Ilustracja przedstawia pozostałości po starożytnym Rzymie. Z lotu ptaka uchwycone są jasne budynki oraz tereny zielone. Po lewej stronie, pośrodku oraz z prawej strony fotografii obecne są wysokie budynki. Wszystkie mają kamienne, jasnobrązowe lub kremowe mury. Z lewej strony wyróżnia się masywny budynek z umieszczoną u góry wieżą, pośrodku kilka wysokich budynków znajdujących się obok siebie. Jeden z nich podtrzymywany jest kolumnami. Z prawej strony znajduje się duża konstrukcja z kolumnami o łukowym sklepieniu. Na fotografii jest również wiele niższych budynków i zielone skwery. Wśród ruin przechadzają się turyści. To stanowi intensywnie niebieskie niebo, w dużej mierze zasnute chmurami.
Ważne daty
509 r. p.n.e. – obalenie monarchii i ustanowienie republiki w Rzymie.
V/IV w. p.n.e. – walki między patrycjuszami i plebejuszami doprowadzają do politycznych i ekonomicznych niepokojów.
451 - 449 r. p.n.e. – „Prawo Dwunastu TablicPrawo Dwunastu TablicPrawo Dwunastu Tablic” - pierwszy spisany kodeks praw rzymskich; powstaje w wyniku kompromisu między patrycjuszami i plebejuszami.
27 r. p.n.e. – Oktawian zmienia system władzy na pryncypat jako „odnowioną republikę”, którą nazywamy dziś Imperium Rzymskim.
2 r. p.n.e. – senat nadaje Oktawianowi tytuł „ojca ojczyzny”.
284 - 306 r. n.e. – Dioklecjan rządzi jako „cesarz rzymski” i ustanawia dominat, kończąc kryzys III w.
Nauczysz się
tłumaczyć zasady działania republiki rzymskiej;
nazywać i omawiać najważniejsze urzędy w republice rzymskiej;
omawiać założenia pryncypatu;
wskazywać przyczyny kryzysu prowadzącego do zmiany ustroju republiki rzymskiej na dominat;
porównywać różne formy ustroju starożytnego Rzymu.
Republika rzymska
R1HbkhFFWWSWl
Po wygnaniu ostatniego, legendarnego króla Rzymu, Tarkwiniusza Pysznego nastały w państwie czasy republiki. Nazwa ta pochodzi od łacińskiej frazy res publica (rzecz publiczna, sprawa ludu, rzeczpospolita). Wyrażała ona ideał rzymskiego rządu stanowiącego całą społeczność i funkcjonującego dla tej społeczności, przy zgodzie ludu i w jego interesie. Ideał ten nigdy nie został spełniony z powodu dominacji wyższych klas społecznych w czasie republiki.
Obywatele zostali podzieleni na dwie grupy, zwane „stanami”, przy czym patrycjusze mieli znacznie wyższy status społeczny niż plebejusze. Patrycjusze stanowili oryginalną arystokrację Rzymu, dzięki urodzeniu w jednej z niewielu rodzin (około 130) uznawanych za rodziny patrycjuszowskie i nikt inny nie mógł osiągnąć tej pozycji, niezależnie od statusu majątkowego. Dla patrycjuszy zarezerwowane były najwyższe urzędy i władza wojskowa, co sprawiało, że byli oni społecznymi i politycznymi przywódcami Rzymu.
Plebejusze stanowili resztę populacji; część z nich stanowili bogaci właściciele ziemscy, którzy odgrywali ważne role w życiu publicznym, wielu jednak nie posiadało majątku i starało się przetrwać w świecie niegwarantującym bezpieczeństwa. Byli zatem bardzo zróżnicowaną grupą obywateli.
Konflikt między patrycjuszami a bogatymi plebejuszami ciągnął się przez dwa pierwsze stulecia od powstania republiki - okres ten w V i IV w. p.n.e. nazwano starciem stanów ze względów zarówno ekonomicznych, jak i politycznych. Bogaci plebejusze walczyli o dostęp do urzędów i statusu społecznego, zaś biedni potrzebowali więcej ziemi pod uprawę, by wyżywić swoje rodziny. Ostatecznie został osiągnięty kompromis, którego wynikiem było spisanie Prawa Dwunastu Tablic.
