Utrwalić chwilę…od zdjęcia do filmu

Zakres

III etap edukacyjny, uczeń gimnazjum

Przedmiot

Plastyka

Wymagania szczegółowe zgodne z podstawą programową nauczania ogólnego:

(2.1) podejmuje działalność́ twórczą, posługując się̨ środkami wyrazu sztuk plastycznych, innych dziedzin sztuki (fotografika, film) i elementami formy przekazów medialnych, w kompozycji na płaszczyźnie oraz w przestrzeni rzeczywistej i wirtualnej (stosując określone materiały, narzędzia i techniki właściwe dla tych dziedzin sztuki i przekazów medialnych);

Temat lekcji:

Utrwalić chwilę…od zdjęcia do filmu

Czas na realizację:

1 godzina lekcyjna.

Cele szczegółowe

wiadomości – uczeń:

  • zna terminy: fotografia portretowa, okolicznościowa, krajobrazowa, przyrodnicza, plenerowa, studyjna, wnętrz użytkowa, artystyczna,

  • wie o możliwości stworzenia filmu ze zdjęć metodą stop motion,

  • wskazuje na znaczenie fotografii dla produkcji filmowej.

umiejętności – uczeń:

  • rozróżnia fotografię użytkową od artystycznej,

  • opisuje cechy wskazanych typów fotografii,

  • podaje przykłady wykorzystania fotografii w sztuce oraz w życiu codziennym.

postawy:

  • wartościowanie zjawisk w sztuce,

  • rozwijanie umiejętności odbioru sztuki,

  • wyrabianie potrzeby przeobrażania otaczającego świata,

  • poznawanie warsztatu pracy artysty.

Metody pracy:

podająca (wykład informacyjny), eksponująca (pokaz materiału wizualnego), ćwiczeniowa (karty pracy)

Forma pracy:

indywidualna, zbiorowa

Materiały plastyczne:

Lekcja teoretyczna

Środki dydaktyczne,

w tym zasoby multimedialne:

narzędzie interaktywne na temat znaczenia fotografii dla rozwoju filmu.

zestaw ilustracji – przykłady różnych typów fotografii.

Przebieg lekcji

faza wprowadzająca:

(7 min.)

  1. Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie obecności, zapisanie tematu lekcji).

  2. Uczniowie, przyglądając się przyniesionym przez siebie fotografiom odpowiadają na pytanie nauczyciela: czym jest fotografia? Po wypowiedziach uczniów nauczyciel podaje definicję fotografii: technika tworzenia trwałych obrazów przedmiotów lub obraz przedmiotu otrzymywany w ten sposób, czyli zdjęcie.

faza realizacyjna:

(30 min.)

  1. Uczniowie otrzymują kartę pracy - mapę myśli, z którą będą pracować podczas oglądania zdjęć.

  2. Nauczyciel wyświetla zestawy ilustracji z przykładami różnych typów fotografii. Fotografie w prezentacji są odpowiednio pogrupowane, ułatwia rozpoznanie ich typów i uzupełnienie kart przez uczniów:

    1. ze względu na rodzaj fotografowanego obiektu: fotografia portretowa, okolicznościowa, krajobrazowa, przyrodnicza;

    2. ze względu na miejsce, w którym fotografuje się obiekt: fotografia plenerowa, studyjna, wnętrz (budynku);

    3. ze względu na przeznaczenie wykonywanych fotografii: fotografię użytkowa, artystyczna.

  3. Nauczyciel informuje uczniów, że fotografia pełni ważną rolę w produkcji filmu i prezentuje narzędzie interaktywne na temat znaczenia fotografii dla rozwoju filmu. Uczniowie poznają technikę stop motion (poklatkową).

faza podsumowująca:

(8 min.)

  1. Nauczyciel prezentuje film Thumb Tree Hill (licencja CC, [http://vimeo.com/74562707](http://vimeo.com/74562707)), wykonany techniką poklatkową.

  2. Uczniowie otrzymują pracę domową: Wykonaj zdjęcie plenerowe na temat „Piękno wokół nas”.

RyAvg0tF4qIm9

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 120.50 KB w języku polskim
RXUWwk1vBTZm1

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 52.33 KB w języku polskim