Utrwalenie pisowni wyrazów z "ż" wymiennym
Utrwalenie pisowni wyrazów z „ż” wymiennym
1. Cele
Wiadomości
– utrwalenie pisowni wyrazów z „ż” wymiennym.
Umiejętności
– kształcenie umiejętności bezbłędnego posługiwania się odmiana pisaną języka ojczystego,
– kształcenie sprawności myślenia,
– uczeń potrafi uzasadnić pisownię wyrazów z „ż” wymiennym,
– rozwija wyobraźnię, spostrzegawczość, percepcję, pamięć wzrokowo‑słuchową,
– współpracuje w grupie,
– wzbogaca słownictwo,
– ćwiczy umiejętność korzystania ze słownika ortograficznego.
2. Metoda i forma pracy
Metody pracy:
– pogadanka heurystyczna,
– metoda zajęć praktycznych,
– burza mózgów,
– elementy dramy, pantomimy.
Formy pracy:
– indywidualna,
– zbiorowa,
– zespołowa,
– praca ze słownikiem ortograficznym.
3. Środki dydaktyczne
Słowniki ortograficzne, karta pracy ucznia, plansza z zapisaną regułą ortograficzną dotyczącą pisowni wyrazów z „ż” niewymiennym, arkusze szarego papieru, kolorowe mazaki, koperta z wyrazami na karteczkach, koperta z wyrażeniami.
4. Przebieg lekcji
Faza przygotowawcza
1. Wprowadzenie uczniów w tematykę dzisiejszych zajęć. Krótkie przypomnienie, czym jest ortografia i interpunkcja. Pytania do uczniów, czy pamiętają jakieś zasady ortograficzne pomagające im w bezbłędnym pisaniu.
Ortografia – nauka pisowni, ogół zasad i przepisów dotyczących poprawnej pisowni*
* Powyższa definicja została zaczerpnięta ze Słownika języka polskiego, pod red. Mieczysława Szymczaka, Wydawnictwo PWN, Warszawa 1994.
2. Zapisanie tematu lekcji.
Faza realizacyjna
1. Wspólne przypomnienie zasad dotyczących pisowni wyrazów z „ż” wymiennym. Tej pisowni poświęcone będą całe zajęcia.
Nauczyciel w widocznym miejscu w klasie zawiesza planszę z właściwą regułą ortograficzną.
Reguła:
Literę „ż” piszemy, wtedy, gdy w innych formach tego wyrazu lub w wyrazach pokrewnych wymienia się na: g, dz, h, z, ź, s.
2. Następnie podczas „burzy mózgów”, nauczyciel razem z uczniami wypisuje takie pary wyrazów, w których zachodzi wymiana.
Np.:
trwożnie – trwoga,
książka – księga,
pieniążek – pieniądz,
grożę – groza,
obrażać – obraźliwy,
drużyna – druh,
boży – boski,
każę – kazać,
skażenie – skazić,
mężny – męski,
pobłażać – błahy.
3. Nauczyciel dzieli uczniów w rzędach na grupy 1 i 2. Następnie, każdy z uczniów mający numer 1 losuje z koperty, przygotowanej przez nauczyciela karteczkę z wyrazem. Jego kolega z numerem 2 musi podać wyraz do pary, tak aby pokazać, że zasada wymienności działa.
Proponowane wyrazy:
służący, bieżnia, waży, potężnie, drożej, trwożnie, posążek, odważny, uważny, papużka, wybrzeże, posążek, koleżeństwo, książka, rozdroże, pieniążek, drużyna, boży, każę, mężny, obrażać, grożę.
5. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Poszczególnym grupom rozdaje arkusze szarego papieru, na środku arkusza zapisany jest wyraz żyć. Zadaniem uczniów jest stworzenie jak najwięcej wyrazów zawierających cząstkę -żyć.
Np.: mrużyć, obsłużyć, zwilżyć, skarżyć, obnażyć.
6. Uczniowie wybrani przez swoje grupy na liderów losują kartki z wyrażeniami przygotowanymi przez nauczyciela. Zadaniem każdej z grup jest przedstawienie treści wylosowanego wyrażenia w sposób symboliczny. Do wyboru mają: elementy dramy, pantomimy, rysunek lub rebus. Pozostałe grupy próbują odgadnąć te wyrażenia.
Odgadnięte wyrażenia wszyscy uczniowie zapisują w zeszytach, a do każdego rzeczownika dopisują wyraz pokrewny, taki, w którym zachodzi wymiana ż na g.
Proponowane wyrażenia:
wąska dróżka, smaczny pierożek, biały śnieżek, ciekawa książka, kolorowa papużka.
7. Przejście do ćwiczeń zawartych w karcie pracy ucznia.
Faza podsumowująca
1. Powtórzenie utrwalanej na lekcji reguły ortograficznej.
2. Zadanie pracy domowej.
5. Bibliografia
Gawdzik Witold, Ortografia na wesoło i na serio, Wydawnictwo Oświata, Warszawa 2003.
Polański Edward, Dydaktyka ortografii i interpunkcji, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1995.
Praktyczny słownik poprawnej polszczyzny, pod red. Andrzeja Markowskiego, Warszawa 1996,
Nagajowa Maria, ABC metodyki języka polskiego, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1995.
6. Załączniki
Karta pracy ucznia
Test
Zadanie domowe
Ułożę krótkie opowiadanie, w którym użyję co najmniej pięciu wyrazów z „ż” wymiennym.
7. Czas trwania lekcji
45 minut