RTYHurzokXzIv
Senat był najbardziej prestiżową instytucją w ramach „rzymskiej konstytucji” i przetrwał przez wszystkie stulecia rzymskiej historii. Jego początki sięgają czasów monarchii, ponieważ królowie Rzymu nie chcieli samodzielnie podejmować ważnych decyzji, a pozostając w zgodzie z rzymską tradycją należało zawsze pytać przyjaciół i starszych o radę. Stąd też królowie powoływali przedstawicieli elity na swoją radę tronową; ci starsi doradcy nazywani byli senatorami (od łacińskiego słowa senex - starzec). Przez większość swojej historii senat liczył 300 członków i składał się zarówno z patrycjuszy, jak i wyższej warstwy plebejuszy. Z czasem ustalono zasadę, że obywatel, który chce zostać senatorem musi posiadać duży majątek. W czasach republiki senatorowie byli początkowo wybierani przez konsulów z grupy ludzi, którzy zostali wybrani na niższe stanowiska. Później wybór ten dokonywany był spośród tej samej grupy przez dwóch wysokich urzędników o wysokim statusie, zwanymi cenzorami. Z czasem senat zdobył ogromny wpływ na politykę wewnętrzną i zagraniczną republiki, finanse państwa, religię i wszelkiego rodzaju prawodawstwa. Miał on także wyraźny wpływ na decyzje o wypowiadaniu i prowadzeniu wojen, które w owym czasie toczyły się nieustannie. Senat przetrwał jako prestiżowa instytucja nawet pod rządami cesarzy. Jego pozycja została (w porównaniu z czasami republiki) zredukowana do współpracy z cesarzem w roli znacznie niżej postawionego partnera. Rządy senatu z prawnego punktu widzenia ograniczały się do doradztwa najwyższym osobom w państwie (konsulom) poprzez głosowania, w których wyrażał on swoje zadowolenie lub niezadowolenie z podjętych działań. Chociaż rady senatu nie miały formy prawnej, urzędnicy brali je pod uwagę ze względu na prestiż tego zgromadzenia. Aby podkreślić swoją tożsamość, senatorowie nosili czarne buty, a ich togi ozdobione były szerokim, purpurowym pasem.
RuwBaYhW8zsHJ
Decyzje dotyczące wyborów, ustalenia związane z polityką narodową i uchwały odnoszące się do prawa, Rzymianie przegłosowywali w zgromadzeniach; były to komicja centurialne, concilium plebis [czytaj: koncjilium plebis] (zgromadzenia plebejuszy) i komicja trybusowe całego ludu. Nie obowiązywała zasada „jeden człowiek - jeden głos”, głosowano w grupach, które nie były tej samej wielkości, a głos każdej grupy liczył się pojedynczo. Komicja centurialne wybierały cenzorów, konsulów i pretorów, stanowiły prawa, decydowały o wojnie i pokoju, a także mogły skazywać na karę śmierci. Zgromadzenie plebejuszy wybierały edylów plebejskich, a co ważniejsze dziesięciu trybunów, których zadaniem była ochrona interesów plebejuszy. Komicja trybusowe wybierały kwestorów, dwóch edylów kurulnych i sześciu starszych oficerów, którzy dowodzili największymi jednostkami armii. Komicja trybusowe ustanawiały także prawa i przeprowadzały pomniejsze procesy.
Podobnie jak w starożytnej Grecji, w Rzymie jedyną godną podziwu i pożądaną karierą dla członka elity było ubieganie się o urząd publiczny. W czasach republiki rzymskiej najbardziej prestiżowym z wybieralnych urzędów był urząd konsula. Inne wybieralne stanowiska były uporządkowane według prestiżu w „ścieżkę zaszczytów” - cursus honorum [czytaj: kursus honorum], przedstawioną na ilustracji poniżej.
