Obsługa i naprawa pojazdów motocyklowych
MOT.04. Diagnozowanie, obsługa i naprawa pojazdów motocyklowych - Mechanik motocyklowy 723107
Urządzenia, narzędzia i przyrządy wykorzystywane podczas obsługi i naprawy pojazdów motocyklowych
ATLAS INTERAKTYWNY
Nagrania dźwiękowe dostępne w materiale są tożsame z załączoną treścią.
Opisy alternatywne w tym zasobie dotyczą grafik, na których można kliknąć w numerek. Po jego wybraniu, pojawia się nazwa elementu, opis oraz nagranie dźwiękowe z nim tożsame.
Spis treści
Analizator spalinAnalizator spalin
Diagnoskop (diagnoskop wielofunkcyjny wizualizacyjny)Diagnoskop (diagnoskop wielofunkcyjny wizualizacyjny)
Interfejs diagnostycznyInterfejs diagnostyczny
Klucz dynamometrycznyKlucz dynamometryczny
Lampa stroboskopowaLampa stroboskopowa
Miernik ciśnienia kółMiernik ciśnienia kół
MikrometrMikrometr
Śruba mikrometrycznaŚruba mikrometryczna
MultimetrMultimetr
OscyloskopOscyloskop
WakuometrWakuometr
Obciążeniowy tester akumulatorówObciążeniowy tester akumulatorów
Podnośnik do motocyklaPodnośnik do motocykla
Przyrząd do cofania klocków hamulcowychPrzyrząd do cofania klocków hamulcowych
Przyrząd do kontroli ciśnienia sprężaniaPrzyrząd do kontroli ciśnienia sprężania
Stetoskop warsztatowyStetoskop warsztatowy
SuwmiarkaSuwmiarka
SzczelinomierzSzczelinomierz
Szczotka do czyszczenia łańcuchaSzczotka do czyszczenia łańcucha
Tester jakości płynu hamulcowegoTester jakości płynu hamulcowego
Wyważarka statycznaWyważarka statyczna
Klucze nasadoweKlucze nasadowe
Klucze płasko‑oczkoweKlucze płasko‑oczkowe
Klucz do szklanekKlucz do szklanek
Klucz pazurkowyKlucz pazurkowy
Szczypce do pierścieni SegeraSzczypce do pierścieni Segera
Magnes neodymowyMagnes neodymowy
Zakuwarka do łańcuchówZakuwarka do łańcuchów
Średnicówka mikrometrycznaŚrednicówka mikrometryczna
Czujnik zegarowyCzujnik zegarowy
Dynamiczna wyważarka do kółDynamiczna wyważarka do kół
Tester alternatoraTester alternatora
Diagnoskop wielofunkcyjnyDiagnoskop wielofunkcyjny
Klucz do regulacji naprężenia sprężyn amortyzatoraKlucz do regulacji naprężenia sprężyn amortyzatora
Klucz do osi przedniego kołaKlucz do osi przedniego koła
Klucz do filtra olejuKlucz do filtra oleju
Blokada koła zamachowegoBlokada koła zamachowego
Ściągacz zębatki łańcuchaŚciągacz zębatki łańcucha
Ściągacz wirnikówŚciągacz wirników
Ściągacz koła magnesowegoŚciągacz koła magnesowego
Analizator spalin
Analizator spalin. Urządzenie do analizy składu chemicznego gazów spalinowych.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Diagnoskop (diagnoskop wielofunkcyjny wizualizacyjny)
Diagnoskop (diagnoskop wielofunkcyjny wizualizacyjny). Służy do diagnozowania uszkodzeń motocykla i wyświetlania wyników badania na wmontowanym wyświetlaczu.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Interfejs diagnostyczny
Interfejs diagnostyczny. Urządzenie służące do diagnozowania uszkodzeń motocykla, pracujące w połączeniu z urządzeniem końcowym (laptopem, komputerem i monitorem, tabletem lub smartfonem).
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Klucz dynamometryczny
Klucz dynamometryczny. Narzędzie służące do precyzyjnego dokręcania śrub i nakrętek ze ściśle określoną siłą, czyli konkretnym momentem obrotowym. Występują w różnych rozmiarach. Przy dokręcaniu śruby klucz dynamometryczny wskaże wykorzystaną siłę, uzyskując odpowiedni poziom dokręcenia, wydaje dźwięk kliknięcia.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Lampa stroboskopowa
Lampa stroboskopowa. Przyrząd do kontroli kąta wyprzedzenia zapłonu. Przydatny także podczas regulacji punktu zapłonu.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Miernik ciśnienia kół
Miernik ciśnienia kół. To narzędzie służące do pompowania kół z manometrem zazwyczaj w zakresie od zera do osiemnastu bar.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Mikrometr
Mikrometr. To zegarowy czujnik mikrometryczny wykorzystywany często w połączeniu z różnorodnymi stelażami i uchwytami. Służy do pomiaru odchyleń lub bicia. Czujniki tego typu mogą zostać użyte do wykrywania i pomiaru bicia tarcz hamulcowych, czopów głównych i przeciwwag wałów korbowych, obręczy kół, kół zamachowych, wałków itp., a także do kontroli prostoliniowości, dokładności płaszczyzny (na przykład głowicy) lub do pomiaru średnicy w połączeniu z odpowiednim zestawem pomiarowym. Zegarowe czujniki mikrometryczne pozwalają zazwyczaj na odczyt pomiaru z dokładnością do jednej setnej milimetra.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Śruba mikrometryczna
Śruba mikrometryczna. Nazywana też mikromierzem, pozwala zwykle na odczyt pomiaru z dokładnością do jednej setnej milimetra. Podobnie jak podczas pomiarów suwmiarką, dokładność pomiaru śrubą mikrometryczną zależy od temperatury otoczenia, a także od dokładności wykonania i zużycia samego przyrządu pomiarowego, który składa się z ruchomych szczęk rozsuwanych za pomocą śruby o skoku pół milimetra lub jednego milimetra. Niedokładność wykonania tej śruby i współpracującej z nią nakrętki nie przekracza zwykle czterech mikrometrów na dwadzieścia pięć. Dokładny pomiar mikromierzem uzyskamy pod warunkiem korzystania z pokrętła wyposażonego w sprzęgiełko gwarantujące odpowiedni docisk szczęk. Pomiar z pominięciem sprzęgła będzie zawierał niedokładność wynikającą z różnej siły docisku szczęk do mierzonego obiektu.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Multimetr
Multimetr. Uniwersalny miernik służący do pomiaru napięcia, natężenia prądu i rezystancji, a niekiedy także pojemności i sprawności diod oraz obwodów elektrycznych.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Oscyloskop
Oscyloskop. Przyrząd do badania przebiegu sygnałów elektrycznych.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wakuometr
Wakuometr. Przyrząd do pomiaru wartości podciśnienia (na przykład w kolektorze dolotowym). Wakuometry mogą być używane do synchronizacji przepustnic w silnikach wielocylindrowych, ale pod warunkiem dobrego stanu technicznego tych silników. Warunkiem jest równy stopień sprężania we wszystkich cylindrach regulowanego silnika. Przełączając multimetr na funkcję omomierza, można skontrolować połączenie z masą minusowego zacisku modułu. Wystarczy w tym celu jeden zacisk omomierza połączyć z zaciskiem masowym modułu, a drugi – z masą motocykla lub z zaciskiem minusowym akumulatora. Zmierzona rezystancja nie powinna przekraczać kilku omów. Jeżeli jest wyższa, należy omomierzem zlokalizować punkt podwyższonej rezystancji i przywrócić kontakt przez oczyszczenie lub wymianę złączy bądź wymianę uszkodzonego przewodu. Bardzo łatwo możemy sprawdzić też działanie impulsatora zapłonowego. Przy pomocy omomierza można sprawdzić, czy uzwojenie cewki impulsatora nie