Na zdjęciu niewyraźna twarz dziecka widziana przez szybę, po której spływają krople deszczu. Dziecko przykłada palce do szyby od wewnątrz.
W czasie deszczu trudno czasami odnaleźć aktywność, która pozwoli przetrwać niepogodę. Niektórzy w takich momentach sięgają po książkę, inni po serial, a jeszcze inni postanawiają przespać takie dni.
Już wiesz
Opisz, co robisz w deszczowe dni.
Rjynfy5oxyYDh
Zapoznaj się z wierszem Na słotę Stanisława Grochowiaka, a następnie wykonaj ćwiczenia.
Na słotęStanisław Grochowiak
Stanisław GrochowiakNa słotę
Na słotęj0000008IKB5v22_000tp001słotę Najlepszy jest parasol lampy. Na słotę Najczystsze niebo książkowych stronic. Na słotę Liścia na szybie trzepocący goniec I wiatr Spoza deszczu migocącej rampyj0000008IKB5v22_000tp002rampy I pies jest dobry podczas słoty, Gdy cieplej niż wełna ogrzewa ci stopy.
j0000008IKB5v22_00000_BIB_001 Źródło: Stanisław Grochowiak, Na słotę, [w:] tegoż, Szedł czarodziej - antologia wierszy dla dzieci, t. 1, Warszawa 1986, s. 204.
1
Ćwiczenie 1
Napisz, jaki fragment powtarza się w wierszu i jaką funkcje w tekście pełni to powtórzenie.
Powtórzenie, jako środek stylistyczny zazwyczaj służy rytmizacji, podkreśleniu znaczenia pewnych słów, nadaniu spójności całej wypowiedzi i podkreśleniu emocji.
Powtórzenia wyrażenia 'na słotę' w utworze pełnią funkcję rytmizującą (jako np. nawiązanie do do odgłosu deszczu) i akcentującą znaczenie i trwanie jesiennej słoty.
RdlDC5Lr5nBc7
Ćwiczenie 2
RCgmAzqRXC21q
Ćwiczenie 3
RiPEK6AFZSkWC
Ćwiczenie 4
R1eqXX0Z4fJHZ
Ćwiczenie 5
R2nZyB9BLgmxj
Ćwiczenie 6
RmMy4h4lnuQqH
Ćwiczenie 7
RnxubWC4dWHj7
Ćwiczenie 8
1
Polecenie 1
Zastanów się i podaj kilka propozycji na spędzanie czasu, gdy na dworze panuje słota.
1
Ćwiczenie 9
Przyjrzyj się schematowi powstania metafory, który został przedstawiony na ilustracji. Następnie rozszyfruj dwa podane poniżej schematy metafor pochodzących z utworu Stanisława Grochowiaka. Zaproponuj trzy inne metafory, rozpisując je najpierw jako schemat.
R1IDlhiqDb4Kw
Odnajdź w tekście fragmenty, w których pojawiają się słowa nazywające elementy ukazane na ilustracji.
Metafory ukazane na ilustracji:
niebo książkowych stronic,
liść na szybie.
Przykładowe metafory:
niebo w gębie,
ruszyć głową,
mieć olej w głowie.
1
Ćwiczenie 9
Przyjrzyj się schematowi powstania metafory zamieszczonemu poniżej. Następnie rozszyfruj dwa podane poniżej schematy metafor pochodzących z utworu Stanisława Grochowiaka. Zaproponuj trzy inne metafory, rozpisując je najpierw jako schemat.
parasol + lampa = parasol lampy
niebo + książka =
liść + szyba =
Odnajdź w tekście fragmenty, w których pojawiają się takie same słowa, jak w schemacie.
Metafory ukazane na ilustracji:
niebo książkowych stronic,
liść na szybie.
Przykładowe metafory:
niebo w gębie,
ruszyć głową,
mieć olej w głowie.
Ćwiczenie 10
Do każdego z podanych poniżej wyrazów dopisz co najmniej trzy określenia bliskoznaczne (pojedyncze wyrazy, czyli synonimy lub związki frazeologiczne).
R1XBOWpHHEhBc
Jeśli wyczerpią ci się pomysły, skorzystaj ze słownika wyrazów bliskoznacznych lub słownika frazeologicznego.