Polecenie 1
Cursus honōrum to swoista drabina kariery urzędniczej w starożytnym Rzymie. Nazwij stanowiska ścieżki awansów funkcjonujących w polskiej służbie cywilnej, wojskowej lub innych sektorach lub firmach.
R1LEi7l9TNDy7
Ścieżka awansu we wszystkich urzędach w służbie cywilnej: referent - starszy referent - samodzielny referent - inspektor - starszy inspektor - specjalista - starszy specjalista - główny specjalista - kierownik referatu - naczelnik wydziału. Głównymi kryteriami awansu są: wykształcenie i staż pracy.
R10hd2WyRoKSC
Polecenie 2
R18PdhOxZOupf
1
Polecenie 3
RNPWH1PrdDmJ1
Polecenie 3
R1KQ7n8N5GvTh
Pryncypat
ImperiumImperiumImperium rzymskie - współczesny termin opisujący system rządów w starożytnym Rzymie, który zastąpił republikę - narodziło się we krwi: po zabójstwie Cezara w 44 r. p.n.e. nastąpiło czternaście lat wojny domowej, aż w końcu Oktawian zdołał zwyciężyć wszystkich rywali. Kilka lat później, w 27 r. p.n.e. Oktawian przybrał imię Augusta i zbudował nowy system polityczny, który zapobiegł powrotowi okresu przemocy. Oktawian twierdził, że odnawia i ulepsza republikę i że nie jest monarchą; współcześnie uważa się system rządów stworzonych przez Augusta za ukrytą monarchię a jego władców określa się jako cesarzy. August zachował tradycyjne instytucje sprawowania władzy - senat, cursus honorum, zgromadzenia, sądy, rządząc jednocześnie jako cesarz, jednak nie używając tego określenia. Przyjął tytuł princeps (czyli „pierwszy”), unikając miana „króla” czy „dyktatora” tak znienawidzonych przez Rzymian; objął stanowisko konsula i trybuna, które rokrocznie przyznawał mu senat. Karierę rozpoczął jako żądny krwi młodzieniec, gotowy na wszystko, by uzyskać władzę. Zakończył ją jako starzec, który przyniósł Rzymowi pokój, stworzył profesjonalną armię zawodową, ustalił limit terytorium, którego rzymska armia mogła skutecznie bronić, upiększył stolicę, wspierał malarzy i rzeźbiarzy, polepszył życie miejskiej biedoty, użył wszystkich dostępnych mediów (na przykład monet), by przekazać obraz siebie samego jako dobrego i hojnego władcy oraz próbował zmienić rzymskie podejście do małżeństwa i dzieci, by uratować rzymskie elity.
R1VVQ67eGkDIQ
Późniejsi cesarze rzymscy kontynuowali ustrój stworzony przez Augusta aż do III w n.e., kiedy to Cesarstwo Rzymskie pogrążyło się w kryzysie politycznym i ekonomicznym. Brak stabilności wewnętrznej państwa natychmiast wykorzystali wrogowie Rzymu, atakując go z zewnątrz. Jedyną możliwością uratowania cesarstwa było zastąpienie pryncypatu bardziej autokratycznym systemem rządów.
Zapoznaj się z mapą interaktywną przedstawiającą sytuację Cesarstwa Rzymskiego w III w. n.e.
R1Cx56jlWJ72T
Polecenie 4
RwPu6drdFbgGW
1
Polecenie 5
Rh9TxTKz2vOn9
Polecenie 5
RL8tqoXwLNVJn
Polecenie 6
Odpowiedz na pytanie, jak nazywał się lud pochodzenia sarmackiego, groźny wróg Imperium Rzymskiego? Swoją odpowiedź zapisz poniżej.
RZOHSzuzf2fHg
Przypomnij sobie, który lud zamieszkiwał wybrzeża Morza Czarnego.
