Ilustracja przedstawia różnokolorowe fale biegnące do ucha. Grafika utrzymana jest w błękitnej tonacji. Tytuł lekcji: Uszy do góry - podstawy akustyczne muzyki.
Ilustracja przedstawia różnokolorowe fale biegnące do ucha. Grafika utrzymana jest w błękitnej tonacji. Tytuł lekcji: Uszy do góry - podstawy akustyczne muzyki.
Uszy do góry - podstawy akustyczne muzyki
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ważne daty
ok. 570‑495 r. p.n.e. – lata życia Pitagorasa
ok. 365‑270 r. p.n.e - okres życia Euklidesa, twórcy traktatu: Podział monochordu
I w. p.n.e. – okres życia Witruwiusza, autora traktatu: O architekturze ksiąg dziesięć
koniec XVII w. – pojawia się termin: akustyka
XIX wiek – rozwój akustyki - jako niezależnej dyscypliny naukowej
1
Scenariusz lekcji dla nauczyciela
ROGsaT70aOJHB
W prostokątnym polu znajduje się napis „Pobierz”. Jest to przycisk pozwalający na wyświetlenie, pobranie i zapisanie pliku zawierającego scenariusz lekcji - dokument w formacie pdf.
W prostokątnym polu znajduje się napis „Pobierz”. Jest to przycisk pozwalający na wyświetlenie, pobranie i zapisanie pliku zawierającego scenariusz lekcji - dokument w formacie pdf.
I. Indywidualna i zespołowa ekspresja muzyczna.
4. W zakresie słuchania i percepcji muzyki. Uczeń:
1) świadomie słucha wybranych dzieł literatury muzycznej (fragmentów lub/i w całości):
a) reprezentatywnych dla kolejnych epok (od średniowiecza do współczesności),
4) przedstawia słuchaną muzykę za pomocą środków pozamuzycznych (łącząc muzykę z innymi obszarami wiedzy):
D) opisuje słowami cechy i charakter słuchanych utworów.
II. Język i funkcje muzyki, myślenie muzyczne, kreacja i twórcze działania.
9) Tworzy, odtwarza i zapisuje muzykę przy użyciu dostępnych technologii.
Nauczysz się
definiować terminy: akustyka, dźwięk;
rozpoznawać falę dźwiękową i jej główne cechy;
definiować pojęcie wysokość dźwięku, jego czas trwania, barwę i głośność.
Wprowadzenie
Muzyka jest wyjątkową dziedziną sztuki, która rozwija wrażliwość, wyobraźnię i kreatywność. Pełni różne funkcje, relaksuje, dostarcza rozrywki, leczy. Na lekcjach muzyki przygotowujecie się, aby być świadomym odbiorcą i uczestnikiem kultury muzycznej, poznajecie słynnych kompozytorów i ich dzieła, muzykujecie, improwizujecie. Zastanówmy się, jak powstaje muzyka? Na pewno pomysł na utwór rodzi się w głowie kompozytora, dzięki nutom zostanie on zapisany. Instrumentaliści przy pomocy instrumentów wykonają dzieło, a nam pozostanie tylko jego wysłuchanie. Muzyka, podobnie jak inne zjawiska dźwiękowe, wymaga pewnych warunków fizycznych. Badaniem fal dźwiękowych zajmuje się akustyka. Cząsteczki powietrza przenoszą dźwięki przez drgania, dzięki temu możemy je usłyszeć. Ludzkie ucho na szczęście nie wychwytuje ich wszystkich. W próżni nie ma powietrza, więc panuje tam wieczna cisza.
Pitagoras i jego twierdzenia
Obecnie istnieje dział nauki, który zajmuje się samym dźwiękiem. Zanim jednak powstał, muzyka oraz dźwiękiDźwiękdźwięki stanowiły obiekt zainteresowań badaczy, myślicieli i naukowców. Jedną z pierwszych osób, która postanowiła odpowiedzieć na pytanie dotyczące przenoszenia się dźwięku był grecki matematyk i filozof Pitagoras. Przyjmuje się, że żył on w latach ok. 570‑495 p.n.e., a jego dodatkową dziedziną nauki była również muzyka, która była bardzo istotną częścią życia starożytnej Grecji, a świadczy o tym fakt, iż gra na dwóch instrumentach poświęconych bogom była nawet dziedziną olimpijską.
