Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Urszulka Kochanowska w zaświatach

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna genezę Trenów Jana Kochanowskiego,

  • wie, jakie są zasady dyskusji,

  • wie, jakie są zasady pracy w grupie.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • czytać ze zrozumieniem tekst literacki,

  • analizować i interpretować tekst poetycki,

  • dokonać przekładu intersemiotycznego,

  • nazywać uczucia i przeżycia bohaterki lirycznej,

  • uczestniczyć w dyskusji,

  • współpracować w grupie.

2. Metoda i forma pracy

Praca z tekstem, heureza, praca w grupie.

3. Środki dydaktyczne

Tekst literacki, karta pracy, arkusze szarego papieru, przybory plastyczne, wycinki z gazet.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel podaje temat lekcji. Uczniowie przypominają, w jakiej epoce tworzył Kochanowski i kim była Urszulka, jaka jest geneza Trenów.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel dzieli klasę na kilkuosobowe zespoły. Uczniowie w grupach tworzą plakat, na którym przedstawią, jak wyobrażają sobie niebo, do którego zmarli idą po śmierci:

„Przedyskutujcie, jak, waszym zdaniem, wygląda Niebo, do którego zmarli idą po śmierci. Co się w nim dzieje? Co robią tam zmarli? Jak się czują? Swoje wyobrażenia i pomysły przedstawcie w formie plakatu”.

  1. Po wykonaniu zadania prezentują swoje prace na forum klasy.

  2. Uczniowie odczytują wiersz Leśmiana Urszulka Kochanowska.

  3. W grupach uczniowie dokonują analizy i interpretacji wiersza, posługując się kartą pracy. (załącznik 1), następnie prezentują efekty na forum klasy.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel inicjuje dyskusję na temat różnic między powszechnie przyjętymi wyobrażeniami o życiu pośmiertnym a koncepcją Bolesława Leśmiana.

5. Bibliografia

  1. Brudnik E., Moszyńska A., Owczarska B., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie: przewodnik po metodach aktywizujących, Zakład Wydawniczy SFS, Kielce 2000.

  2. Leśmian B., Poezje wybrane, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1983.

  3. Taraszkiewicz M., Jak uczyć lepiej? czyli refleksyjny praktyk w działaniu, CODN, Warszawa 1999.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

załącznik 1.

Uzupełnijcie tabelę na podstawie wiersza Leśmiana.

Jak wygląda Niebo w wierszu Leśmiana?

Co robi Urszulka po śmierci, jak się czuje, na co czeka?

Co sprawiłoby, że Urszulka czułaby się szczęśliwa?

b) Notatki dla nauczyciela

Jak wygląda Niebo w wierszu Leśmiana?

Co robi Urszulka po śmierci, jak się czuje, na co czeka?

Co sprawiłoby, że Urszulka czułaby się szczęśliwa?

To pustkowie, w którym człowiek czuje się samotny, opuszczony, tęskni za bliskimi. Niebo w wierszu Leśmiana nie spełnia oczekiwań człowieka, nie jest Rajem, lecz wygnaniem.

Dziewczynka jest samotna, nieszczęśliwa, tęskni za rodzicami, czuje się opuszczona, przygotowuje się do przybycia rodziców, całymi dniami na nich czeka.

Spotkanie z rodzicami.

c) Zadanie domowe

Wypisz środki poetyckie, za pomocą których poeta zbudował swój obraz poetycki.

7. Czas trwania lekcji

2 × 45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Lekcja powinna się odbyć po omówieniu Trenów J. Kochanowskiego. Nauczyciel powinien polecić uczniom, by przynieśli na zajęcia arkusze szarego papieru oraz wycinki z gazet, ilustracje, przybory do prac plastycznych.

RqXL5zuwA5RES

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 101.67 KB w języku polskim
RzBBo8m3tInEE

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 22.00 KB w języku polskim