W drogę!
Scenariusz zajęć
II etap edukacyjny
Temat: W drogę!
Nie podróżuje się po to, by przyjechać, tylko żeby podróżować.
J.W. Goethe
Treści kształcenia:
Uczeń:
Wykorzystuje informacje zawarte w tekstach – język polski (I.1),
Analizuje i interpretuje teksty kultury. Zna teksty literackie i inne teksty kultury wskazane przez nauczyciela – język polski (II),
Tworzy wypowiedź ustną i pisemną – język polski (III.1),
Poszerza wiedzę na temat geografii – przyroda (7),
Współpracuje w grupie – wstęp do podstawy programowej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
Odróżnia ważne informacje dotyczące poznanych miejsc od drugorzędnych,
Rozpoznaje światowe zabytki kultury,
Poprawnie zapisuje nazwy geograficzne,
Tworzy folder reklamowy,
Stosuje odpowiedni układ graficzny zgodny z wymogami reklamy,
Prezentuje reklamę, stosując odpowiednie środki językowe – zachęca,
Ustala zasady współpracy i przestrzega ich,
Wykonuje powierzone zadanie,
Przestrzega dyscypliny czasu pracy,
Lokalizuje miejsca na mapie,
Wymienia walory turystyczne wybranych miejsc w Europie, Azji, Afryce.
Nabywane umiejętności:
Uczeń:
Komunikuje się w języku ojczystym,
Planuje i organizuje pracę w grupie,
Zaspokaja naturalną ciekawość świata, odkrywania swoich zainteresowań,
Wykorzystuje wiedzę w praktyce,
Posługuje się nowoczesnymi technologiami informacyjno‑komunikacyjnymi,
Wyszukuje informacje i korzysta z nich,
Posługuje się poznanymi pojęciami.
Środki dydaktyczne:
Zasoby multimedialne: zadanie interaktywne Zabytki świata, karty pracy (Cuda świata oraz Folder reklamowy),
Tablica interaktywna/komputer z głośnikami,
Puzzle z ilustracji,
Papier, papier kolorowy, nożyczki, klej, flamastry, kredki,
Tablica, kreda/pisak.
Metody nauczania:
Podająca: rozmowa,
Problemowe: aktywizujące – puzzle, kiermasz turystyczny,
Programowana: z użyciem komputera,
Praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe.
Formy pracy:
Zbiorowa jednolita,
Grupowa zróżnicowana,
Indywidualna zróżnicowana.
Przebieg zajęć:
1. Powitanie dzieci. Krótka rozmowa na temat podróżowania.
Pytania prowokujące wypowiedzi uczniów:
Czy lubicie podróżować?
Opowiedzcie o swojej najciekawszej podróży.
Podajcie miejsca, które chcielibyście zwiedzić.
2. Zagadka geograficzna – układanie puzzli.
Prowadzący przygotowuje przed zajęciami puzzle z ilustracji zamieszczonych w Materiale dodatkowym dla nauczyciela do zajęć. Przedstawiają one pięć budowli:
Piramidy w Gizie,
Wielki Mur Chiński,
Pałac w Wersalu,
Katedra Notre Dame w Paryżu,
Zamek Królewski na Wawelu.
Uczniowie, podzieleni na pięć grup, układają puzzle, a po wykonaniu zadania próbują odgadnąć cel podróży, który – w razie niepowodzenia – pomaga im określić nauczyciel.
3. Zadanie interaktywne Zabytki świata.
Rozpoznawanie miejsc – zabytków kultury. Zadanie wykonywane jest na tablicy interaktywnej lub na komputerze. Dzieci mają ułożyć w kolejności budowle, które zostały wzniesione dzięki pracy wielu ludzi, według daty ich powstania. Są to te same obiekty, które uczniowie układali z puzzli, tzn. piramidy w Gizie, Wielki Mur Chiński, katedra Notre Dame w Paryżu, pałac w Wersalu i Zamek Królewski na Wawelu.
4. Karta pracy Cuda świata.
Zadania wykonywane są indywidualnie, z użyciem komputera. Uczeń korzysta z zasobów internetu – odszukuje znaczenie nieznanych mu pojęć, zdobywa informacje potrzebne do wykonania ćwiczeń. Zadaniem dodatkowym – dla uczniów szczególnie rozwiniętych pod względem intelektualnym, ale także dla wszystkich chętnych – jest próba zaplanowania środków lokomocji, którymi można dojechać do wybranego celu.
Po upływie czasu przeznaczonego na wykonanie zadań nauczyciel sprawdza ich poprawność.
5. Karta pracy Folder reklamowy.
Praca w grupach. Każdy zespół stanowi odrębne biuro podróży i ma za zadanie:
wybrać swojego lidera, który będzie rozdzielał zadania członkom zespołu,
wymyślić nazwę dla biura,
stworzyć folder reklamowy wcześniej wylosowanego miejsca – będzie on stanowił ofertę biura podróży.
Praca grupy – przygotowywanie folderu – ma przebiegać według instrukcji zamieszczonej na karcie pracy. Nauczyciel powinien wspomóc liderów zespołów w określeniu właściwych zadań dla poszczególnych osób: uczniowie uzdolnieni plastycznie mogą zaprojektować elementy graficzne folderu i zastanowić się nad jego kolorystyką, dzieci wykazujące zdolności techniczne – współpracować z plastykami i pomóc im w wykonaniu folderu, a te, które wykazują wysokie kompetencje literackie/językowe, sprawdzą się w opracowywaniu treści reklamy i hasła reklamowego.
6. Prezentacja – kiermasz turystyczny.
Grupy – wciąż odgrywające role biur podróży – mają zaprezentować swoje foldery, a tym samym zareklamować podróż do wybranego miejsca i zachęcić do jego zwiedzenia.
7. Konkurs na najefektywniejszą pracę „biura podróży”.
Uczniowie tworzą wystawę powstałych folderów. Następnie otrzymują małe kolorowe kartki. Każdy wybiera najciekawszą według niego ofertę – z wyjątkiem oferty grupy, w której pracował – i przykleja karteczkę na brzegu folderu. Zwycięskie biuro podróży otrzymuje brawa.
8. Podsumowanie zajęć.
Każde dziecko odpowiada krótko na pytanie: „Czy dzisiejsze zajęcia zmieniły w jakiś sposób twoje myślenie o podróżowaniu?”. Nauczyciel zadaje pracę domową dla osób chętnych: „Ułóż i zapisz własną myśl – sentencję dotyczącą podróżowania”.