Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1PljVowiJc0G

Uwiecznieni za życia – portret trumienny

Ważne daty

Lata 40. XVII wieku - szczytowy okres rozwoju malowania portretów trumiennych

1
1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela

ROggMk4y7onKE
Pobierz plik: scenariusz lekcji.pdf
Plik PDF o rozmiarze 124.31 KB w języku polskim

I. Rozwijanie zdolności rozumienia przemian w dziejach sztuki w kontekście ich uwarunkowań kulturowych i środowiskowych, epok, kierunków, stylów i tendencji w sztuce. Uczeń:

I.10. formułuje samodzielne, logiczne wypowiedzi argumentacyjne na temat epok, kierunków, stylów i tendencji w sztuce oraz środowisk artystycznych.

I.1.d) sztuki nowożytnej (renesans, manieryzm, barok, rokoko, klasycyzm),

I.3. rozumie konteksty kulturowe i uwarunkowania przemian w dziejach sztuki (w tym historyczne, religijne, filozoficzne);

I.7. łączy najistotniejsze dzieła ze środowiskiem artystycznym, w którym powstały;

I.9. analizuje teksty pisarzy, filozofów, krytyków sztuki i artystów, interpretuje je i wskazuje wpływ tych wypowiedzi na charakter stylów, epok i tendencji w sztuce oraz na kształt dzieła;

II. Zapoznawanie z najwybitniejszymi osiągnięciami w zakresie architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:

II.10. określa funkcję dzieła i wskazuje jej wpływ na kształt dzieła;

II.5. wymienia podstawowe gatunki w dziełach sztuk plastycznych, m.in. portret (w tym autoportret, portret psychologiczny i oficjalny), pejzaż (w tym: weduta, marina, pejzaż ze sztafażem), sceny: rodzajowa, religijna, mitologiczna, historyczna (w tym batalistyczna), martwa natura, akt;

IV. Kształcenie w zakresie rozumienia i stosowania terminów i pojęć związanych z dziełami sztuki, ich strukturą i formą, tematyką, techniką wykonania. Uczeń:

IV.7. rozpoznaje i nazywa technikę artystyczną zastosowaną przy wykonywaniu dzieła;

IV.8. wiąże technikę wykonanego dzieła z jego funkcją (fresk, miniatura, malarstwo tablicowe, sztalugowe);

V. Zapoznanie ze zbiorami najważniejszych muzeów i kolekcji dzieł sztuki na świecie i w Polsce, a także z funkcją mecenatu artystycznego oraz jego wpływem na kształt dzieła sztuki. Uczeń:

V.1. wymienia najważniejsze muzea i kolekcje sztuki w Polsce i na świecie, wskazuje miasta, w których się znajdują;

V.3. łączy dzieło z muzeum lub miejscem (kościoły, pałace, galerie), w którym się ono znajduje.

Nauczysz się

omawiać okoliczności powstawania portretów trumiennych;

charakteryzować styl wykonania portretów trumiennych;

rozpoznawać osoby przedstawione na portretach trumiennych;

określać miejsca związane z przechowywaniem dzieł.

Tradycja portretu trumiennego

W Polsce już Stefana Batorego z XVI wieku zapowiadał cechy charakterystycznego dla malarstwa XVII wieku. Ta niewielkich rozmiarów, wykonana na blasze podobizna z 1586 roku oddawała realistycznie twarz króla. Barokowy portret trumienny pochodzi z Wielkopolski, skąd rozpowszechnił się na Pomorze, Ziemię Chełmińską, Kujawy i Mazowsze. Przed ceremonią barokowego pogrzebu sporządzanie portretu, wraz z rozmowami przy stole i modlitwami było czasem oczekiwania na uroczystość mszalną. Po pogrzebie portrety zamieszczano w kryptachKryptakryptach grobowych, kaplicach i przedsionków kościołów, a także w sieniachSieńsieniach szlacheckich dworków i pałacowych salach.

RN1om6mGXIIdm
Katafalk cesarza Ferdynanda III, miedzioryt Jana Baptysty Paraviciniego, po 25 V 1657; rycina ze zbiorów Biblioteki Narodowej, wilanow-palac.pl, CC BY 3.0
Polecenie 1

Zapoznaj się z poniższym tekstem i wskaż genezę rozwoju portretu trumiennego oraz rolę, jaką mu przypisywano.

