Duae sorores domum properant, ............ flores, ............ libros portat.
Utra vinum portat? ............ vinum portat, nec Horatia, nec Terentia.
Horatia: Propera, Terentia! Vesper adest! .............. soror currit, et Horatia, et Terentia.
m9cb865f22f4996ec_0000000000008
inny, inna, inne
m9cb865f22f4996ec_0000000000009
jeden z dwóch
m9cb865f22f4996ec_0000000000010
który z dwóch
m9cb865f22f4996ec_0000000000011
żaden z dwóch
m9cb865f22f4996ec_0000000000012
każdy z dwóch; obaj; i jeden, i drugi
m9cb865f22f4996ec_0000000000013
jeden
m9cb865f22f4996ec_0000000000014
jakiś
m9cb865f22f4996ec_0000000000015
żaden
m9cb865f22f4996ec_0000000000016
sam jeden
m9cb865f22f4996ec_0000000000017
cały
Aeger Quintus
Słownik ilustrowany
R1YujyDZiU6vy
Kolorowa ilustracja interaktywna przedstawia współczesną sypialnię. Duże łóżko przykryte jest szarą narzutą. Dwie małe poduszki oparte są o ścianę z drewna, pośrodku której znajduje się jasny prostokąt. Po obu stronach łóżka stoją szafki nocne z zapalonymi lampkami. Sypialnia ma duże okna, za którymi rozpościera się panorama miasta. Pod ilustracją znajduje się podpis: cubiculum – sypialnia. Dodatkowe informacje: 1. Ilustracja przedstawia długowłosą dziewczynkę leżącą na łące wśród różowych kwiatów. Nad ilustracją widnieje napis: cubare – leżeć. 2. Ilustracja przedstawia mężczyznę leżącego w łóżku. Na szyi ma gruby szalik; w jednej dłoni trzyma termometr, drugą zakrywa twarz. Nad ilustracją widnieje napis: aegrotare – chorować. 3. Ilustracja przedstawia okno składające się z trzech prostokątnych skrzydeł. Ramy okna są jasnobrązowe. Nad ilustracją widnieje napis: fenestra – okno. 4. Ilustracja ukazuje okno z zasuniętymi zielonymi żaluzjami. Napis nad ilustracją: clausus – zamknięty. 5. Na ilustracji przedstawione jest otwarte okno sufitowe. Za szybą rozpościera się błękitne niebo. Napis nad ilustracją: apertus – otwarte.
Kolorowa ilustracja interaktywna przedstawia współczesną sypialnię. Duże łóżko przykryte jest szarą narzutą. Dwie małe poduszki oparte są o ścianę z drewna, pośrodku której znajduje się jasny prostokąt. Po obu stronach łóżka stoją szafki nocne z zapalonymi lampkami. Sypialnia ma duże okna, za którymi rozpościera się panorama miasta. Pod ilustracją znajduje się podpis: cubiculum – sypialnia. Dodatkowe informacje: 1. Ilustracja przedstawia długowłosą dziewczynkę leżącą na łące wśród różowych kwiatów. Nad ilustracją widnieje napis: cubare – leżeć. 2. Ilustracja przedstawia mężczyznę leżącego w łóżku. Na szyi ma gruby szalik; w jednej dłoni trzyma termometr, drugą zakrywa twarz. Nad ilustracją widnieje napis: aegrotare – chorować. 3. Ilustracja przedstawia okno składające się z trzech prostokątnych skrzydeł. Ramy okna są jasnobrązowe. Nad ilustracją widnieje napis: fenestra – okno. 4. Ilustracja ukazuje okno z zasuniętymi zielonymi żaluzjami. Napis nad ilustracją: clausus – zamknięty. 5. Na ilustracji przedstawione jest otwarte okno sufitowe. Za szybą rozpościera się błękitne niebo. Napis nad ilustracją: apertus – otwarte.
1
2
3
4
5
1. cubare – leżeć
2. aegrotare - chorować
3. fenestra – okno
4. clausus – zamknięty
5. apertus – otwarte
cubiculum – sypialnia, online-skils, CC BY 3.0
Tekst interaktywny Aeger Quintusm9cb865f22f4996ec_0000000000018Aeger Quintus
Polecenie 1
Dokonaj przekładu na język polski tekstu Aeger Quintus. Zwróć uwagę na użyte w nim przymiotniki zaimkowe.