Dominat
Spektakularna kariera cesarska Dioklecjana była nie do przewidzenia: zaczynał jako niewykształcony wojskowy z Dalmacji na Bałkanach. Jego odwaga i inteligencja doprowadziły go na szczyty wojskowej kariery i dzięki poparciu armii został w 284 r. n.e. uznany za cesarza. Zakończył kryzys III w. narzucając najbardziej autokratyczny system rządów, jaki dotąd widział Rzym.
RNde30fOFTa0p
Mając poparcie armii Dioklecjan przyjął tytuł dominus „Pan” - w taki sposób niewolnicy zwracali się do swoich właścicieli, stąd nazwa ustroju politycznego w Rzymie stworzonego przez tego cesarza, czyli dominat). Był to system jawnie autokratyczny - władcy deklarowali otwarcie, że dysponują władzą absolutną. Wprawdzie senatorzy, konsulowie i inne ślady tradycji republiki z samą nazwą włącznie nadal istniały - stanowiły jednak tylko pozostałości dawnych czasów i nie dzierżyły prawdziwej władzy w państwie. Urzędnicy coraz częściej wywodzili się z niższych warstw społecznych, co ukróciło rządy arystokracji w Rzymie.
Na dworze cesarskim panował przepych porównywalny do zwyczajów perskich, a „Panu” należało okazywać cześć równą bogom. Dominus et deus (czyli „Pan i bóg”) - tak tytułowali się władcy Rzymu, dodając do swojej funkcji także pierwiastek boski.
Prawo było stanowione przez cesarzy i w epoce dominatu widać wyraźne zaostrzenie kar za przestępstwa, co jest cechą charakterystyczną także i nowożytnych reżimów politycznych.
Pomimo umocnienia władzy cesarskiej Dioklecjan uznał, że imperium rzymskie jest zbyt wielkie, by mogło być zarządzane z jednego centrum. Dlatego podzielił władzę w cesarstwie, by utrzymać je w całości. Podzielił cesarstwo na dwie części, tworząc administracyjne regiony na Wschodzie i Zachodzie, co zapoczątkowało utworzenie zachodniego i wschodniego cesarstwa rzymskiego. Następnie podzielił te obszary na kolejne dwa, mianując czterech „współrządzących”, którzy musieli ściśle współpracować z najwyższym władcą, zachowując przy tym samodzielność w administrowaniu oddzielnym regionem, stolicą i armią. Aby zapobiec podziałom, najstarszy z partnerów - w tym przypadku Dioklecjan - był cesarzem i mógł oczekiwać lojalności pozostałych współcesarzy. Dzięki temu podziałowi łatwiej było kontrolować sytuację na granicach imperium rzymskiego.
Rz8RI6LMLKQcj
Zmiana ustroju zarządzona przez Dioklecjana wymagała wielkich sum, które w III w. n.e. były trudne do zdobycia. Dlatego przeprowadził on dwie reformy, które miały polepszyć sytuację finansową: kontrolę cen i zarobków oraz wprowadzenie nowego systemu podatkowego.
RmB1sOaN9ebsz
RmSF0NQIZv2ed
Na podstawie informacji z lekcji oraz wypowiedzi, zawartych w materiale filmowym, wykonaj polecenia:
Polecenie 7
Nazwij model rządów poprzedzający okres republiki. Swoją odpowiedź zapisz poniżej.
R1b5w9nwPnKEq
Ustrojem przedrepublikańskim w Rzymie była monarchia.
Polecenie 8
Podaj najważniejsze cechy pryncypatu. Swoją odpowiedź zapisz poniżej.
R1Urk4MASppZ2
Pryncypat był systemem monarchicznym, w którym monarcha nazywany „princeps” (pierwszy spośród obywateli), sprawował osobiste rządy, pod pozorem zachowania systemu republikańskiego. Spowodowało to spadek znaczenia senatu, który stał się narzędziem w rękach cesarza.
Polecenie 9
Opisz rolę senatu w różnych ustrojach politycznych w starożytnym Rzymie. Swoją odpowiedź zapisz poniżej.
