R1P8oxKjxi0Ul
Kolorowa fotografia przedstawia burzę widoczną z nadmorskiej wydmy. Niebo jest granatowe, pokryte fioletowymi chmurami, między którymi dostrzec można blask błyskawic. Wydma i plaża są mokre od deszczu. Niedaleko brzegu widać dryfującą żaglówkę, ze zwiniętym żaglem. Morze jest wzburzone, fale niespokojnie uderzają o brzeg.

W blasku błyskawic...

Burza z piorunami
Źródło: Pixabay, domena publiczna.
Twoje cele
  • poznasz zasady bezpiecznego zachowania w czasie burzy;

  • zapoznasz się z fragmentem prozy poetyckiej;

  • zgromadzisz słownictwo potrzebne do opisu burzy;

  • opiszesz zjawiska atmosferyczne, wykorzystując stosowne wyrażenia i zwroty.

Burza to niesamowite zjawisko, które z jednej strony wywołuje uczucie grozygrozagrozy, zaś z drugiej fascynację. Gdy nadchodzi burza, krajobraz diametralniediametralnydiametralnie się zmienia. W jednej chwili błękitne niebo pokrywają czarne chmury, a słoneczny dzień przeistacza się w noc. Cały świat na pewien czas zamiera, wsłuchując się w huk piorunów, którym towarzyszą rozbłyski na niebie i deszcz. Burza uwidacznia nam potęgę i nieprzewidywalnośćnieprzewidywalnośćnieprzewidywalność sił natury, których nawet człowiek XXI wieku nie potrafi okiełznaćokiełznaćokiełznać.

Ćwiczenie 1

Wypisz jak najwięcej skojarzeń związanych z burzą. Mogą to być przymiotniki, rzeczowniki, zwroty i wyrażenia.

ROQCv6s9wTnP9
(Uzupełnij).

Przeczytaj fragment artykułu dotyczącego burzy, a następnie wykonaj ćwiczenia.

Katarzyna Grzelak To nie była zwykła burza. Nad Polską przeszło jedno z najgroźniejszych zjawisk pogodowych

W nocy z niedzieli na poniedziałek nad Polską przeszły potężne burze. Choć groźny żywioł wyrządził wiele szkód, dla niektórych był spektaklem wartym podziwiania. Nie mieliśmy bowiem do czynienia ze zwykłą burzą, a z mezoskalową burząmezoskalowa burzamezoskalową burzą wielokomórkową – jednym z najgroźniejszych zjawisk pogodowych, jakie można spotkać w klimacie umiarkowanym.

Wiatr wiejący z prędkością przekraczająca nawet 100 km/h, zacinający deszcz oraz trzaskające pioruny sprawiły, że tysiące osób przywitały nowy tydzień bez prądu, wody, a nawet dachu nad głową. Straż pożarna odebrała ponad tysiąc zgłoszeń dotyczących połamanych drzew, zalanych budynków czy porwanych przez wiatr dachów. Ale obok bilansu strat, w sieci pojawiają się też niezwykłe fotografie i nagrania pokazujące wieczorne niebo raz po raz rozświetlane błyskawicami. Taki podniebny „stroboskopstroboskopstroboskop” to skutek licznych wyładowań elektrycznych, do jakich dochodzi w przypadku burz wielokomórkowych, a takie zjawisko gościło wczoraj na naszym niebie.

Tego typu super‑burza może trwać przez kilka godzin, przybierać różne kształty, a swoim zasięgiem obejmować olbrzymi teren o powierzchni kilkudziesięciu kilometrów kwadratowych. Zresztą właśnie do olbrzymiego zasięgu burzy odnosi się określenie mezoskalowa. Wymiary „zjawiska mezoskalowego” wynoszą od ok. 50 km do nawet kilkuset kilometrów.

