Ilustracja przedstawia nuty. Na zdjęciu widać skośną kompozycję czarno-białego fragmentu pięciolinii z nutami. Tytuł lekcji: W dur i w moll.
Ważne daty
od około połowy XVII w. do początku XX w. – panowanie w muzyce europejskiej systemu dur‑moll.
1
Scenariusz lekcji dla nauczyciela:
RnBeXulLqp5oY
I. Indywidualna i zespołowa ekspresja muzyczna.
2. W zakresie gry na instrumentach. Uczeń:
1) gra na instrumentach ze słuchu lub/i przy pomocy nut (w zespole lub/i solo) na jednym lub kilku instrumentach melodycznych (do wyboru np. flet podłużny, flażolet /flecik polski/, pianino, keyboard, gitara, dzwonki, metalofon, ksylofon i inne) oraz perkusyjnych niemelodycznych:
B) melodie,
C) proste utwory,
D) akompaniament.
4. W zakresie słuchania i percepcji muzyki. Uczeń:
1) świadomie słucha wybranych dzieł literatury muzycznej (fragmentów lub/i w całości)
A) reprezentatywnych dla kolejnych epok
3) rozpoznaje i analizuje utwory muzyczne określając ich elementy, nastrój i charakter, formułuje wypowiedzi, stosując pojęcia charakterystyczne dla języka muzycznego;
II. Język i funkcje muzyki, myślenie muzyczne, kreacja i twórcze działania.
1. Uczeń zna, rozumie i wykorzystuje w praktyce:
1) podstawowe pojęcia i terminy muzyczne (pięciolinia, klucz, nuta, pauza, wartość rytmiczna, dźwięk, gama, akord, akompaniament) oraz zależności między nimi;
2. Uczeń odczytuje i zapisuje elementy notacji muzycznej:
1) nazywa dźwięki gamy, rozpoznaje ich położenie na pięciolinii;
Nauczysz się
zapisywać, śpiewać, grać i rozpoznawać słuchem gamę C‑dur;
zapisywać, śpiewać, grać i rozpoznawać słuchem gamę a‑moll;
określać słuchem tonację utworów – durową oraz molową;
System dur‑moll
System dur‑moll to system organizacji materiału dźwiękowego, panujący w muzyce europejskiej od około połowy XVII w. do początku XX w. Nazwa pochodzi od dwóch odmian, w jakich występują tworzone w nim konstrukcje dźwiękowe, tzw. trybów – durowego i molowego, lub inaczej majorowego i minorowego. […] Utwory oparte na systemie dur‑moll określane są, jako tonalne lub funkcyjne.
Źródło: Encyklopedia muzyki, pod red. A. Chodkowskiego, PWN, Warszawa 1995
Utwory napisane w tonacji durowej odbieramy, jako wesołe i pogodne, natomiast utwory napisane w tonacji molowej odbieramy, jako smutne. Warto podkreślić, że system dur‑moll do tej pory stosowany jest z powodzeniem w muzyce rozrywkowej.
RJMVwk6ZOxTdm
Ćwiczenie 1
Skala czy gama?
SkalaSkalaSkala to ciąg dźwięków zbudowany wg stałego schematu. Poszczególne dźwięki następujące po sobie to stopnie skali. Oznaczamy je cyframi rzymskimi. Skalę rozpoznajemy po odpowiednich odległościach pomiędzy stopniami. Istnieje wiele rodzajów skali, związane jest to, m.in. z kulturą muzyczną różnych narodów.
Czym więc jest gamaGamagama? Gama to konkretna skala zapisana od konkretnego dźwięku.
Na dzisiejszej lekcji poznasz dwie gamy oparte na skali durowej i molowej. Są to skale siedmiodźwiękowe. Warto jednak pamiętać, że najstarsze skale muzyczne miały od dwóch do pięciu dźwięków.
