Utrwalenie zasad pisowni wyrazów z „ch” i „h”
Utrwalenie zasad pisowni wyrazów z „ch” i „h”.
utrwalenie zasad pisowni wyrazów z „ch” i „h”.
Umiejętności
kształtowanie umiejętności zastosowania w praktyce posiadanej wiedzy
doskonalenie umiejętności posługiwania się słownikiem ortograficznym i kształtowanie nawyku korzystania z niego
doskonalenie umiejętności kontrolowania pisanych tekstów
Metoda i forma pracy
metody praktyczne: praca w grupach, ćwiczenia ortograficzne, drama
formy pracy: - zbiorowa
- grupowa
- indywidualna
Środki dydaktyczne
kartki z ćwiczeniami, słowniki ortograficzne, słownik wyrazów obcych
Przebieg lekcji
Faza przygotowawcza
Przywitanie uczniów.
Sprawdzenie obecności.
Przedstawienie uczniom celów lekcji.
Zapisanie na tablicy tematu lekcji.
Faza realizacyjna
Ćwiczenie 1
Nauczyciel rozdaje uczniom kartki z tekstem (tekst za: Chabiuk J., Sposób na ortografię, WSiP, Warszawa 1997):
Nowa sytuacja gospodarcza spowodowała wzrost zainteresowania publikacjami z zakresu handlu i nowoczesnej organizacji pracy. Dużym powodzeniem cieszą się horoskopy i literatura humorystyczna, nastolatki przeważnie sięgają do literatury fantastycznej i horrorów. Zmniejszyło się zainteresowanie książką najnowszą. Karierę robią książki o charakterze poradników z przeróżnych dziedzin wiedzy – od naprawy samochodu, przez komputery, haft, grę na harmonii, jazdę na hulajnodze, parzenie herbaty – do hodowli kwiatów. Jednak ostatnio daje się zauważyć, że w hierarchii potrzeb kulturalnych współczesnego człowieka książka ustępuje miejsca kasetom video i kolorowym czasopismom.
Nauczyciel wspólnie z uczniami analizuje podany tekst. Uczniowie po kolei, „ławkami”, wyodrębniają z tekstu wyrazy z „ch” i „h” i tłumaczą zasady ich pisowni. W razie potrzeby sięgają do słownika ortograficznego.
Ćwiczenie 2
Każdy uczeń otrzymuje jeden wyraz i ma za zadanie utworzyć z nim zdanie, a następnie wytłumaczyć pisownię wyrazu z „ch” lub „h”. Wyrazy: hamburger, hit, hot dog, hi‑fi, blacha, suchy, schyłek, druh, chlor, hipokryta, hokej, chemia, echo, herbata, duch, groch, schab, choinka, puchacz, wahać się, technika.
Ćwiczenie 3
Nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy. Każda z grup otrzymuje po cztery wyrazy z „ch” i „h” obcego pochodzenia. Zadaniem grupy jest wyjaśnić pochodzenie danego wyrazu. W razie potrzeby uczniowie mogą skorzystać ze słownika wyrazów obcych.
Gr. I: filharmonia, huta, chaos, echo
Gr. II: hrabia, hołd, kocher, psychologia
Gr. III: harmonia, hipopotam, wachta, chlor
Gr. IV: haft, hangar, charakter, chór
Ćwiczenie 4
Nauczyciel dzieli uczniów na cztery inne grupy. Każda z grup otrzymuje po trzy wyrazy, oczywiście z literami „ch” i „h”. Zadanie polega na zainscenizowaniu tych wyrazów w taki sposób, by cała klasa odgadła, co to za wyraz.
Gr. I: hamak, bohater, głuchy
Gr. II: chudnąć, horyzont, huk
Gr. III: mechanizm, huśtawka, zahamować
Gr. IV: pechowy, zachwyt, alkohol
Ćwiczenie 5
Nauczyciel rozdaje uczniom kartki z ćwiczeniami.
Wyjaśnij wyrazy:
a) homerycki -........................................................
b) hodowlany - ......................................................
c) hektolitr - ..........................................................
d) heliotropizm- ....................................................
e) heteromorfizm - ...............................................
f) chronologia -......................................................
Faza podsumowująca
Podsumowanie i ocena działań uczniów.
Sporządzenie notatki z lekcji.
Podziękowanie uczniom za udział w lekcji.
Bibliografia
Chabiuk J., Sposób na ortografię, WSiP, Warszawa 1997.
Załączniki
Zadanie domowe
Rozwiąż krzyżówkę. (załącznik)
Napisz ciekawą historyjkę (ok. 500 znaków), w której zamieścisz jak najwięcej słów z „h” i „ch”.