Scenariusz lekcji

  1. Cele lekcji

    1. Wiadomości
      Uczeń:

      • wie, jakie są objawy zażywania narkotyków;

      • zna przykłady zajęć alternatywnych do zażywania środków uzależniających;

      • zna wpływ środków zmieniających świadomość na kontakty międzyludzkie;

      • wie, co stanowi przyczyny stosowania środków zmieniających świadomość.

    2. Umiejętności
      Uczeń:

      • pracuje w grupie metodą kręgu uczuć;

      • potrafi dostrzec wpływ środków zmieniających świadomość na stosunki międzyludzkie i zdrowie;

      • potrafi dyskutować, wyrażać swoje opinie;

      • potrafi opisać wpływ narkotyków i alkoholu na relacje międzyludzkie;

      • potrafi określić zajęcia alternatywne wobec stosowania środków uzależniających.

  2. Metody pracy

    • metoda sytuacyjna,

    • dyskusja powiązana z wykładem,

    • krąg uczuć,

    • prezentacja opinii.

  3. Środki dydaktyczne

    • kartki papieru, markery, kredki;

    • arkusze papieru (1m × 1m).

  4. Przebieg lekcji

    1. Faza przygotowawcza

      1. Sprawy organizacyjno - porządkowe:

        • sprawdzenie obecności;

        • przygotowanie sali do pracy w kręgu;

        • podział klasy na grupy (po 5 osób).

      2. Podanie i zapisanie tematu lekcji.

      3. Określenie celu i formy pracy na lekcji.

    2. Faza realizacyjna

      1. Nauczyciel wprowadza uczniów do rozmowy o wpływie na nasz nastrój osób, z którymi jesteśmy, miejsc, w których przebywamy i problemów, jakie te osoby przeżywają.

      2. Rozmowa na powyższy temat w kręgu uczuć.

      3. Przygotowanie w grupach do odpowiedzi na pytania:

        • Czy można poprawić czyjś nastrój bez środków uzależniających?

        • W jaki sposób można to zrobić?

        • Czy mogą istnieć sytuacje, w których korzystne będzie przeżycie smutku, niepowodzenia lub przykrości? Kiedy? Dlaczego? (Zapisywanie wniosków na kartkach papieru.)

      4. Prezentacja stanowisk poszczególnych grup.

      5. Dyskusja związana z prezentowanymi stanowiskami.

      6. Przygotowanie w grupach scenek sytuacyjnych ilustrujących wpływ alkoholu i narkotyków na kontakty międzyludzkie.

        • Marek zauważył, że giną mu rzeczy osobiste. Początkowo wydawało mu się, że to wynik bałaganu, jaki mają z bratem w pokoju, ale
          po generalnym sprzątaniu okazało się, że zaginionych rzeczy nie ma. Brat Marka dziwnie się ostatnio zachowuje. Marek zaczyna się zastanawiać, czy nie kradnie on rzeczy z domu, by sprzedać i zdobyć pieniądze, np.
          na narkotyki. Postanawia, ze poważnie porozmawia ze swoim bratem. Brat jednak się obraża i zachowuje agresywnie…

        • Jurek pożyczył samochód od taty, by zabrać na wycieczkę za miasto swoich przyjaciół. Tam jednak wypił kilka piw. Jeden z kolegów zwrócił mu uwagę, że w takim stanie nie może prowadzić samochodu. Jurek obraził się i nalegał, że pozostałych przyjaciół odwiezie do domu. Rozpętała się kłótnia. Część nie widziała nic złego w tym, ze Jurek pił alkohol, a część była oburzona.

      7. Omówienie zaprezentowanych scenek przez grupy obserwujące.

      8. Praca w grupach nad wypisywaniem na kartkach:

        • Przykładowych przyczyn stosowania środków zmieniających świadomość (ciekawość, strach, znudzenie, odrzucenie, niepowodzenia, niska samoocena, stan przygnębienia itp.).

        • Przykładowych zajęć alternatywnych (relaks, praca nad dowartościowaniem się i samooceną, rozwijanie własnych zainteresowań, dokładniej: bieganie, rozmowa z bliskimi, obcowanie z naturą, taniec, malowanie, śpiew, uprawianie jogi, jazda na rowerze, majsterkowanie itp.).

    3. Faza podsumowująca

      1. Prezentacja efektów pracy przez poszczególne grupy.

      2. Rozmowa podsumowująca na tematy:

        • Jakie są objawy stosowania środków uzależniających?

        • Jaki one mają wpływ na nasze zdrowie?

        • Czy należy pomagać uzależnionym?

        • Jak można to zrobić?

  5. Bibliografia

    1. A. Kołodziejczyk, E. Czemierowska, Spójrz inaczej, Wydawnictwo EDUCATIO, Kraków 1993;

    2. J. Krzyżewska, Aktywizujące metody i techniki w edukacji, Zakład Wydawniczy Lester Quality, Suwałki 2000;

    3. A. Markiewicz, Narkotykowe dylematy, Wydawnictwo BOG & ART, Kielce 1999;

    4. A. Pacewicz, Jak pomóc dziecku nie pić?, Toret Sp. z o.o., Warszawa 1999;

    5. M. Pasek, Narkotyki? Na pewno nie moje dziecko!, Toret Sp. z o.o., Warszawa 1998.

  6. Czas trwania lekcji
    45 minut

RzxiOqZLSPGPj

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 36.42 KB w języku polskim
R1TJiil3shO2t

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 20.50 KB w języku polskim