Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RFxwBEhenaj5q1
Ilustracja przedstawia unoszącą się w powietrzu przezroczystą kulę, stworzoną z połączonych ze sobą linii i żółtych liter. W kadrze znajdują się również, krążące na pierwszym planie kadru, niebieskie litery. Na drugim planie stoi kobieta w szaro-niebieskiej sukni.

Uruchom wyobraźnię – realizacja pracy twórczej

1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela:

RxZSCNuZsa02z1
Scenariusz zajęć do pobrania.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
1

I. Opanowanie zagadnień z zakresu języka i funkcji plastyki; podejmowanie działań twórczych, w których wykorzystane są wiadomości dotyczące formy i struktury dzieła. Uczeń:

I.3) klasyfikuje barwy w sztukach plastycznych; wykazuje się znajomością pojęć: gama barwna, koło barw, barwy podstawowe i pochodne, temperatura barwy, walor barwy; rozróżnia i identyfikuje w dziełach mistrzów i własnych kontrasty barwne: temperaturowe, dopełnieniowe i walorowe; podejmuje działania twórcze z wyobraźni i z zakresu interpretacji natury, uwzględniające problematykę barwy;

I.5) charakteryzuje pozostałe środki wyrazu artystycznego, takie jak: linia, plama, faktura; wykorzystuje wskazane środki w działaniach plastycznych (kompozycjach z wyobraźni i transpozycji natury);

I.6) rozróżnia gatunki i tematykę dzieł w sztukach plastycznych (portret, autoportret, pejzaż, martwa natura, sceny: rodzajowa, religijna, mitologiczna, historyczna i batalistyczna); niektóre z tych gatunków odnajduje w grafice i w rzeźbie; w rysunku rozpoznaje studium z natury, karykaturę, komiks, rozumie, czym jest w sztuce abstrakcja i fantastyka; podejmuje działania z wyobraźni i z natury w zakresie utrwalania i świadomości gatunków i tematów w sztuce, stosuje w tym zakresie różnorodne formy wypowiedzi (szkice rysunkowe, fotografie zaaranżowanych scen i motywów, fotomontaż).

II. Doskonalenie umiejętności plastycznych – ekspresja twórcza przejawiająca się w działaniach indywidualnych i zespołowych. Uczeń:

II.1) w zadaniach plastycznych interpretuje obserwowane przedmioty, motywy i zjawiska, stosując środki wyrazu zgodnie z własnym odczuciem; w wyższych klasach podejmuje również próby rysunkowego studium z natury;

II.2) wyraża w pracach plastycznych uczucia i emocje wobec rzeczywistości, a także płynące z inspiracji muzycznych czy literackich (impresja i ekspresja); rysuje, maluje, ilustruje zjawiska i wydarzenia realne i wyobrażone (także w korelacji z innymi przedmiotami);

III. Opanowanie podstawowych wiadomości z zakresu kultury plastycznej, jej narodowego i ogólnoludzkiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń:

III.5) rozpoznaje wybrane, najbardziej istotne dzieła z dorobku innych narodów.

Nauczysz się

definiować pojęcie wyobraźniWyobraźniawyobraźni;

rozpoznawać przedstawienia realistyczne i nierealistycznePrzedstawienie nierealistycznenierealistyczne;

wymieniać i omawiać sposoby przekształcania rzeczywistości;

wyjaśniać dlaczego dane dzieło jest nierealistyczne.

Uruchom wyobraźnię

Polecenie 1

Zapoznaj się poniższymi reprodukcjami i zastanów się, co decyduje o tym, że przedstawienia te są odrealnione i fantastyczne. Tak jak artysta odrealnił widzenie świata, tak Ty możesz wymyślić nieistniejące do tej pory określenia. Nadaj reprodukcjom nowe tytuły. Uwzględnij w nich elementy, które Cię zaskoczyły podczas oglądania dzieła.

R1WzRIqMmqEJf
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.
Inna wersja zadania

Zastanów się i odpowiedz, co Twoim zdaniem oznacza, że przedstawienie przedmiotu (na przykład jabłka) jest odrealnione.

