E-materiały do kształcenia zawodowego

Ustalanie celów terapii

MED.13. Świadczenie usług w zakresie terapii zajęciowej - Terapeuta zajęciowy 325907

bg‑azure

Ustalanie celów terapii – case study

INTERAKTYWNE NARZĘDZIE SCENARIO‑BASED LEARNING

1
11
Instrukcja obsługi interaktywnego narzędzia typu scenario‑based learning

Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning “Ustalanie celów terapii – case study” rozpoczyna się ekranem startowym. Za pomocą przycisku Start, gracz przechodzi do ekranów z opisem celów i zasad gry. Poruszanie się między tymi ekranami umożliwiają przyciski Dalej lub Wstecz.

Każdy tekst oznaczony ikoną Włącz/wyłącz dźwięk jest czytany przez lektora. Gracz ma możliwość wielokrotnego odsłuchania nagrania.

Terapeuta zajęciowy przed przystąpieniem do pracy powinien wspólnie z pacjentem określić cele, które mają zostać osiągnięte. Terapeuta powinien kierować pacjenta tak, by ten nazwał cele, które z jednej strony stanowią dla niego wyzwanie, a z drugiej są realne i osiągalne. Można wybrać jeden cel szczegółowy lub kilka celów – w zależności od indywidualnego przypadku. Ich osiągnięcie ma doprowadzić do realizacji głównego celu pacjenta.

Gra polega na wcielaniu się w rolę terapeuty zajęciowego i ustaleniu właściwego celu terapii dla danego pacjenta. Gracz ma do wyboru dwie postacie z różnymi schorzeniami i trudnościami w funkcjonowaniu.

Po kliknięciu przycisku Dalej na planszy z zasadami, gracz przechodzi do menu Wybierz postać. Następnie gracz wybiera pacjenta, dla którego chce określić cel terapii. Na ekranie wyświetla się opis osoby, na podstawie którego gracz będzie podejmować decyzje. Rozpoczęcie gry następuje za pomocą przycisku Dalej. Na ekranie pojawia się pytanie, na które gracz ma odpowiedzieć, poprzez kliknięcie w jedną z aktywnych ikon przy opisach. Klikając przycisk Zatwierdź, gracz przechodzi do dalszego opisu i kolejnego pytania. Po przejściu wybranej ścieżki decyzyjnej otrzymuje informację o poprawności wykonania zadania. W przypadku błędnego wykonania, klikając przycisk Powrót, gracz przechodzi do wstępnego opisu pacjenta i może jeszcze raz podjąć próbę odpowiedzi.

Po prawidłowym wyborze celu, gracz przechodzi za pomocą przycisku Dalej do ekranu z wyborem postaci. Nie ma możliwości pominięcia pytania.

Aby ukończyć etap gracz musi określić cele dla wybranego pacjenta.

Aby ukończyć grę, gracz musi określić cele terapii dla wszystkich postaci.

RLi0qU4ZhMN3d
Przyciski funkcyjne w grze
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY-SA 3.0.
R17YsKbPswNPZ1
Ustalanie celów terapii – case study
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu, licencja: CC BY-SA 3.0.

Opis pacjenta 1

Pani Agnieszka ma czterdzieści sześć lat, piętnaście lat temu zdiagnozowano u niej stwardnienie rozsiane. Początkowo choroba miała charakter rzutowo remisyjny, obecnie przyjęła postać wtórnie postępującą. Mimo choroby Pani Agnieszka dotychczas w okresach remisji była osobą aktywną fizycznie, lubiącą ruch, szczególnie taniec i spacery po lesie. Pani Agnieszka jest aktywna zawodowo, pracuje jako ilustratorka książek dla dzieci.

