Przeczytaj zdania. Zastanów się, czy można domyślić się, jakiej płci są osoby, o których mowa? Jakie części mowy na to wskazują?
Przeczytał do końca książkę i zaczął odrabiać lekcje.
Napisała list do koleżanki i poszła zjeść kolację.
Zmęczone całym dniem atrakcji szybko zasnęło.
Wystraszone pobiegły szybko do domu.
Poszli do sklepu i odkupili zniszczoną książkę.
Zastanów się, jaką formę przyjmuje czasownik 'iść' w czasie przeszłym w zależności od wykonawców czynności. Zapisz odpowiednie formy w polu poniżej lub w zeszytach.
dwie dziewczynki i chłopiec,
dziewczynka, niemowlę i chłopiec,
nauczycielki i piłkarze,
dziewczynka i nauczycielki,
psy i koty,
pies, niemowlę i chłopiec.
Dopasuj rodzaje gramatyczne do form czasowników.
męskoosobowy, męskoosobowy, męski, niemęskoosobowy, nijaki, męskoosobowy, nijaki, niemęskoosobowy, żeński
bzyczał | |
chlupało | |
syczały | |
brzęczała | |
stukali | |
szurały | |
gwizdali | |
szumiało | |
chrapali |