R12HNpBM1MCuZ1
Ilustracja przedstawia postać siedzącego Pitagorasa. Uczony przedstawiony jest jako starszy mężczyzna, z krótkimi włosami i brodą. Jego tors jest nagi a od pasa w dół owinięty jest tkaniną. W lewej ręce trzyma cyrkiel, którym wykreśla rysunek na papierze, umieszczonym na niskiej kolumnie. Pod postacią umieszczony jest napis: PYTHAGORAS. Ilustracja otoczona jest ramką z charakterystycznym greckim wzorem (meandrem).
Ilustracja przedstawiająca Pitagorasa, online-skills, CC BY 3.0
Współcześnie Pitagorasowi przypisuje się wynalezienie instrumentu muzycznego znanego pod nazwą monochordMonochordmonochord. Instrument ten zbudowany z pudła rezonansowego, które posiadało jedną strunę na przesuwanym podstawku, był stosowany do określania stosunków długości struny do wysokości dźwięku. Pitagoras odkrył, iż jeśli struna zostanie skrócona o połowę, to uzyskamy dźwięk wyższy o jedną oktawęOktawaoktawę. Określił to jako stosunek 2:1. Z kolei skrócenie struny o jedną trzecią długości dawało dźwięk wyższy o kwintęKwintakwintę. Kolejnych obliczeń dokonał w IV wieku p.n.e. Euklides.
R1LFuBt0ZPBX2
Ilustracja przedstawia monochord. Rysunek przedstawia dwa przykłady instrumentu. Narysowane są czarną kreską na pożółkłej kartce. Instrument składa się z drewnianego korpusu, rozszerzającego się ku dołowi (tak aby dało się go postawić), na którym umieszczona jest jedna struna. Na szczycie instrumentu znajduje się mechanizm, którym można regulować napięcie struny.
Graficzne przedstawienie monochordu z późniejszych epok, online-skills, CC BY 3.0
Dalsze badania nad dźwiękiem. Akustyka.
Ważnym ośrodkiem dla rozwoju nauki o dźwięku był starożytny Rzym. Chociaż już w antycznej Grecji budowano amfiteatry w taki sposób, by głos i śpiew aktorów był słyszany dla publiczności, to dokładne pomiary akustyczne dotyczące architektury i rozchodzenia się dźwięku stworzył Witruwiusz, który żył w I wieku p.n.e. To on stworzył traktat O architekturze ksiąg dziesięć, w którym określił dźwięk jako falę porównywalną z wodą, która ma trzy wymiary i może być zatrzymywana przez różne przeszkody. Opisał dokładne rozmieszczenie siedzisk oraz układ amfiteatru, a także doradzał by w określonych miejscach umieszczać puste naczynia z brązu, by mogły wzmacniać rozchodzące się dźwięki.
Kolejnymi osobami, które mocno wpłynęły na rozwój nauki o dźwiękach byli Galileusz oraz Marin Mersenne. Obaj, niezależnie od siebie, opisali zjawiska dotyczące wibrujących strun. Galileusz opisał dźwięk w następujący sposób: wibrujące ciało produkuje fale, które rozchodzą się w powietrzu; są odbierane przez uszy, które przenoszą je do mózgu, interpretując je jako dźwięk. Mersenne dodatkowo zmierzył prędkość rozchodzenia się dźwięku w powietrzu.
R2clVPmmbVob01
Ilustracja interaktywna przedstawia portret Galileusza. Czarno-biała grafika ukazuje brodatego mężczyznę, spoglądającego w prawą stronę. Spod ciemnego ubioru wystaje duży, biały kołnierz koszuli. Na ilustracji umieszczony jest aktywny punkt, po wybraniu którego wyświetli się dodatkowa informacja: 1.