Standardowy dzień Pani Agnieszki rozpoczyna się od porannej toalety i ćwiczeń, które są planowane na cotygodniowych spotkaniach z fizjoterapeutą. Następnie kobieta przygotowuje sobie śniadanie, po czym pracuje przy komputerze mniej więcej trzy godziny z przerwami. W miarę możliwości przyrządza obiad dla siebie i męża. Po południu Pani Agnieszka stara się pracować kolejne trzy godziny. Mąż Pani Agnieszki w ciągu tygodnia spędza większość czasu w pracy, często wyjeżdża również w delegacje. Stara się wspierać żonę w chorobie i wyręczać w trudniejszych pracach domowych oraz robieniu zakupów. W ostatnim czasie choroba Pani Agnieszki coraz szybciej postępuje. Kobieta ma duże trudności z poruszaniem się. Obecnie nie jest już w stanie wychodzić samodzielnie na krótkie spacery, realizować swoich zainteresowań tanecznych. Aktualnie zaczyna korzystać z wózka inwalidzkiego do poruszania się poza domem. W domu Pani Agnieszka nie chce używać wózka, pragnie jak najdłużej chodzić samodzielnie, a przede wszystkim w miarę swobodnie poruszać się po mieszkaniu.

Rp3nG35sV6TIW2
Ćwiczenie 1
Zdarzyło się, że Pani Agnieszka upadła na korytarzu, niosąc miskę z gorącą zupą. Na szczęście kobiecie nie stało się nic poważnego. Pani Agnieszka zaczyna też mieć trudności z wejściem do wanny, wstawaniem z niskiego fotela czy z toalety. Przygotowywanie posiłków też jest coraz większym wyzwaniem, ponieważ odkręcenie słoika czy utrzymanie cięższego naczynia staje się dla Pani Agnieszki niewykonalne. Dodatkowo od początku choroby Pani Agnieszka zmaga się z parestezjami, szczególnie w obrębie rąk.
Biorąc pod uwagę powyższe informacje, wybierz cel terapii dla Pani Agnieszki.
R1R0lqniWULYu2
Ćwiczenie 2
Dla Pani Agnieszki istotne znaczenie ma wykonywana praca zawodowa, którą bardzo lubi. Jednak ze względu na nasilające się objawy chorobowe kobieta nie jest w stanie pracować tak dużo i wydajnie jak wcześniej. Coraz częściej musi prosić o wydłużenie terminu oddania zilustrowanych książek, co nie jest dla niej komfortowe i przekłada się na mniejsze wynagrodzenie. Pani Agnieszka zwykle na pracę poświęcała mniej więcej trzy godziny przed południem i trzy godziny późnym popołudniem. Coraz trudniej jest jej jednak pracować popołudniami czy wieczorami, ponieważ czuje się bardzo zmęczona. Zwykle kobieta pracuje albo na fotelu z laptopem na kolanach, albo przy kuchennym stole, siedząc na drewnianym krześle.
Biorąc pod uwagę powyższe informacje, wybierz cel terapii dla Pani Agnieszki.
RrIO1NS2D6UJZ2
Ćwiczenie 3
Pani Agnieszka jest bardzo zadowolona ze zmian, które udało jej się wprowadzić z terapeutą zajęciowym. Funkcjonowanie w mieszkaniu oraz praca zawodowa są dla niej dużo łatwiejsze, kobieta cieszy się, że nie musi rezygnować z dotychczasowych zadań. Brakuje jej jedynie kontaktów społecznych, wcześniej miała więcej okazji do spotykania się ze znajomymi, szczególnie kiedy uczęszczała z mężem na zajęcia taneczne, z czego musiała zrezygnować.
Biorąc pod uwagę powyższe informacje, wybierz odpowiedni cel terapii dla pacjentki.

Opis pacjenta 2

Pan Andrzej ma siedemdziesiąt lat, cierpi na chorobę zwyrodnieniową stawów. Wcześniej pracował w firmie transportowej, obecnie jest na emeryturze. Mieszka na wsi, w domu jednorodzinnym, z żoną, która cierpi na ZZSK. Pan Andrzej na co dzień pomaga żonie w czynnościach życia codziennego, a w wolnych chwilach jeździ na ryby, to jego hobby.