RUuNd3hbKw3FC
Ćwiczenie 2
Budowa gamy durowej. Gama C‑dur
Odległości pomiędzy poszczególnymi stopniami gamy durowej przedstawiają się następująco:
Od stopnia I do stopnia II – cały ton,
Od stopnia II do stopnia III – cały ton,
Od stopnia III do stopnia IV – półton,
Od stopnia IV do stopnia V – cały ton,
Od stopnia V do stopnia VI – cały ton,
Od stopnia VI do stopnia VII – cały ton,
Od stopnia VII do stopnia VIII – półton.
Źródło: F. Wesołowski, Zasady muzyki, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 1986
Ważne!
Stopień VIII jest powtórzeniem stopnia I o oktawę wyżej. Dźwięki odległe o oktawę są bardzo podobne i noszą te same nazwy, różnią się jedynie wysokością, np. c1 – c2.
RAWObZAQ0015W
Według poznanego następstwa dźwięków dla skali durowej została zbudowana gama C‑dur, czyli skala durowa od dźwięku „c”. Odległości półtonu występują między III i IV stopniem, czyli między dźwiękami e1 – f1 oraz między VII i VIII stopniem, czyli między dźwiękami h1 – c2. Pomiędzy pozostałymi stopniami występuje odległość całego tonu.
Gamy durowe oznaczamy wielką literą, np. C, D, E itp., czytamy zaś C – dur (C major), D – dur (D major), E – dur (E major) itp.
Gamę możemy podzielić na dwa odcinki o takich samych odległościach między poszczególnymi dźwiękami. Nazywamy je tetrachordami (z greckiego tetra = cztery, chorda = dźwięk, struna).
R1BN8lVp0rpRV
Polecenie 1
Naucz się nazewnictwa dźwięków gamy C‑dur i zapamiętaj, gdzie w skali durowej występują półtony.
Naucz się nazewnictwa dźwięków gamy C‑dur i zapamiętaj, gdzie w skali durowej występują półtony.
Naucz się nazewnictwa dźwięków gamy C‑dur i zapamiętaj, gdzie w skali durowej występują półtony.
Zagraj na dowolnym instrumencie melodycznym gamę C‑dur i jednocześnie zaśpiewaj gamę C‑dur nazwami literowymi.
Zagraj na dowolnym instrumencie melodycznym I tetrachord gamy C‑dur, drugi tetrachord zaśpiewaj nazwami literowymi.
Zaśpiewaj I tetrachord gamy C‑dur nazwami literowymi, drugi tetrachord zagraj na dowolnym instrumencie melodycznym.
Zadanie w parach: Zaśpiewaj I tetrachord gamy C‑dur nazwami literowymi, następnie druga osoba II tetrachord gra na dowolnym instrumencie melodycznym.
Zadanie w parach: Zagraj I tetrachord gamy C‑dur, następnie druga osoba II tetrachord śpiewa nazwami literowymi.
Rejatwp1hmoyoM‑039‑FOTO1 Gama C‑dur, 1.bp.blogspot.com, CC BY 3.0
Budowa gamy molowej. Gama a‑moll
Odległości pomiędzy poszczególnymi stopniami gamy molowej przedstawiają się następująco:
Od stopnia I do stopnia II – cały ton,
Od stopnia II do stopnia III – półton,
Od stopnia III do stopnia IV – cały ton,
Od stopnia IV do stopnia V – cały ton,
Od stopnia V do stopnia VI – półton,
Od stopnia VI do stopnia VII – cały ton,
Od stopnia VII do stopnia VIII – cały ton.
Źródło: F. Wesołowski, Zasady muzyki, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 1986
Ważne!
Stopień VIII jest powtórzeniem stopnia I o oktawę wyżej. Dźwięki odległe o oktawę są bardzo podobne i noszą te same nazwy, różnią się jedynie wysokością, np. a1 – a2.