Galileusz, Galileo Galilei, ur. 15 lutego 1564 w Pizie, zm. 8 stycznia 1642 w Arcetri – włoski astronom, matematyk, filozof, prekursor nowożytnej fizyki. Uchodzi za twórcę podstaw eksperymentalno-matematycznych metod badawczych w przyrodoznawstwie.
Jego ojciec, Vincenzo Galilei, był teoretykiem muzyki, kompozytorem i handlarzem wełny, matką była Giulia Ammannati.
Ilustracja interaktywna przedstawia portret Galileusza. Czarno-biała grafika ukazuje brodatego mężczyznę, spoglądającego w prawą stronę. Spod ciemnego ubioru wystaje duży, biały kołnierz koszuli. Na ilustracji umieszczony jest aktywny punkt, po wybraniu którego wyświetli się dodatkowa informacja: 1.
Galileusz, Galileo Galilei, ur. 15 lutego 1564 w Pizie, zm. 8 stycznia 1642 w Arcetri – włoski astronom, matematyk, filozof, prekursor nowożytnej fizyki. Uchodzi za twórcę podstaw eksperymentalno-matematycznych metod badawczych w przyrodoznawstwie.
Jego ojciec, Vincenzo Galilei, był teoretykiem muzyki, kompozytorem i handlarzem wełny, matką była Giulia Ammannati.
Portret Galileusza, online-skills, CC BY 3.0
Pod koniec XVII wieku po raz pierwszy pojawił się termin akustykaAkustykaakustyka. Początkowo dziedzina ta była związana zarówno z dźwiękiem, jak i ze słuchem oraz instrumentami muzycznymi. Z czasem wyodrębniła się jako niezależna dyscyplina naukowa. W tym procesie, który miał miejsce w XIX wieku, sporą zasługę należy upatrywać w pracach Hermanna von Helmholtza.
RX3DCzZwBiKXc1
Ilustracja przedstawia popiersie Hermanna von Helmholtza. Czarno-biała grafika ukazuje portret starszego mężczyzny z siwymi włosami i wąsami. Postać naukowca ubrana jest w ciemny garnitur, kamizelkę i krawat.
Hermann von Helmholtz, online-skills, CC BY 3.0
Dźwięk i fala dźwiękowa
Czym jest dźwięk? Otóż biorąc pod uwagę definicję naukową, dźwięk stanowi zaburzenie falowe w ośrodku sprężystym zdolne do wywołania wrażenia słuchowego. Definicja ta brzmi jednak dość skomplikowanie, zatem warto ją uprościć, aby łatwiej ją zrozumieć. Za przykład posłużyć nam może gitara klasyczna. Źródłem dźwięku jest np. szarpnięta palcami struna gitary. Ośrodkiem sprężystym jest sama struna, która ma cechę sprężystości. Sprężystość pozwala ciału na powrót do swojej formy po tym, jak zostanie zniekształcone. Drgając, struna wytwarza fale dźwiękowe (czyli zaburzenie falowe z definicji). To właśnie ludzkie uszy odbierają je i przetwarzają jako słyszalny dźwięk.
RR2cOb1kLT7Bi
Ilustracja interaktywna przedstawia fale dźwiękowe. Na pomarańczowym tle umieszczona jest ciemno-szara, zygzakowata plama. Na ilustracji umieszczony jest aktywny punkt, po wybraniu którego wyświetli się dodatkowa informacja: 1. Fala dźwiękowa ma pewne cechy, które wpływają na powstający dźwięk. Są to:
- wysokość, - czas trwania, - głośność, - barwa.
Ilustracja interaktywna przedstawia fale dźwiękowe. Na pomarańczowym tle umieszczona jest ciemno-szara, zygzakowata plama. Na ilustracji umieszczony jest aktywny punkt, po wybraniu którego wyświetli się dodatkowa informacja: 1. Fala dźwiękowa ma pewne cechy, które wpływają na powstający dźwięk. Są to:
- wysokość, - czas trwania, - głośność, - barwa.
