Ustawienia strony – praca z edytorem tekstu MS Word
Ustawienia strony – praca z edytorem tekstu MS Word
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna sposoby zmiany układu strony w edytorze tekstowym,
rozumie przeznaczenie i zasady działania programu do edycji tekstu.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi operować podstawowymi procedurami związanymi z edycją tekstu,
potrafi zmienić układ strony oraz ustawienia marginesów,
potrafi umiejętnie korzystać z narzędzi do obróbki tekstu,
potrafi wykorzystać możliwości programu MS Word do swoich potrzeb.
c) Postawy
Uczeń zdobywa umiejętność pracy indywidualnej.
2. Metoda i forma pracy
Objaśnienie, ćwiczenie, praca indywidualna
3. Środki dydaktyczne
Komputer
Program do edycji tekstu MS Word
Karta pracy z tekstem do sformatowania
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematyką lekcji i uświadamia im cele zajęć. Nauczyciel przedstawia uczniom kryteria oceniania i przypomina zasady pracy na lekcji.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi o włączenie komputerów i uruchomienie programu MS Word.
Nauczyciel przypomina podstawowe procedury związane z formatowaniem tekstu:
edycja czcionki: rozmiar, kolor, krój,
formatowanie akapitów.
Nauczyciel objaśnia sposoby wprowadzania zmian w ustawieniach strony:
zmiana układu strony,
zmiana marginesów.
Nauczyciel rozdaje karty pracy z tekstem i prosi o jego sformatowanie (załącznik 1). Uczniowie wprowadzają, a następnie formatują widoczny przed sobą tekst.
Nauczyciel obserwuje pracę uczniów i w razie pojawiających się wątpliwości udziela rad i wskazówek.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel wyrywkowo zadaje uczniom pytania związane z tematem lekcji: „W jaki sposób zmieniamy układ strony?”, „W jaki sposób dokonujemy zmiany marginesów?”, „W jaki sposób wyrównujemy tekst?”.
Nauczyciel stawia oceny osobom najbardziej aktywnym.
5. Bibliografia
Jagielski M., Zrozumieć i polubić komputer, Świat Książki, Warszawa 1999.
Kula A., ABC Word 2003 PL, Helion, Gliwice 2004.
6. Załączniki
scenariusz_S_4539_pabian_zal_01
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Scenariusz stanowi 1 godzinę lekcyjną wchodzącą w cykl zajęć dotyczących edytora tekstowego MS Word.