Focus Źródło: Katarzyna Grzelak, To nie była zwykła burza. Nad Polską przeszło jedno z najgroźniejszych zjawisk pogodowych, „Focus” 31.08.2020, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
mezoskalowa burza
stroboskop
R1Mce3li0PF9z
Ćwiczenie 2
Zaznacz prawidłową odpowiedź: Artykuł Karoliny Grzelak jest przykładem: Możliwe odpowiedzi: 1. tekstu literackiego, 2. tekstu informacyjnego, 3. tekstu publicystycznego, 4. tekstu reklamowego
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R10urTP0iNFsi
Ćwiczenie 3
Zaznacz prawidłową odpowiedź: Tematem artykułu jest: Możliwe odpowiedzi: 1. przegląd niezwykłych zjawisk atmosferycznych mających miejsce w Polsce., 2. wpływ burzy na zachowanie człowieka., 3. opis niecodziennej burzy jaka przeszła nad Polską., 4. bilans strat po nawałnicy, która spustoszyła Polskę.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1b6L26HhfpzZ
Ćwiczenie 4
Zaznacz prawidłową odpowiedź: Mezoskalowa burza: Możliwe odpowiedzi: 1. to najgroźniejsze zjawisko pogodowe na świecie., 2. to zjawisko jakie można spotkać tylko w klimacie umiarkowanym., 3. jest równie niebezpieczna jak przejście huraganu., 4. może trwać wiele godzin i obejmować kilkudziesięciokilometrowy teren.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Zapoznaj się z filmem na temat zachowania bezpieczeństwa podczas burzy, a następnie wykonaj polecenia.

R1K8gjZtgZ3Sm
Film dotyczy zasad zachowania podczas burzy. Tłumaczy, co należy robić, a czego nie robić podczas burzy, by zachować bezpieczeństwo.
Polecenie 1

Wypisz trzy zasady bezpieczeństwa, których należy przestrzegać, przebywając podczas burzy w domu.

R1aT5ocY8h8G8
(Uzupełnij).
Polecenie 2

Wypisz zasady bezpieczeństwa, których należy przestrzegać, przebywając podczas burzy na ulicy.

R1PMrfZqUh2e4
(Uzupełnij).
Polecenie 3

Wypisz zasady bezpieczeństwa, których należy przestrzegać, przebywając podczas burzy na łonie przyrody.

R18rRklwQJbw3
(Uzupełnij).
1
RBpQcmX6Gw7iy
Obraz przedstawia zrozpaczoną rodzinę stojącą na skałach wyspy Wight. Jeden z członków rodziny utonął na skalistym wybrzeżu podczas burzy. Statek tonie w dzikim morzu, wśród kłębiących się ciemnych chmur i błysków piorunów. Nastrój grozy podkreśla ogromna skała, o którą rozbijają się bałwany morskie. Na obrazie widoczne są cztery kolejno ponumerowane punkty zawierające informacje: 1. Obraz przedstawia zrozpaczoną rodzinę stojącą na skałach wyspy Wight. 2. Jeden z członków rodziny utonął na skalistym wybrzeżu podczas burzy. 3. Statek tonie w dzikim morzu, wśród kłębiących się ciemnych chmur i błysków piorunów. 4. Nastrój grozy podkreśla ogromna skała, o którą rozbijają się bałwany morskie.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Ilustracja interaktywna

Z lewej strony obraz, który przedstawia zrozpaczoną rodzinę stojącą na skałach wyspy Wight. Jeden z członków rodziny siedzi przy innym, leżącym i przywołuje gestem resztę osób. Za nimi wzburzone morze z białymi falami. W tle, z lewej strony, zarys żaglowca. Z prawej strony obrazu, przy wodzie, wysokie, ciemne skały, a na nich zarys wioski.

Po prawej stronie nagłówek „Julius Caesar IbbetsonJulius Ceasar IbbetsonJulius Caesar IbbetsonBurza za wyspą WightWightWight”. Poniżej trzy punkty:

  • pierwszy plan,

  • drugi plan,

  • tło.

Na obrazie widać pięć kolejno ponumerowanych punktów z informacjami:

  1. Zrozpaczona rodzina.
    Dwóch mężczyzn, kobieta i dwójka dzieci stoją na skałach nad brzegiem wzburzonego morza. Wszyscy są poruszeni widokiem nieprzytomnego mężczyzny, leżącego nieopodal.

