| III etap edukacyjny, uczeń gimnazjum |
| |
| |
| |
Wymagania szczegółowe zgodne z podstawą programową nauczania ogólnego: | (2.1) podejmuje działalność́ twórczą, posługując się̨ środkami wyrazu sztuk plastycznych, innych dziedzin sztuki (fotografika, film) i elementami formy przekazów medialnych, w kompozycji na płaszczyźnie oraz w przestrzeni rzeczywistej i wirtualnej (stosując określone materiały, narzędzia i techniki właściwe dla tych dziedzin sztuki i przekazów medialnych); |
| |
| Utrwalić chwilę…od zdjęcia do filmu |
| |
| |
| |
| wiadomości – uczeń:
zna terminy: fotografia portretowa, okolicznościowa, krajobrazowa, przyrodnicza, plenerowa, studyjna, wnętrz użytkowa, artystyczna,
wie o możliwości stworzenia filmu ze zdjęć metodą stop motion,
wskazuje na znaczenie fotografii dla produkcji filmowej.
|
| umiejętności – uczeń:
rozróżnia fotografię użytkową od artystycznej,
opisuje cechy wskazanych typów fotografii,
podaje przykłady wykorzystania fotografii w sztuce oraz w życiu codziennym.
|
| postawy:
wartościowanie zjawisk w sztuce,
rozwijanie umiejętności odbioru sztuki,
wyrabianie potrzeby przeobrażania otaczającego świata,
poznawanie warsztatu pracy artysty.
|
| |
| podająca (wykład informacyjny), eksponująca (pokaz materiału wizualnego), ćwiczeniowa (karty pracy) |
| |
| |
| |
| |
| |
Środki dydaktyczne, w tym zasoby multimedialne: | narzędzie interaktywne na temat znaczenia fotografii dla rozwoju filmu. zestaw ilustracji – przykłady różnych typów fotografii. |
| |
| |
faza wprowadzająca: (7 min.) |
Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie obecności, zapisanie tematu lekcji).
Uczniowie, przyglądając się przyniesionym przez siebie fotografiom odpowiadają na pytanie nauczyciela: czym jest fotografia? Po wypowiedziach uczniów nauczyciel podaje definicję fotografii: technika tworzenia trwałych obrazów przedmiotów lub obraz przedmiotu otrzymywany w ten sposób, czyli zdjęcie.
|
faza realizacyjna: (30 min.) |
Uczniowie otrzymują kartę pracy - mapę myśli, z którą będą pracować podczas oglądania zdjęć.
Nauczyciel wyświetla zestawy ilustracji z przykładami różnych typów fotografii. Fotografie w prezentacji są odpowiednio pogrupowane, ułatwia rozpoznanie ich typów i uzupełnienie kart przez uczniów:
ze względu na rodzaj fotografowanego obiektu: fotografia portretowa, okolicznościowa, krajobrazowa, przyrodnicza;
ze względu na miejsce, w którym fotografuje się obiekt: fotografia plenerowa, studyjna, wnętrz (budynku);
ze względu na przeznaczenie wykonywanych fotografii: fotografię użytkowa, artystyczna.
Nauczyciel informuje uczniów, że fotografia pełni ważną rolę w produkcji filmu i prezentuje narzędzie interaktywne na temat znaczenia fotografii dla rozwoju filmu. Uczniowie poznają technikę stop motion (poklatkową).
|
faza podsumowująca: (8 min.) |
Nauczyciel prezentuje film Thumb Tree Hill (licencja CC, [http://vimeo.com/74562707](http://vimeo.com/74562707)), wykonany techniką poklatkową.
Uczniowie otrzymują pracę domową: Wykonaj zdjęcie plenerowe na temat „Piękno wokół nas”.
|