Cubiculumm9cb865f22f4996ec_0000000000019Cubiculum in quo Quintus cubat non magnum est, nec magnum est cubiculum Marci. Utrumque cubiculum parvum est. Uterque puer cubatm9cb865f22f4996ec_0000000000020cubat in cubiculo parvo, neuter in cubiculo magno. Neutrum cubiculum magnum est. Uterque puer quietus est, neuter puer se movet. Alter puer dormit, alter vigilat. Alter e duobus pueris valet, alter aegrotatm9cb865f22f4996ec_0000000000021aegrotat. Uter puer aegrotat, Marcusne an Quintus? Quintus aegrotat, Marcus valet.
Aēr frigidus cubiculumCubiculumcubiculum Marci intrat, fenestram9cb865f22f4996ec_0000000000022fenestra enim aperta est. Marcus fenestrā apertā dormit. Fenestra Quinti aperta non est. Altera e duabus fenestris est apertam9cb865f22f4996ec_0000000000024aperta, altera clausam9cb865f22f4996ec_0000000000023clausa. Utra fenestra clausa est? Fenestra Quinti. Is fenestrā clausā dormit, quia aeger est.
tekst za: H.H. Orberg, Lingua Latina per se illustrata. Pars I. Familia Romana, Newburyport, MA 2005
m9cb865f22f4996ec_0000000000019
REX2OSpX1Nu3j1
Ilustracja przedstawia łóżko
cubiculum – sypialnia, online-skils, CC BY 3.0
m9cb865f22f4996ec_0000000000020
R1cQgq1kLCB1C1
Zadanie interaktywneIlustracja przedstawia dziecko na łące
cubare – leżeć, online-skils, CC BY 3.0
m9cb865f22f4996ec_0000000000021
R1CkEcvqKoAjR1
Ilustracja przedstawia chorego człowieka
aegrotare - chorować, online-skils, CC BY 3.0
m9cb865f22f4996ec_0000000000022
R1Y3kvI0qQ79E1
Zdjęcie przedstawia okno
fenestra – okno, online-skils, CC BY 3.0
m9cb865f22f4996ec_0000000000023
R18gW8x0Mkjke1
Zadanie interaktywneZdjęcie przedstawia okno
clausus – zamknięty, online-skils, CC BY 3.0
m9cb865f22f4996ec_0000000000024
RtbcZLuefP6nH1
Zdjęcie przedstawia okno
apertus – otwarte, online-skils, CC BY 3.0
Ćwiczenie 3
Uzupełnij zdanie, wybierając spośród następujących propozycji.
RpbtCHzq0Y4DJ
Kolorowa ilustracja przedstawia dzieło Jeana Luisa Davida pt. „Portret pani Récamier”. Kobieta spoczywa na ozdobnym łożu w pozycji półleżącej. Spogląda przed siebie. Ma zwiewną białą suknię, która zsuwa się z łoża na podłogę. Spod sukni wystają gołe stopy. Prawą rękę trzyma wzdłuż ciała. Pięknie ufryzowane włosy ma przepasane czarną opaską. Obok łoża, na cienkiej ozdobnej podpórce, stoi kadzielnica. Strój i fryzura pani Récamier oraz wyposażenie wnętrza stylizowane są na antyk.
W czasach neoklasycyzmu portrety często odsyłają do antyku. Strój i fryzura pani Récamier oraz meble – łoże i kadzielnica – stylizowane są na antyczne (J.L. David, Portret pani Récamier, 1800).
RMuypBhwbQCv5
Kolorowa ilustracja przedstawia dzieło Jeana Luisa Davida pt „Napoleon przekraczający Przełęcz Świętego Bernarda”. W centrum obrazu, na pierwszym planie, ukazana jest postać Napoleona na koniu. Cesarz ubrany jest w mundur i charakterystyczny kapelusz. Na plecy ma zarzucony czerwony płaszcz targany przez wiatr. Spina konia, który podrywa przednie kopyta. Ogon i grzywę ma rozwiane na wietrze. Na drugim planie widnieją wspinający się w górę żołnierze. Tło obrazu stanowią jasne skały. Na jednym z kamieni na pierwszym planie znajduje się napis „Bonaparte”.
