Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Uwaga! Rzymianie podbijają Italię!!!

Uczeń wie, jakie wojny stoczyli Rzymianie w V‑III w. p.n.e.; wie, z kim walczyli Rzymianie;

wie również, gdzie usytuowane są na mapie poszczególne kraje, plemiona.

Umiejętności

Uczeń umie wskazać na mapie podbite obszary, potrafi opisać, jak potężni byli Rzymianie.

Metoda i forma pracy

  • Bezpośrednie - zapisanie numeru i tematu lekcji na tablicy; powitanie uczniów.

  • Pogadanka - za pomocą pytań uczniowie sami poznają niektóre zagadnienia.

  • Praca z mapą - uczniowie odszukują na mapie poszczególne terytoria.

  • Tablica - wypisuję na tablicy najważniejsze daty, nazwy własne.

  • Metoda objaśniająca - wymieniam uczniom najważniejsze fakty dotyczące ekspansji Rzymian, jak np. wojny samnickie, wojna z Pyrrusem, wojna z Latynami

Środki dydaktyczne

- Ewa Wipszycka, Cywilizacja starożytna, PWN, Warszawa 1998

- Mapa przedstawiająca Italię w V‑III w. p.n.e.

Przebieg lekcji

Faza przygotowawcza

  1. Czynności wstępne - Witam uczniów; zapisuję numer, temat lekcji na tablicy, sprawdzam listę obecności.

Wprowadzenie nowego materiału oraz sprawdzenie i utrwalenie wiadomości:

Mówię uczniom, że na dzisiejszej lekcji omówimy podbój Italii, dokonany przez Rzymian. Natomiast naszym głównym terenem działań będzie mapa i tablica. Na mapie bowiem uczniowie będą odszukiwać te miejsca Italii, które zostały podbite przez Rzymian, na tablicy zaś będę wypisywała ważniejsze daty i zdarzenia związane z ekspansją Rzymu.

Uczniowie odnajdują w podręczniku mapy Italii (książka Ewy Wipszyckiej - rozdział 10, dotyczący Rzymu).

R3XtQzd1qTmr9

http://pl.wikipedia.org/wiki/Grafika:Latium_in_Italien.png

Rozpoczynamy poszukiwania:

Podaję uczniom najważniejsze wydarzenia za: Ewa Wipszycka, Cywilizacja starożytna, PWN, Warszawa 1998.

Na tablicy wypisuję daty i nazwy własne:

Najpierw na środku tablicy piszę dużymi literami:

p. n. e.

Wyjaśniam uczniom, że ten skrót oznacza, iż wszystkie wydarzenia, o których będzie mowa, rozegrały się właśnie przed naszą erą.

- 499 - Rzymianie zwyciężają Latynów nad jeziorem Regillus;

- 431 – Rzymianie zwyciężają nad Ekwami;

- 405‑396 – oblegają i zdobywają Weje;

- 390‑386 – Galowie opanowują Rzym i podpalają miasto;

- 358 – Rzymianie odnoszą zwycięstwo nad Wolskami;

- 343‑341 - Rzymianie walczą z Samnitami – I wojna samnicka,

Rzymianie zdobywają Kapuę;

- 340‑338 wojna z Latynami, Związek Latyński uległ rozwiązaniu;

- 326‑304 dochodzi do II wojny samnickiej, Rzymianie zdobywają Kampanię i Apulię;

- 310 – Rzymianie zawierają traktaty z miastami Kortona, Peruzja, Arrecjum;

- 299 Rzymianie zmuszają Umbrów do zawarcia przymierza;

- 298 – Rzymianie zawierają przymierze z Picenami;

- 298‑290 – dochodzi do III wojny samnickiej;

- 295 – Rzymianie pokonują pod Sentinum koalicję Samnitów, Galów, Umbrów;

- 281 – Rzymianie rozpoczynają wojnę z Tarentem, który wzywa na pomoc Pyrrusa- króla Epiru;

- 280 – Rzymianie zawierają przymierze z miastami Etrurii (Wulci Tarkwinie);

- 280‑275 – Trwa wojna z Pyrrusem; Pyrrus opuszcza Italię;

- 274 Rzymianie włączają Caere, Tarkwinie i Wulci, tracą część terytorium na rzecz Rzymian;

- 272 – Tarent kapituluje;

Rzymianie zmuszają Apulów i Messapiów do zawarcia sojuszu.

- rok 264 - Rzym rozpocznie fazę walk poza Italią (m.in. z Kartaginą).

Pytam uczniów, które wojny (według ich zdania), z tych stoczonych przez Rzymian, były najważniejsze?

Jak sądzą, jakie były ogólne przyczyny tych wojen, (np. ziemia, posiadłości, żyzne gleby, chęć panowania)?

Faza podsumowująca

  1. Zadanie pracy domowej - Uczniowie muszą nauczyć się dat oraz usytuowania na mapie poszczególnych miast, gdyż na następnej lekcji będę ich odpytywała ze znajomości mapy.

Bibliografia

Ewa Wipszycka, Cywilizacja starożytna, PWN, Warszawa 1998.

R12IESiCBnpAv

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 77.50 KB w języku polskim