R1yEAYwyvzfyv
Według poznanego następstwa dźwięków dla skali molowej została zbudowana gama a‑moll, czyli skala molowa od dźwięku „a”. Odległości półtonu występują między II i III stopniem, czyli między dźwiękami h – c1 oraz między V i VI stopniem, czyli między dźwiękami e1 –f1. Pomiędzy pozostałymi stopniami występuje odległość całego tonu.
Gamy molowe oznaczamy mała literą, np. a, h, c itp., czytamy zaś a – moll (a minor), h – moll (h minor), c – moll (c minor), itp.
Również gamę molową dzielimy na dwa tetrachordy. W przypadku omawianej gamy a‑moll będą to:
I Tetrachord: a, h, c1, d1,
II Tetrachord: e1, f1, g1, a1.
Polecenie 2
Naucz się nazewnictwa dźwięków gamy a‑moll, zapamiętaj, gdzie w skali molowej występują półtony.
Naucz się nazewnictwa dźwięków gamy a‑moll, zapamiętaj, gdzie w skali molowej występują półtony.
Naucz się nazewnictwa dźwięków gamy a‑moll, zapamiętaj, gdzie w skali molowej występują półtony.
Wykonaj zadanie wg poniższej instrukcji:
Zagraj na dowolnym instrumencie melodycznym gamę a‑moll: a, h, c1, d1, e1, f1, g1, a1.
Zagraj na dowolnym instrumencie melodycznym gamę a‑moll i jednocześnie zaśpiewaj gamę a‑moll nazwami literowymi.
Zagraj na dowolnym instrumencie melodycznym I tetrachord gamy a‑moll, drugi tetrachord zaśpiewaj nazwami literowymi.
Zaśpiewaj I tetrachord gamy a‑moll nazwami literowymi, drugi tetrachord zagraj na dowolnym instrumencie melodycznym.
Zadanie w parach: Zaśpiewaj I tetrachord gamy a‑moll nazwami literowymi, następnie druga osoba II tetrachord gra na dowolnym instrumencie melodycznym.
Zadanie w parach: Zagraj I tetrachord gamy a‑moll, następnie druga osoba II tetrachord śpiewa nazwami literowymi.
Rnmgb21GwJ5UR
RhC68FEOGEAA4
Ćwiczenie 3
Polecenie 3
Wymień dźwięki gamy C‑dur.
Wymień dźwięki gamy C‑dur.
Wymień dźwięki gamy C‑dur.
Zapisz w zeszycie na pięciolinii gamę C‑dur i podpisz dźwięki nazwami literowymi. Zaznacz I i II tetrachord. Następnie zaśpiewaj dźwięki gamy C‑dur bez pomocy instrumentu.
Polecenie 4
Wymień dźwięki gamy a‑moll.
Wymień dźwięki gamy a‑moll.
Wymień dźwięki gamy a‑moll.
Zapisz w zeszycie na pięciolinii gamę a‑moll i podpisz dźwięki nazwami literowymi. Zaznacz I i II tetrachord. Następnie zaśpiewaj dźwięki gamy a‑moll bez pomocy instrumentu.
Jak to brzmi? Czyli gamy i tonacje w praktyce
Ćwiczenie 4
RN1YYkHmJCxsj
RIDcMVUB57oL1
RbcsoSjEZMttL
Ewolucja notacji muzycznej
W XX wieku w efekcie wprowadzania niekonwencjonalnych technik kompozytorskich i nietypowych instrumentów zaczęto odchodzić od tonalności. Na kilku grafikach prześledzisz ewolucję notacji muzycznej od średniowiecza po czasy współczesne.
RzfY5v42LPmsY
RjpNsfI0RAq4P
Rm2AMJ5ZOwD0V
REjLlMsx7UfwQ
R12inVf9tRLRE
R5XsdHWnJiM7v
Praca domowa
Dopasuj tonację do nastroju. Tonacje: C‑dur i a‑moll. Nastroje: A. wesoły, B. smutny.
Dopasuj tonację do nastroju. Tonacje: C‑dur i a‑moll. Nastroje: A. wesoły, B. smutny.
