Scenariusz lekcji dla nauczyciela:
I. Opanowanie zagadnień z zakresu języka i funkcji plastyki; podejmowanie działań twórczych, w których wykorzystane są wiadomości dotyczące formy i struktury dzieła. Uczeń:
I.3) klasyfikuje barwy w sztukach plastycznych; wykazuje się znajomością pojęć: gama barwna, koło barw, barwy podstawowe i pochodne, temperatura barwy, walor barwy; rozróżnia i identyfikuje w dziełach mistrzów i własnych kontrasty barwne: temperaturowe, dopełnieniowe i walorowe; podejmuje działania twórcze z wyobraźni i z zakresu interpretacji natury, uwzględniające problematykę barwy;
I.5) charakteryzuje pozostałe środki wyrazu artystycznego, takie jak: linia, plama, faktura; wykorzystuje wskazane środki w działaniach plastycznych (kompozycjach z wyobraźni i transpozycji natury);
I.6) rozróżnia gatunki i tematykę dzieł w sztukach plastycznych (portret, autoportret, pejzaż, martwa natura, sceny: rodzajowa, religijna, mitologiczna, historyczna i batalistyczna); niektóre z tych gatunków odnajduje w grafice i w rzeźbie; w rysunku rozpoznaje studium z natury, karykaturę, komiks, rozumie, czym jest w sztuce abstrakcja i fantastyka; podejmuje działania z wyobraźni i z natury w zakresie utrwalania i świadomości gatunków i tematów w sztuce, stosuje w tym zakresie różnorodne formy wypowiedzi (szkice rysunkowe, fotografie zaaranżowanych scen i motywów, fotomontaż).
II. Doskonalenie umiejętności plastycznych – ekspresja twórcza przejawiająca się w działaniach indywidualnych i zespołowych. Uczeń:
II.1) w zadaniach plastycznych interpretuje obserwowane przedmioty, motywy i zjawiska, stosując środki wyrazu zgodnie z własnym odczuciem; w wyższych klasach podejmuje również próby rysunkowego studium z natury;
II.2) wyraża w pracach plastycznych uczucia i emocje wobec rzeczywistości, a także płynące z inspiracji muzycznych czy literackich (impresja i ekspresja); rysuje, maluje, ilustruje zjawiska i wydarzenia realne i wyobrażone (także w korelacji z innymi przedmiotami);
III. Opanowanie podstawowych wiadomości z zakresu kultury plastycznej, jej narodowego i ogólnoludzkiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń:
III.5) rozpoznaje wybrane, najbardziej istotne dzieła z dorobku innych narodów.
definiować pojęcie wyobraźniwyobraźni;
rozpoznawać przedstawienia realistyczne i nierealistycznenierealistyczne;
wymieniać i omawiać sposoby przekształcania rzeczywistości;
wyjaśniać dlaczego dane dzieło jest nierealistyczne.
Uruchom wyobraźnię
Zapoznaj się poniższymi reprodukcjami i zastanów się, co decyduje o tym, że przedstawienia te są odrealnione i fantastyczne. Tak jak artysta odrealnił widzenie świata, tak Ty możesz wymyślić nieistniejące do tej pory określenia. Nadaj reprodukcjom nowe tytuły. Uwzględnij w nich elementy, które Cię zaskoczyły podczas oglądania dzieła.
Zastanów się i odpowiedz, co Twoim zdaniem oznacza, że przedstawienie przedmiotu (na przykład jabłka) jest odrealnione.
Poniżej są zamieszczone trzy zdjęcia będące przedstawieniami nierealistycznymi. Przyjrzyj się im i znajdź elementy, które na to wskazują.
OdpowiedźOdpowiedź
Klikając w aktywne punkty przekonasz się, jak zdjęcia wyglądały przed wprowadzeniem zmian.
Pobierz ilustrację niezbędną do wykonania zadania.
Skorzystaj z aplikacji MiniPaint, dostępnej poniżej - otwórz zapisany wcześniej obrazek (opcja Plik->Otwórz, wskazanie obrazka zapisanego na dysku komputera).
Fotografia przedstawia czosnek. Zastanów się, co możesz dorysować, domalować za pomocą wybranych narzędzi, tak aby przedstawienie stało się nierealistyczne. Pamiętaj o rodzajach zmian, które stosowali artyści podczas tworzenia przedstawień fantastycznych.
Twoja praca jest teraz przestawieniem nierealistycznym. Nadaj jej zaskakujący, oryginalny, zagadkowy tytuł.
Tytuł:
Uruchom wyobraźnię! Wyobraź sobie czosnek i zastanów się co mógłbyś do niego dorysować, aby stworzyć obraz nierealistyczny. Opowiedz o swoim wyobrażeniu.
Przyjrzyj się chmurom na zdjęciu. Z czym kojarzą Ci się ich kształty? Wypisz swoje skojarzenia.
Chmura przypomina mi:
Pobierz ilustrację, niezbędną do wykonania zadania.
Skorzystaj z aplikacji MiniPaint, dostępnej poniżej - otwórz zapisany wcześniej obrazek (opcja Plik->Otwórz, wskazanie obrazka zapisanego na dysku komputera) i wykonaj poniższe polecenie.
Wybierz jedno z zapisanych powyżej skojarzeń i za pomocą wybranych narzędzi przekształć pracę, domalowując lub dorysowując własne pomysły.
Jeżeli chcesz wzbogacić pracę, między chmurami dorysuj/domaluj dowolne zwierzę, które w rzeczywistości nie potrafi latać. Co sprawiłoby, by mogło wzbić się w przestrzeń?
Tytuł:
Uruchom wyobraźnię! Wyobraź sobie chmurę i dowolne zwierzę, które koło niej lata. Niech to będzie zwierzę, które w rzeczywistości nie potrafi latać. Opowiedz o swoim wyobrażeniu.
Słownik pojęć
zawiera elementy fantastyczne, nieprawdopodobne, będące odrealnionym wytworem wyobraźni.
to zdolność do tworzenia w umyśle wyobrażeń, np. obrazów, oryginalnych idei, myśli na podstawie posiadanej wiedzy i zdobytego doświadczenia.
Źródło:
encyklopedia.pwn.pl