Portret Napoleona powstał w XIX w. w czasach wielkiej popularności antyku. Jego autorem jest francuski malarz, J.L. David, główny przedstawiciel klasycyzmu w Europie (J.-L. David, Napoleon przekraczający Przełęcz Świętego Bernarda w 1800 roku, 1801).
R1SozauTMnT2y
Wysłuchaj opisu obrazów, następnie uzupełnij zdanie: In … Możliwe odpowiedzi: 1. neutrā, 2. totā, 3. utrāque, 4. alterā picturā puerum videmus.
Wysłuchaj opisu obrazów, następnie uzupełnij zdanie: In … Możliwe odpowiedzi: 1. neutrā, 2. totā, 3. utrāque, 4. alterā picturā puerum videmus.
neutrā, utrāque, totā, alterā
In ................ picturā puerum videmus.
Prezentacja 3D – Pomnik konny cesarza Marka Aureliusza
RSEyScXTgiy6Q
Ilustracja przedstawia pomnik rzymskiego cesarza Marka Aureliusza na koniu. Wykonany został z brązu pokrytego częściowo złotem. Koń ma uniesioną prawą przednią nogę i otwarty pysk. Cesarz ma gęste kręcone włosy oraz zarost; ubrany jest w szatę, na którą ma narzucony długi płaszcz. Nie posiada uzbrojenia. Wyciąga do góry prawą rękę w geście adlocutio. Dodatkowe informacje: 1. Ilustracja ukazuje inne ujęcie pomnika. Z prawej strony ilustracji znajduje się tekst czytany przez lektora: Cesarz ubrany w zbroję i krótki płaszcz siedzi na koniu, wyciągając przed siebie prawą rękę w geście oratora. Lewą, niezupełnie zaciśniętą, trzymał lejce. Wydaje się, że całkowicie panuje nad koniem, kieruje nim od niechcenia. Koń jest całkowicie spokojny, idzie, podnosząc prawą nogę, pod którą znajdowała się postać powalonego jeńca. Twarz cesarza‑filozofa jest pełna zadumy, jest to oblicze człowieka myślącego. Tak też postrzegano cesarza od młodości. Jego szlachetność, wierność ideałom stoickim, nieugięte dźwiganie obowiązków sprawiały, że osobę Marka Aureliusza otaczała szczególna aura. 2. Ilustracja ukazuje inne ujęcie pomnika. Z prawej strony ilustracji znajduje się tekst czytany przez lektora: Antyk grecko‑rzymski stworzył pomnik konny, by sławił wielkie osiągnięcia wojskowe i obywatelskie. Szczególnie popularny stał się on w okresie cesarstwa. Posąg Marka Aureliusza nie był jedynym w Rzymie pomnikiem tego typu. Antyczne źródła podają, że w Wiecznym Mieście stało ponad 20 takich posągów. Pomnik Marka Aureliusza stał się inspiracją niezliczonych nowożytnych wizerunków królów, książąt, wodzów lub bohaterów narodowych całej Europy. W Polsce znakomitym przykładem takiego naśladownictwa jest pomnik księcia Józefa Poniatowskiego, który obecnie znajduje się przy Krakowskim Przedmieściu w Warszawie, lub Marszałka Piłsudskiego na Kasztance w Katowicach. 3. Ilustracja ukazuje zbliżenie pomnika: popiersie cesarza z wyciągniętą ręką oraz łeb konia. Z prawej strony ilustracji znajduje się tekst czytany przez lektora: Powszechne stały się także malarskie wizerunki królów i obywateli przedstawianych na koniu, czego przykładem są dwa dzieła Davida: jeden to obraz cesarza Napoleona I Bonaparte, drugi – założyciela kolekcji Muzeum w Wilanowie, Stanisława Kostki Potockiego. Pomnik Marka Aureliusza zasługuje zatem na szczególną uwagę. Zachował się w nieskazitelnym stanie, ma nawet tak liczne ślady pozłoty, że pozwala się domyślać, jak wspaniałe mogły być antyczne posągi z brązu. 4. Ilustracja ukazuje ujęcie pomnika z boku. Z prawej strony ilustracji znajduje się tekst czytany przez lektora: Nietrudno zauważyć, że posąg sławi cnoty cesarza – jego virtus – męstwo i clementia – łaskawość. Posąg powstał w latach 166–168 n.e. Jeszcze w X w. stał w Rzymie na Lateranie, na terenach należących do jego rodziny. Od 1538 r. posąg znajdował się na Kapitolu w Rzymie, aż wreszcie przeniesiono go do Muzeów Kapitolińskich, na placu zaś ustawiono kopię.
