Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Utrwalamy umiejętności korzystania z encyklopedii i słowników.

1. Cele

a. Wiadomości

  • uczeń systematyzuje i utrwala swoje wiadomości słownikach, ich rodzajach oraz informacjach, które zawierają.

b. Umiejętności
Uczeń:

  • zna rodzaje słowników,

  • poprawnie posługuje się słownikami,

  • zna zawartość treściową poszczególnych słowników,

  • umiejętnie dobiera właściwy słownik do konkretnej potrzeby,

  • planuje i organizuje pracę,

  • dokonuje selekcji i analizy informacji,

  • wykorzystuje teoretyczne wiadomości w praktycznym działaniu.

2. Metoda i forma pracy

Metody pracy:

  • pogadanka heurystyczna,

  • metoda zajęć praktycznych,

  • ćwiczenia ze słownikami.

Formy pracy:

  • indywidualna,

  • grupowa,

  • zbiorowa.

3. Środki dydaktyczne

Słownik języka polskiego, Słownik ortograficzny, Słownik interpunkcyjny, Słownik wyrazów bliskoznacznych, Encyklopedia powszechna, Słownik wyrazów obcych, ćwiczenia,

4. Przebieg lekcji

a. Faza przygotowawcza

  1. Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematyką lekcji. Dzisiejsze zajęcia w całości poświęcimy słownikom. Przyjrzymy się całej ich różnorodności. Słowniki, które zagoszczą na naszych dzisiejszych zajęciach, to: Słownik języka polskiego, Słownik ortograficzny, Słownik interpunkcyjny, Słownik wyrazów bliskoznacznych, Encyklopedia powszechna, Słownik wyrazów obcych. Postaramy się usystematyzować i uporządkować wasze wiadomości dotyczące zawartości poszczególnych słowników i możliwości, które nam dają.

    Zaczniemy od odszukania w Słowniku języka polskiego definicji, czym właściwie jest słownik.O odszukanie hasła proszeni są uczniowie. Podczas całej lekcji nauczyciel powinien bacznie zwracać uwagę, aby wszyscy uczniowie pracowali ze słownikami. W tym celu konieczne jest również zapewnienie uczniom odpowiedniej liczby słowników.

    Definicja:

    Słownik - zbiór wyrazów ułożonych i opracowanych według pewnej zasady, zwykle alfabetycznie, najczęściej objaśnianych pod względem znaczeniowym i ilustrowanych przykładami użycia*.

    * Definicja została zaczerpnięta ze Słownika języka polskiego pod redakcją M. Szymczaka, PWN.

  2. Następnie nauczyciel omawia kolejno, jakie informacje zawierają poszczególne słowniki i do czego mogą się przydać uczniom. Przypomina również budowę hasła.

Słownik ortograficzny - rozstrzyga wątpliwości dotyczące poprawnej pisowni,

Słownik języka polskiego - zawiera najczęściej używane słownictwo języka polskiego, podaje dokładne formy gramatyczne, w zwięzły sposób wyjaśnia znaczenie wyrazów, informuje o użyciach przenośnych i najczęściej spotykanych połączeniach frazeologicznych, wskazuje na pochodzenie słów zapożyczonych,

Słownik interpunkcyjny - rozstrzyga wątpliwości dotyczące używania znaków przestankowych,

Słownik wyrazów bliskoznacznych - zawiera informacje dotyczące synonimów, pomaga wzbogacać język uczniowski,

Encyklopedia powszechna - zawiera wiadomości obejmujące wszystkie dziedziny wiedzy, ułożone alfabetycznie bądź też tematycznie,
Słownik wyrazów obcych - ze słownika wyrazów obcych można się dowiedzieć, co dany wyraz znaczy i jaka jest jego wymowa i pochodzenie,

b. Faza realizacyjna

  1. Przejście do właściwej - ćwiczeniowej - części zajęć.

  2. Niezbędna do posługiwania się słownikami jest znajomość alfabetu. Nauczyciel zadaje kolejno uczniom pytania, np.:

    • jaka litera stoi po „b”,

    • jakich sąsiadów w alfabecie ma „f”, itd.

  3. Następnie uczniowie przystępują do ćwiczeń zawartych w karcie pracy ucznia, przygotowanej przez nauczyciela.

c. Faza podsumowująca

  1. Nauczyciel dokonuje podsumowania pracy na lekcji. Jeszcze raz wspólnie z uczniami powtarza wiadomości dotyczące słowników.

  2. Zadanie pracy domowej.

5. Bibliografia

Bednarkowa J., Słowniki na lekcjach języka polskiego w kl. VI, w: „Język Polski w Szkole”, 1983/84, z. 1, s. 52 - 57,
Kopaliński W., Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych, Warszawa 1975,
Nagajowa M., ABC metodyki języka polskiego, Warszawa 1995,
Nasiłkowski S., Metody nauczania, Toruń 1997,
Nagajowa M., Kształcenie języka ucznia w szkole podstawowej, Warszawa 1985,
Nagajowa M., Słowo do słowa, Warszawa 1981,
Słownik wyrazów bliskoznacznych, pod red. S. Skorupki, Warszawa 1984,
Szymczak M., Słownik języka polskiego, t. I - III, Warszawa 1978,
Szymczak M., Słownik ortograficzny języka polskiego, Warszawa 1986,
Urbańczyk S., Słowniki, ich rodzaje i użyteczność, Wrocław 1964.

6. Załączniki

Karta pracy ucznia

7. Czas trwania lekcji

45 minut

R1cLZRR3welHE

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 57.00 KB w języku polskim