R13rNgWtXTxrm
Senat rzymski został ustanowiony przez założyciela Rzymu i jego pierwszego króla - Romulusa. Pełnił wówczas funkcję doradczą, a znaczenia nabierał w okresie bezkrólewia. W czasach republiki wzmocnił swoją pozycję będąc ostoją politycznej ciągłości. W okresie cesarstwa konieczność odwoływania się do woli ludu była dla władcy bardzo niewygodna. Niemniej senat uzyskał wówczas dodatkowe uprawnienia ustawodawcze i sądownicze, a teoretycznie dokonywał również wyboru władcy.
Ćwiczenia
R1Pe4E553YM7A1
Ćwiczenie 1
R1H34mu3p2CfT1
Ćwiczenie 2
1
Ćwiczenie 2
Ułóż puzzle oraz odgadnij miejsce znajdującą się na ilustracji.
R1LPXwgpXIyEi
RbK04JbOCQGtT
RN3AHRTOR8wFe1
Ćwiczenie 3
R1NatsMmYHJAU1
Ćwiczenie 4
R2YaE6jqKuNvq2
Ćwiczenie 5
2
Ćwiczenie 6
Odpowiedz na pytanie: Jakie były przyczyny upadku republiki rzymskiej? Swoją odpowiedź zapisz poniżej.
Rmp8i7T8LdsaK
Odpowiedź na to zagadnienie znajdziesz w treści lekcji.
ambicje polityków rzymskich;
niezgoda w senacie;
potrzeba centralizacji władzy ze względu na burzliwą sytuację w prowincjach rzymskich;
bunt plebejuszy przeciwko cursus honorum;
powiększanie terytorium Rzymu.
2
Ćwiczenie 7
Wybierz z listy odpowiedzi na pytania dotyczące ustroju w starożytnym Rzymie.
RM3SYAZ41XILs
R1V49enhQGzDt
R1K9UVYhH0QDV
R1eyY0mf4nBBF
R59f1Ra80VMZ2
RnJuadDgmMq8i3
Ćwiczenie 8
3
Ćwiczenie 9
Wybierz ustrój w starożytnym Rzymie, który uważasz za najdoskonalszy. Uzasadnij swój wybór, a swoją odpowiedź zapisz poniżej.
R1D6IKN351Anx
W lekcji masz wspomniane trzy ustroje: republikę, pryncypat i dominat. Każdy z tych ustrojów ma swoje wady i zalety. Zapoznaj się z opisem każdego z nich i wybierz ten, który według Ciebie jest najlepszy.
Przykładowa odpowiedź:
Pryncypat, to według mnie najlepszy z ustrojów starożytnego Rzymu, ponieważ jest on niejako rozwinięciem republiki. Władzę sprawowała jedna osoba - princeps (pierwsza osoba republiki).
Pryncypat charakteryzował się władzą jednoosobową przy zachowaniu pozorów instytucji republikańskiej. Cesarz mógł mógł sprawować nieograniczoną władzę we wszystkich prowincjach, był dowódcą sił zbrojnych. Cesarz mógł także zwoływać Senat i przewodniczyć jego obradom. Miał prawo zawetować wszystkie decyzje Senatu i innych urzędników.
Władza jednoosobowa miała wiele zalet - jedna osoba mogła decydować o wszystkim, sytuacje sporne były o wiele prostsze do rozwiązania, ponieważ decydowała tylko jedna osoba. W przypadku republiki, sprawie musiałby się przyjrzeć senat, a jego członkowie mogliby mieć odmienne zdania.
Władza nie była dziedziczna, ale cesarz mógł wskazać swojego następcę.
R1WkCFFT1Ump6
Ćwiczenie 10
Ćwiczenie 10
Ułóż puzzle przedstawiające cursus honorum urzędników rzymskich oraz podaj liczbę urzędników sprawujących urząd kwestora.