Ilustracja przedstawiająca falę dźwiękową, online-skills, CC BY 3.0
Wysokość i czas trwania dźwięku
Wysokość dźwięku to jedna z cech rozpoznawalnych przez ucho (obok głośności i barwy dźwięku). Zależy od częstotliwości drgań fali, która oznacza liczbę drgań na sekundę i jest wyrażana w hercach (zapisywanych jako Hz). Częstotliwość 1 Hz to jedno drgnięcie na sekundę, 2 Hz to dwa drgnięcia itd. Im wyższa jest częstotliwość, tym dźwięk jest wyższy.
Ludzkie ucho słyszy dźwięki w zakresie od 16 Hz do 20 kHz. Zakres ten jest określany jako dźwięki słyszalne. Dźwięki niższe niż 16 Hz to infradźwięki, natomiast powyżej 20 kHz określane są jako ultradźwięki. Niektóre zwierzęta słyszą dźwięki niesłyszalne dla człowieka. Wieloryby wykorzystują infradźwięki do komunikacji, natomiast nietoperze używają ultradźwięków do echolokacji.
Polecenie 1
Wysłuchaj nagrania. Prezentowany poniżej materiał dźwiękowy zawiera dźwięki o zmiennej częstotliwości - dla bezpieczeństwa proszę pamiętać o obniżeniu głośności.
RmQVxOBU2h2m6
Dźwięk o rosnącej częstotliwości.
Dźwięk o rosnącej częstotliwości.
Dźwięk o rosnącej częstotliwości - od 20 Hz do 20 kHz, online-skills, CC BY 3.0
Dźwięk o rosnącej częstotliwości - od 20 Hz do 20 kHz, online-skills, CC BY 3.0
Dźwięk o rosnącej częstotliwości.
Czas trwania dźwięku zależy głównie od czasu drgania ciała (w momencie, kiedy drgania się skończą, zanika też dźwięk). Duże pomieszczenia mogą jednak powodować powstanie tzw. pogłosuPogłospogłosu. Zjawisko to powstaje poprzez odbijanie się fal akustycznych od ścian, posadzki czy sufitu pomieszczeń i jest odbierane jako przedłużenie czasu trwania dźwięku. Pojawienie się pogłosu ma wiele uwarunkowań. Obecnie jest to zjawisko pożądane, co powoduje budowanie pomieszczeń ze spełnieniem określonych warunków. Pojawiają się też urządzenia, programy i aplikacje, które mogą utworzyć pogłos lub dodać go do gotowego nagrania.
m138f870970ccdbd9_0000000000096
Polecenie 2
Wysłuchaj nagrania i zwróć uwagę na długość trwania kolejnych dźwięków.
RM7FkfS5hWRqE
Ilustracja interaktywna przedstawia zjawisko pogłosu w korytarzu. Na utrzymanej w szarościach grafice, ukazana jest postać oraz źródło dźwięku zaznaczone w formie prostokąta. Od źródła dźwięku odchodzą strzałki, które ukazują odbicie dźwięku od ścian i sufitu. Po naciśnięciu punktu interaktywnego pojawia się napis oraz możliwość odtworzenia muzyki. Treść ujęta na ilustracji to: zjawisko pogłosu naturalnego - przedstawienie dźwięku z coraz dłużej trwającym echem. Przykład gry na instrumentach muzycznych w korytarzu." Na nagraniu różne dźwięki, które nie są słyszalne jakby wielokrotnie, tylko za każdym kolejnym razem coraz ciszej. Dźwięki nie wygaszają się kiedy przestaje drgać ich źródło ale jeszcze chwilę trwają.
Ilustracja interaktywna przedstawia zjawisko pogłosu w korytarzu. Na utrzymanej w szarościach grafice, ukazana jest postać oraz źródło dźwięku zaznaczone w formie prostokąta. Od źródła dźwięku odchodzą strzałki, które ukazują odbicie dźwięku od ścian i sufitu. Po naciśnięciu punktu interaktywnego pojawia się napis oraz możliwość odtworzenia muzyki. Treść ujęta na ilustracji to: zjawisko pogłosu naturalnego - przedstawienie dźwięku z coraz dłużej trwającym echem. Przykład gry na instrumentach muzycznych w korytarzu." Na nagraniu różne dźwięki, które nie są słyszalne jakby wielokrotnie, tylko za każdym kolejnym razem coraz ciszej. Dźwięki nie wygaszają się kiedy przestaje drgać ich źródło ale jeszcze chwilę trwają.
