Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

W czarodziejskim świecie przedmiotów. Piszemy opis przedmiotu

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • wie, że opis należy podzielić na trzy części: wstęp, rozwinięcie, zakończenie,

  • wie, że należy użyć akapitów, rozpoczynając kolejne części opisu,

  • zna poprawny zapis kolorystki,

  • wie, że należy zwrócić uwagę na wszystkie możliwe aspekty przedmiotu.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi nazywać: smaki, zapachy, strukturę i kolory,

  • potrafi posługiwać się poznanym słownictwem,

  • potrafi napisać opis przedmiotu.

2. Metoda i forma pracy

Metoda problemowa, poszukująca, praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach.

3. Środki dydaktyczne

  1. Bukiet polnych kwiatów.

  2. Kilka ząbków czosnku.

  3. Tarka.

  4. Miękka maskotka.

  5. Pokrojone w plasterki banany.

  6. Pokrojone w plasterki ogórki kiszone.

  7. Wykałaczki.

  8. Zdjęcie motyla (może być wypożyczony eksponat motyla z pracowni biologicznej).

  9. Ławki szkolne ustawione w cztery stanowiska pracy.

  10. Cztery rysunki symbolizujące cztery zmysły (smak, wzrok, powonienie, dotyk) ułożone na stolikach przy odpowiednich eksponatach.

  11. Czyste kartki.

  12. Przedmioty przyniesione przez dzieci.

  13. Przykładowy opis przedmiotu.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel zatrzymuje uczniów na progu klasy. Informuje, by zaopatrzyli się jedynie
w zeszyt, przyniesione czyste kartki i długopisy. Uczniowie układają teczki w jednym miejscu, by nie przeszkadzały. Nauczyciel omawia cele lekcji. Uczniowie zajmują przypadkowe miejsca przy stolikach.

b) Faza realizacyjna

1. Uczniowie indywidualnie zbierają słownictwo opisujące przedmioty leżące na ich stoliku. Koncentrują się tylko na wskazanym na kartce zmyśle.

Następnie wymieniają się zgromadzonym słownictwem, zapisują je na kartce.

2. Po pięciu minutach grupy przemieszczają się, zgodnie z ruchem wskazówek zegara, do następnego stanowiska.

3. Czynność powtarzają trzy razy. Przy każdym stanowisku opisują indywidualnie przedmiot pod kątem wskazanego zmysłu i wymieniają słownictwo między sobą.

4. Uczniowie zapisują temat lekcji. Na tablicy w grafach nauczyciel zapisuje dyktowane przez uczniów słownictwo. Uczniowie robią notatkę graficzną w zeszycie i uzupełniają wyrazy
o kolejne określenia (np. smaku), które nie pasowały do przedmiotów ułożonych na stolikach.

c) Faza podsumowująca

Jeden z uczniów czyta typowy opis przedmiotu (można wykorzystać fragment książki Ostatnie historie, s. 32‑33). Uczniowie dzielą go na trzy części. Wstęp, rozwinięcie
i zakończenie.

Uczniowie zamieniają się przyniesionymi przez siebie przedmiotami i opisują je. Odczytują prace na głos, koryguje je cała klasa.

5. Bibliografia

  1. Tokarczuk, Ostatnie historie, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2004, s. 32‑33.

6. Załączniki

Praca domowa

W domu opiszę przedmiot, który przyniosłem na lekcję. Będę pamiętał o podziale treści na trzy części.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R1Hd0rEiZu6Il

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 166.07 KB w języku polskim
RrvBCwHZP2xT8

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 666.50 KB w języku polskim