jest spalone. Odłącza się w tym celu impulsator od modułu zapłonowego i podłącza zaciski omomierza do jego końcówek. Jeżeli omomierz pokazuje przerwę w obwodzie, to uzwojenie jest spalone, a jeśli jest odczyt rezystancji, to prawdopodobnie uzwojenie jest sprawne. Przy pomocy multimetra można również sprawdzić, czy impulsator generuje impulsy elektryczne. Przełączając multimetr na woltomierz i naciskając przycisk rozrusznika, można zmierzyć napięcie pojawiające się na zaciskach impulsatora. Brak napięcia wskazuje na uszkodzenie impulsatora. Do pomiaru należy ustawić odpowiedni zakres napięć na multimetrze. Jeżeli wielkość napięcia generowanego przez impulsator nie jest znana, pomiary należy rozpocząć od wysokich zakresów.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Obciążeniowy tester akumulatorów
Obciążeniowy tester akumulatorów. Narzędzie służące do sprawdzania stanu baterii, poziomu naładowania, napięcia, rezystancji wewnętrznej i prądu rozruchowego akumulatora.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Podnośnik do motocykla
Podnośnik do motocykla. Czyli winda, to platformowy podnośnik warsztatowy.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Przyrząd do cofania klocków hamulcowych
Przyrząd do cofania klocków hamulcowych. Narzędzie służące do cofania tłoczków hamulcowych w zaciskach, rozpychania tłoczków przed włożeniem nowego zestawu klocków hamulcowych. Posiada cienkie, ale bardzo wytrzymałe ramiona rozpychacza, które sprawdzają się przy zaciskach motocyklowych, które mają mały prześwit między cylinderkami.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Przyrząd do kontroli ciśnienia sprężania
Przyrząd do kontroli ciśnienia sprężania. Narzędzie służące do kontroli ciśnienia sprężania w cylindrach silników benzynowych.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Stetoskop warsztatowy
Stetoskop warsztatowy. Przyrząd do osłuchiwania silnika. Służy do precyzyjnej lokalizacji miejsca, z którego dobiegają niepokojące odgłosy, bez konieczności rozmontowania silnika.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Suwmiarka
Suwmiarka. To popularne narzędzie warsztatowe. Suwmiarka klasyczna składa się z prowadnicy i poruszającego się po niej suwaka. Obie te części wyposażone są w powierzchnie pomiarowe. Szczęki zewnętrzne służą do pomiaru grubości, długości, szerokości lub średnicy zewnętrznej. Szczęki wewnętrzne służą do pomiaru średnicy wewnętrznej. Wysuwka i stopka głębokościomierza służą do pomiaru głębokości. Ponadto suwmiarka wyposażona jest w urządzenie pozwalające na odczyt wykonanego pomiaru. Popularne suwmiarki analogowe posiadają podziałkę kreskową na prowadnicy i noniusz na suwaku. Pozwala to przeważnie na odczyt pomiaru z dokładnością do jednej dziesiątej lub pięciu setnych milimetra, a na szczególnie precyzyjnych i drogich urządzeniach – nawet do dwóch setnych milimetra, w zależności od długości podziałki noniusza. Nieco dokładniejsze bywają analogowe suwmiarki z czujnikiem zegarowym współpracującym z listwą zębatą. Posiadają one klasyczną podziałkę zgrubną, z której odczytujemy wskazania do jednego lub pół milimetra, a końcówkę wartości pomiaru odczytujemy ze wskaźnika zegarowego. Mają on jednak istotny mankament – niejednostajny błąd pomiarowy, szybko rosnący wraz ze zużyciem. Najdokładniejsze są suwmiarki cyfrowe. Przeciętna suwmiarka tego typu pozwala na odczyt pomiaru z dokładnością do jednej setnej milimetra. Problemem wszystkich suwmiarek jest niepewność pomiaru wynikająca z konstrukcji i dokładności wykonania elementów suwmiarki. Istotny wpływ na pomiary przy użyciu suwmiarki ma temperatura powodująca rozszerzanie się lub kurczenie metalowej prowadnicy. Jeżeli mierzymy duże przedmioty, to możemy uzyskać znaczny błąd spowodowany temperaturą pomiaru różną od temperatury skalowania. Mimo tych dość istotnych wad, suwmiarka jest jednak najpopularniejszym warsztatowym urządzeniem pomiarowym, jako bardzo wygodna i prosta w użyciu.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Szczelinomierz
