Scenariusz lekcji – Uroki zimy

Zajęcia zintegrowane w klasie I z wykorzystaniem komputera

1. Cele lekcji

a. Wiadomości:

Zebranie wiadomości o cechach charakterystycznych zimy.

b. Umiejętności:

Uczeń potrafi:

– dodawać i odejmować w zakresie drugiej dziesiątki bez przekroczenia progu dziesiątkowego;

– porządkować liczby dwucyfrowe;

– wypowiadać się zdaniami na temat obrazka i nadawać mu tytuł;

– stosować w praktyce zasadę pisowni wyrazów z zanikiem dźwięczności w wygłosie;

– wyjaśnić pojęcia: śnieżyca, zawieja, zamieć śnieżna;

– dobierać ilustrację do tekstu;

– posługiwać się myszką i klawiaturą;

– rysować w prostym edytorze grafiki;

– pisać w prostym edytorze tekstu;

– dostrzegać piękno i niepowtarzalność zimowego krajobrazu.

2. Metody i formy pracy

Metody: rozmowa kierowana, praca z tekstem, ćwiczenia praktyczne, pokaz.

Formy: praca zbiorowa jednolita, zbiorowa zróżnicowana, indywidualna jednolita.

3. Środki dydaktyczne

komputer dla każdego ucznia; program Nauka i spotkania z komputerem TI’99s.; własne pliki uzupełniające program TI’99s.

4. Przebieg zajęć:

1. Zabawa matematyczna śnieżynki. Nauczyciel mówi: „Pewna Pani przyleciała, płatki śniegu rozsypała...” i rozdaje dzieciom gwiazdki z działaniami w zakresie drugiej dziesiątki. Uczniowie obliczają wynik. Jedno zbiera gwiazdki, np. z liczbą 13; inne te, które są mniejsze do 13lub większe od 15 itp.

RUDQ7ylFNo4jJ
  1. Zabawa śnieżynki w edytorze grafiki Przybornika. Dzieci otwierają program TI’99s., wpisują swój identyfikator i za pomocą dwukrotnego kliknięcia myszą wchodzą do Przybornika. Następnie wybierają ikonę Szukaj gotowych rysunków, tekstów i dźwięków z prawej strony pliku. Z zakładki Rysunki wybierają plik „policz”.

R13gjIke7jx1D

Dzieci wykonują działania w śnieżynkach. Mogą napisać je ołówkiem na ekranie. Za pomocą gumki zmazują gwiazdki z wynikiem 12, przekreślają je ołówkiem lub pędzlem. Pozostałe wyniki porządkują rosnąco, łącząc je ołówkiem. Odczytują hasło i wiersz uzupełniony rozwiązaniem. Zamykają okienko bez zapisywania zmian.

3. Układanie obrazka z zimą.

Uczniowie przełączają się do głównego okna i wybierają ikonę Pierwsze kroki, a następnie ikonę Poukładaj. Samodzielnie lub przy pomocy nauczyciela wyszukują obrazek z zimą, kierując się jego zimną kolorystyką. Układają obrazek z 6 lub 12 części.

W czasie układania uczniowie mogą korzystać z podpowiedzi wywoływanej pomarańczowym znakiem zapytania w prawym dolnym rogu. Zamknięcie podglądu następuje przez kliknięcie na ikonę X.

RBtp1kv5nLNFN

4. Wypowiedzi na temat obrazka. Nadawanie mu tytułu. Uczniowie wypowiadają się na temat obrazka i wskazują, co jest najbardziej charakterystyczne dla zimy i czego nie ma w innych porach roku. (śnieg, lód,mróz). Nadają tytuł ilustracji, np. Park zimą; Zima w parku; Zima w górach; Ośnieżone drzewo.

5. Dobieranie par wyrazów, wyjaśniające zasadę pisowni z utratą dźwięczności na końcu wyrazów. Uczniowie mogą wskazywać te litery na klawiaturze.

R16hRyMX7r34C

6. Uzupełnianie zdań w tekście Prognoza pogody brakującymi literami. Odczytanie teksu.

R1UZLBb9fc8kD

7. Poszukiwania odpowiedzi na temat: Co to jest śnieżyca, zamieć i zawiejaśnieżna?

Uczniowie odczytują wyjaśnienia pojęć: śnieżyca, zawieja, zamieć. Układają rysunki do tekstu, posługując się ikoną Ustaw.

R1PU8mu6uYgft

8. Zajęcia ruchowe

Uczniowie stoją na środku sali ze śnieżynkami, które otrzymali na początku zajęć. Naśladuj lot płatków śniegu. Po chwili stają ciaśniej i pokazują śnieżycę. Nauczyciel uruchamia plik „wiatr” (Przybornik / Szukaj gotowych rysunków, tekstów i dźwięków). Uczniowie pokazują zawieję śnieżną, dzieci‑śnieżynki opadają, a po ponownym usłyszeniu dźwięku wiatru powstają i pokazują zamiećśnieżną.

9. Ćwiczenia utrwalające poznane pojęcia.

Uczniowie wracają na miejsce i samodzielnie porządkują teksty i obrazki.

RQWCd4iVhX9Pj

Wypowiadają się dla kogo te zjawiska mogą by niebezpieczne (dla ludzi, np. kierowców oraz dla zwierząt).

10. Ciche czytanie wiersza Danuty Wawiłow Śnieżysko ukierunkowane pytaniem: Co zasypał śnieg? (huśtawki, schody, ławki, samochody, wszystko).

Danuta Wawiłow

Śnieżysko

Padało, padało

puszyste śnieżysko,

na biało, na biało,

zasypało wszystko.

Białe są huśtawki,

całe białe schody,

białe w parku ławki,

białe samochody.

11. Wykorzystanie zdobytych wiadomości w rysunku Zima. Uczniowie otwierają edytor grafiki. Wybierają gotowy rysunek „pomaluj”. Za pomocą białej kredki i pędzla malują ławki i huśtawki w parku. Mogą użyć też aerozolu, by pokazać na rysunku śnieżycę, zawieję lub zamieć śnieżną. Następnie wybierają ikonę edytora tekstu, wyznaczają ramkę i wpisują w nią tytuł obrazka. Ustawiają tekst na środku. Korzystając z ikony z lupą pod paskiem tytułowym, oglądają podgląd rysunku z podpisem. Na zakończenie zapisują pracę na dysku pod nazwą „Zima”.

12. Podsumowanie lekcji – wręczenie nagród w postaci naklejek.

5. Bibliografia

D. Wawiłow, Śnieżysko, w: S. Łukasik, H. Petkowicz, Moje pierwsze ćwiczenia, Warszawa 1994, s. 19.

RoHp941nD7msz

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 1.07 MB w języku polskim