Dopasuj tonację do nastroju. Tonacje: C‑dur i a‑moll. Nastroje: A. wesoły, B. smutny.
Określ słuchem tonację utworów: C‑dur lub a‑moll. Postaraj się usłyszeć różnice w brzmieniu i nastroju. Słuchaj dowolnego fragmentu utworu. Wybierz nazwę aparatu wykonawczego lub instrumentu, który słyszysz w danym utworze.
Wysłuchaj fragmentu utworu i rozwiąż dwa poniższe zadania.
RNT0Xg9LZ9oTP
R1dVfHfSJyfKd
Ćwiczenie 5
R1OrChWz69APm
Ćwiczenie 6
Zapoznaj się z materiałami dotyczącymi Kaprysu dwudziestego czwartego Niccolo Paganiniego.
Zapoznaj się z materiałami dotyczącymi Kaprysu dwudziestego czwartego Niccolo Paganiniego.
Zapoznaj się z materiałami dotyczącymi Kaprysu dwudziestego czwartego Niccolo Paganiniego.
Wysłuchaj utworu i rozwiąż dwa poniższe zadania.
R1MqShib4ztAI
R51yp7enjqCVe
Ćwiczenie 7
RLImtHGV6veYP
Ćwiczenie 8
Słownik pojęć
Atonalność
Atonalność
sposób doboru i organizacji materiału dźwiękowego w muzyce, przeciwstawny tonalności.
Gama
Gama
następstwo dźwięków uporządkowanych wg stosunków interwałowych, właściwych dla określonej skali w systemie dur‑moll.
Interwał
Interwał
różnica wysokości dwóch dźwięków współbrzmiących (i. harmoniczny) lub następujących po sobie (i. melodyczny).
Kwarta
Kwarta
interwał między pierwszym a czwartym stopniem, drugim a piątym itd., złożony z 4–6 półtonów.
Oktawa
Oktawa
podstawowy interwał, odległość 8 stopni skali diatonicznej.
Skala
Skala
zbiór co najmniej dwóch dźwięków, tworzących w ramach każdej oktawy stały układ stosunków interwałowych (interwał), np. pentatonika, 6‑stopniowa skala całotonowa, heptatonika (którą tworzą głównie skale diatoniczne, m.in. durowa i molowa), 12‑stopniowa skala chromatyczna, 24‑stopniowa skala ćwierćtonowa i inne skale mikrofonowe.
System dur‑moll
System dur‑moll
system organizacji materiału dźwiękowego w muzyce eur., panujący od ok. poł. XVII do pocz. XX w., zw. też systemem funkcyjnym, systemem tonalnym lub tonalnością dur‑moll.
Tetrachord
Tetrachord
grupa czterech, różnych pod względem wysokości, dźwięków uszeregowanych w obrębie kwarty.
Tonacja
Tonacja
podstawa melodyczno‑harmoniczna utworu w systemie dur‑moll, wyznaczona przez związki funkcyjne między dźwiękami i akordami danej gamy durowej lub molowej.
Tonalność
Tonalność
właściwość muzyki (tzn. danego utworu, przebiegu muz.) polegająca na podporządkowaniu wszystkich dźwięków jednemu dźwiękowi centralnemu, np. tonice (tonika) w systemie dur‑moll, w którym jest też utożsamiana z oparciem utworu na danej tonacji.
Tryb
Tryb
w systemie dur‑moll jedna z dwóch odmian: skali, gamy, tonacji, także trójdźwięku.
Słownik pojęć został opracowany na podstawie:
encyklopedia.pwn.pl
Biblioteka muzyczna
RN1YYkHmJCxsj
RIDcMVUB57oL1
RgKdrrSf0LnsC
R1MqShib4ztAI
Bibliografia
Encyklopedia muzyki, pod red. A. Chodkowskiego, PWN, Warszawa 1995
F. Wesołowski, Zasady muzyki, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 1986