Ilustracja przedstawia pomnik rzymskiego cesarza Marka Aureliusza na koniu. Wykonany został z brązu pokrytego częściowo złotem. Koń ma uniesioną prawą przednią nogę i otwarty pysk. Cesarz ma gęste kręcone włosy oraz zarost; ubrany jest w szatę, na którą ma narzucony długi płaszcz. Nie posiada uzbrojenia. Wyciąga do góry prawą rękę w geście adlocutio. Dodatkowe informacje: 1. Ilustracja ukazuje inne ujęcie pomnika. Z prawej strony ilustracji znajduje się tekst czytany przez lektora: Cesarz ubrany w zbroję i krótki płaszcz siedzi na koniu, wyciągając przed siebie prawą rękę w geście oratora. Lewą, niezupełnie zaciśniętą, trzymał lejce. Wydaje się, że całkowicie panuje nad koniem, kieruje nim od niechcenia. Koń jest całkowicie spokojny, idzie, podnosząc prawą nogę, pod którą znajdowała się postać powalonego jeńca. Twarz cesarza‑filozofa jest pełna zadumy, jest to oblicze człowieka myślącego. Tak też postrzegano cesarza od młodości. Jego szlachetność, wierność ideałom stoickim, nieugięte dźwiganie obowiązków sprawiały, że osobę Marka Aureliusza otaczała szczególna aura. 2. Ilustracja ukazuje inne ujęcie pomnika. Z prawej strony ilustracji znajduje się tekst czytany przez lektora: Antyk grecko‑rzymski stworzył pomnik konny, by sławił wielkie osiągnięcia wojskowe i obywatelskie. Szczególnie popularny stał się on w okresie cesarstwa. Posąg Marka Aureliusza nie był jedynym w Rzymie pomnikiem tego typu. Antyczne źródła podają, że w Wiecznym Mieście stało ponad 20 takich posągów. Pomnik Marka Aureliusza stał się inspiracją niezliczonych nowożytnych wizerunków królów, książąt, wodzów lub bohaterów narodowych całej Europy. W Polsce znakomitym przykładem takiego naśladownictwa jest pomnik księcia Józefa Poniatowskiego, który obecnie znajduje się przy Krakowskim Przedmieściu w Warszawie, lub Marszałka Piłsudskiego na Kasztance w Katowicach. 3. Ilustracja ukazuje zbliżenie pomnika: popiersie cesarza z wyciągniętą ręką oraz łeb konia. Z prawej strony ilustracji znajduje się tekst czytany przez lektora: Powszechne stały się także malarskie wizerunki królów i obywateli przedstawianych na koniu, czego przykładem są dwa dzieła Davida: jeden to obraz cesarza Napoleona I Bonaparte, drugi – założyciela kolekcji Muzeum w Wilanowie, Stanisława Kostki Potockiego. Pomnik Marka Aureliusza zasługuje zatem na szczególną uwagę. Zachował się w nieskazitelnym stanie, ma nawet tak liczne ślady pozłoty, że pozwala się domyślać, jak wspaniałe mogły być antyczne posągi z brązu. 4. Ilustracja ukazuje ujęcie pomnika z boku. Z prawej strony ilustracji znajduje się tekst czytany przez lektora: Nietrudno zauważyć, że posąg sławi cnoty cesarza – jego virtus – męstwo i clementia – łaskawość. Posąg powstał w latach 166–168 n.e. Jeszcze w X w. stał w Rzymie na Lateranie, na terenach należących do jego rodziny. Od 1538 r. posąg znajdował się na Kapitolu w Rzymie, aż wreszcie przeniesiono go do Muzeów Kapitolińskich, na placu zaś ustawiono kopię.