Portret trumienny to zjawisko występujące jedynie na terenie dawnej Rzeczypospolitej, od końca XVI do końca XVIII wieku. Za najstarszy portret trumienny uznaje się małą podobiznę króla Stefana Batorego z 1586 roku umieszczoną na jego trumnie, choć ma ona owalny kształt i jest prawdopodobnie miniaturą wizerunku oficjalnego. Najwięcej zachowanych przykładów portretów trumiennych pochodzi z 2 połowy wieku XVII. Wizerunki takie, nazywane wówczas „osobami nieboszczykowskimi” malowano zazwyczaj po śmierci, w oparciu wcześniejszych podobizn zmarłego oraz wskazówek krewnych. Wydaje się, że mogły powstawać także za życia modeli, na przykład gdy po śmierci jednego z małżonków malowano portrety trumienne obojga. Autorami ich byli anonimowi malarze cechowi. Są to obrazy malowane z realizmem, zazwyczaj dość linearnie i płaszczyznowo. Sposób ich malowania jest analogiczny do tego, jakim charakteryzują się polskie portrety szlacheckie XVII i XVIII wieku. (…) Osobę identyfikował herb, monogram, często napis. Jej szlachecki rodowód dokumentowały dodatkowe blachy z wyobrażeniami herbów rodowych, wybijanych puncą, lub malowanych. Często w ten sam sposób malowano żałobne napisy gloryfikujące zmarłego. Cały ten zestaw: portret, herby, inskrypcja żałobna stanowił dekorację katafalku zwanego castrum doloris (zamek boleści) ustawianego w kościele na czas uroczystości pogrzebowych. Po ich zakończeniu portrety trumienne zostawały w kościele, często umocowane na jednej tablicy z pozostałymi elementami wystroju - tworząc w ten sposób rodzaj epitafium. Zachowane przykłady portretów trumiennych - najwięcej z terenu Wielkopolski i Rusi, a ściślej z okolic Lwowa, najmniej liczne z Mazowsza - wskazują, że były to przede wszystkim portrety szlachty, katolickiej, protestanckiej i prawosławnej, rzadziej magnaterii czy mieszczan.
Jako świadectwo liturgicznego kultu zmarłych polskie portrety trumienne odzwierciedlają religijność charakterystyczną dla epoki dojrzałego baroku. Polegała ona na dość bogatej stronie obrzędowej uroczystości kościelnych, rozbudowanych w czasie kontrreformacji do rangi wręcz teatralnych widowisk. Portret trumienny, jak wspomniano wcześniej, uczestniczył w nich niczym sam zmarły, po raz ostatni żegnający się z krewnymi.
Polskie siedemnastowieczne i osiemnastowieczne uroczystości związane z pochówkiem mają swój wzorzec w rzymskich obyczajach wczesnochrześcijańskich. Należało do nich także umieszczanie na sarkofagu podobizny zmarłego w formie okrągłego, płasko rzeźbionego medalionu zwanego clipeata imago.

Źródło: Materiał audio z płyty CD Muzeum Narodowe w Warszawie. Galeria Malarstwa Polskiego. Przewodnik Multimedialny, 2005

RAEobtNEDj6me
Wykonaj zgodnie z poleceniem.

Cechy portretów trumiennych

Portrety trumienne malowane były na cynowej, żelaznej lub srebrnej blasze, nawiązującej kształtem do wieka trumny i przybierały zazwyczaj formę sześcioboczną, rzadziej ośmioboczną. Przytwierdzane były w wezgłowiu lub miejscu, w którym znajdowały się nogi zmarłego. Tło było srebrzone, malowane na czarno lub w kolorze blachy, często wzbogacano je herbem, inskrypcjąInskrypcjainskrypcją lub inicjałamiInicjałinicjałami zmarłego, co ułatwiało później jego identyfikację. Portretowany był namalowany jako żywy – oczy miał otwarte. Mężczyzn przedstawiano na ogół w bogatym stroju polskim, a od początku XVIII wieku w zbroi. Natomiast kobiety ubrane były w modne, odświętne stroje oraz biżuterię. Wizerunki XVII‑wiecznych szlachcianek miały głowę nakrytą podróżna czapką – symbolem czekającej je drogi. Mężczyźni, dziewczęta oraz kobiety niezamężne uwieczniani byli z odkrytą głową.