Zjawisko pogłosu w korytarzu, wikimedia.org, domena publiczna (ilustracja); Pogłos naturalny w czasie gry na instrumentach muzycznych w korytarzu, Groove2Day, CC BY 3.0
Głośność i barwa dźwięku
Na głośność dźwięku wpływa natężenie fali dźwiękowej. Poziom natężenia dźwięku jest wyrażany w decybelach (dB). Co ciekawe, wysokość dźwięku wpływa na jego wrażenie głośności. Dźwięki niskie i wysokie są przez ludzi odbierane jako cichsze, niż te o średniej wysokości, pomimo takich samych poziomów natężenia. Poniższy obrazek przedstawia różne dźwięki z otoczenia ludzi wraz z wartościami w decybelach.
RYKAxVwOB0u5f
Ilustracja przedstawia poziom hałasu w decybelach. Przedstawiono różne źródła dźwięku i odpowiadające im natężenia mierzone w decybelach. Największy hałas pochodzi od: startu odrzutowca 145 dB, ciężkiego sprzętu budowlanego 125 dB, dyskoteki 105 dB, ciężkiego transportu drogowego 93 dB. Dźwięki bezpieczne dla ucha to: rozmowa 55 dB, dźwięki pochodzące z mieszkania 45 db, dźwięki powstające na granicy terenu stacji elektroenergetycznej 45 dB, dźwięki lasu 12 dB.
Poziom hałasu w decybelach, stacjakonin.pl, CC BY 3.0
Warto pamiętać, iż hałas powyżej 120 dB może na stałe uszkodzić słuch, powyżej 140 dB powoduje ból, a dźwięki powyżej 200 dB mogą nawet spowodować śmierć.
Barwa dźwięku jest uwarunkowana widmem, czyli sumą składników dźwięku (określanych także jako tony). Barwa umożliwia odróżnienie od siebie dźwięków, które mają taką samą wysokość, głośność i czas trwania. Dzięki temu wiolonczela brzmi inaczej niż gitara, a trąbka odmiennie, niż fortepian. Można jednak wpływać na barwę pojedynczego instrumentu - w przypadku wiolonczeli dźwięk może być wydobywany smyczkiem lub palcem. Niektóre instrumenty mogą być też preparowane - oznacza to wprowadzenie do instrumentu obcych przedmiotów, które mają wpłynąć na ich brzmienie.
Polecenie 3
Wysłuchaj nagrania i zastanów się co spowodowało, że wydawane dźwięki różnią się od klasycznego brzmienia fortepianu.
R1RGgMDPwVlLy
Ilustracja interaktywna przedstawia portret Johna Cage'a. Na czarno-białym zdjęciu widnieje starszy mężczyzna z lekko siwiejącymi włosami. Po naciśnięciu punktu interaktywnego pojawia się napis: Sonata nr 2 na fortepian preparowany wykonawca Boris Berman oraz pojawi się możliwość odtworzenia nagrania. Na nagraniu utwór wykonany na fortepianie. Słychać różne dźwięki wydobyte z fortepianu, niektóre brzmią typowo, jak dźwięki grane za pomocą klawiatury, inne brzmią bardzo nietypowo, są stłumione, albo dziwnie grzechoczące. Inne nie są wydobywane ze strun, są pukaniem, dźwiękami perkusyjnymi. Utwór przypomina trochę przypadkowe plamy dźwiękowe.
Ilustracja interaktywna przedstawia portret Johna Cage'a. Na czarno-białym zdjęciu widnieje starszy mężczyzna z lekko siwiejącymi włosami. Po naciśnięciu punktu interaktywnego pojawia się napis: Sonata nr 2 na fortepian preparowany wykonawca Boris Berman oraz pojawi się możliwość odtworzenia nagrania. Na nagraniu utwór wykonany na fortepianie. Słychać różne dźwięki wydobyte z fortepianu, niektóre brzmią typowo, jak dźwięki grane za pomocą klawiatury, inne brzmią bardzo nietypowo, są stłumione, albo dziwnie grzechoczące. Inne nie są wydobywane ze strun, są pukaniem, dźwiękami perkusyjnymi. Utwór przypomina trochę przypadkowe plamy dźwiękowe.