Szczelinomierz. W serwisach motocyklowych wykorzystuje się dwa rodzaje szczelinomierzy: listkowe i drutowe. Szczelinomierz listkowy najczęściej stosowany jest do pomiaru wartości luzu zaworowego, a szczelinomierz drutowy do sprawdzenia wartości wstępnego uchylenia przepustnic w gaźnikach i układach wtryskowych. Szczelinomierz w połączeniu z przymiarem płaskim może służyć też na przykład do pomiaru zużycia gładzi cylindrowej. Najcieńsze listki i druciki szczelinomierzy mają zwykle wymiar pięciu setnych milimetra.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Szczotka do czyszczenia łańcucha
Szczotka do czyszczenia łańcucha. Szczotka służąca do oczyszczenia łańcucha napędowego ze wszystkich stron.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Tester jakości płynu hamulcowego
Tester jakości płynu hamulcowego. To narzędzie, które umożliwia błyskawiczny pomiar zawartości wody w płynie hamulcowym. Po zanurzeniu elektrody testera w płynie hamulcowym diody kontrolne LED wskazują procentową zawartość wody w płynie.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wyważarka statyczna
Wyważarka statyczna. Proste urządzenie mechaniczne pozwalające na kontrolę i korektę obwodowego rozkładu mas na kole jezdnym motocykla. Przy użyciu wyważarki statycznej można również kontrolować kształt kół motocyklowych, co jest pomocne podczas centrowania kół szprychowych. W użyciu warsztatowym jest też wyważarka dynamiczna – skomplikowane urządzenie mechaniczno‑elektroniczne pozwalające na kontrolę obwodowego i osiowego rozkładu mas na kole motocyklowym.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Klucze nasadowe
Klucze nasadowe. Narzędzia składające się z nasadki (gniazda, klucza), pokrętła do nasadek (tzw. grzechotki) i przedłużki, redukcji lub przegubu. W warsztacie w użyciu są nasadki sześciokątne, dwunastokątne standardowe lub przedłużone. Służą do odkręcania zapieczonych lub zniszczonych śrub oraz przykręcania i odkręcania śrub w trudnodostępnych miejscach.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Klucze płasko‑oczkowe
Klucze płasko‑oczkowe. Narzędzia do wykonywania podstawowych czynności naprawczych, mają różne rozmiary od sześciu do trzydziestu dwóch milimetrów szczęk płaskich. Często po drugiej stronie mają oczko z grzechotką.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Klucz do szklanek
Klucz do szklanek. Narzędzie służące do wymiany zewnętrznych płytek zaworowych podczas regulacji luzu zaworowego. Klucz do szklanek ułatwia wciśnięcie szklanki i uzyskanie pomiędzy szklanką a krzywką wałka rozrządu miejsca potrzebnego na wyjęcie i włożenie płytki.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Klucz pazurkowy
Klucz pazurkowy. Narzędzie wykorzystywane podczas serwisu łożysk sterowych. Służy do odkręcania i dokręcania nakrętki regulacyjnej i kontrującej. Klucz pazurkowy może być przydatny także podczas prac przy układzie wydechowym i przy zawieszeniu. Podczas serwisowania starszych motocykli częściej potrzebne były klucze pazurkowe różnych rozmiarów, ponieważ używano ich do nakrętek sprzęgła i zębatki montowanej na wale korbowym, śruby amortyzatora zrywu i w wielu innych miejscach.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Szczypce do pierścieni Segera
Szczypce do pierścieni Segera. Narzędzia z wygiętymi lub prostymi końcówkami, z zabezpieczeniami wewnętrznymi (rozprężne) i zewnętrznymi (zaciskowe).