R1EbdXL1LaOhv
R19xNKk2b6TcO
Słownik pojęć
Fibula
Fibula
z łacińskiego: zapinka podobna do agrafki. Nazwę tę rozciągnięto również na wszystkie brosze, zamki do pasków, sprzączki i tym podobne Fibule spełniały również rolę guzików. Spinano nimi szaty przeważnie na ramionach, niekiedy na piersiach lub pod brodą. Równocześnie z funkcją użytkową spełniały też rolę ozdoby, chętnie wręczanej w podarunku.
RgbzkOOukkXw8
Hunowie
Hunowie
lud rasy mongolskiej, który w III w. p.n.e. zajął Chiny i przez dłuższy czas nimi władał. W Europie pojawili się w IV w. n.e. Do największej potęgi doszli pod panowaniem Attyli, który w 447 r. spustoszył cesarstwo wschodnie, w 451 r. najechał Galię, gdzie został pokonany przez Rzymian, w 452 r. spustoszył Italię.
RktwpgIet7iIN
Imperium
Imperium
(z języka łacińskiego: imperium, ī, n - władza) władza wyższych urzędników rzymskich za czasów republikańskich, a później władza cesarza. Imperium wyższych urzędników obejmowało różne dziedziny administracji państwowej, inicjatywę ustawodawczą, jurysdykcję karną i dowództwo wojskowe.
Katylina
Katylina
Lucjusz Sergiusz Katylina, urodzony w 108 r. p.n.e., znany w Rzymie utracjusz. Piastował urząd kwestora w 77 r. p.n.e., pretora w 69 r. p.n.e., a następnie zarządzał Afryką w latach 68 - 66 r. p.n.e. Ubiegając się o urząd konsula w 63 r. p.n.e., usiłował skupić wokół siebie zbankrutowanych nobilów i zadłużone możnowładztwo. Gdy przepadł w wyborach postanowił osiągnąć godność konsula drogą zamachu. Zawiązał więc sprzysiężenie, formował oddziały wojskowe złożone z weteranów koło Faesulae [czytaj: fesule], zamierzał też powołać pod broń niewolników. Zamierzenia Katyliny pokrzyżował Cyceron. W mowach przeciwko Katylinie ujawnił jego plany. Spisek Katyliny zakończył się skazaniem pięciu schwytanych przywódców na karę śmierci. Sam Katylina, którego nie było wówczas w Rzymie, zginął w czasie bitwy koło Pistorii w Etrurii, w 62 r. p.n.e., gdy usiłował przedrzeć się ze swą armią do Galii.
R1N3pjLem8Wc9
Krzesło kurulne
Krzesło kurulne
R1Pz1nRjiiJUG1
(z łacińskiego: sella curūlis [od sella, ae f. - taboret, krzesło; curūlis, e - kurulne]) specjalne krzesło sporządzone z metalu lub drewna i metalu, na którym zasiadali wyżsi urzędnicy rzymscy, wykonując obowiązki urzędowe. Krzesło kurulne należało do insygniów władzy i przysługiwało dyktatorowi, konsulowi, pretorowi i edylowi.
R14BxQTF8e5jM
Liktorowie
Liktorowie
RtI5x1n9rl3Mm1
(z języka łacińskiego: līctōrēs od lictor, ōris, m) niżsi funkcjonariusze towarzyszący pierwotnie królom rzymskim , a później niektórym wyższym rzymskim urzędnikom państwowym i cesarzom; nieśli na lewym ramieniu związaną czerwonym rzemieniem wiązkę rózg z wystającym z niej toporem.
Ludi Apollinares
Ludi Apollinares
Święto ku czci Apollina, obchodzone w lipcu.
Rxd31mHA4rqzJ
Nomadzi
Nomadzi
(z języka greckiego: nomás, koczowniczy), koczujące ludy pasterskie i zbieracko‑łowieckie.