Portrety trumienne mężczyzn

R1Fy8q20ovyLA1
Prezentacja „Portrety trumienne mężczyzn” przedstawia przykłady portretów trumiennych z omówieniem. Zawiera pięć przykładów malowideł znajdujących się w Muzeum Narodowym w Warszawie: Stanisława Woyszy, młodego szlachcica, Bonawentury Odrzywolskiego, Jana Motczyńskiego, Zygmunta Tarły. Podczas odtwarzania na portretach pojawia się tekst. Dodatkowo tłem jest podkład muzyczny. 1. Portret trumienny Stanisława Woyszy. Portret w kształcie sześciokąta przedstawia Stanisława Woyszę, z Bzowa, podstolego smoleńskiego oraz sekretarza i dworzanina królewskiego. Mężczyzna ukazany jest z półprofilu w futrze. Poniżej popiersia znajduje się szarfa ze złotym obramowaniem i inskrypcją wypisaną złotymi literami o treści: Jegomość Pan Stanisław ze Bzowa Woysza Podstoli Smoleński Pocieszenia P. Przenajświętszey godzinek Fundator - życie doczesne skończył R. 1677. Po lewej stronie, przy twarzy umieszczony został herb z kartuszem, otoczony inicjałami: S.W.Z.B.P.S. (Stanisław Woysza z Bzowa Podstoli Smoleński). 2. Portret trumienny młodego szlachcica. Przedstawiony na sześciobocznej blasze cynowo-ołowianej młody szlachcic ubrany jest w żupan i szubę z kołnierzem z rysiego futra. Modelunek twarzy mężczyzny jest plastyczny, o podkreślonym światłocieniu. 3. Portret trumienny Bonawentury Odrzywolskiego. Portret przedstawia żołnierza, Bonawenturę (Dobrogost) Odrzywolskiego z Odrzywołu herbu Nałęcz, ubranego w kolczugę założoną na żupan. U dołu znajduje się łaciński napis: TU LEŻY DOBROGOST ODRZYWOLSKI (…) DOBRZE ZASŁUŻONY, KTÓRY PODOBAŁ SIĘ BOGU I PODOBAŁ SIĘ WIELU. CZYTELNIKU MÓDL SIĘ ZA NIEGO. ZMARŁ R. P. 1675 (…) S MĄŻ WIEKU (…). Po lewej stronie znajduje się herb z inicjałami D.Z.O.O. 4. Portret trumienny Jana Motczyńskiego. Portret Jana Motczyńskiego, patrycjusza olkuskiego, gwarka i rajcy miejskiego z wiernie oddaną twarzą o miękkim modelunku przedstawiony został nie na płaskim, ale na malarsko oddanym tle, ze swobodnymi ruchami pędzla. 5. Portret trumienny Zygmunta Tarły. Portret trumienny Zygmunta Tarły został namalowany na sześciobocznej blasze o ciekawym wycięciu. Podobizna zmarłego ujęta jest w półpostaci, w owalnym, złotym obramieniu. Wokół owalu znajdują się inicjały: Z. T. S. P. (Zygmunt Tarło starosta pilzneński). Całość ograniczona obramieniem, poza którym na ornamentowanym roślinnie tle zamieszczono inicjały ZC oraz P I K M. Twarz Tarły oddana jest realistycznie, malarsko, o miękkim modelunku.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Kobiece portrety trumienne