  2. Jeden utonął.
    Na skale leży nieprzytomny mężczyzna, być może nie żyje. Klęczący przy nim człowiek, bada jego puls i przywołuje poruszonych ludzi.

  3. Tonący statek.
    Wiatr rozgonił chmury, przez które prześwitują promienie słoneczne. Żaglowiec tonie w skłębionych odmętach wody.

  4. Nastrój grozy.
    Skłębione morze i ogromna skała, o którą rozbijają się bałwany morskie podkreślają nastrój grozy.

  5. Tło.
    W tle widać ubogą osadę rybacką, z kominów domów unosi się dym.

Obraz przedstawia zrozpaczoną rodzinę stojącą na skałach wyspy Wight. Jeden z członków rodziny utonął na skalistym wybrzeżu podczas burzy.  Na brzegu leży rozbitek, a nad nim klęka człowiek. W odległości stoi kobieta, którą trzyma kilka osób. Statek tonie w dzikim morzu, wśród kłębiących się ciemnych chmur i błysków piorunów. Nastrój grozy podkreśla ogromna skała, o którą rozbijają się bałwany morskie. Ciemne barwy dominują w obrazie.

Polecenie 4

Na podstawie obrazu „Burza za wyspą WightWightWight”, Juliusa Caesara IbbetsonaJulius Ceasar IbbetsonJuliusa Caesara Ibbetsona zgromadź słownictwo opisujące burzę na morzu.

R1bHSz2xIFWKt
(Uzupełnij).
Polecenie 4

Podaj, jakie skojarzenia wywołuje u ciebie temat burzy na morzu.

RWruxMtfsUm2x
(Uzupełnij).
Polecenie 5

Na podstawie obrazu „Burza za wyspą WightWightWight”, Juliusa Caesara IbbetsonaJulius Ceasar IbbetsonJuliusa Caesara Ibbetsona napisz, jakich kolorów użył malarz do pokazania burzowego krajobrazu.

RJOk9XjoU71yW
(Uzupełnij).
Polecenie 5

Opisz, jakie dźwięki lub obraz albo zjawiska atmosferyczne towarzyszą burzy na morzu.

R16MhlEQaJfcL
(Uzupełnij).
Polecenie 6

Na podstawie obrazu „Burza za wyspą WightWightWight”, Juliusa Caesara IbbetsonaJulius Ceasar IbbetsonJuliusa Caesara Ibbetsona napisz, napisz jakie emocje wzbudza dzieło malarza.

R14QUR3EJAqsU
(Uzupełnij).
Polecenie 6

Opisz emocje, jakie wzbudza w tobie burza na morzu.

R1EngaS4WFHhJ
(Uzupełnij).
Julius Ceasar Ibbetson
Wight
Rf9iIZWKFX356
Portret Marii Pawlikowskiej‑Jasnorzewskiej
Źródło: domena publiczna.
Maria Pawlikowska‑Jasnorzewska1945Manchester1891Kraków

Maria Pawlikowska‑Jasnorzewska

Maria Pawlikowska‑Jasnorzewska (1891‑1945), córka słynnego polskiego malarza Wojciecha Kossaka, poetka i dramatopisarka. Znana przede wszystkim jako autorka poezji miłosnej. Jej tomiki poetyckie to m.in.: „Niebieskie migdały” i „Różowa magia”.

Przeczytaj fragment „Szkicownika poetyckiego” Marii Pawlikowskiej‑Jasnorzewskiej dotyczący burzy, a następnie wykonaj ćwiczenia.

„Szkicownik poetycki” należy do gatunku prozy poetyckiejproza poetyckaprozy poetyckiej i składa się z 85 akapitów. Poetka w krótkich, refleksyjnych tekstach opisuje otaczającą ją rzeczywistość.

Szkicownik poetycki

Drzewa, wyczuwając pierwszą błyskawicę, przeciągle zaszumiały.
Zapowiadają burzę.

Wietrzny niepokój wygina je, wirują wkoło własnej osi; ale wydaje mi się, że dodają wiele współruchu do działania wichury.
Bo w głosie ich, oprócz siły powiewu, jest i nuta osobista, rozmowa liści, szmer posępnej narady.

Rozumiem was, drzewa łagodne. Przecież to wy padacie ofiarą pioruna i nawałnicy.

ŁonałonoŁona wierzb elektrycznością na wskroś rozdarte, świerki skoszone jak trawa, zdrowe konary drzew owocowych wraz z płodem o ziemię rzucone, oto zwykły plon burzy.

Dlatego ten szum tak przejmujący przy pierwszej już błyskawicy.

Drzewa szaleją, szemrzą przeciw niebezpieczeństwu.

Przerażenie mąci im liście.

Bliźni moi w strachu o siebie.

Pawlikowska Źródło: Szkicownik poetycki, [w:] Marja Kossak-Jasnorzewska, Poezje, Warszawa 1939, s. 143–144.
Ćwiczenie 5

Kim jest narrator fragmentu „Szkicownika poetyckiego”?

RB1gHfftgs4L5
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 6

Opisz zachowanie drzew podczas burzy.

R5rRMdDwZBPGk
(Uzupełnij).
R1C1IhxQsq7Sg
Ćwiczenie 7
Uzupełnij tekst właściwymi wyrażeniami z ramki. To jest 1. pierwszy_poprawny@@pierwszy_poprawny_2, 2. antropomorfizacji, 3. lęk i niepokój, 4. drugi_poprawny, 5. mówienia a to 1. pierwszy_poprawny@@pierwszy_poprawny_2, 2. antropomorfizacji, 3. lęk i niepokój, 4. drugi_poprawny, 5. mówienia element
Utwór Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej to przykład poetyckiego opisu burzy. Nadchodząca nawałnica wywołuje w drzewach 1. pierwszy_poprawny@@pierwszy_poprawny_2, 2. antropomorfizacji, 3. lęk i niepokój, 4. drugi_poprawny, 5. mówienia. Poetka zastosowała zabieg 1. pierwszy_poprawny@@pierwszy_poprawny_2, 2. antropomorfizacji, 3. lęk i niepokój, 4. drugi_poprawny, 5. mówienia, czyli nadała drzewom cechy ludzkie, jakimi w utworze są zdolność 1. pierwszy_poprawny@@pierwszy_poprawny_2, 2. antropomorfizacji, 3. lęk i niepokój, 4. drugi_poprawny, 5. mówienia oraz posiadanie uczuć i emocji.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 8
R3Bvp1Uhhuwdt
Drzewa, wyczuwając pierwszą błyskawicę, przeciągle zaszumiały. Możliwe odpowiedzi: 1. przestrach, 2. niepokój, 3. panika, 4. przygnębienie Bo w głosie ich, oprócz siły powiewu, jest i nuta osobista, rozmowa liści, szmer posępnej narady. Możliwe odpowiedzi: 1. przestrach, 2. niepokój, 3. panika, 4. przygnębienie Drzewa szaleją, szemrzą przeciw niebezpieczeństwu. Możliwe odpowiedzi: 1. przestrach, 2. niepokój, 3. panika, 4. przygnębienie Przerażenie mąci im liście. Możliwe odpowiedzi: 1. przestrach, 2. niepokój, 3. panika, 4. przygnębienie
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 9

Wyjaśnij, dlaczego drzewa boją się burzy.