Źródło: online skills, licencja: CC0.
Ćwiczenie 4
Uzupełnij zdanie, wybierając spośród następujących propozycji.
R12eChN1I1OU8
Kolorowa ilustracja przedstawia dzieło Jeana Luisa Davida pt. „Leonidas w Termopilach”. Na pierwszym planie ukazana jest postać wodza. Jest on nagi, na plecy ma zarzucony czerwony płaszcz, w rękach trzyma miecz i dzidę, na głowie ma ozdobny hełm. Wokół zgromadzeni są żołnierze. Wszyscy stoją u wejścia do wąwozu; są uzbrojeni. Trzech wyciąga do góry ręce z wieńcami z kwiatów. W tle widoczne są skały. Na jednej z nich stoi mała świątynia.
J.-L. David ilustruje tu epizod wojny Greków z Persami. Na skale wisi już tablica z inskrypcją: „Przechodniu, powiedz Sparcie, że leżymy tutaj, posłuszni jej prawom”. ( J.L. David, „Leonidas w Termopilach”, 1814)
RLWlevQ62BAlN
Kolorowa ilustracja przedstawia dzieło Jeana Luisa Davida pt. „Śmierć Sokratesa”. W centrum obrazu widnieje postać filozofa siedzącego na łożu. Przez ramię oraz tułów ma przerzuconą białą szatę. Łoże otaczają jego uczniowie. Jeden , odziany w czerwoną szatę, odwrócony bokiem do nauczyciela, podaje mu kielich z cykutą. Sokrates sięga po truciznę, drugą rękę zaś unosi do góry. Rozmawia z uczniami, którzy wsłuchani są w jego słowa.
J.-L. David maluje także ostatnie chwile Sokratesa. Filozof jedną ręką sięga po cykutę, gestem drugiej podkreśla swoje ostatnie słowa (J.L. David, „Śmierć Sokratesa”, 1787).
R1A4PB39yg7Zx
Wysłuchaj opisu obrazów, następnie uzupełnij zdanie: In … Możliwe odpowiedzi: 1. utrāque, 2. neutrā, 3. alterā, 4. totā picturā artifex virum Graecum pinxit, in alterā Socratem, in alterā Leonidam.
Wysłuchaj opisu obrazów, następnie uzupełnij zdanie: In … Możliwe odpowiedzi: 1. utrāque, 2. neutrā, 3. alterā, 4. totā picturā artifex virum Graecum pinxit, in alterā Socratem, in alterā Leonidam.
totā, utrāque, alterā, neutrā
In ................ picturā artifex virum Graecum pinxit, in alterā Socratem, in alterā Leonidam.
Wskaż poprawne określenie gramatyczne podanych wyrażeń: 1. utri puero, to dativus singularis. 2. totius mundi, to nominativus singularis. 3. soli consuli, to genetivus singularis.
Wskaż poprawne określenie gramatyczne podanych wyrażeń: 1. utri puero, to dativus singularis. 2. totius mundi, to nominativus singularis. 3. soli consuli, to genetivus singularis.
Zaznacz poprawną odpowiedź.
utri puero = dativus singularis
totius mundi = nominativus singularis
soli consuli = genetivus singularis
R1GEu6BOCgW1v
Ćwiczenie 7
Utwórz dativus singularis od wyrażenia „neutra lex”. Możliwe odpowiedzi: 1. neutri legi, 2. neutrius legis, 3. neutrae legi
Utwórz dativus singularis od wyrażenia „neutra lex”. Możliwe odpowiedzi: 1. neutri legi, 2. neutrius legis, 3. neutrae legi
Utwórz wskazane formy. Zapisz je w tabeli.