Paul Bergen/Courtesy of Redferns, John Cage w Hadze, 1988, Holandia, npr.org, CC BY 3.0 (fotografia); John Cage, „Sonata nr 2 na fortepian preparowany”, online-skills, CC BY 3.0
Dźwięk o ciągłym widmie to szum. Szum biały jest odbierany przez nas jako wysoki, z kolei szum różowy i czerwony jako niski, natomiast szary daje wrażenie jednakowej głośności we wszystkich częstotliwościach. Przed wysłuchaniem kolejnego materiału dźwiękowego dla bezpieczeństwa proszę pamiętać o zmniejszeniu głośności.
Polecenie 4
Wysłuchaj nagrania i zapisz gdzie słyszałeś podobne dźwięki.
RyPfNlA2I4RNh
Ilustracja interaktywna przedstawia czarno-białą grafikę z malutkimi kropeczkami w różnych odcieniach szarości. Po naciśnięciu punktu interaktywnego pojawi się napis: zjawisko szarego szumu oraz będzie można odtworzyć nagranie. Na nagraniu szum, dźwięk dla którego nie da się określić wysokości. Jego barwa ani głośność nie zmieniają się w czasie nagrania.
Ilustracja interaktywna przedstawia czarno-białą grafikę z malutkimi kropeczkami w różnych odcieniach szarości. Po naciśnięciu punktu interaktywnego pojawi się napis: zjawisko szarego szumu oraz będzie można odtworzyć nagranie. Na nagraniu szum, dźwięk dla którego nie da się określić wysokości. Jego barwa ani głośność nie zmieniają się w czasie nagrania.
Zjawisko szarego szumu znane między innymi z urządzeń elektronicznych, online-skills, CC BY 3.0 (ilustracja); Zjawisko szarego szumu, online-skills, CC BY 3.0
R1QZjvJWT9Wb2
Zadania
RCh86ZINOFj9Y1
Ćwiczenie 1
Odpowiedz na pytanie: Którzy greccy uczeni interesowali się dźwiękiem i akustyką? Możliwe odpowiedzi: 1. Pitagoras, 2. Sokrates, 3. Euklides.
Którzy greccy uczeni interesowali się dźwiękiem i akustyką?
Sokrates
Pitagoras
Euklides
Źródło: Marcin Łukasiewicz.
Rcpg2O9ehyZDR1
Ćwiczenie 2
Wskaż instrument muzyczny zbudowany przez Pitagorasa, który służył do określania stosunku długości struny do wysokości dźwięku. Możliwe odpowiedzi: 1. monochord, 2. aulos, 3. kithara.
Zaznacz instrument muzyczny zbudowany przez Pitagorasa, który służył do określania stosunku długości struny do wysokości dźwięku.
aulos
kithara
monochord
Źródło: Marcin Łukasiewicz.
Rak3HvrOeoR9x1
Ćwiczenie 3
Połącz w pary cechy dźwięku z cechami fali dźwiękowej, które na niego wpływają. Cechy dźwięku: 1. wysokość, 2. czas trwania, 3. głośność, 4. barwa. Cechy fali: 1. częstotliwość, 2. czas drgań ciała, 3. natężenie fali dźwiękowej, 4. widmo dźwięku.
Połącz w pary cechy dźwięku z cechami fali dźwiękowej, które na niego wpływają. Cechy dźwięku: 1. wysokość, 2. czas trwania, 3. głośność, 4. barwa. Cechy fali: 1. częstotliwość, 2. czas drgań ciała, 3. natężenie fali dźwiękowej, 4. widmo dźwięku.
Połącz w pary cechy dźwięku z cechami fali dźwiękowej, które na niego wpływają.
widmo dźwięku, czas drgań ciała, natężenie fali dźwiękowej, częstotliwość
wysokość
czas trwania
głośność
barwa
Źródło: Marcin Łukasiewicz.