Pontifex maximus
Pontifex maximus
RF7RJTQSHE1CF1
(z języka łacińskiego: pontifex maximus [od pontĭfex, fĭcis m. - kapłan; maxĭmus, - a, -um - największy, porównaj magnus, -a, -um - wielki]) - kapłan na czele kolegium kapłańskiego, które początkowo towarzyszyło najwyższemu urzędnikowi w czasie pełnienia funkcji sakralnych, a następnie przewodniczyło kultowi państwowemu. Pontifex Maximus początkowo był wybierany przez króla lub innych członków kolegium. Następnie był on wybierany na komicjach trybusowych przez 17 tribus wyznaczonych przez głosowanie. W okresie państwa funkcję tę zawsze pełnił cesarz, dopiero w 375 r. Gracjan odmówił noszenia tego tytułu jako pogańskiego.
RnUJ7PEoxW4XR
Prawo Dwunastu Tablic
Prawo Dwunastu Tablic
słynna kodyfikacja prawa rzymskiego opracowana przez komisję złożoną z dziesięciu mężów w latach 451 - 449 p.n.e. Kodeks wyryto na spiżowych tablicach i wystawiono na Forum Rzymskim oraz na rynkach i placach wszystkich kolonii rzymskich. Prawo Dwunastu Tablic obejmuje normy wchodzące w skład dzisiejszego prawa cywilnego, jak również prawa karnego, państwowego, sakralnego oraz procedury sądowej.
RTYHurzokXzIv
Secessio plebis
Secessio plebis
(z języka łacińskiego: sēcessiō plēbis [od sēcessĭo, ōnis, f. - odejście; plebs, plēbis - lud]) w okresie walki plebejuszów z patrycjuszami w Rzymie w V w. p.n.e. plebejusze - stanowiący podstawową masę armii rzymskiej - zastosowali dwukrotnie rodzaj strajku wojskowego polegającego na opuszczeniu Rzymu. Pierwsza tak zwana secesja na Górę Świętą miała miejsce w 494 r. p.n.e., kiedy plebejusze przyciśnięci ciężarem długów odmówili udziału w wojnie z Ekwami. Rezultatem tej secesji było ustępstwo patrycjuszów, polegające na powołaniu urzędu trybunów ludowych. Druga secesja w 450 r. p.n.e. przyspieszyła opublikowanie Prawa Dwunastu Tablic.
Toga praetexta
Toga praetexta
RjZTVglumFVEB1
(z łacińskiego: toga praetexta [czytaj: toga preteksta] [od toga, ae f. - toga, okrycie wierzchnie; praetextus, a, um - przetykana] płaszcz, wierzchnia szata rzymska, pas białej materii wełnianej długości około 5, a szerokości 3 m, z zaokrąglonymi rogami. Owijano nią ciało bez użycia klamer, zarzucając ją przez lewe ramię, prawe pozostawiając wolne. Toga praetexta, czyli przetykana, wykończona była purpurowym szlakiem. Nosili ją wyżsi urzędnicy i kapłani, a także synowie obywateli przed osiągnięciem pełnoletności oraz dziewczęta przed zamążpójściem.
RZKYofONMQNTu
Słownik pojęć został opracowany na podstawie:
Mała Encyklopedia Kultury Antycznej, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1990 r.
Oryginalna Azetka. Encyklopedia PWN, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 2016 r.
Notatki ucznia
R1FZdvShNoI8z
Galeria
R1HbkhFFWWSWl
RTYHurzokXzIv
RuwBaYhW8zsHJ
RNde30fOFTa0p
Rz8RI6LMLKQcj
RgbzkOOukkXw8
RktwpgIet7iIN
R1N3pjLem8Wc9
R14BxQTF8e5jM
Rxd31mHA4rqzJ
RnUJ7PEoxW4XR
RZKYofONMQNTu
R1MF8HqUsYIqb
Ro87keDCIBKEt
Bibliografia
Mała encyklopedia kultury antycznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1990 r.
Martin T.R., Starożytny Rzym. Od Romulusa do Justyniana, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2014 r.
Mrozewicz L., Historia Powszechna. Starożytność, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2008 r.
Oryginalna Azetka. Encyklopedia PWN, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 2016 r.
Ziółkowski A., Historia Powszechna. Starożytność, Wydawnictwo Naukowe PWN SA, Warszawa 2009 r.