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Magnes neodymowy
Magnes neodymowy. Silny magnes. Stosowany w warsztacie motocyklowym najczęściej do wyjmowania szklanek zaworowych wraz z płytkami wewnętrznymi. Pomocny podczas regulacji luzu zaworowego.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Zakuwarka do łańcuchów
Zakuwarka do łańcuchów. Urządzenie do łączenia ogniw łańcuchów. Występują zakuwarki do łańcuchów napędowych i rozrządu.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Średnicówka mikrometryczna
Średnicówki mikrometryczne służą do pomiaru średnic w zakresie od pięćdziesięciu do dziesięciu tysięcy milimetrów. Aby mierzyć większe średnice, można użyć przedłużaczy stopniowanych. Minimalna wartość pomiarowa wynosi jedną setną milimetra. Średnicówka mikrometryczna składa się z głowicy mikrometrycznej, bębna, końcówki stałej z trzpieniem pomiarowym i przedłużacza. Na jednym końcu tulei znajduje się końcówka o powierzchni sferycznej, a na drugim nagwintowany otwór, w którym umieszczone jest wrzeciono z głowicą mikrometryczną. Aby dokonać pomiaru, należy wybrać odpowiednią końcówkę stałą i ewentualnie przedłużkę. Następnie, przed wprowadzeniem średnicówki do otworu, należy ustawić wymiar mniejszy niż nominalny mierzonego otworu, obracając bębnem głowicy mikrometrycznej. Po umieszczeniu średnicówki w otworze, delikatnie obracając bębnem w przeciwnym kierunku, należy znaleźć moment, kiedy dalszy obrót jest niemożliwy. Wtedy odczytujemy wynik z głowicy mikrometrycznej.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Czujnik zegarowy
Czujnik zegarowy to urządzenie pomiarowe z podziałką rozmieszczoną na okręgu, podobnie jak w zegarku. Czujniki te często wyposażone są w przekładnię zębatą, co powoduje kilka obrotów wskazówki w zakresie pomiarowym. Standardowe czujniki zębate zegarowe, zgodne z normami DIN lub PN, posiadają podziałkę podzieloną na sto równych części; każda z nich odpowiada przesunięciu końcówki pomiarowej o jedną setną milimetra (lub jedną tysięczną w przypadku czujników mikronowych). Działka elementarna wynosi jedną setną lub jedną tysięczną milimetra, a zakres pomiarowy zwykle od zera do dziesięciu milimetrów. Dopuszczalne błędy wahają się od pół działki, w zakresie plus minus dziesięć działek, do dwóch działek w całym zakresie.
Kolejnymi numerami oznaczono elementy czujnika zegarowego.
Numer dwa. Uchwyt do podnoszenia i opuszczania trzpienia pomiarowego.
Numer trzy. Pierścień do ustawiania tarczy.
Numer cztery. Mała wskazówka [mm]
Numer pięć. Ustawne wskaźniki tolerancji
Numer sześć. Duża wskazówka
Numer siedem. Obudowa
Numer osiem. Tuleja trzpienia
Numer dziewięć. Trzpień pomiarowy
Numer dziesięć. Końcówka pomiarowa
Numer jedenaście. Podziałka pomocnicza [mm]
Numer dwanaście. Ustawne wskaźniki tolerancji
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Dynamiczna wyważarka do kół
Dynamiczna wyważarka do kół, znana także jako dynamiczna wyważarka kołowa lub komputerowa wyważarka, to zaawansowane urządzenie używane w warsztatach samochodowych i motocyklowych do precyzyjnego wyważania kół pojazdów. Jest to bardziej zaawansowane narzędzie w porównaniu do statycznych wyważarek kół; umożliwia dokładne wyważanie zarówno statyczne, jak i dynamiczne kół. Główne cechy dynamicznej wyważarki do kół:
Monitorowanie nierówności w rozkładzie masy. Dynamiczna wyważarka automatycznie obraca koło i dokładnie monitoruje nierówności w rozkładzie masy, zarówno w poziomie, jak i w pionie; oznacza to, że uwzględnia zarówno statyczne, jak i dynamiczne nierówności w masie kół.
Precyzyjne obliczenia Na podstawie danych zbieranych przez czujniki i detektory dynamiczna wyważarka może dokładnie obliczyć, gdzie na obwodzie koła należy umieścić ciężarki, aby uzyskać dokładne wyważenie. Może to uwzględniać różnice w masie kołowej i rozkładzie masy.
Zautomatyzowana procedura. Praca z dynamiczną wyważarką jest zazwyczaj zautomatyzowana, co oznacza, że operator musi jedynie umieścić koło na urządzeniu i podać odpowiednie dane wejściowe, takie jak rozmiar koła i inne parametry.