R13hubGnezvtV
Ćwiczenie 1
Uzupełnij tekst. Tu uzupełnij to zdolność do tworzenia w umyśle wyobrażeń, np. obrazów, oryginalnych idei, myśli na podstawie posiadanej wiedzy i zdobytego doświadczenia.
R1AgyqyAbFlJ51
Ćwiczenie 2
Wskaż elementy charakterystyczne, które mogą oznaczać dzieło przedstawiające scenę nierealistyczną. Możliwe odpowiedzi: 1. Duża różnica w wielkości, na przykład gigantyczna mrówka i mały słoń. 2. Przedmioty, które nie znajdują się tam gdzie powinny, na przykład portret kobiety, która zamiast oczu ma łyżki. 3. Sytuacje abstrakcyjne, na przykład nalot bombowy na aligatora grającego na banjo.
R11rsjMXp7Z5d
Ćwiczenie 3
Artysta w celu stworzenia dzieła nierealistycznego może zastosować: Możliwe odpowiedzi: 1. zmianę wyglądu, 2. zmianę położenia, 3. zmianę cech.
Źródło: Dominika Łowkajtis, licencja: CC0.
RTK0BXE8NYnb0
Ćwiczenie 4
Stosowana przez niektórych twórców dzieł nierealistycznych zasada zmiany wyglądu polega na: Możliwe odpowiedzi: 1. zmianie wielkości., 2. zmianie miejsca położenia.
Źródło: Dominika Łowkajtis.
RWRJ8orlvPxnq
Ćwiczenie 5
Artysta, który umieszcza w swoim dziele obiekty w innych miejscach, aniżeli znajdują się one w rzeczywistości, stosuje: Możliwe odpowiedzi: 1. zmianę wielkości, 2. zmianę miejsca położenia, 3. zmianę cech
Źródło: Dominika Łowkajtis.
Rkhzwi66OQjTu
Ćwiczenie 6
Przeczytaj opis pracy, a następnie wskaż, jakie elementy zastosował autor w swojej pracy. Ilustracja przedstawia surrealistyczny obraz „The Listening Room” autorstwa Rene Magrittea. Dzieło ukazuje wnętrze pomieszczenia z drewnianą podłogą i białym sufitem. Ściany są w kolorze różowym. Po lewej stronie znajduje się fragment okna z widokiem na błękitne, spokojne morze. Całą przestrzeń wnętrza wypełnia ogromnych rozmiarów, zielone jabłko. Możliwe odpowiedzi: 1. zmianę wielkości 2. zmianę kształtu 3. zmianę położenia.
R1XgHpPWUlZqN
Ćwiczenie 7
Do pojęć dobierz wyjaśnienia. Pojęcie: Przedstawienie nierealistyczne Tu uzupełnij Możliwe odpowiedzi: 1. zawiera elementy fantastyczne, nieprawdopodobne, będące odrealnionym wytworem wyobraźni. 2. to zdolność do tworzenia w umyśle wyobrażeń, np. obrazów, oryginalnych idei, myśli na podstawie posiadanej wiedzy i zdobytego doświadczenia. Pojęcie: Wyobraźnia Tu uzupełnij Możliwe odpowiedzi: 1. zawiera elementy fantastyczne, nieprawdopodobne, będące odrealnionym wytworem wyobraźni., 2. to zdolność do tworzenia w umyśle wyobrażeń, np. obrazów, oryginalnych idei, myśli na podstawie posiadanej wiedzy i zdobytego doświadczenia.
Polecenie 2

Poniżej są zamieszczone trzy zdjęcia będące przedstawieniami nierealistycznymi. Przyjrzyj się im i znajdź elementy, które na to wskazują.

Odpowiedźm51dc5aa8bdd7627f_1508747509866_0Odpowiedź

m51dc5aa8bdd7627f_1508747509866_0

Klikając w aktywne punkty przekonasz się, jak zdjęcia wyglądały przed wprowadzeniem zmian.