R4ONxISrNb5tL1
Ćwiczenie 4
Odpowiedz na pytanie: Który z niżej wymienionych uczonych poprzednich epok tak zdefiniował pojęcie dźwięku: wibrujące ciało produkuje fale, które rozchodzą się w powietrzu; są odbierane przez uszy, które przenoszą je do mózgu, interpretującego je jako dźwięk? Możliwe odpowiedzi: 1. Marin Mersenne, 2. Wetruwiusz, 3. Galile
Który z niżej wymienionych uczonych poprzednich epok tak zdefiniował pojęcie dźwięku: wibrujące ciało produkuje fale, które rozchodzą się w powietrzu; są odbierane przez uszy, które przenoszą je do mózgu, interpretującego je jako dźwięk?
Wetruwiusz
Galileusz
Marin Mersenne
Źródło: Marcin Łukasiewicz.
ROiab7MRVuAJ7
Ćwiczenie 5
Odpowiedz na pytanie: Jak nazywa się zjawisko podczas którego fale dźwiękowe odbijają się od ścian pomieszczenia? Możliwe odpowiedzi: 1. szum, 2. pogłos, 3. przesterowanie.
Odpowiedz na pytanie: Jak nazywa się zjawisko podczas którego fale dźwiękowe odbijają się od ścian pomieszczenia? Możliwe odpowiedzi: 1. szum, 2. pogłos, 3. przesterowanie.
Jak nazywamy dźwięk usłyszany na poniżej przedstawionym nagraniu?
szum
przesterowanie
pogłos
Zadanie posiada plik audio, który można odsłuchać w wersji online podręcznika.
R1Cqt7hSkqpqn1
Ćwiczenie 6
Odpowiedz na pytanie: Jak nazywane są dźwięki w zakresie częstotliwości do 16 Hz? Możliwe odpowiedzi: 1. ultradźwięki, 2. infradźwięki, 3. hiperdźwięki.
Jak nazywane są dźwięki w zakresie częstotliwości do 16 Hz?
infradźwięki
ultradźwięki
hiperdźwięki
Źródło: Marcin Łukasiewicz.
RKXRqpoUAgmTR1
Ćwiczenie 7
Odpowiedz na pytanie: W jakiej jednostce wyrażany jest poziom natężenia dźwięku i na co wpływa? Możliwe odpowiedzi: 1. w sekundach - wpływa na czas trwania dźwięku, 2. w decybelach - wpływa na głośność dźwięku, 3. w hercach - wpływa na wysokość dźwięku.
Odpowiedz na pytanie: W jakiej jednostce wyrażany jest poziom natężenia dźwięku i na co wpływa? Możliwe odpowiedzi: 1. w sekundach - wpływa na czas trwania dźwięku, 2. w decybelach - wpływa na głośność dźwięku, 3. w hercach - wpływa na wysokość dźwięku.
W jakiej jednostce wyrażany jest poziom natężenia dźwięku i na co wpływa?
Prawda
Fałsz
w decybelach - wpływa na głośność dźwięku
□
□
w hercach - wpływa na wysokość dźwięku
□
□
w sekundach - wpływa na czas trwania dźwięku
□
□
Źródło: Marcin Łukasiewicz.
Słownik pojęć
Akustyka
Akustyka
dział nauki obejmujący zakresem fale akustyczne; potocznie: nauka o dźwięku.
Dźwięk
Dźwięk
zaburzenie falowe w ośrodku sprężystym wywołane przez źródło dźwięku.
Kwinta
Kwinta
interwał stanowiący ważny współczynnik systemów dźwiękowych; wyznacza najbliższe pokrewieństwo gam i tonacji (okrąg kwintowy); w kwintach czystych stroi się wiele instrumentów strunowych.
Monochord
Monochord
instrument przeznaczony do określania stosunku długości struny do wysokości dźwięku.
Oktawa
Oktawa
podstawowy interwał, odległość 8 stopni skali muzycznej.
Pogłos
Pogłos
zjawisko polegające na odbijaniu się fal dźwiękowych od ścian pomieszczenia, które brzmi jak pozorne przedłużenie czasu trwania dźwięku.