RSLEhukSWtBfv1
Prezentacja „Kobiece portrety trumienne” przedstawia przykłady portretów trumiennych z omówieniem. Zawiera pięć przykładów malowideł znajdujących się w Muzeum Narodowym w Warszawie, Muzeum Ziemi Międzyrzeckiej im. Alfa Kowalskiego w Międzyrzeczu i  Muzeum Narodowe w Krakowie: Marianny z Działyńskich, starszej damy z rodziny Pstrokońskich, kobiety w białym czepku, Ewy Bonikowskiej, młodej kobiety. Podczas odtwarzania na portretach pojawia się tekst. Dodatkowo tłem jest podkład muzyczny. 1. Portret trumienny Marianny z Działyńskich, primo voto Zygmuntowej Olszowskiej, secundo voto Maciejowej Pstrokońskiej. Młoda Marianna o smutnym wyrazie twarzy ma na sobie ciemną suknię z szalem wokół dekoltu, sznury pereł na szyi, a jej głowę kryje podróżny kołpaczek obszyty futrem, sugerując wędrówkę. Portret został namalowany na blasze wykończonej ramą. 2. Portret trumienny starszej damy z rodziny Pstrokońskich. Portret przedstawia starszą damę z rodziny Pstrokońskich herbu Poraj, żyjącą na Ziemi Sieradzkiej. Kobieta na głowie ma czepiec ze wstążkami, dekorowany koronkową falbaną. Jej twarz została oddana z realizmem. 3. Portret trumienny kobiety w białym czepku. Kobieta ma na sobie bogatą suknię z koronkowym kołnierzem oraz czepek dekorowany perłami i wstążkami. Delikatny modelunek twarzy i makijaż podkreśla jej urodę. Sześcioboczny kształt portretu wypełniony jest czarnym tłem. 4. Portret trumienny Ewy Bonikowskiej. Portret przedstawia 10-letnią dziewczynę jako dorosłą kobietę ubraną w bogatą suknię i biżuterię. Jej strój oraz fryzura podkreślają status społeczny oraz nawiązują do ówczesnej mody. 5. Portret trumienny młodej kobiety. Portret przedstawia zamożną kobietę w bogatym stroju, ze sznurem pereł na szyi oraz fryzurze dekorowanej wstążkami. Na sześciobocznej blasze znajdują się napisy informujące o roku śmierci wraz z inicjałami.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Portrety trumienne mogą dzisiaj funkcjonować jako niezwykły katalog konkretnych postaci, członków rodów, ale stanowią także świadectwo różnorodnej, bogatej kultury, w której jak w tyglu mieszały się religie, pochodzenia społeczne, przekonania.
(…) Portret trumienny stanowi fenomenalne świadectwo epoki baroku, w której dominującą, ukochaną sztukę stanowił teatr. Portret trumienny można nazwać „portretem aktywnym” biorącym udział w uroczystości pogrzebowej, pełniącym aktorską rolę bystrego obserwatora, jako sobowtór zmarłego w pewnym sensie kreował sceniczność pogrzebu, ale też w szczególny sposób wzruszał rodzinę, wywoływał najczulsze wspomnienia, ożywiał pamięć, jego słowami oratorzy wygłaszali mowy pożegnalne.

Źródło: http://frombork.art.pl/pl/portret‑trumienny/ (dostęp z dnia 31.03.2018)

