Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Upraszczanie wyrażeń algebraicznych

(lekcja powtórzeniowa w klasie o poniżej niż przeciętnych możliwościach)

  1. Cele lekcji

    1. Wiadomości

Powtórzenie i utrwalenie umiejętności związanych z upraszczaniem wyrażeń algebraicznych i wykonywaniem podstawowych działań na tych wyrażeniach.

  1. Umiejętności

Po lekcji uczeń potrafi:

  • uprościć jednomiany (przy mnożeniu i dzieleniu),

  • wykonać redukcję wyrazów podobnych,

  • dodać lub odjąć sumy algebraiczne,

  • pomnożyć sumę algebraiczną przez liczbę,

  • pomnożyć dwie sumy algebraiczne,

  • obliczyć: kwadrat sumy i kwadrat różnicy oraz iloczyn sumy przez różnicę przy pomocy wzorów skróconego mnożenia,

  • obliczyć wartość liczbową wyrażenia algebraicznego,

  • wyłączyć wspólny czynnik przed nawias,

  • rozłożyć na czynniki wyrażenie za pomocą wzorów skróconego mnożenia.

    1. Postawy

  • aktywna i zdyscyplinowana postawa w czasie lekcji,

  • prawidłowe wykonywanie poleceń,

  • współpraca w grupie.

  1. Metoda i forma pracy

Praca z całą klasą – wprowadzenie do lekcji, sprawdzanie efektów pracy.

Praca indywidualna – rozwiązywanie ćwiczeń sprawdzających przez każdego ucznia indywidualnie.

Praca w grupach – rozwiązywanie ćwiczeń utrwalających umiejętności na odpowiednim poziomie – punkty za zadania to wyznaczenie poziomu trudności.

Metody pracy: ćwiczenia praktyczne – rozwiązywanie ćwiczeń utrwalających materiał przed pracą klasową.

  1. Pomoce dydaktyczne

Ćwiczenia przygotowane w całości przez nauczyciela – Karta pracy 1. Wyrażenia algebraiczne – powtórzenie – są to ćwiczenia w zakresie podstawowym, zawierające zadania o przeciętnym i niżej niż przeciętnym stopniu trudności, zadań tego typu nie ma ani w podręczniku ani w zbiorze zadań w stopniu wystarczającym.

Dołączono też zadania dla uczniów zdolnych – Karta pracy 2. Wyrażenia algebraiczne – karta zadań dodatkowych.

  1. Przebieg lekcji

Lekcja pierwsza

  1. Faza przygotowawcza

Wykonanie z omówieniem przykładów na tablicy przez wybranych przez nauczyciela uczniów (po jednym przykładzie z każdego typu ćwiczeń, które będą wykonywane na lekcji).

a) 4x2y37xy2=

b) (12x6y9):(6x4y6)=

c) 4x56x+3=

d) 5(x3)2(2x+1)=

e) (2x3)(4x+5)=

  1. Faza realizacyjna

1. Zadania do samodzielnego wykonania przez uczniów – zadania są analogiczne do tych, które były wykonywane na tablicy. Celem jest sprawdzenie stopnia zrozumienia tych zadań przez uczniów, zwłaszcza słabszych.

a) 9x6y24xy3=

b) (32x7y4):(16x5y8)=

c) 9x712x+5=

d) 8(x2)4(3x+2)=

f) (4x1)(2x+8)=

Uczniowie zadanie to rozwiązują na kartkach rozdanych przez nauczyciela, następnie wymieniają się kartkami w parach i dokonują korekty na czerwono, przyznając punkty za prawidłowo wykonane przykłady (bez jednego błędu). Korekty dokonujemy po omówieniu prawidłowych rozwiązań na tablicy – omawiają chętni uczniowie.

2. Uczniowie w grupach 4‑osobowych (dobranych wcześniej przez nauczyciela) wykonują kolejno zadania, których treść jest podana na karcie pracy (Karta pracy 1, zadania 1, 2 i 3), nauczyciel oraz wyznaczony uczeń lub uczniowie pomagają grupom w wykonywaniu zadań, wyjaśniając określone trudności w zadaniu.

Odkrywamy błędy w obliczeniach (w kolejnych przykładach uczniowie stwierdzają poprawność lub błędne wykonanie i wówczas wyjaśniają, w których miejscu jest błąd – wpisują obok poprawny wynik obliczenia).

2a2b9ab3=18a3b4 (dobrze)

3xy5x+3y=2x+4y (prawidłowo: 2x+2y)

(2x3)(5x+1)=2x35x1=3x4 (dobrze)

(4x+5)(8x3)=4x+58x3 (prawidłowo 4x+55x1)

(3x8)(18x5x)=3x818+5x=8x10 (prawidłowo 8x26)

2(x3)=2x6 (dobrze)

4(2x+5)=8x+20 (prawidłowo 8x20)

(2x3)(4x+5)=8x+10x12x15 (prawidłowo 8x2+10x12x15)

  1. Faza podsumowująca

3. Nauczyciel zadaje zadanie domowe (nr 1).

Lekcja druga

  1. Faza przygotowawcza

    1. Nauczyciel sprawdza pracę domową – wybrani uczniowie rozwiązują na tablicy po jednym przykładzie z pracy domowej.

    2. Wykonanie z omówieniem przykładów na tablicy przez wybranych przez nauczyciela uczniów (po jednym przykładzie z każdego typu ćwiczeń, które będą wykonywane na lekcji).

