Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Uzyskiwanie i udzielanie pozwolenia

Cele lekcji

Ogólny cel lekcji:

Uczeń doskonali sprawności mówienia i słuchania pod kątem przygotowania do ustnego egzaminu maturalnego, ćwicząc rozmowy sterowane w sytuacji uzyskiwania i udzielania pozwolenia.

a) Wiadomości

Uczeń zna:

  • schemat i kryteria oceny ustnego egzaminu maturalnego

  • zwroty związane z uzyskiwaniem i udzielaniem pozwolenia

b) Umiejętności

Uczeń:

  • uzyskuje i udziela pozwolenia

  • bierze udział w rozmowie sterowanej

  • odpowiada na pytania związane z tematem

  • ćwiczy sprawność mówienia i słuchania

  • wykorzystuje posiadaną wiedzę w sytuacji uzyskiwania i udzielania pozwolenia

  • potrafi posługiwać się słownictwem związanym z tematem

c) Postawy

Uczeń:

  • potrafi poprawnie zachować się podczas wypowiedzi, w kontaktach z kolegami i nauczycielem

  • współpracuje w parze/grupie

  • radzi sobie ze stresem w sytuacji odpowiedzi ustnej

  • nie przepisuje odpowiedzi z klucza

2. Metoda i forma pracy

Metoda: podejście komunikacyjne, pytania‑odpowiedzi, praca z podręcznikiem, gra dydaktyczna, pogadanka, audiolingwalna, ćwiczebna, drama, mapa skojarzeń

Forma: praca indywidualna i w parach bądź grupach

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel sprawdza listę obecności i pracę domową (kilku uczniów odczytuje ją na głos). Następnie podaje temat i ogólny cel lekcji: „Będziecie ćwiczyć sprawność mówienia w sytuacji uzyskiwania i udzielania przyzwolenia.”

b) Faza realizacyjna

  1. Rozgrzewka językowa: gra dydaktyczna „głuchy telefon”. Uczniowie zostają podzieleni na 2 grupy, jednej osobie z każdej grupy nauczyciel mówi na ucho zdanie lub wyrażenie z poprzedniej lekcji. Uczniowie podają je dalej, a ostatnia osoba mówi je na głos. Uczniowie z grupy, w której do ostatniej osoby dotarło prawidłowe zdanie, dostają plusa. Można powtórzyć ćwiczenie kilka razy.

  2. Uczniowie po kolei czytają i wyjaśniają zwroty z podręcznika na stronie 32. Nauczyciel pomaga w razie problemów. Przydatne w toku lekcji zwroty i wyrażenia znajdują się w załączniku (a).

  3. Uczniowie wykonują ćwiczenie 2/33 w parach, pisemnie. Reagują na postawione pytania, po czym odczytują odpowiedzi na forum klasy.

  4. Uczniowie wykonują ćwiczenie 5/33 w parach. Każda para przygotowuje pisemnie bądź ustnie krótki dialog, a potem go prezentuje nie mówiąc, który to numer zdania. Zadaniem reszta klasy jest odgadnięcie tego numeru.

  5. Uczniowie zostają podzieleni na 2 grupy i każdej nauczyciel przydziela 1 ćwiczenie (1/32 lub 4/33), po czym je wyjaśnia. Uczniowie przygotowują je pisemnie lub ustnie, a potem odgrywają scenki przed resztą grupy. W trakcie pracy nauczyciel spaceruje po klasie, monitorując pracę uczniów i pomagając im w trudnościach.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel ocenia aktywność i wkład uczniów w lekcję plusami i minusami. Zadaje i wyjaśnia pracę domową.

5. Bibliografia

  1. Anna Bogobowicz, Hanna Mrozowska, Mariusz Misztal, Matura z języka angielskiego. Testy, Warszawa, Longman 2004.

  2. Hanna Komorowska, Metodyka nauczania Języków Obcych, Warszawa, WSIP 1999.

  3. Wincenty Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak 2003.

  4. Małgorzata Rutkowska‑Paszta, Uczyć lepiej i ciekawiej, Wrocław, Wersus 2002.

  5. Anna Sikorzyńska, Hanna Mrozowska, Mariusz Misztal, Matura z języka angielskiego. Repetytorium, Warszawa, Longman 2004.

6. Załączniki

Przydatne zwroty i wyrażenia

Can I…?

Could I…?

May I…?

Do you mind…?

Is it all right if…?

Would you mind…?

You can’t

You mustn’t

It’s not allowed

Zadanie domowe

Naucz się poznanych dziś zwrotów. Wykonaj ćwiczenie 3/33 pisemnie. Przetłumacz nieznane zwroty, posługując się słownikiem. Odpowiedz na pytania. Staraj się nie przepisywać odpowiedzi z klucza.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Należy zmotywować uczniów do twórczej pracy dając im wolną rękę w przygotowaniu dialogów (niech puszczą wodze fantazji – im śmieszniej, tym lepiej).

RYPUrluUbnwQX

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 114.28 KB w języku polskim
R18bNJCw7nN2m

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 22.00 KB w języku polskim