RwhOapklzzUdN
Ćwiczenie 1
Wskaż właściwą odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Portrety trumienne były wykonywane na blasze cynowej, srebrnej, miedzianej. 2. Portrety trumienne były wykonywane na blasze cynowej, srebrnej, złotej. 3. Portrety trumienne były wykonywane na blasze cynowej, srebrnej, żelaznej. 4. Portrety trumienne były wykonywane na blasze cynowej, srebrnej, na drewnie.
Rz5FD6YetKwWU1
Ćwiczenie 2
Uzupełnij nazwiska osób z portretów trumiennych o ich imiona: Bronikowska, Odrzywolski, Woysza.
R4QXkGHOh65l6
Ćwiczenie 3
Gdzie najczęściej umieszczano portrety trumienne?
R1H7XRk1XwYiN
Ćwiczenie 4
Przyporządkuj muzea do portretów trumiennych. Portret trumienny Jana Motczyńskiego Możliwe odpowiedzi: 1. Muzeum Narodowe w Warszawie, 2. Galeria Portretu przy Pałacu w Wilanowie, 3. Muzeum Ziemi Międzyrzeckiej im. Alfa Kowalskiego. Portret trumienny Ewy Bonikowskiej Możliwe odpowiedzi: 1. Muzeum Narodowe w Warszawie, 2. Galeria Portretu przy Pałacu w Wilanowie, 3. Muzeum Ziemi Międzyrzeckiej im. Alfa Kowalskiego. Portret trumienny Zygmunta Tarły Możliwe odpowiedzi: 1. Muzeum Narodowe w Warszawie, 2. Galeria Portretu przy Pałacu w Wilanowie, 3. Muzeum Ziemi Międzyrzeckiej im. Alfa Kowalskiego. Przyporządkuj muzea do portretów trumiennych. Portret trumienny Jana Motczyńskiego Możliwe odpowiedzi: 1. Muzeum Narodowe w Warszawie, 2. Galeria Portretu przy Pałacu w Wilanowie, 3. Muzeum Ziemi Międzyrzeckiej im. Alfa Kowalskiego. Portret trumienny Ewy Bronikowskiej Możliwe odpowiedzi: 1. Muzeum Narodowe w Warszawie, 2. Galeria Portretu przy Pałacu w Wilanowie, 3. Muzeum Ziemi Międzyrzeckiej im. Alfa Kowalskiego. Portret trumienny Zygmunta Tarły Możliwe odpowiedzi: 1. Muzeum Narodowe w Warszawie, 2. Galeria Portretu przy Pałacu w Wilanowie, 3. Muzeum Ziemi Międzyrzeckiej im. Alfa Kowalskiego.
R13uwHn0L5c6e
Ćwiczenie 5
Wyjaśnij, co oznacza skrót „Z. T. S. P.” na portrecie trumiennym Zygmunta Tarły.
R18I35CRfnRUZ
Ćwiczenie 6
Wyjaśnij, co oznacza w języku łacińskim termin castrum doloris. Możliwe odpowiedzi: 1. Zamek boleści, 2. Pamiętaj o śmierci, 3. Marność nad marnościami.
RiEZpvL4vnKDr
Ćwiczenie 7
Odpowiedz, jaki symbol przypisuje się nakryciu głowy w kobiecych portretach trumiennych. Możliwe odpowiedzi: 1. Starości, 2. Bogactwa, 3. Wędrówki, 4. Dostojności

Słownik pojęć

Krypta
Krypta

łac. crypta, gr. kryptḗ kryjówka; w starożytności określenie podziemnego, sklepionego korytarza, sali zaciemnionej lub słabo oświetlonej w celu zachowania niskiej temperatury.

Sień
Sień

pomieszczenie prowadzące do wnętrza domu.

Inskrypcja
Inskrypcja

napis wyryty zwykle w kamieniu, metalu, drewnie.

Inicjał
Inicjał

1) początkowe litery imienia oraz (lub) nazwiska; 2) pierwsza litera tekstu lub jego partii (np. rozdziału), wyróżniająca się wielkością, barwą, często ozdobna: ujęta w pole (np. owal, kwadrat) lub ujmująca ilustrację, ornament; stosowany od V w., współcześnie zwłaszcza w publikacjach artystycznych; w rękopisach i pierwszych inkunabułach wykonywany ręcznie, od ok. 1470 odbijany wraz z kolumną druku.

Primo voto
Primo voto

łac. z pierwszego małżeństwa, nazwisko po pierwszym mężu.

Słownik pojęć został opracowany na podstawie:

https://encyklopedia.pwn.pl

https://sjp.pwn.pl

Galeria dzieł sztuki

Bibliografia

Galeria Malarstwa Polskiego, Przewodnik, Muzeum Narodowe w Warszawie 2003, s. 32‑33

Muzeum Narodowe w Warszawie. Galeria Malarstwa Polskiego. Przewodnik Multimedialny, płyta CD, 2005

http://cyfrowe.mnw.art.pl (dostęp z dnia 31.03.2018)

http://frombork.art.pl/pl/portret‑trumienny/ (dostęp z dnia 31.03.2018)

http://muzea.malopolska.pl/obiekty/-/a/26885/1118658 (dostęp z dnia 31.03.2018)

http://muzea.malopolska.pl/obiekty/-/a/26885/1118658 (dostęp z dnia 31.03.2018)

https://www.historiaposzukaj.pl/assets/media/Wiedza/Obiekty/Ewa_Bronikowska.jpg (dostęp z dnia 31.03.2018)

https://www.historiaposzukaj.pl/assets/media/Wiedza/Obiekty/Ewa_Bronikowska.jpg (dostęp z dnia 31.03.2018)