Oblicz za pomocą wzorów skróconego mnożenia

a) (x + 2)Indeks górny 2 = (2x – 4)Indeks górny 2 = (x – 8)(x + 8) = 5(x – 3)Indeks górny 2 = –6(2 – x)(2 + x) =

b) 4(x – 2)Indeks górny 2 – 3(x+1)(x – 1) – (2x+5)(x – 7) =

Oblicz wartość liczbową wyrażenia

a*)* 2x – 5y dla x = -2y = 2,5

b) 4(3x – 4y) – (8x – 14y) = dla x = 0,5y = –2

3. Nauczyciel przypina na tablicy plansze z wzorami, a uczniom daje do pracy w grupach szablony obliczeń.

  1. Faza realizacyjna

1. Zadania do samodzielnego wykonania przez uczniów. Zadania są analogiczne do tych, które były wykonywane na tablicy – celem jest sprawdzenie stopnia zrozumienia tych zadań przez uczniów, zwłaszcza słabszych.

Załącznik 1

a*)* (4x + 5)Indeks górny 2 = (7x – 1)Indeks górny 2 = (2x – 9)(2x + 9) =

b) 6(x – 4)Indeks górny 2 = 8(3 – 4x)(3 + 4x)=

2. Uczniowie w grupach czteroosobowych (dobranych wcześniej przez nauczyciela) wykonują kolejno zadania, których treść jest podana na karcie pracy (Karta pracy 1, zadania od 4 do 7)

3. Uczniowie w tych samych grupach wykonują zadania dodatkowe z Kart pracy 2.

  1. Faza podsumowująca

Wybierz prawidłową odpowiedź (foliogram lub plansza).

(4x – 3)Indeks górny 2 = a) 16xIndeks górny 2 – 24x + 9 b) 16xIndeks górny 2 – 9 c) 16xIndeks górny 2 + 24x – 9

(1 + 5x)Indeks górny 2 = a) 1 + 10x + 25xIndeks górny 2 b*)* 1 + 10x + 5xIndeks górny 2 c) 1 + 25xIndeks górny 2

(2x – 3)(2x + 3) = a) 2xIndeks górny 2 – 9 b) 4xIndeks górny 2 + 12x – 9 c) 4xIndeks górny 2 – 9

Nauczyciel zadaje zadanie domowe (nr 2)

  1. Bibliografia

Zadania własne przygotowane przez nauczyciela na podstawie podręcznika – Matematyka wokół nas i zbioru zadań do tego podręcznika oraz innych zbiorów zadań.

  1. Załaczniki

  1. Karta pracy

Karta pracy 1. Wyrażenia algebraiczne – powtórzenie

Karta pracy 2. Wyrażenia algebraiczne – karta zadań dodatkowych

  1. Zadanie domowe

1. Wykonaj działania (na kartce ksero dla każdego ucznia)

a) 6xIndeks górny 5yIndeks górny 2 ⋅ 3xIndeks górny 4yIndeks górny 8 =

b) (14xIndeks górny 6yIndeks górny 5) : (7xIndeks górny 4yIndeks górny 3) =

c) x4x7x8=

d) 5x5y+3xy=

e) 6(2x4)(6x12)=

f*)* (4x5)(7x9)=

g) (x+2)(x+2)=

h) (2x4)(2x4)=

2. Wykonaj działania (na ksero dla każdego ucznia)

a) (5x + 3)Indeks górny 2 = (8x – 3)Indeks górny 2 = (7x – 6)(7x + 6) =

b) -2(x – 4)Indeks górny 2 = 9(1 – 2x)(1 + 2x) =

oblicz wartości liczbowe wyrażeń (najpierw je uprość)

c) 3(x – 1)Indeks górny 2 – 4(x+8)(x – 8) = dla x = 2

d) 5(x – 1)Indeks górny 2 – 6(1 – x)(1 + x) = dla x = –1,5

  1. Załącznik 1

(1 p)

9xIndeks górny 6yIndeks górny 2 ⋅ 4xyIndeks górny 3 =

(1 p)

(32xIndeks górny 7yIndeks górny 4) : (16xIndeks górny 5yIndeks górny 8) =

(1 p)

9x – 7 – 12x + 5 =

(2 p)

8(x – 2) – 4(3x + 2) =

(2 p)

(4x – 1)(2x + 8) =

(1 p)

(4x + 5)Indeks górny 2 =

(1 p)

(7x – 1)Indeks górny 2 =

(1 p)

(2x – 9)(2x + 9) =

(2 p)

6(x – 4)Indeks górny 2 =

(2 p)

8(3 – 4x)(3 + 4x)=

R1OaNKhSkSKQk

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 123.50 KB w języku polskim