RsPIXPgeMBbQr1
Ilustracja interaktywna przedstawia fotografię „Rzeka kwiatów”. Na zdjęciu ukazany jest pejzaż miejski z szeroką rzeką pośrodku, z której tafli wyrasta łąka fioletowych kwiatów. Nad panoramą miasta unoszą się pomarańczowe chmury odbijające zachód słońca. Praca została wykonana za pomocą techniki fotomontażu. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Na zdjęciu ukazany jest pejzaż miejski z szeroką rzeką pośrodku. Nad panoramą miasta unoszą się pomarańczowe chmury odbijające zachód słońca. Praca została wykonana za pomocą techniki fotomontażu.
Rzeka kwiatów, online-skills, CC by 3.0
R1Ijuu3XU7f1e1
Ilustracja interaktywna przedstawia fotografię „Samolot”. Na zdjęciu ukazany jest widok z lecącego samolotu. Na pierwszym planie znajduje się skrzydło z namalowanymi, przerywanymi liniami ulicy, po którym jedzie kolarz. Postać jadącego na rowerze mężczyzny w niebieskim stroju skierowana jest w kierunku końca skrzydła. Na dalszym planie ukazany jest widok ziemi z góry, nad którą unoszą się małe, białe chmurki. W górnej części kadru rozpościera się czyste, niebieskie niebo. Praca została wykonana za pomocą techniki fotomontażu. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Na zdjęciu ukazany jest widok z lecącego samolotu. Na pierwszym planie znajduje się skrzydło z namalowanymi, przerywanymi liniami ulicy. Na dalszym planie ukazany jest widok ziemi z góry, nad którą unoszą się małe, białe chmurki. W górnej części kadru rozpościera się czyste, niebieskie niebo. Praca została wykonana za pomocą techniki fotomontażu.
Samolot, online-skills, CC by 3.0
RRUvQgffKSGRr1
Ilustracja interaktywna fotografię „Sowa”. Zdjęcie ukazuje białego ptaka z brązowo nakrapianymi piórami. Sowa siedzi na konarze. W tle znajduje się szara siatka oddzielająca zwierzę od zielonych koron drzew. Piękny biały ptak zamiast dzioba ma uśmiechnięty pyszczek psa z dużym brązowym nosem. Praca została wykonana za pomocą techniki fotomontażu. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Zdjęcie ukazuje białego ptaka z brązowo nakrapianymi piórami. Sowa siedzi na konarze. W tle znajduje się szara siatka oddzielająca zwierzę od zielonych koron drzew. Praca została wykonana za pomocą techniki fotomontażu.
Sowa, online-skills, CC by 3.0
R1JkalzylGKkv1
Ilustracja interaktywna fotografię „Rzeka”. Zdjęcie ukazuje pejzaż z szeroko rozciągającą się rzeką. Na pierwszym planie, po lewej stronie znajdują się krzewy a po prawej zarośla wysokich traw. Horyzont zamyka pofalowany kształt lasów. Na błękitnym niebie nad białymi obłoczkami po prawej stronie, unosi się niczym słońce, jasna plama rozpływającego się jajka sadzonego z żółtkiem pośrodku. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Zdjęcie ukazuje pejzaż z szeroko rozciągającą się rzeką. Na pierwszym planie, po lewej stronie znajdują się krzewy a po prawej zarośla wysokich traw. Horyzont zamyka pofalowany kształt lasów.
Rzeka, onlline-skills, CC by 3.0
R1ANeaCdSJCI01
Ilustracja interaktywna przedstawia fotografię „Ryba”. Na zdjęciu ukazana jest elewacja nowoczesnego, oszklonego budynku, w której odbija się kamienica z czerwonej cegły. Na pierwszym planie, w górnej części kadru unosi się żółto-biała ryba z otwartym pyskiem. Praca została wykonana za pomocą techniki fotomontażu. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Na zdjęciu ukazana jest elewacja nowoczesnego, oszklonego budynku, w której odbija się kamienica z czerwonej cegły. Praca została wykonana za pomocą techniki fotomontażu.
Ryba, online-skills, CC by 3.0
Polecenie 3

Pobierz ilustrację niezbędną do wykonania zadania.

