Uzależnienia – jak się przed nimi ustrzec?
Scenariusz lekcji
Cele lekcji
Wiadomości
Uczeń:wie, jakie są objawy zażywania narkotyków;
zna przykłady zajęć alternatywnych do zażywania środków uzależniających;
zna wpływ środków zmieniających świadomość na kontakty międzyludzkie;
wie, co stanowi przyczyny stosowania środków zmieniających świadomość.
Umiejętności
Uczeń:pracuje w grupie metodą kręgu uczuć;
potrafi dostrzec wpływ środków zmieniających świadomość na stosunki międzyludzkie i zdrowie;
potrafi dyskutować, wyrażać swoje opinie;
potrafi opisać wpływ narkotyków i alkoholu na relacje międzyludzkie;
potrafi określić zajęcia alternatywne wobec stosowania środków uzależniających.
Metody pracy
metoda sytuacyjna,
dyskusja powiązana z wykładem,
krąg uczuć,
prezentacja opinii.
Środki dydaktyczne
kartki papieru, markery, kredki;
arkusze papieru (1m × 1m).
Przebieg lekcji
Faza przygotowawcza
Sprawy organizacyjno - porządkowe:
sprawdzenie obecności;
przygotowanie sali do pracy w kręgu;
podział klasy na grupy (po 5 osób).
Podanie i zapisanie tematu lekcji.
Określenie celu i formy pracy na lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel wprowadza uczniów do rozmowy o wpływie na nasz nastrój osób, z którymi jesteśmy, miejsc, w których przebywamy i problemów, jakie te osoby przeżywają.
Rozmowa na powyższy temat w kręgu uczuć.
Przygotowanie w grupach do odpowiedzi na pytania:
Czy można poprawić czyjś nastrój bez środków uzależniających?
W jaki sposób można to zrobić?
Czy mogą istnieć sytuacje, w których korzystne będzie przeżycie smutku, niepowodzenia lub przykrości? Kiedy? Dlaczego? (Zapisywanie wniosków na kartkach papieru.)
Prezentacja stanowisk poszczególnych grup.
Dyskusja związana z prezentowanymi stanowiskami.
Przygotowanie w grupach scenek sytuacyjnych ilustrujących wpływ alkoholu i narkotyków na kontakty międzyludzkie.
Marek zauważył, że giną mu rzeczy osobiste. Początkowo wydawało mu się, że to wynik bałaganu, jaki mają z bratem w pokoju, ale
po generalnym sprzątaniu okazało się, że zaginionych rzeczy nie ma. Brat Marka dziwnie się ostatnio zachowuje. Marek zaczyna się zastanawiać, czy nie kradnie on rzeczy z domu, by sprzedać i zdobyć pieniądze, np.
na narkotyki. Postanawia, ze poważnie porozmawia ze swoim bratem. Brat jednak się obraża i zachowuje agresywnie…Jurek pożyczył samochód od taty, by zabrać na wycieczkę za miasto swoich przyjaciół. Tam jednak wypił kilka piw. Jeden z kolegów zwrócił mu uwagę, że w takim stanie nie może prowadzić samochodu. Jurek obraził się i nalegał, że pozostałych przyjaciół odwiezie do domu. Rozpętała się kłótnia. Część nie widziała nic złego w tym, ze Jurek pił alkohol, a część była oburzona.
Omówienie zaprezentowanych scenek przez grupy obserwujące.
Praca w grupach nad wypisywaniem na kartkach:
Przykładowych przyczyn stosowania środków zmieniających świadomość (ciekawość, strach, znudzenie, odrzucenie, niepowodzenia, niska samoocena, stan przygnębienia itp.).
Przykładowych zajęć alternatywnych (relaks, praca nad dowartościowaniem się i samooceną, rozwijanie własnych zainteresowań, dokładniej: bieganie, rozmowa z bliskimi, obcowanie z naturą, taniec, malowanie, śpiew, uprawianie jogi, jazda na rowerze, majsterkowanie itp.).
Faza podsumowująca
Prezentacja efektów pracy przez poszczególne grupy.
Rozmowa podsumowująca na tematy:
Jakie są objawy stosowania środków uzależniających?
Jaki one mają wpływ na nasze zdrowie?
Czy należy pomagać uzależnionym?
Jak można to zrobić?
Bibliografia
A. Kołodziejczyk, E. Czemierowska, Spójrz inaczej, Wydawnictwo EDUCATIO, Kraków 1993;
J. Krzyżewska, Aktywizujące metody i techniki w edukacji, Zakład Wydawniczy Lester Quality, Suwałki 2000;
A. Markiewicz, Narkotykowe dylematy, Wydawnictwo BOG & ART, Kielce 1999;
A. Pacewicz, Jak pomóc dziecku nie pić?, Toret Sp. z o.o., Warszawa 1999;
M. Pasek, Narkotyki? Na pewno nie moje dziecko!, Toret Sp. z o.o., Warszawa 1998.
Czas trwania lekcji
45 minut