Pan Andrzej dwa tygodnie temu upadł na chodniku przed domem i doszło do złamania szyjki kości udowej. Zabrano go do szpitala. Pan Andrzej przeszedł operację wszczepienia endoprotezy stawu biodrowego, następnie wprowadzono wczesną fizjoterapię, dzięki której pacjent potrafi aktualnie poruszać się za pomocą balkonika. 

Pan Andrzej został wypisany do domu z zaleceniami nieobciążania operowanej kończyny dolnej i poruszania się za pomocą balkonika. Pacjent martwi się, że w domu może znowu się przewrócić i coś sobie złamać. Lęk wzbudza w nim także konieczność samodzielnego funkcjonowania i wykonywania czynności dnia codziennego. Schorowana żona Pana Andrzeja nie może dźwigać i dlatego nie jest w stanie mu pomóc.

R12SqhUyOEkLK2
Ćwiczenie 4
Pan Andrzej został wypisany do domu z zaleceniami nieobciążania operowanej kończyny dolnej i poruszania się za pomocą balkonika. Pacjent martwi się, że w domu może znowu się przewrócić i coś sobie złamać. Lęk wzbudza w nim także konieczność samodzielnego funkcjonowania i wykonywania czynności dnia codziennego. Schorowana żona Pana Andrzeja nie może dźwigać i dlatego nie jest w stanie mu pomóc.
Biorąc pod uwagę powyższe informacje, wybierz cel terapii dla Pana Andrzeja.
RJqp7Akui37sx2
Ćwiczenie 5
Po wyjściu ze szpitala po operacji wszczepienia endoprotezy Pan Andrzej martwi się, czy będzie mógł samodzielnie i bezpiecznie poruszać się po mieszkaniu. Przed operacją był w pełni sprawny i nigdy nie przejmował się ewentualnymi problemami ze zdrowiem. Podczas pobytu w szpitalu dowiedział się, że wszczepienie endoprotezy powoduje pewne ograniczenia i należy odpowiednio się poruszać oraz przestrzegać zasad bezpieczeństwa, aby nie doszło do uszkodzenia w miejscu operowanym, a tym samym, aby nie zaistniała konieczność poddania się ponownej operacji.
Pan Andrzej ma trudności z wkładaniem skarpetek i obuwia, ponieważ nie może jeszcze w wystarczającym zakresie zginać stawu biodrowego. W związku z tym potrzebuje pomocy podczas ubierania się. Biorąc pod uwagę powyższe informacje, wybierz cel terapii dla Pana Andrzeja.
RUHSEwsRdJG0f2
Ćwiczenie 6
Od wszczepienia endoprotezy stawu biodrowego siedemdziesięcioletniemu Panu Andrzejowi minęły dwa miesiące. Przebywa on w domu. Poruszając się po mieszkaniu, korzysta z kul łokciowych. Większość czynności dnia codziennego nie sprawia mu już problemów, w pełni odnalazł się w nowej sytuacji. Pan Andrzej martwi się tym, że za mało pomaga schorowanej żonie. Przed operacją robił codzienne zakupy, po które jeździł samochodem do pobliskiego sklepu. Żona Pana Andrzeja nie ma prawa jazdy, a ze względu na chorobę nie jest w stanie dotrzeć do sklepu po podstawowe produkty. Pan Andrzej coraz lepiej się czuje i coraz częściej myśli o powrocie do swojego hobby, czyli wędkowania. Nie ma jednak odwagi pojechać na ryby, bo nie wie, czy poradzi sobie z poruszaniem się w nierównym terenie nad rzeką. Biorąc pod uwagę powyższe informacje, wybierz odpowiedni cel terapii dla pacjenta.

Powiązane ćwiczenia