R1NZBQGI7DkLl
(Uzupełnij).
RqzcTm322hYOM
Ćwiczenie 10
Podane przykłady środków stylistycznych połącz z odpowiednią nazwą. epitet Możliwe odpowiedzi: 1. szmer, 2. wietrzny niepokój, 3. świerki skoszone jak trawa, 4. rozmowa liści onomatopeja Możliwe odpowiedzi: 1. szmer, 2. wietrzny niepokój, 3. świerki skoszone jak trawa, 4. rozmowa liści porównanie Możliwe odpowiedzi: 1. szmer, 2. wietrzny niepokój, 3. świerki skoszone jak trawa, 4. rozmowa liści personifikacja Możliwe odpowiedzi: 1. szmer, 2. wietrzny niepokój, 3. świerki skoszone jak trawa, 4. rozmowa liści
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RqIUxrDmxGyL5
Ćwiczenie 11
Jaką funkcję pełnią zastosowane we fragmencie „Szkicownika poetyckiego” środki stylistyczne? Przeczytaj całe zdania, w których znajdują się podane poniżej środki stylistyczne i dopasuj funkcje. posępna narada - epitet Możliwe odpowiedzi: 1. Podkreślenie ogromu zniszczeń i siły burzy., 2. Zwrócenie uwagi na nastrój drzew przed burzą., 3. Podkreślenie szkód, jakie czyni burza., 4. Działa na emocje czytelnika, który czuje strach i przerażenie drzew. Łona wierzb elektrycznością na wskroś rozdarte - metafora Możliwe odpowiedzi: 1. Podkreślenie ogromu zniszczeń i siły burzy., 2. Zwrócenie uwagi na nastrój drzew przed burzą., 3. Podkreślenie szkód, jakie czyni burza., 4. Działa na emocje czytelnika, który czuje strach i przerażenie drzew. świerki skoszone jak trawa - porównanie Możliwe odpowiedzi: 1. Podkreślenie ogromu zniszczeń i siły burzy., 2. Zwrócenie uwagi na nastrój drzew przed burzą., 3. Podkreślenie szkód, jakie czyni burza., 4. Działa na emocje czytelnika, który czuje strach i przerażenie drzew. Drzewa, wyczuwając pierwszą błyskawicę, przeciągle zaszumiały - personifikacja Możliwe odpowiedzi: 1. Podkreślenie ogromu zniszczeń i siły burzy., 2. Zwrócenie uwagi na nastrój drzew przed burzą., 3. Podkreślenie szkód, jakie czyni burza., 4. Działa na emocje czytelnika, który czuje strach i przerażenie drzew.

Frederic Edwin ChurchFrederic Edwin ChurchFrederic Edwin Church był amerykańskim pejzażystą, początkowo malował rodzime widoki. Jednak po odbyciu podróży do Europy i Ameryki Południowej, czerpał inspirację z tych wypraw. Obraz „Burza w górach” namalował w 1847 r. Motyw powalonego przez piorun drzewa chętnie wykorzystywali dziewiętnastowieczni malarze pejzażyści.

1
R1er6QQR8HSPw
Obraz przedstawia górski pejzaż na tle pochmurnego nieba. Dominującym elementem obrazu jest spalone piorunami drzewo, które uosabia budzącą podziw moc natury oraz niekończący się cykl życia i śmierci. Niespokojny nastrój podkreślą skłębione, burzowe chmury unoszące się w powietrzu. Drzewo jest pęknięte i w połowie przełamane. Jest ono na najwyższym punkcie wzniesienia. Pokrywa go zieleń i skały.
Frederic Edwin Church, „Burza w górach”, olej na płótnie, 1847.
Źródło: domena publiczna.

Ilustracja interaktywna

Z lewej strony obraz, który przedstawia górski pejzaż na tle pochmurnego nieba. Dominującym elementem obrazu jest przełamane i pęknięte na pół drzewo. Jest ono na najwyższym punkcie wzniesienia. Pokrywa go zieleń i skały. W tle skłębione, burzowe chmury unoszące się w powietrzu, a pomiędzy nimi wystające, brązowe szczyty skał.

Z prawej strony nagłówek: „Frederic Edwin ChurchFrederic Edwin ChurchFrederic Edwin Church Burza w górach”. Poniżej trzy punkty:

  • pierwszy plan,

  • drugi plan,

  • tło.

Na obrazie widoczne są trzy kolejno ponumerowane punkty zawierające informacje:

  1. Pierwszy plan.
    Plany budują głębię i przestrzeń w obrazie.
    Pierwszy plan: to, co widzisz na pierwszy rzut oka, np. osoby, przedmioty lub obiekty znajdujące się najbliżej ramy obrazu. Zwykle są widoczne w całości, umieszczone jako pierwsze.
    Zastanów się, jakie są najważniejsze elementy organizujące przestrzeń obrazu „Burza w górach”. Co znajduje się na pierwszym planie?

  2. Drugi plan.
    Drugi plan: obiekty, przedmioty, osoby znajdujące się za pierwszym planem.
    Przyjrzyj się obrazowi „Burza w górach”. Co znajduje się na drugim planie?

  3. Tło.
    Tło: najdalszy plan obrazu, przed nim znajdują się wszystkie obiekty umieszczone na obrazie.
    Tłem może być sceneria, krajobraz lub wystrój pomieszczenia.
    Przyjrzyj się obrazowi „Burza w górach”. Co znajduje się w tle?

Ćwiczenie 12

Zgromadź słownictwo do opisu krajobrazu po burzy w górach. W okienka wpisz słowa, wyrażenia lub zwroty.

RUab3pe0bly1T
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 12

Zgromadź słownictwo do opisu krajobrazu po burzy w górach. Wypisz słowa, wyrażenia lub zwroty.

R1QxxGFKdA8CI
R1bIA3G2QdK2H
Ćwiczenie 13
Przyjrzyj się obrazowi „Burza w górach” i określ stopień natężenia burzy. Wybierz odpowiednie przymiotniki i rzeczowniki. Przeciągnij je na obszar obrazu, układając w kolejności alfabetycznej.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R4GgB6AbMxsss
Ćwiczenie 13
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Frederic Edwin Church
Rcj3icY6um3RO
Ćwiczenie 14
Połącz zwroty, które pasują do podanych zjawisk meteorologicznych. huragan Możliwe odpowiedzi: 1. nadciąga, przechodzi bokiem, przewala się, 2. wybucha, szaleje, wzmaga się, 3. leje, pada, siąpi burza Możliwe odpowiedzi: 1. nadciąga, przechodzi bokiem, przewala się, 2. wybucha, szaleje, wzmaga się, 3. leje, pada, siąpi deszcz Możliwe odpowiedzi: 1. nadciąga, przechodzi bokiem, przewala się, 2. wybucha, szaleje, wzmaga się, 3. leje, pada, siąpi
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 7

Na podstawie obrazu „Burza w górach” Frederica Edwina ChurchaFrederic Edwin ChurchFrederica Edwina Churcha napisz opowiadanie o burzy w górach, wcielając się w porażone piorunem drzewo.

RVxx7YbJNDv0A
(Uzupełnij).

Słownik

diametralny
diametralny

całkowicie inny, krańcowo różny

groza
groza

silne uczucie wywołane przerażającą sytuacją lub niebezpieczeństwem

łono
łono

wnętrze brzucha ciężarnej kobiety; łono natury - w otoczeniu przyrody

nieprzewidywalność
nieprzewidywalność

niedający się przewidzieć

okiełznać
okiełznać

zmusić do posłuszeństwa, mieć nad kimś lub nad czymś kontrolę

proza poetycka
proza poetycka

typ literatury łączący cechy prozy i poezji, język takiego tekstu nasycony jest środkami stylistycznymi: metaforami, epitetami, porównaniami itp.

Notatki ucznia

RNrwAirUYqK7f
(Uzupełnij).

Bibliografia

Bralczyk J., Drabik L. (red.), (2005) Słownik języka polskiego, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, wydanie elektroniczne [dostęp dn. 12.12.2022].

Grzelak K., (2020), To nie była zwykła burza. Nad Polską przeszło jedno z najgroźniejszych zjawisk pogodowych, [w:] „Focus”, wydanie elektroniczne z dn. 31.08.2020 [dostęp dn. 15.12.2022].

Kossak‑Jasnorzewska M., (1939), Szkicownik poetycki, Warszawa: Drukarnia Naukowa T‑wa Wydawniczego.