Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

II etap edukacyjny

Temat: W drogę!

  1. Nie podróżuje się po to, by przyjechać, tylko żeby podróżować.

  2. J.W. Goethe

Treści kształcenia:

Uczeń:

  1. Wykorzystuje informacje zawarte w tekstach – język polski (I.1),

  2. Analizuje i interpretuje teksty kultury. Zna teksty literackie i inne teksty kultury wskazane przez nauczyciela – język polski (II),

  3. Tworzy wypowiedź ustną i pisemną – język polski (III.1),

  4. Poszerza wiedzę na temat geografii – przyroda (7),

  5. Współpracuje w grupie – wstęp do podstawy programowej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • Odróżnia ważne informacje dotyczące poznanych miejsc od drugorzędnych,

  • Rozpoznaje światowe zabytki kultury,

  • Poprawnie zapisuje nazwy geograficzne,

  • Tworzy folder reklamowy,

  • Stosuje odpowiedni układ graficzny zgodny z wymogami reklamy,

  • Prezentuje reklamę, stosując odpowiednie środki językowe – zachęca,

  • Ustala zasady współpracy i przestrzega ich,

  • Wykonuje powierzone zadanie,

  • Przestrzega dyscypliny czasu pracy,

  • Lokalizuje miejsca na mapie,

  • Wymienia walory turystyczne wybranych miejsc w Europie, Azji, Afryce.

Nabywane umiejętności:

Uczeń:

  • Komunikuje się w języku ojczystym,

  • Planuje i organizuje pracę w grupie,

  • Zaspokaja naturalną ciekawość świata, odkrywania swoich zainteresowań,

  • Wykorzystuje wiedzę w praktyce,

  • Posługuje się nowoczesnymi technologiami informacyjno‑komunikacyjnymi,

  • Wyszukuje informacje i korzysta z nich,

  • Posługuje się poznanymi pojęciami.

Środki dydaktyczne:

  • Zasoby multimedialne: zadanie interaktywne Zabytki świata, karty pracy (Cuda świata oraz Folder reklamowy),

  • Tablica interaktywna/komputer z głośnikami,

  • Puzzle z ilustracji,

  • Papier, papier kolorowy, nożyczki, klej, flamastry, kredki,

  • Tablica, kreda/pisak.

Metody nauczania:

  • Podająca: rozmowa,

  • Problemowe: aktywizujące – puzzle, kiermasz turystyczny,

  • Programowana: z użyciem komputera,

  • Praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe.

Formy pracy:

  • Zbiorowa jednolita,

  • Grupowa zróżnicowana,

  • Indywidualna zróżnicowana.

Przebieg zajęć:

1. Powitanie dzieci. Krótka rozmowa na temat podróżowania.

Pytania prowokujące wypowiedzi uczniów:

  • Czy lubicie podróżować?

  • Opowiedzcie o swojej najciekawszej podróży.

  • Podajcie miejsca, które chcielibyście zwiedzić.

2. Zagadka geograficzna – układanie puzzli.

Prowadzący przygotowuje przed zajęciami puzzle z ilustracji zamieszczonych w Materiale dodatkowym dla nauczyciela do zajęć. Przedstawiają one pięć budowli:

  1. Piramidy w Gizie,

  2. Wielki Mur Chiński,

  3. Pałac w Wersalu,

  4. Katedra Notre Dame w Paryżu,

  5. Zamek Królewski na Wawelu.

Uczniowie, podzieleni na pięć grup, układają puzzle, a po wykonaniu zadania próbują odgadnąć cel podróży, który – w razie niepowodzenia – pomaga im określić nauczyciel.

3. Zadanie interaktywne Zabytki świata.

Rozpoznawanie miejsc – zabytków kultury. Zadanie wykonywane jest na tablicy interaktywnej lub na komputerze. Dzieci mają ułożyć w kolejności budowle, które zostały wzniesione dzięki pracy wielu ludzi, według daty ich powstania. Są to te same obiekty, które uczniowie układali z puzzli, tzn. piramidy w Gizie, Wielki Mur Chiński, katedra Notre Dame w Paryżu, pałac w Wersalu i Zamek Królewski na Wawelu.

4. Karta pracy Cuda świata.

Zadania wykonywane są indywidualnie, z użyciem komputera. Uczeń korzysta z zasobów internetu – odszukuje znaczenie nieznanych mu pojęć, zdobywa informacje potrzebne do wykonania ćwiczeń. Zadaniem dodatkowym – dla uczniów szczególnie rozwiniętych pod względem intelektualnym, ale także dla wszystkich chętnych – jest próba zaplanowania środków lokomocji, którymi można dojechać do wybranego celu.

Po upływie czasu przeznaczonego na wykonanie zadań nauczyciel sprawdza ich poprawność.

5. Karta pracy Folder reklamowy.

Praca w grupach. Każdy zespół stanowi odrębne biuro podróży i ma za zadanie:

  • wybrać swojego lidera, który będzie rozdzielał zadania członkom zespołu,

  • wymyślić nazwę dla biura,

  • stworzyć folder reklamowy wcześniej wylosowanego miejsca – będzie on stanowił ofertę biura podróży.

Praca grupy – przygotowywanie folderu – ma przebiegać według instrukcji zamieszczonej na karcie pracy. Nauczyciel powinien wspomóc liderów zespołów w określeniu właściwych zadań dla poszczególnych osób: uczniowie uzdolnieni plastycznie mogą zaprojektować elementy graficzne folderu i zastanowić się nad jego kolorystyką, dzieci wykazujące zdolności techniczne – współpracować z plastykami i pomóc im w wykonaniu folderu, a te, które wykazują wysokie kompetencje literackie/językowe, sprawdzą się w opracowywaniu treści reklamy i hasła reklamowego.

6. Prezentacja – kiermasz turystyczny.

Grupy – wciąż odgrywające role biur podróży – mają zaprezentować swoje foldery, a tym samym zareklamować podróż do wybranego miejsca i zachęcić do jego zwiedzenia.

7. Konkurs na najefektywniejszą pracę „biura podróży”.

Uczniowie tworzą wystawę powstałych folderów. Następnie otrzymują małe kolorowe kartki. Każdy wybiera najciekawszą według niego ofertę – z wyjątkiem oferty grupy, w której pracował – i przykleja karteczkę na brzegu folderu. Zwycięskie biuro podróży otrzymuje brawa.

8. Podsumowanie zajęć.

Każde dziecko odpowiada krótko na pytanie: „Czy dzisiejsze zajęcia zmieniły w jakiś sposób twoje myślenie o podróżowaniu?”. Nauczyciel zadaje pracę domową dla osób chętnych: „Ułóż i zapisz własną myśl – sentencję dotyczącą podróżowania”.

R16T3KAEWR7T2

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 44.30 KB w języku polskim
R1AeiwwxZArH4

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 62.00 KB w języku polskim