Uwaga! Rzymianie podbijają Italię!!!
Uwaga! Rzymianie podbijają Italię!!!
Uczeń wie, jakie wojny stoczyli Rzymianie w V‑III w. p.n.e.; wie, z kim walczyli Rzymianie;
wie również, gdzie usytuowane są na mapie poszczególne kraje, plemiona.
Umiejętności
Uczeń umie wskazać na mapie podbite obszary, potrafi opisać, jak potężni byli Rzymianie.
Metoda i forma pracy
Bezpośrednie - zapisanie numeru i tematu lekcji na tablicy; powitanie uczniów.
Pogadanka - za pomocą pytań uczniowie sami poznają niektóre zagadnienia.
Praca z mapą - uczniowie odszukują na mapie poszczególne terytoria.
Tablica - wypisuję na tablicy najważniejsze daty, nazwy własne.
Metoda objaśniająca - wymieniam uczniom najważniejsze fakty dotyczące ekspansji Rzymian, jak np. wojny samnickie, wojna z Pyrrusem, wojna z Latynami
Środki dydaktyczne
- Ewa Wipszycka, Cywilizacja starożytna, PWN, Warszawa 1998
- Mapa przedstawiająca Italię w V‑III w. p.n.e.
Przebieg lekcji
Faza przygotowawcza
Czynności wstępne - Witam uczniów; zapisuję numer, temat lekcji na tablicy, sprawdzam listę obecności.
Wprowadzenie nowego materiału oraz sprawdzenie i utrwalenie wiadomości:
Mówię uczniom, że na dzisiejszej lekcji omówimy podbój Italii, dokonany przez Rzymian. Natomiast naszym głównym terenem działań będzie mapa i tablica. Na mapie bowiem uczniowie będą odszukiwać te miejsca Italii, które zostały podbite przez Rzymian, na tablicy zaś będę wypisywała ważniejsze daty i zdarzenia związane z ekspansją Rzymu.
Uczniowie odnajdują w podręczniku mapy Italii (książka Ewy Wipszyckiej - rozdział 10, dotyczący Rzymu).
http://pl.wikipedia.org/wiki/Grafika:Latium_in_Italien.png
Rozpoczynamy poszukiwania:
Podaję uczniom najważniejsze wydarzenia za: Ewa Wipszycka, Cywilizacja starożytna, PWN, Warszawa 1998.
Na tablicy wypisuję daty i nazwy własne:
Najpierw na środku tablicy piszę dużymi literami:
p. n. e.
Wyjaśniam uczniom, że ten skrót oznacza, iż wszystkie wydarzenia, o których będzie mowa, rozegrały się właśnie przed naszą erą.
- 499 - Rzymianie zwyciężają Latynów nad jeziorem Regillus;
- 431 – Rzymianie zwyciężają nad Ekwami;
- 405‑396 – oblegają i zdobywają Weje;
- 390‑386 – Galowie opanowują Rzym i podpalają miasto;
- 358 – Rzymianie odnoszą zwycięstwo nad Wolskami;
- 343‑341 - Rzymianie walczą z Samnitami – I wojna samnicka,
Rzymianie zdobywają Kapuę;
- 340‑338 wojna z Latynami, Związek Latyński uległ rozwiązaniu;
- 326‑304 dochodzi do II wojny samnickiej, Rzymianie zdobywają Kampanię i Apulię;
- 310 – Rzymianie zawierają traktaty z miastami Kortona, Peruzja, Arrecjum;
- 299 Rzymianie zmuszają Umbrów do zawarcia przymierza;
- 298 – Rzymianie zawierają przymierze z Picenami;
- 298‑290 – dochodzi do III wojny samnickiej;
- 295 – Rzymianie pokonują pod Sentinum koalicję Samnitów, Galów, Umbrów;
- 281 – Rzymianie rozpoczynają wojnę z Tarentem, który wzywa na pomoc Pyrrusa- króla Epiru;
- 280 – Rzymianie zawierają przymierze z miastami Etrurii (Wulci Tarkwinie);
- 280‑275 – Trwa wojna z Pyrrusem; Pyrrus opuszcza Italię;
- 274 Rzymianie włączają Caere, Tarkwinie i Wulci, tracą część terytorium na rzecz Rzymian;
- 272 – Tarent kapituluje;
Rzymianie zmuszają Apulów i Messapiów do zawarcia sojuszu.
- rok 264 - Rzym rozpocznie fazę walk poza Italią (m.in. z Kartaginą).
Pytam uczniów, które wojny (według ich zdania), z tych stoczonych przez Rzymian, były najważniejsze?
Jak sądzą, jakie były ogólne przyczyny tych wojen, (np. ziemia, posiadłości, żyzne gleby, chęć panowania)?
Faza podsumowująca
Zadanie pracy domowej - Uczniowie muszą nauczyć się dat oraz usytuowania na mapie poszczególnych miast, gdyż na następnej lekcji będę ich odpytywała ze znajomości mapy.
Bibliografia
Ewa Wipszycka, Cywilizacja starożytna, PWN, Warszawa 1998.