R1NLrp0Mydp8i1
Ilustracja do polecenia do pobrania
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Skorzystaj z aplikacji MiniPaint, dostępnej poniżej - otwórz zapisany wcześniej obrazek (opcja Plik->Otwórz, wskazanie obrazka zapisanego na dysku komputera).

Fotografia przedstawia czosnek. Zastanów się, co możesz dorysować, domalować za pomocą wybranych narzędzi, tak aby przedstawienie stało się nierealistyczne. Pamiętaj o rodzajach zmian, które stosowali artyści podczas tworzenia przedstawień fantastycznych.

R1WeXxTCzczJ71
Uruchom wyobraźnię i zaplanuj ilustrację do mitologicznej przygody Odyseusza, Syzyfa lub Achillesa. Opowiedz, który epizod z życia bohatera został przez Ciebie wybrany i jaką masz wizję plastyczną. Poproś kogoś z klasy o jej zrealizowanie.
Źródło: ViliusL.

Twoja praca jest teraz przestawieniem nierealistycznym. Nadaj jej zaskakujący, oryginalny, zagadkowy tytuł.

Tytuł:

R1bEgMgCMMxO7
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.
Inna wersja zadania

Uruchom wyobraźnię! Wyobraź sobie czosnek i zastanów się co mógłbyś do niego dorysować, aby stworzyć obraz nierealistyczny. Opowiedz o swoim wyobrażeniu.

Polecenie 4
RpWKbgvDsa22x1
Chmury, online-skills, CC BY 3.0

Przyjrzyj się chmurom na zdjęciu. Z czym kojarzą Ci się ich kształty? Wypisz swoje skojarzenia.

Chmura przypomina mi:

RKiXL8Etyq9QI
Wykonaj zgodnie z poleceniem.

Pobierz ilustrację, niezbędną do wykonania zadania.

R1VB8NXYqtiho1
Ilustracja do polecenia do pobrania
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Skorzystaj z aplikacji MiniPaint, dostępnej poniżej - otwórz zapisany wcześniej obrazek (opcja Plik->Otwórz, wskazanie obrazka zapisanego na dysku komputera) i wykonaj poniższe polecenie.

Wybierz jedno z zapisanych powyżej skojarzeń i za pomocą wybranych narzędzi przekształć pracę, domalowując lub dorysowując własne pomysły.

R1WeXxTCzczJ71
Uruchom wyobraźnię i zaplanuj ilustrację do mitologicznej przygody Odyseusza, Syzyfa lub Achillesa. Opowiedz, który epizod z życia bohatera został przez Ciebie wybrany i jaką masz wizję plastyczną. Poproś kogoś z klasy o jej zrealizowanie.
Źródło: ViliusL.

Jeżeli chcesz wzbogacić pracę, między chmurami dorysuj/domaluj dowolne zwierzę, które w rzeczywistości nie potrafi latać. Co sprawiłoby, by mogło wzbić się w przestrzeń?

Tytuł:

Rmnn2lenZvFhx
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.
Inna wersja zadania

Uruchom wyobraźnię! Wyobraź sobie chmurę i dowolne zwierzę, które koło niej lata. Niech to będzie zwierzę, które w rzeczywistości nie potrafi latać. Opowiedz o swoim wyobrażeniu.

Słownik pojęć

Przedstawienie nierealistyczne
Przedstawienie nierealistyczne

zawiera elementy fantastyczne, nieprawdopodobne, będące odrealnionym wytworem wyobraźni.

Wyobraźnia
Wyobraźnia

to zdolność do tworzenia w umyśle wyobrażeń, np. obrazów, oryginalnych idei, myśli na podstawie posiadanej wiedzy i zdobytego doświadczenia.

Źródło:

encyklopedia.pwn.pl

Galeria dzieł sztuki