Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Metadane scenariusza

ID

usługi_bankowe_scenariusz_informatyka_gimnazjum

Tytuł

Przedmiot

Informatyka

Autor (imię i nazwisko)

Beata Sanakiewicz

Autor (ulica, nr domu)

Autor (kod, miejscowość)

Autor (login w Scholaris)

beasan2006

Abstrakt

Scenariusz lekcji prowadzonej metodą projektu, w trakcie której uczniowie poznają sposoby wykorzystania komputera i Internetu w gospodarowaniu własnymi finansami.

Wydawca

Źródło

M. Mordka, Informatyka 2000,Wydawnictwo Czarny Kruk, Bydgoszcz, 2001

Odnośniki

Opisywany zasób wymaga zasobu powiązanego:

Karta pracy – MS Excel

Etap edukacyjny

gimnazjum

Informacje o prawach

Słowa kluczowe

e‑bank, bank, konto, kredyt, funkcja PMT, arkusz kalkulacyjny

UDC

Czas trwania lekcji

2 jednostki lekcyjne

Uwagi

Scenariusz lekcji: Usługi bankowe. Wykorzystanie narzędzi informatycznych w gospodarowaniu własnymi finansami.

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  1. Potrafi wykorzystać arkusz kalkulacyjny do rozwiązywania problemów z życia codziennego.

  2. Poznaje nową funkcję PMT – wbudowaną w arkusz kalkulacyjny.

b) Umiejętności

Uczeń:

  1. Stosuje funkcję PMT do obliczania rat kredytu.

  2. Doskonali umiejętność wyszukiwania stron zawierających informacje na zadany temat.

  3. Uczy się wyciągania wniosków.

2. Metoda i forma pracy

Wyszukiwanie informacji, ćwiczenia praktyczne, elementy dyskusji, praca indywidualna, paca w grupach.

3. Środki dydaktyczne

  1. Komputer

  2. Arkusz kalkulacyjny MS Excel

  3. Internet

  4. Karta pracy (MS Excel)

4. Przebieg lekcji

a) Etap przygotowawczy

  1. Nauczyciel podaje temat oraz cele lekcji, z których główny to doskonalenie umiejętności wykorzystania narzędzi informatycznych do rozwiązywania trudności z życia codziennego. W czasie zajęć uczniowie będą mogli również przekonać się o użyteczności komputera i Internetu w gospodarowaniu własnymi finansami.

  2. Nauczyciel odwołuje się do wiedzy uczniów na temat tego, jakie usługi oferuje bank. W trakcie dyskusji nauczyciel wspomina o kontach młodzieżowych. W celu uzupełnienia danych uczniowie przeglądają strony zawierające informacje o kontach młodzieżowych:

    1. http://www.bankier.pl/cf/konta_mlodziezowe.html

    2. http://konta‑mlodziezowe.banki.ner.pl/

    3. http://direct.money.pl/kontamlodziezowe/

  3. Nauczyciel informuje w jaki sposób można przez Internet złożyć wniosek o założenie konta oraz wymienia zalety korzystania z usług e‑banku. Uczniowie przeglądają wnioski o założenie konta w wybranym banku.

  4. Nauczyciel, nawiązując do wcześniejszej dyskusji, mówi o innych usługach, jakie oferują banki. Rozmawia z uczniami, korzystając z ich wiedzy, na temat lokat finansowych i kredytów udzielanych przez banki.

  5. Uczniowie wyszukują w Internecie informacje na temat oprocentowania kredytów gotówkowych oferowanych przez różne banki.

    1. http://direct.money.pl/kredytygotowkowe/

    2. http://bankier.newtrader.pl/kredyty‑gotowkowe.html

  6. Nauczyciel wyjaśnia terminy z zakresu bankowości, niezbędne do realizacji lekcji (stopa procentowa, wysokość oprocentowania, liczba rat, kredyt)

  7. Zadaniem uczniów będzie wyszukanie w Internecie trzech ofert różnych banków oraz zapisanie w zeszycie stóp oprocentowania kredytu w każdym z banków.

b) Etap realizacji

  1. Realizacja zadania odbywa się w grupach dwuosobowych.

  2. Nauczyciel wyjaśnia działanie funkcji PMT, która służy do obliczania wysokości rat kredytu.

  3. Następnie omawia sposób wykonania ćwiczenia z zastosowaniem funkcji PMT. Zadanie uczniów polega na wykonaniu symulacji spłat rat kredytu gotówkowego w trzech różnych bankach. Kredyt w wysokości 3000zł przeznaczony będzie na zakup zestawu komputerowego. Symulacja powinna być przeprowadzona dla różnych okresów spłat.

  4. Do ćwiczenia uczniowie wykorzystują zadanie z lekcji wstępnej.

  5. Nauczyciel udziela instrukcji uczniom, obserwuje ich pracę i w razie potrzeby odpowiada na pytania oraz wyjaśnia wątpliwości.

  6. Zależnie od umiejętności klasy można zaproponować samodzielne przygotowanie tabeli lub też wykorzystać pustą tabelę zamieszczoną w załączniku.

  7. Obliczenia zostają przedstawione w postaci graficznej.

c) Etap podsumowujący

  1. Na zakończenie lekcji nauczyciel sprawdza wykonane prace.

  2. Zwraca uwagę uczniów na możliwości, jakie dają narzędzia informatyczne. Pokazuje ich rolę w rozwiązywaniu codziennych problemów, z którymi jeszcze wielokrotnie spotkają się w dorosłym życiu.

5. Bibliografia

  1. M. Mordka, Informatyka 2000, Wydawnictwo Czarny Kruk, Bydgoszcz 2001

  2. http://www.bankier.pl/cf/konta_mlodziezowe.html

  3. http://konta‑mlodziezowe.banki.ner.pl/

  4. http://direct.money.pl/kontamlodziezowe/

  5. http://direct.money.pl/kredytygotowkowe/

  6. http://bankier.newtrader.pl/kredyty‑gotowkowe.html

6. Załączniki

a)Karta pracy ucznia

Karta pracy przygotowana jest w arkuszu kalkulacyjnym. Zawiera przykładowe rozwiązanie (na podstawie którego uczniowie wykonują ćwiczenie) oraz pustą tabelę do przeprowadzenia ćwiczenia.

RU0b8WBqecztc

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 64.50 KB w języku polskim