Czas
Odpowiedź
neutra lex
Dat.sg.
solus servus
Abl.sg.
nullum oppidum
Acc.pl.
m9cb865f22f4996ec_0000000000026
Sypialnia, w której leży Kwintus, nie jest wielka, sypialnia Marka także nie jest. Obie sypialnie są małe. Jeden i drugi chłopiec leży w małej sypialni, a żaden w dużej. Żadna sypialnia nie jest duża. Obaj chłopcy zachowują się spokojnie, żaden się nie porusza. Jeden chłopiec śpi, drugi czuwa. Jeden z dwóch jest zdrowy, drugi chory. Który chłopiec choruje, Marek czy Kwintus? Kwintus choruje, Marek jest zdrowy.
Chłodne powietrze wchodzi do pokoju Marka, ponieważ okno jest otwarte. Marek śpi przy otwartym oknie. Okno Kwintusa nie jest otwarte. Jedno z dwóch okien jest otwarte, drugie jest zamknięte. Które z dwóch okien jest zamknięte? Okno Kwintusa. On śpi przy zamkniętym oknie, ponieważ jest chory.
Tłumaczenie: Autor opracowania
Słowniki
Słownik pojęć
Cubiculum
Cubiculum
sypialnia w domu rzymskim.
Forum Boarium
Forum Boarium
rynek handlowy w Rzymie, między Kapitolem, Palatynem, a nabrzeżem Tybru; rynek wołowy.
Forum Holitorium
Forum Holitorium
rynek handlowy w Rzymie, między Kapitolem, Palatynem, a nabrzeżem Tybru; rynek warzywny.
Leonidas
Leonidas
król spartański, sławny obrońca Termopil w 480 p.n.e.
Perystyl
Perystyl
kolumnowy krużganek obiegający wewnętrzny dziedziniec w domu greckim i rzymskim.
Pompeje
Pompeje
miasto w Kampanii w Italii u podnóży Wezuwiusza. Uległo całkowitej zagładzie w 79 r. podczas wybuchu Wezuwiusza. Wykopaliska na terenie Pompejów rozpoczęto w XVIII w.
Sokrates
Sokrates
filozof ateński (469–399 p.n.e.). Nauczyciel Platona i wielu późniejszych założycieli szkół filozoficznych. Oskarżony o bezbożność i demoralizowanie młodzieży, skazany na śmierć przez wypicie trucizny.
Słownik łacińsko‑polski
RKhm1iZEpF2xI
Słownik łacińsko-polski
Słownik łacińsko-polski
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
m9cb865f22f4996ec_0000000000249
Galeria dzieł sztuki
R1SZkOmfWlajS
Ilustracja przedstawia portret kobiety w białej szacie. W czasach neoklasycyzmy portrety często odsyłają do antyku. Strój i fryzura pani Recamier oraz meble - łożę i kadzielnica - stylizowane są na antyczne.
Jacques Louis David, „Portret pani Récamier”, 1800, Muzeum w Luwr, Francja, wikimedia.org, CC BY 3.0
Rp8aoc70wsIWx1
Ilustracja przedstawia portret Napoleona, który powstał w XIX wieku w czasach wielkiej popularności antyku. Napoleon siedzi na koniu, prawą rękę ma wyciągniętą ku górze.
Jacques Louis David, „Napoleon”, 1801, Muzeum Pałacu Charlottenburg, Berlin, Niemcy, wikimedia.org, Domena publiczna
R1LcAueQq3X3f
Ilustracja przedstawia epizod wojny Greków z Persami. Na skale wisi tablica z inskrypcją: „Przechodniu, powiedz Sparcie, że leżymy tutaj, posłuszni jej prawom".
Jacques Louis David, „Leonidas w Termopilach”, 1814, Muzeum w Luwr, Francja, wikimedia.org, Domena publiczna
R160kI9zid7RO1
Ilustracja przedstawia ostatnie chwile Sokratesa, filozof jedną ręką sięga po cykutę, gestem drugiej podkreśla swoje ostatnie słowa.
Jacques Louis David, „Śmierć Sokratesa”, 1787, Muzeum Sztuki Metropolitan, Nowy Jork, USA, wikimedia.org, Domena publiczna
Bibliografia
Hans Ørberg, Lingua Latina per se illustrata. Pars I. Familia Romana, Newburyport 2005.
Inga Grześczak, Łacina dla średnio zaawansowanych, Warszawa 2012.
Jan Wikarjak, Gramatyka opisowa języka łacińskiego, Warszawa 2013.