W co lubisz grać? Gry i zabawy
W co lubisz grać? Gry i zabawy
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna nazwy gier w języku niemieckim.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi ułożyć zdanie oznajmujące z wykorzystaniem nowego słownictwa,
potrafi przyporządkować podpis do rysunku,
potrafi odmienić czasownik,
wymawia prawidłowo pod względem fonetycznym poznane słownictwo,
potrafi odpowiedzieć pozytywnie i negatywnie na zadane pytanie.
2. Metoda i forma pracy
Praca z całą klasą, praca indywidualna i w parach.
3. Środki dydaktyczne
Fotokopie z rysunkami gier oraz podpisy do nich, fotokopie z ćwiczeniami, fotokopie z grą memory.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel przypomina wraz z uczniami nazwy gier i czasowników wykonywanych w wolnym czasie. Uczniowie powtarzają za nauczycielem. Nauczyciel zwraca uwagę na poprawność fonetyczną słówek.
b) Faza realizacyjna
Na tablicy przymocowane są za pomocą magnesów rysunki gier i w różnych miejscach na tablicy ich podpisy. Chętni uczniowie podchodzą do tablicy i przyporządkują podpis do rysunku (załącznik 1).
Eliminantka. Uczniowie wykreślają nazwy gier. Nieskreślone literki czytane rzędami utworzą rozwiązanie (załącznik 2).
Zabawa w domino językowe. Uczniowie dzielą się na małe grupy (2 – 3‑osobowe). Otrzymują od nauczyciela wycięte domino. Należy kolorowe elementy domina położyć przodem do ławki, tak aby były niewidoczne. Następnie każdy uczeń sięga po elementy domina, aż znajdzie parę (do koloru jego podpis). Jeśli nie znajdzie powinien sięgnąć po kolejną część. Wygrywa uczeń, który pozbędzie się wszystkich części domina (załącznik 3).
Uczniowie uzupełniają zdania czasownikami tak, aby miały one sens (załącznik 4).
Ostatnie ćwiczenie polegające na utworzeniu zdań negatywnych. Należy odpowiedzieć za każdym razem negatywnie i podać odpowiedź w nawiasie (przykład: Spielst du Handball? Nein, ich singe.) (załącznik 5).
Uczniowie odgadują nazwy gier z piktogramów (załącznik 6).
c) Faza podsumowująca
Jeśli istnieje możliwość uczniowie mogą wykonać ćwiczenia komputerowe utrwalające poznany materiał. http://www.sp12.switch.pl/wielokrotne/sport.htm
5. Bibliografia
A.Spier, Mit Spielen Deutsch lernen, Cornelsen Scriptor, Frankfurt am Main 1981.
6. Załączniki
Załącznik 1.
Rys. Karolina Majchrzak
Załącznik 2.
Dla ucznia:
V | B | A | S | K | E | T | B | A | L | L |
O | A | E | R | R | A | T | I | G | L | L |
E | L | E | G | O | K | A | R | T | E | N |
E | L | Z | Z | U | P | P | U | P | P | E |
Y | B | S | C | H | A | C | H | A | L | L |
Rozwiązanie:
V | B | A | S | K | E | T | B | A | L | L |
O | A | E | R | R | A | T | I | G | L | L |
E | L | E | G | O | K | A | R | T | E | N |
E | L | Z | Z | U | P | P | U | P | P | E |
Y | B | S | C | H | A | C | H | A | L | L |
Załącznik 3.
Domino językowe:
der Fußball | das Tischtennis | ||
das Tennis | der Handball | ||
das Schach | die Gitarre | ||
das Klavier | der Volleyball | ||
die Flöte | der Basketball |
Rys. Karolina Majchrzak
Załącznik 4.
Ćwiczenie do uzupełnienia.
Rys. Karolina Majchrzak
Załącznik 5.
Rys. Karolina Majchrzak
Załącznik 6.
Rys. Karolina Majchrzak
b) Zadanie domowe
Nauczyć się wiadomości z lekcji.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak