Uzyskiwanie i udzielanie informacji – ćwiczenia w mówieniu

1. Cele lekcji

Cel ogólny lekcji: doskonalenie sprawności mówienia w oparciu o temat, uzyskiwanie i udzielanie informacji. Przygotowanie do matury ustnej na poziomie podstawowym.

Wiadomości

Uczeń:

  • zna zwroty i słowa związane z uzyskiwaniem i udzielaniem informacji,

  • zna zasady dotyczące egzaminu ustnego na poziomie podstawowym, szczególnie zadania 1A - rozmowy sterowane, udzielanie i uzyskiwanie informacji,

  • poszerza swoją wiedzę z zakresu udzielania informacji.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi poprosić o informacje i ich udzielić,

  • rozumie i stosuje najważniejsze zwroty występujące w informacjach,

  • potrafi właściwie zareagować na prośbę lub udzielenie informacji.

c) Postawy

Uczeń:

  • współpracuje z nauczycielem i kolegami,

  • właściwie zachowuje się podczas czytania (nie rozmawia na inne tematy),

  • wykonuje polecenia nauczyciela,

  • nie wygłupia się podczas odgrywania ról i nie wyśmiewa innych uczniów.

2. Metoda i forma pracy

  • Metoda: podejście komunikacyjne, odgrywanie ról, metody sytuacyjne, pogadanka, pytania‑odpowiedzi

  • Forma: praca w parach i indywidualna

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik, przygotowane przez nauczyciela sytuacje i informacje dodatkowe, tabela ocen.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Nauczyciel sprawdza listę obecności, podaje temat i cele lekcji oraz sprawdza pracę domową wybranym osobom.

  2. Rozgrzewka językowa. Nauczyciel zadaje pytanie: Where can you hear these information: There is one train at 4 p.m.; The ticket costs 10 zlotys; Go straight and turn left at the bus stop, etc. Chętni uczniowie odpowiadają.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel pyta, o co możemy zapytać w banku, na poczcie, w przychodni, w aptece itp. Uczniowie podają swoje pomysły.

  2. Uczniowie czytają zwroty, dotyczące uzyskiwania i udzielania informacji z podręcznika (strona 15). Wspólnie z nauczycielem tłumaczą je na język polski. Nauczyciel podaje dodatkowe pożyteczne zwroty i słowa. Lista przydatnych zwrotów dostępna jest w załączniku (a).

  3. Nauczyciel przydziela każdej parze uczniów sytuację, którą mają przygotować i za chwilę odegrać. Są to, do wyboru, rozmowy na poczcie, w restauracji, w szpitalu, w samolocie, autobusie, na ulicy, w banku, itp. (podręcznik strona 16). Uczniowie mają za zadanie przyjąć określone tam role i przygotować inne ważne pytania i odpowiedzi, które zwykle słyszy się w tych miejscach. Jeśli uczniowie nie mają pomysłów, nauczyciel podsuwa je im w języku polskim. Na przygotowanie uczniowie mają 10 minut. W tym czasie nauczyciel monitoruje pracę i odpowiada na pytania uczniów. Uprzedza, że uczniowie nie powinni podawać informacji „nie wiem” ponieważ nie są one punktowane na egzaminie. Przy angielskiej wersji tekstu nauczyciel prosi o podanie polskiego tłumaczenia.

  4. Uczniowie odgrywają swoje role i tłumaczą na język polski. Każdy dialog powinien zawierać 3 prośby i 3 informacje. Inne pary oceniają ile punktów powinni dostać przedstawiający ( punktacja od 0 do 3 punktów). Nauczyciel zapisuje punktację na tablicy. Można skorzystać z tabeli ocen sytuacji dostępnej w karcie pracy ucznia (załącznik b), w załącznikach znajduje się też przykładowy dialog uczniowski (załącznik c).

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel ocenia aktywność uczniów na lekcji, na podstawie punktacji uzyskanej podczas odgrywania ról. Przypomina też o konieczności nauczenia się nowych zwrotów wprowadzonych na lekcji oraz zadaje pracę domową. Zapowiada, że będzie pytał z tego materiału na następnej lekcji.

5. Bibliografia

  1. Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Wydawnictwo Akademickie Żak Warszawa 2003.

  2. Rutkowska‑Paszta M,. Uczyć lepiej i ciekawiej, Wersus, 2002.

  3. Sikorzyńska A., Mrozowska H., Misztal M., Matura z języka angielskiego. Repetytorium, Longman, Warszawa 2004.

6. Załączniki

a) Przydatne zwroty

can you tell me…?

where can I find…?

can you help me?

what size is …?

where is…?

how to get to…?

do you know…?

where can I try it on?

go straight on, turn right / left

try the information centre

put a card in

it’s round the korner

b) Karta pracy ucznia

Imiona uczniów, miejsce odgrywanej sytuacji

Ilość punktów

0 – 1 – 2 – 3

0 – 1 – 2 – 3

0 – 1 – 2 – 3

0 – 1 – 2 – 3

0 – 1 – 2 – 3

c) Przykładowy dialog

A: Hello. Can you tell me what size is this T‑shirt?

B: Of course. It’s size M.

A: Can I try it on?

B: Yes. Changing room is over there.

A: How much is it? Can I pay by credit card?

B: It’s 20 pounds. No I’m sorry you must pay in cash.

A: OK.

d) Zadanie domowe

Napisz dialog, który możesz usłyszeć w aptece lub w sklepie spożywczym. Naucz się zwrotów związanych z udzielaniem i uzyskiwaniem informacji i przygotuj się do odpowiedzi na następnej lekcji. Wykonaj ćwiczenie 1 lub 2 w podręczniku na stronie 15 (uzupełnianie informacji).

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R1YImgnps8O55

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 118.08 KB w języku polskim
R1XCEYzi6bnjY

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 25.00 KB w języku polskim