W jaki sposób możemy pomagać ludziom pokrzywdzonym? Rozważania w kontekście "Katarynki" Bolesława Prusa
W jaki sposób możemy pomagać ludziom pokrzywdzonym? Rozważania w kontekście Katarynki Bolesława Prusa
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
- zna treść opowiadania B. Prusa Katarynka,
- wie, na czym polegał tragizm głównej bohaterki tego opowiadania.
b) Umiejętności
Uczeń:
- pracuje z tekstem,
- używa słownictwa emocjonalnego,
- opowiada historię głównej bohaterki.
2. Metoda i forma pracy
praca z tekstem, metoda problemowa‑poszukująca, dyskusja
3. Środki dydaktyczne
Bolesław Prus, Katarynka
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel odczytuje na głos fragmenty opowiadania, które mówią o tym, w jakiej sytuacji znajduje się główna bohaterka. Następnie nauczyciel prosi uczniów, aby wynotowali własne spostrzeżenia na temat: Czego brakuje dziewczynce do szczęścia?
Pomocne zagadnienia:
- Główna bohaterka opowiadania nie jest radosna. (Dziewczynka zwykle siedziała przy oknie. Było to dziecko z ciemnymi włosami i ładną twarzyczką, ale blade i jakieś nieruchawe.[...] Pan Tomasz nie widział nigdy, ażeby dziecię to śpiewało lub biegało po pokoju, nie widział nawet uśmiechu na bledziutkich ustach i nieruchomej twarzy.)
- Dziewczynka nie ma pełnej rodziny.
- Bohaterka nie ma zabawek.
- Główna bohaterka opowiadania nie wychodzi z domu (– Ona nie widzi! – szepnął mecenas opuszczając binokle. W tej chwili doświadczył kłucia w oczach na samą myśl, że ktoś może wpatrywać się w słońce, które ziało żywym ogniem.)
- Dziewczynka nie chodzi do szkoły.
- Główna bohaterka opowiadania nie zażywa ruchu (Lecz nawet rozszerzona sfera zmysłów niższych nie mogła kalece zastąpić wzroku. Dziewczynka uczuła brak wrażeń i zaczęła tęsknić.)
- Bohaterka nie ma radosnego dzieciństwa, jak inne dzieci. Jest niewidoma.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi uczniów, aby na podstawie tekstu określili, jaką rolę w życiu dziewczynki odegrał pan Tomasz.
Pomocne zagadnienia:
- Pan Tomasz swoim poświęceniem sprawił, że dziewczynka stała się radosna:
Otóż, mój Pawle, będę ci płacił dziesięć złotych na miesiąc, ale wiesz za co?... - Za to, ażebyś na podwórze nigdy nie puszczał katarynek! -wtrącił spiesznie lokaj. - Nie - rzekł pan Tomasz. - Za to, ażebyś przez jakiś czas co dzień puszczał katarynki. Rozumiesz?
- Co pan mówi?... – zawołał służący, którego nagle rozzuchwalił ten niepojęty rozkaz. – Ażeby, dopóki się z nim nie rozmówię, puszczał co dzień katarynki na podwórze – powtórzył mecenas wsadzając ręce w kieszenie.
- Pan Tomasz dał jej ciepło, zgadzając się, żeby katarynka grała u nich na podwórku. Sprawił tym dziewczynce ogromną radość. Dzięki temu mała na nowo zaczęła żyć (Mała niewidoma dziewczynka tańczyła po pokoju klaszcząc w ręce. Blada jej twarz zarumieniła się, usta śmiały się, a pomimo to z zastygłych oczu płynęły łzy jak grad.)
- Bohater ten dał dziewczynce wsparcie oraz poczucie, że nie jest sama. Postanowił zająć się nią również od strony medycznej, poszukać pomocy u specjalisty. Dla pana Tomasza pomoc poszkodowanej osobie to źródło ogromnej radości.
Nauczyciel pyta uczniów, jak oni postąpiliby w sytuacji, gdyby na swojej drodze spotkali taką dziewczynkę? Czy odwiedzaliby ją, bawiliby się z nią, staraliby się jakoś urozmaicić jej czas spędzany samotnie w domu?
c) Faza podsumowująca
Jak możemy sami wyjść z inicjatywą i próbować pomagać ludziom pokrzywdzonym przez los?
Przykład: biorąc udział w akcjach charytatywnych, zrzeszając się w środowisku wolontariatu.
5. Bibliografia
B. Prus, Katarynka, [w:] Katarynka i inne opowiadania, Nasza Księgarnia, Warszawa 1997.
6. Załączniki
a) Zadanie domowe
Napisz, jak w dzisiejszych czasach można pomóc ludziom najbardziej pokrzywdzonym.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak