Uzyskiwanie i udzielanie pozwolenia
Uzyskiwanie i udzielanie pozwolenia
Cele lekcji
Ogólny cel lekcji:
Uczeń doskonali sprawności mówienia i słuchania pod kątem przygotowania do ustnego egzaminu maturalnego, ćwicząc rozmowy sterowane w sytuacji uzyskiwania i udzielania pozwolenia.
a) Wiadomości
Uczeń zna:
schemat i kryteria oceny ustnego egzaminu maturalnego
zwroty związane z uzyskiwaniem i udzielaniem pozwolenia
b) Umiejętności
Uczeń:
uzyskuje i udziela pozwolenia
bierze udział w rozmowie sterowanej
odpowiada na pytania związane z tematem
ćwiczy sprawność mówienia i słuchania
wykorzystuje posiadaną wiedzę w sytuacji uzyskiwania i udzielania pozwolenia
potrafi posługiwać się słownictwem związanym z tematem
c) Postawy
Uczeń:
potrafi poprawnie zachować się podczas wypowiedzi, w kontaktach z kolegami i nauczycielem
współpracuje w parze/grupie
radzi sobie ze stresem w sytuacji odpowiedzi ustnej
nie przepisuje odpowiedzi z klucza
2. Metoda i forma pracy
Metoda: podejście komunikacyjne, pytania‑odpowiedzi, praca z podręcznikiem, gra dydaktyczna, pogadanka, audiolingwalna, ćwiczebna, drama, mapa skojarzeń
Forma: praca indywidualna i w parach bądź grupach
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel sprawdza listę obecności i pracę domową (kilku uczniów odczytuje ją na głos). Następnie podaje temat i ogólny cel lekcji: „Będziecie ćwiczyć sprawność mówienia w sytuacji uzyskiwania i udzielania przyzwolenia.”
b) Faza realizacyjna
Rozgrzewka językowa: gra dydaktyczna „głuchy telefon”. Uczniowie zostają podzieleni na 2 grupy, jednej osobie z każdej grupy nauczyciel mówi na ucho zdanie lub wyrażenie z poprzedniej lekcji. Uczniowie podają je dalej, a ostatnia osoba mówi je na głos. Uczniowie z grupy, w której do ostatniej osoby dotarło prawidłowe zdanie, dostają plusa. Można powtórzyć ćwiczenie kilka razy.
Uczniowie po kolei czytają i wyjaśniają zwroty z podręcznika na stronie 32. Nauczyciel pomaga w razie problemów. Przydatne w toku lekcji zwroty i wyrażenia znajdują się w załączniku (a).
Uczniowie wykonują ćwiczenie 2/33 w parach, pisemnie. Reagują na postawione pytania, po czym odczytują odpowiedzi na forum klasy.
Uczniowie wykonują ćwiczenie 5/33 w parach. Każda para przygotowuje pisemnie bądź ustnie krótki dialog, a potem go prezentuje nie mówiąc, który to numer zdania. Zadaniem reszta klasy jest odgadnięcie tego numeru.
Uczniowie zostają podzieleni na 2 grupy i każdej nauczyciel przydziela 1 ćwiczenie (1/32 lub 4/33), po czym je wyjaśnia. Uczniowie przygotowują je pisemnie lub ustnie, a potem odgrywają scenki przed resztą grupy. W trakcie pracy nauczyciel spaceruje po klasie, monitorując pracę uczniów i pomagając im w trudnościach.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel ocenia aktywność i wkład uczniów w lekcję plusami i minusami. Zadaje i wyjaśnia pracę domową.
5. Bibliografia
Anna Bogobowicz, Hanna Mrozowska, Mariusz Misztal, Matura z języka angielskiego. Testy, Warszawa, Longman 2004.
Hanna Komorowska, Metodyka nauczania Języków Obcych, Warszawa, WSIP 1999.
Wincenty Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak 2003.
Małgorzata Rutkowska‑Paszta, Uczyć lepiej i ciekawiej, Wrocław, Wersus 2002.
Anna Sikorzyńska, Hanna Mrozowska, Mariusz Misztal, Matura z języka angielskiego. Repetytorium, Warszawa, Longman 2004.
6. Załączniki
Przydatne zwroty i wyrażenia
Can I…?
Could I…?
May I…?
Do you mind…?
Is it all right if…?
Would you mind…?
You can’t
You mustn’t
It’s not allowed
Zadanie domowe
Naucz się poznanych dziś zwrotów. Wykonaj ćwiczenie 3/33 pisemnie. Przetłumacz nieznane zwroty, posługując się słownikiem. Odpowiedz na pytania. Staraj się nie przepisywać odpowiedzi z klucza.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Należy zmotywować uczniów do twórczej pracy dając im wolną rękę w przygotowaniu dialogów (niech puszczą wodze fantazji – im śmieszniej, tym lepiej).