Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Utrwalenie wiadomości o zapisywaniu liczb systemem rzymskim

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

  1. Uczeń zna cyfry rzymskie.

  2. Uczeń zna rzymski system numeracji.

b) Umiejętności

  1. Uczeń potrafi stosować cyfry rzymskie do zapisywania dat, wieków itp.

  2. Uczeń potrafi zapisywać cyframi rzymskimi liczby wielocyfrowe.

  3. Uczeń potrafi odczytywać liczby wielocyfrowe zapisane cyframi rzymskimi.

b) Postawy

Uczeń współpracuje w grupie.

2. Metoda i forma pracy

Metody

metoda czynnościowa

Formy

  • praca z całą klasą

  • praca w grupach dwuosobowych

  • praca indywidualna

3. Środki dydaktyczne

  • prezentacja „Rzymski system zapisywania liczb”

  • kserokopie tabeli z wiekami i ważnymi wydarzeniami

  • kartki z datą pojedynczych wydarzeń

  • kartki z wiekami

  • karteczki z „plusami”

4. Przebieg lekcji

N – nauczyciel, U – uczniowie

a) Faza przygotowawcza

N – Otwiera prezentację: „Rzymski system zapisywania liczb”.

U – Oglądają prezentację, odpowiadają na pytania zawarte w prezentacji, podają brakujące zapisy liczb.

N – Podaje temat lekcji „Utrwalenie wiadomości o zapisywaniu liczb systemem rzymskim”.

b) Faza realizacyjna

N – Pyta, w którym wieku żyjemy.

U – Odpowiadają, że w dwudziestym pierwszym.

N – Pyta, ile lat trwa wiek, w którym roku zaczął się i w którym zakończy się wiek XXI.

U – Odpowiadają i zapisują: Wiek XXI obejmuje lata od 2001 r. do 2100 r., inaczej mówiąc jest to dwudzieste pierwsze stulecie.

N – Rozdaje kserokopie tabel, po jednej dla każdego ucznia (załącznik 1).

U – Uzupełniają luki w tabeli, sprawdzają wiadomości, krótko wypowiadają się na temat ważnych wydarzeń, które znają. Mogą zostawiać miejsca do uzupełnienia po lekcji, wklejają tabelę do zeszytu.

c) Faza podsumowująca

N – Rozdaje losowo kartki z różnymi datami i oddzielne z wiekami. Informuje uczniów, że ich zadaniem będzie dobieranie się w pary.

U – Dopisują wiek lub lata, które on obejmuje, i szukają pary.

N – Ocenia pracę uczniów na lekcji. Zadaje pracę domową. Prosi, aby uczniowie, którzy

potrafią zapisywać i odczytywać wieki i będą umieli samodzielnie odrobić pracę domową, przypięli karteczki ze swoimi imionami do tablicy korkowej.

5. Bibliografia

H. Lewicka, E. Rosłon, Matematyka wokół nas. Podręcznik dla klasy czwartej, WSiP, Warszawa 2000.

6. Załączniki

a) Karty pracy ucznia

Załącznik 1

Wiek

Początek wieku

Koniec wieku

Ważne wydarzenie

XX

1 I 1901

31 XII 2000

II wojna światowa 1939–1945

XIX

1 I 1801

31 XII 1900

Powstanie styczniowe 1863–1864

itd. w pozostałych wierszach zostawiamy luki do uzupełnienia.

Załącznik 2

Uczniowie pracujący w szybkim tempie uzupełniają krzyżówkę z zadania 7 str. 97 z podręcznika.

b) Zadanie domowe

1. Dla dociekliwych

Wypisać inne ważne wydarzenia w poszczególnych wiekach, korzystając z atlasu historycznego.

2. Dla wszystkich

Zadania 2 b, 3 c, 4, 6 str. 96 (nie zapomnieć o pracy domowej z oglądanej prezentacji).

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Scenariusz lekcji matematyki „Utrwalenie wiadomości o zapisywaniu liczb systemem rzymskim” z działu „Rozszerzenie zakresu liczbowego” jest przeznaczony do realizacji w klasie czwartej szkoły podstawowej, pracującej z podręcznikiem H. Lewickiej i E. Rosłon Matematyka wokół nas.

W trakcie lekcji stosujemy ocenianie cząstkowe, wręczając uczniom karteczki z „plusem”. Dziesięć karteczek uczeń może wymienić na ocenę bardzo dobrą.

RwVeRwK3RB7L9

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 117.11 KB w języku polskim
R1Vv7GAZ1B31a

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 21.00 KB w języku polskim