Wybierz się do wirtualnego muzeum na spotkanie ze sztuką. To ogromna przyjemność podziwiać obrazy, fotografie i rysunki przedstawiające świat. Dzięki sztuce rzeczywistość staje się bogatsza i można ją obserwować z innej perspektywy.
Zapisz swoje skojarzenia ze słowem 'artysta'.
Odpowiedz na pytania.
Kogo można nazwać artystą?
Co może być dziełem artysty?
Dokończ zdanie.
Artystą może być każdy, kto…
Obejrzyj fotografie znajdujące się w poniższej galerii. Określ, jakie miejsca przedstawiają.
Odpowiedz na pytania.
Gdzie można obejrzeć obrazy artystów?
W jakich miejscach są zgromadzone?
Czym jest galeria?
Jaki znasz inne znaczenia słowa 'galeria'?
Co znajduje się w galerii?
Jak wygląda galeria?
Jak często odwiedzasz galerie?
Wymień różnice pomiędzy galerią sztuki a galerią handlową.
Wyszukaj w słowniku języka polskiego znaczenia słowa 'galeria'.
Przeczytaj wiersz Danuty Wawiłow pt. 'Na wystawie', a następnie wykonaj ćwiczenia.
Na wystawieIdę z mamą na wystawę!
To dopiero jest ciekawe!
Piękny pałac, wielka brama...
'To muzeum' – mówi mama.
Nie widziałem ani razu
tylu ludzi i obrazów.
Samych sal ze sto tysięcy,
a obrazów jeszcze więcej!
Co tu jest namalowane?
Czy to człowiek? Czy to dzbanek?
A tu jakaś dziwna plama...
'Piękny obraz' – mówi mama.
A tu gruby pan z gitarą,
co ma wąsy jak makaron...
Jakieś konie depczą ludzi...
Trochę mi się tutaj nudzi.
Mamo, chodź tu! Mamo, zobacz!
To dopiero piękny obraz!
Kwitną kwiaty, słońce świeci,
na ławeczce siedzą dzieci...
Tylko taka brzydka rama...
'To jest okno' – mówi mama.
Odszukaj w tekście określenia opisujące muzeum, które bohater wiersza zwiedza z mamą i wyjaśnij, w jaki sposób zostało przedstawione to miejsce.
Wyjaśnij, który obraz był według chłopca najpiękniejszy. Uzasadnij swoją odpowiedź.
Wyobraź sobie, że jesteś w galerii sztuki. Zwiedzasz trzy sale. Przyjrzyj się przedstawionym poniżej ilustracjom. Zastanów się i odpowiedz, które dzieło podoba ci się najbardziej.
Wyobraź sobie, że jesteś w galerii sztuki i zwiedzasz trzy sale. Podaj trzy propozycje rodzaju obrazów, które mogłyby się znaleźć w poszczególnych salach.
SALA 1
SALA 2
SALA 3
potomkini króla na dworach hiszpańskich i portugalskich
Obejrzyj ponownie reprodukcje. Zapisz na kartce swoje uwagi i oceń obrazy, nagradzając je gwiazdkami (w skali od 1 do 3 gwiazdek).
Wymień najważniejsze funkcje galerii sztuki.
Policz, które dzieło zyskało najwięcej gwiazdek. Wybierz reprodukcje, które zdobyły twoje największe uznanie. Zaproponuj nazwę, którą mogłaby nosić sala z wybranymi przez ciebie obrazami.
Zaproponuj nazwę dla galerii sztuki.
Odpowiedz na pytania dotyczące ilustracji zamieszczonych w galerii:
Jakie techniki plastyczne zauważyłeś/-aś?
Jaka jest tematyka dzieł prezentowanych w poszczególnych galeriach?
Jakie cechy wspólne mają obrazy i fotografie w każdej z sal?
Jak sądzisz, dlaczego poszczególne reprodukcje znalazły się w danej galerii?
Wymień znane ci techniki plastyczne.
Wymień znane ci gatunki malarskie.
Zredaguj krótką notkę biograficzną wybranego autora, którego dzieło znajduje się w powyższych galeriach.
Dokończ wypowiedzenia tak, aby powstały definicje trzech tematów malarskich.
Pejzaż to…
Martwa natura to…
Portret to…
Podaj inne typy obrazów i dzieł sztuki, jakie znasz. Wyjaśnij, co je charakteryzuje.
Przyjrzyj się grafice zawierającej reprodukcję dzieła Leonarda da VinciLeonarda da Vinci pt. 'Mona Lisa' i przeczytaj, jakie informacje są ważne przy opisie obrazu.
Odszukaj w dostępnych źródłach (np. w słowniku języka polskiego) wyjaśnienie terminu 'mural'.
Wybierz dowolną reprodukcję z galerii. Opisz ją, wzorując się na informacjach zawartych w grafice w poleceniu 11.
Na podstawie opisu ilustracji zamieszczonych w galerii wybierz dzieło, które zrobiło na tobie największe wrażenie. Uzasadnij swój wybór.
Wyobraź sobie, że jesteś artystą i chcesz wykorzystać znane dzieło sztuki jako inspirację do swojej pracy. Znajdź w dostępnych źródłach jeden spośród obrazów wymienionych poniżej i przygotuj w programie graficznym jego autorską wersję:
obraz Andy WarholaAndy Warhola pt. 'Marilyn MonroeMarilyn Monroe' (do wykonania obrazu możesz wykorzystać swoją fotografię portretową),
obraz Vincenta van GoghaVincenta van Gogha pt. 'Słoneczniki' (możesz zamienić kolory poszczególnych elementów, np. tła, wazonu i samych słoneczników).
Wyobraź sobie, że jesteś artystą i chcesz wykonać znane działo sztuki jako inspirację do swojej pracy. Znajdź w dostępnych źródłach obraz, a następnie opisz, jak wyglądałaby twoja autorska wersja.