Precyzyjne wyniki. Dynamiczna wyważarka jest znacznie bardziej precyzyjna niż statyczne wyważarki, co pomaga w eliminowaniu drgań i wibracji podczas jazdy; przekłada się to na poprawę komfortu jazdy i bezpieczeństwo. Dynamiczne wyważarki do kół są często wykorzystywane w profesjonalnych warsztatach samochodowych i motocyklowych, w których precyzja i skuteczność w wyważaniu kół są kluczowe. Umożliwiają one również bardziej dokładne wyważanie kół o dużych rozmiarach, takich jak koła samochodów ciężarowych.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Tester alternatora
Tester alternatora, zwany także testerem ładowania lub testerem układu ładowania, to narzędzie lub urządzenie służące do diagnozowania pracy alternatora w samochodzie lub innym pojeździe. Alternator jest odpowiedzialny za generowanie prądu elektrycznego i ładowanie akumulatora pojazdu podczas jazdy. Tester alternatora pozwala mechanikowi lub użytkownikowi pojazdu sprawdzić, czy alternator działa poprawnie i dostarcza odpowiednią ilość prądu do zasilania elektrycznych urządzeń pojazdu oraz do ładowania akumulatora.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Diagnoskop wielofunkcyjny
Diagnoskop wielofunkcyjny, znany również narzędziem diagnostycznym lub skanerem diagnostycznym, to urządzenie elektroniczne używane do diagnozowania i identyfikowania problemów z elektronicznymi i mechanicznymi komponentami motocykla. Służy do przeprowadzania dokładnych testów, odczytywania kodów błędów, monitorowania parametrów pracy silnika i innych podzespołów, a także do wykonywania różnych zadań diagnostycznych.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Klucz do regulacji naprężenia sprężyn amortyzatora
Klucz zwany również kluczem do napięcia sprężyny to narzędzie służące do dostosowywania napięcia lub twardości sprężyny w amortyzatorach motocykla, roweru, samochodu lub w innych pojazdach mających zawieszenie. Klucz umożliwia użytkownikowi dostosowanie charakterystyki zawieszenia do swoich indywidualnych preferencji i warunków jazdy.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Klucz do osi przedniego koła
Termin „klucz do osi przedniego koła” odnosi się do narzędzia używanego do regulacji lub usuwania osi przedniego koła w rowerze lub motocyklu. Osie te to elementy łączące przednie koło z ramą pojazdu; pozwalają mu obracać się wokół nich. Klucz do osi przedniego koła jest przydatnym narzędziem służącym do wykonywania różnych czynności związanych z przednim kołem, takich jak demontaż, regulacja lub konserwacja.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Klucz do filtra oleju
Klucz do filtra oleju to narzędzie używane do usuwania lub instalowania filtra oleju w silnikach pojazdów lub innych urządzeniach wyposażonych w silniki spalinowe. Filtr oleju jest ważnym elementem w układzie smarowania silnika, ponieważ odpowiada za usuwanie zanieczyszczeń z tej cieczy; pomaga to utrzymać silnik w dobrym stanie. Wymiana filtra, do której używany jest klucz, jest zatem elementem rutynowej konserwacji silnika.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Blokada koła zamachowego
Blokada koła zamachowego, znana również jako blokada sprzęgła, to element mechaniczny stosowany w niektórych motocyklach, zwłaszcza w tych wyposażonych w manualne skrzynie biegów. Funkcją blokady koła zamachowego jest zapobieganie obracaniu się go podczas rozruchu silnika.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Ściągacz zębatki łańcucha
Ściągacz zębatki łańcucha, nazywany również ściągaczem zębatki lub narzędziem do ściągania zębatek łańcucha, to narzędzie mechaniczne używane do demontażu zębatek łańcucha rowerowego lub motocyklowego. Zębatki łańcucha to elementy, które często przymocowane są do piast, korb lub innych części napędowych, a ich wymiana lub demontaż może być konieczna w celu konserwacji lub wymiany części napędowych pojazdu.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Ściągacz wirników
Ściągacz wirników w motocyklach to narzędzie używane do demontażu wirnika, który jest częścią układu elektrycznego motocykla. Dostępne są w różnych rozmiarach i konfiguracjach, dzięki czemu można je dopasować do różnych typów motocykli i modeli silników.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Ściągacz koła magnesowego
Ściągacz koła magnesowego to narzędzie używane do demontażu magnesu zapłonowego lub innego magnetycznego elementu z silnika wewnętrznego spalania, takiego jak silnik motocyklowy lub skuterowy. Magnes zapłonowy, znany również jako magneto, jest częścią układu zapłonowego, który generuje prąd elektryczny potrzebny do zapłonu mieszanki paliwowo‑powietrznej w silniku.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści