Urszulka Kochanowska w zaświatach
Urszulka Kochanowska w zaświatach
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna genezę Trenów Jana Kochanowskiego,
wie, jakie są zasady dyskusji,
wie, jakie są zasady pracy w grupie.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
czytać ze zrozumieniem tekst literacki,
analizować i interpretować tekst poetycki,
dokonać przekładu intersemiotycznego,
nazywać uczucia i przeżycia bohaterki lirycznej,
uczestniczyć w dyskusji,
współpracować w grupie.
2. Metoda i forma pracy
Praca z tekstem, heureza, praca w grupie.
3. Środki dydaktyczne
Tekst literacki, karta pracy, arkusze szarego papieru, przybory plastyczne, wycinki z gazet.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel podaje temat lekcji. Uczniowie przypominają, w jakiej epoce tworzył Kochanowski i kim była Urszulka, jaka jest geneza Trenów.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel dzieli klasę na kilkuosobowe zespoły. Uczniowie w grupach tworzą plakat, na którym przedstawią, jak wyobrażają sobie niebo, do którego zmarli idą po śmierci:
„Przedyskutujcie, jak, waszym zdaniem, wygląda Niebo, do którego zmarli idą po śmierci. Co się w nim dzieje? Co robią tam zmarli? Jak się czują? Swoje wyobrażenia i pomysły przedstawcie w formie plakatu”.
Po wykonaniu zadania prezentują swoje prace na forum klasy.
Uczniowie odczytują wiersz Leśmiana Urszulka Kochanowska.
W grupach uczniowie dokonują analizy i interpretacji wiersza, posługując się kartą pracy. (załącznik 1), następnie prezentują efekty na forum klasy.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel inicjuje dyskusję na temat różnic między powszechnie przyjętymi wyobrażeniami o życiu pośmiertnym a koncepcją Bolesława Leśmiana.
5. Bibliografia
Brudnik E., Moszyńska A., Owczarska B., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie: przewodnik po metodach aktywizujących, Zakład Wydawniczy SFS, Kielce 2000.
Leśmian B., Poezje wybrane, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1983.
Taraszkiewicz M., Jak uczyć lepiej? czyli refleksyjny praktyk w działaniu, CODN, Warszawa 1999.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
załącznik 1.
Uzupełnijcie tabelę na podstawie wiersza Leśmiana.
Jak wygląda Niebo w wierszu Leśmiana? | Co robi Urszulka po śmierci, jak się czuje, na co czeka? | Co sprawiłoby, że Urszulka czułaby się szczęśliwa? |
b) Notatki dla nauczyciela
Jak wygląda Niebo w wierszu Leśmiana? | Co robi Urszulka po śmierci, jak się czuje, na co czeka? | Co sprawiłoby, że Urszulka czułaby się szczęśliwa? |
To pustkowie, w którym człowiek czuje się samotny, opuszczony, tęskni za bliskimi. Niebo w wierszu Leśmiana nie spełnia oczekiwań człowieka, nie jest Rajem, lecz wygnaniem. | Dziewczynka jest samotna, nieszczęśliwa, tęskni za rodzicami, czuje się opuszczona, przygotowuje się do przybycia rodziców, całymi dniami na nich czeka. | Spotkanie z rodzicami. |
c) Zadanie domowe
Wypisz środki poetyckie, za pomocą których poeta zbudował swój obraz poetycki.
7. Czas trwania lekcji
2 × 45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Lekcja powinna się odbyć po omówieniu Trenów J. Kochanowskiego. Nauczyciel powinien polecić uczniom, by przynieśli na zajęcia arkusze szarego papieru oraz wycinki z gazet, ilustracje, przybory do prac plastycznych.