Uzyskiwanie i udzielanie informacji – ćwiczenia w mówieniu
Uzyskiwanie i udzielanie informacji – ćwiczenia w mówieniu
1. Cele lekcji
Cel ogólny lekcji: doskonalenie sprawności mówienia w oparciu o temat, uzyskiwanie i udzielanie informacji. Przygotowanie do matury ustnej na poziomie podstawowym.
Wiadomości
Uczeń:
zna zwroty i słowa związane z uzyskiwaniem i udzielaniem informacji,
zna zasady dotyczące egzaminu ustnego na poziomie podstawowym, szczególnie zadania 1A - rozmowy sterowane, udzielanie i uzyskiwanie informacji,
poszerza swoją wiedzę z zakresu udzielania informacji.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi poprosić o informacje i ich udzielić,
rozumie i stosuje najważniejsze zwroty występujące w informacjach,
potrafi właściwie zareagować na prośbę lub udzielenie informacji.
c) Postawy
Uczeń:
współpracuje z nauczycielem i kolegami,
właściwie zachowuje się podczas czytania (nie rozmawia na inne tematy),
wykonuje polecenia nauczyciela,
nie wygłupia się podczas odgrywania ról i nie wyśmiewa innych uczniów.
2. Metoda i forma pracy
Metoda: podejście komunikacyjne, odgrywanie ról, metody sytuacyjne, pogadanka, pytania‑odpowiedzi
Forma: praca w parach i indywidualna
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik, przygotowane przez nauczyciela sytuacje i informacje dodatkowe, tabela ocen.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel sprawdza listę obecności, podaje temat i cele lekcji oraz sprawdza pracę domową wybranym osobom.
Rozgrzewka językowa. Nauczyciel zadaje pytanie: Where can you hear these information: There is one train at 4 p.m.; The ticket costs 10 zlotys; Go straight and turn left at the bus stop, etc. Chętni uczniowie odpowiadają.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel pyta, o co możemy zapytać w banku, na poczcie, w przychodni, w aptece itp. Uczniowie podają swoje pomysły.
Uczniowie czytają zwroty, dotyczące uzyskiwania i udzielania informacji z podręcznika (strona 15). Wspólnie z nauczycielem tłumaczą je na język polski. Nauczyciel podaje dodatkowe pożyteczne zwroty i słowa. Lista przydatnych zwrotów dostępna jest w załączniku (a).
Nauczyciel przydziela każdej parze uczniów sytuację, którą mają przygotować i za chwilę odegrać. Są to, do wyboru, rozmowy na poczcie, w restauracji, w szpitalu, w samolocie, autobusie, na ulicy, w banku, itp. (podręcznik strona 16). Uczniowie mają za zadanie przyjąć określone tam role i przygotować inne ważne pytania i odpowiedzi, które zwykle słyszy się w tych miejscach. Jeśli uczniowie nie mają pomysłów, nauczyciel podsuwa je im w języku polskim. Na przygotowanie uczniowie mają 10 minut. W tym czasie nauczyciel monitoruje pracę i odpowiada na pytania uczniów. Uprzedza, że uczniowie nie powinni podawać informacji „nie wiem” ponieważ nie są one punktowane na egzaminie. Przy angielskiej wersji tekstu nauczyciel prosi o podanie polskiego tłumaczenia.
Uczniowie odgrywają swoje role i tłumaczą na język polski. Każdy dialog powinien zawierać 3 prośby i 3 informacje. Inne pary oceniają ile punktów powinni dostać przedstawiający ( punktacja od 0 do 3 punktów). Nauczyciel zapisuje punktację na tablicy. Można skorzystać z tabeli ocen sytuacji dostępnej w karcie pracy ucznia (załącznik b), w załącznikach znajduje się też przykładowy dialog uczniowski (załącznik c).
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel ocenia aktywność uczniów na lekcji, na podstawie punktacji uzyskanej podczas odgrywania ról. Przypomina też o konieczności nauczenia się nowych zwrotów wprowadzonych na lekcji oraz zadaje pracę domową. Zapowiada, że będzie pytał z tego materiału na następnej lekcji.
5. Bibliografia
Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Wydawnictwo Akademickie Żak Warszawa 2003.
Rutkowska‑Paszta M,. Uczyć lepiej i ciekawiej, Wersus, 2002.
Sikorzyńska A., Mrozowska H., Misztal M., Matura z języka angielskiego. Repetytorium, Longman, Warszawa 2004.
6. Załączniki
a) Przydatne zwroty
can you tell me…?
where can I find…?
can you help me?
what size is …?
where is…?
how to get to…?
do you know…?
where can I try it on?
go straight on, turn right / left
try the information centre
put a card in
it’s round the korner
b) Karta pracy ucznia
Imiona uczniów, miejsce odgrywanej sytuacji | Ilość punktów |
0 – 1 – 2 – 3 | |
0 – 1 – 2 – 3 | |
0 – 1 – 2 – 3 | |
0 – 1 – 2 – 3 | |
0 – 1 – 2 – 3 |
c) Przykładowy dialog
A: Hello. Can you tell me what size is this T‑shirt?
B: Of course. It’s size M.
A: Can I try it on?
B: Yes. Changing room is over there.
A: How much is it? Can I pay by credit card?
B: It’s 20 pounds. No I’m sorry you must pay in cash.
A: OK.
d) Zadanie domowe
Napisz dialog, który możesz usłyszeć w aptece lub w sklepie spożywczym. Naucz się zwrotów związanych z udzielaniem i uzyskiwaniem informacji i przygotuj się do odpowiedzi na następnej lekcji. Wykonaj ćwiczenie 1 lub 2 w podręczniku na stronie 15 (uzupełnianie informacji).
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak