobranych wcześniej przez nauczyciela) wykonują kolejno zadania, których treść jest podana na karcie pracy (Karta pracy 1, zadania 1, 2 i 3), nauczyciel oraz wyznaczony uczeń lub uczniowie pomagają grupom w wykonywaniu zadań, wyjaśniając określone trudności w zadaniu.
Odkrywamy błędy w obliczeniach (w kolejnych przykładach uczniowie stwierdzają poprawność lub błędne wykonanie i wówczas wyjaśniają, w których miejscu jest błąd – wpisują obok poprawny wynik obliczenia).
(dobrze)
(prawidłowo: )
(dobrze)
(prawidłowo )
(prawidłowo )
(dobrze)
(prawidłowo )
(prawidłowo )
Faza podsumowująca
3. Nauczyciel zadaje zadanie domowe (nr 1).
Lekcja druga
Faza przygotowawcza
Nauczyciel sprawdza pracę domową – wybrani uczniowie rozwiązują na tablicy po jednym przykładzie z pracy domowej.
Wykonanie z omówieniem przykładów na tablicy przez wybranych przez nauczyciela uczniów (po jednym przykładzie z każdego typu ćwiczeń, które będą wykonywane na lekcji).
Oblicz za pomocą wzorów skróconego mnożenia
a) (x + 2)Indeks górny 22 = (2x – 4)Indeks górny 22 = (x – 8)(x + 8) = 5(x – 3)Indeks górny 22 = –6(2 – x)(2 + x) =
b) 4(x – 2)Indeks górny 22 – 3(x+1)(x – 1) – (2x+5)(x – 7) =
Oblicz wartość liczbową wyrażenia
a*)* 2x – 5y dla x = -2y = 2,5
b) 4(3x – 4y) – (8x – 14y) = dla x = 0,5y = –2
3. Nauczyciel przypina na tablicy plansze z wzorami, a uczniom daje do pracy w grupach szablony obliczeń.
Faza realizacyjna
1. Zadania do samodzielnego wykonania przez uczniów. Zadania są analogiczne do tych, które były wykonywane na tablicy – celem jest sprawdzenie stopnia zrozumienia tych zadań przez uczniów, zwłaszcza słabszych.
Załącznik 1
a*)* (4x + 5)Indeks górny 22 = (7x – 1)Indeks górny 22 = (2x – 9)(2x + 9) =
b) 6(x – 4)Indeks górny 22 = 8(3 – 4x)(3 + 4x)=
2. Uczniowie w grupach czteroosobowych (dobranych wcześniej przez nauczyciela) wykonują kolejno zadania, których treść jest podana na karcie pracy (Karta pracy 1, zadania od 4 do 7)
3. Uczniowie w tych samych grupach wykonują zadania dodatkowe z Kart pracy 2.
Faza podsumowująca
Wybierz prawidłową odpowiedź (foliogram lub plansza).
(4x – 3)Indeks górny 22 = a) 16xIndeks górny 22 – 24x + 9 b) 16xIndeks górny 22 – 9 c) 16xIndeks górny 22 + 24x – 9
(1 + 5x)Indeks górny 22 = a) 1 + 10x + 25xIndeks górny 22 b*)* 1 + 10x + 5xIndeks górny 22 c) 1 + 25xIndeks górny 22
(2x – 3)(2x + 3) = a) 2xIndeks górny 22 – 9 b) 4xIndeks górny 22 + 12x – 9 c) 4xIndeks górny 22 – 9
Nauczyciel zadaje zadanie domowe (nr 2)
Bibliografia
Zadania własne przygotowane przez nauczyciela na podstawie podręcznika – Matematyka wokół nas i zbioru zadań do tego podręcznika oraz innych zbiorów zadań.
Załaczniki
Karta pracy
Karta pracy 1. Wyrażenia algebraiczne – powtórzenie
Karta pracy 2. Wyrażenia algebraiczne – karta zadań dodatkowych
Zadanie domowe
1. Wykonaj działania (na kartce ksero dla każdego ucznia)
a) 6xIndeks górny 55yIndeks górny 22 ⋅ 3xIndeks górny 44yIndeks górny 88 =
b) (14xIndeks górny 66yIndeks górny 55) : (7xIndeks górny 44yIndeks górny 33) =
c)
d)
e)
f*)*
g)
h)
2. Wykonaj działania (na ksero dla każdego ucznia)
a) (5x + 3)Indeks górny 22 = (8x – 3)Indeks górny 22 = (7x – 6)(7x + 6) =
b) -2(x – 4)Indeks górny 22 = 9(1 – 2x)(1 + 2x) =
oblicz wartości liczbowe wyrażeń (najpierw je uprość)
c) 3(x – 1)Indeks górny 22 – 4(x+8)(x – 8) = dla x = 2
d) 5(x – 1)Indeks górny 22 – 6(1 – x)(1 + x) = dla x = –1,5
Załącznik 1
(1 p) | 9xIndeks górny 66yIndeks górny 22 ⋅ 4xyIndeks górny 33 = |
(1 p) | (32xIndeks górny 77yIndeks górny 44) : (16xIndeks górny 55yIndeks górny 88) = |
(1 p) | 9x – 7 – 12x + 5 = |
(2 p) | 8(x – 2) – 4(3x + 2) = |
(2 p) | (4x – 1)(2x + 8) = |
(1 p) | (4x + 5)Indeks górny 22 = |
(1 p) | (7x – 1)Indeks górny 22 = |
(1 p) | (2x – 9)(2x + 9) = |
(2 p) | 6(x – 4)Indeks górny 22 = |
(2 p) | 8(3 – 4x)(3 + 4x)= |