Preparacja instrumentu
Preparacja instrumentu
wprowadzenie do instrumentu obcych przedmiotów, które mają wpłynąć na brzmienie.
Słownik pojęć opracowano na podstawie:
encyklopedia.pwn.pl
Biblioteka muzyczna
R1czFCqMp5qHn
Ilustracja interaktywna przedstawia czarno-białą ikonkę głośnika. Po zaznaczeniu kursorem myszy grafiki zostanie wyświetlona informacja dodatkowa oraz odtworzony dźwięk o rosnącej częstotliwości.
Ilustracja interaktywna przedstawia czarno-białą ikonkę głośnika. Po zaznaczeniu kursorem myszy grafiki zostanie wyświetlona informacja dodatkowa oraz odtworzony dźwięk o rosnącej częstotliwości.
Dźwięk o rosnącej częstotliwości - od 20 Hz do 20 kHz, online-skills, CC BY 3.0
R1RGgMDPwVlLy
Ilustracja interaktywna przedstawia portret Johna Cage'a. Na czarno-białym zdjęciu widnieje starszy mężczyzna z lekko siwiejącymi włosami. Po naciśnięciu punktu interaktywnego pojawia się napis: Sonata nr 2 na fortepian preparowany wykonawca Boris Berman oraz pojawi się możliwość odtworzenia nagrania. Na nagraniu utwór wykonany na fortepianie. Słychać różne dźwięki wydobyte z fortepianu, niektóre brzmią typowo, jak dźwięki grane za pomocą klawiatury, inne brzmią bardzo nietypowo, są stłumione, albo dziwnie grzechoczące. Inne nie są wydobywane ze strun, są pukaniem, dźwiękami perkusyjnymi. Utwór przypomina trochę przypadkowe plamy dźwiękowe.
Ilustracja interaktywna przedstawia portret Johna Cage'a. Na czarno-białym zdjęciu widnieje starszy mężczyzna z lekko siwiejącymi włosami. Po naciśnięciu punktu interaktywnego pojawia się napis: Sonata nr 2 na fortepian preparowany wykonawca Boris Berman oraz pojawi się możliwość odtworzenia nagrania. Na nagraniu utwór wykonany na fortepianie. Słychać różne dźwięki wydobyte z fortepianu, niektóre brzmią typowo, jak dźwięki grane za pomocą klawiatury, inne brzmią bardzo nietypowo, są stłumione, albo dziwnie grzechoczące. Inne nie są wydobywane ze strun, są pukaniem, dźwiękami perkusyjnymi. Utwór przypomina trochę przypadkowe plamy dźwiękowe.
Paul Bergen/Courtesy of Redferns, John Cage w Hadze, 1988, Holandia, npr.org, CC BY 3.0 (fotografia); John Cage, „Sonata nr 2 na fortepian preparowany”, online-skills, CC BY 3.0
RyPfNlA2I4RNh
Ilustracja interaktywna przedstawia czarno-białą grafikę z malutkimi kropeczkami w różnych odcieniach szarości. Po naciśnięciu punktu interaktywnego pojawi się napis: zjawisko szarego szumu oraz będzie można odtworzyć nagranie. Na nagraniu szum, dźwięk dla którego nie da się określić wysokości. Jego barwa ani głośność nie zmieniają się w czasie nagrania.
Ilustracja interaktywna przedstawia czarno-białą grafikę z malutkimi kropeczkami w różnych odcieniach szarości. Po naciśnięciu punktu interaktywnego pojawi się napis: zjawisko szarego szumu oraz będzie można odtworzyć nagranie. Na nagraniu szum, dźwięk dla którego nie da się określić wysokości. Jego barwa ani głośność nie zmieniają się w czasie nagrania.
Zjawisko szarego szumu znane między innymi z urządzeń elektronicznych, online-skills, CC BY 3.0 (ilustracja); Zjawisko szarego szumu, online-skills, CC BY 3.0
m138f870970ccdbd9_0000000000198
Bibliografia
M. Drobner, Instrumentoznawstwo i akustyka, wyd. PWM, 1985
M. Kowalska, ABC Historii Muzyki, wyd. Musica Iagiellonica, 2001