Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

W jaki sposób powstają słowa? Wiadomości wstępne ze słowotwórstwa

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • wie, czym zajmuje się słowotwórstwo,

  • wie, jakie wymiany samogłoskowe i spółgłoskowe zachodzą między wyrazami,

  • zna pojęcia: podstawa słowotwórcza, słowotwórstwo, wyraz pochodny, rodzina wyrazów.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • tworzyć wyrazy pochodne,

  • tworzyć rodziny wyrazów.

2. Metoda i forma pracy

Podająca, poszukująca, wdrażająca.

3. Środki dydaktyczne

Ćwiczenia przygotowane przez nauczyciela.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Uczniowie wykonują ćwiczenie wprowadzające (karta pracy - zadanie nr 1). Po kilku minutach prowadzący sprawdza poprawność ich wykonania na forum klasy. Podaje i wyjaśnia temat lekcji.

b) Faza realizacyjna

Nauczyciel podaje nowe wiadomości gramatyczne, wyjaśniając na przykładach. Uczniowie zapisują notatkę w zeszytach:

Podstawa słowotwórcza (wyraz podstawowy) to wyraz, od którego tworzymy nowe wyrazy (młot).

Wyraz pochodny to taki wyraz, który został utworzony od innego wyrazu (młotek).

Słowotwórstwo jest działem nauki zajmującym się opisem wyrazów pochodnych i sposobem ich tworzenia.

Po zapisaniu notatki nauczyciel udziela dodatkowych wyjaśnień, o ile zajdzie taka konieczność. Następnie proponuje, by przyjrzeć się wyrazom z zadania 1 (karta pracy) i określić, jakimi częściami mowy zostały wyrażone podane wyrazy podstawowe. Wnioski można zapisać na tablicy, a potem w zeszytach.

Wniosek:

Wyrazy pochodne można tworzyć od następujących części mowy:

  • Rzeczowników (pies – piesek)

  • Czasowników (grać – wygrać)

  • Przymiotników (uczciwy – uczciwość)

  • Wyrażeń przyimkowych (nad morzem – nadmorski)

Po zapisaniu notatki prowadzący proponuje, by od wyrazu droga utworzyć jak największą liczbę wyrazów pochodnych. Podane przez uczniów propozycje zapisuje na tablicy.

droga: dróżka, drożyna, przydrożny, drogowy, drogowskaz, rozdroże

Nauczyciel wyjaśnia, że wyrazy pochodne od słowa droga tworzą rodzinę wyrazów. Dyktuje definicję pojęcia:

Rodzina wyrazów to grupa wyrazów utworzonych od tego samego wyrazu podstawowego.

Następnie na przykładzie wyrazu droga wyjaśnia istotę wyrazów pokrewnych. Dyktuje definicję:

Wyrazy pokrewne to wyrazy należące do tej samej rodziny wyrazów.

Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające (karta pracy - zad. nr 2, 3, 4).

c) Faza podsumowująca

Po wykonaniu ćwiczeń sprawdza się poprawność odpowiedzi na forum klasy. Na zakończenie głośno odczytuje się definicje zapisane w zeszytach.

5. Bibliografia

  1. Jaworski M., Podręczna gramatyka języka polskiego, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1986.

  2. Porajski‑Pomsta J., Słowotwórstwo [w:] Nauka o języku polskim w reformowanej szkole, Nowa Era, pod red. A. Mikołajczuk, J. Puzyniny, Warszawa 2002, s. 83‑89.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

Zadanie 1. Poniżej podano grupę wyrazów. Utwórz od nich nowe słowa zgodnie z wzorem:

Wzór: młot – młotek

pies – .......................................

skoczyć – .......................................

góra – .......................................

szary – ......................................

chłop – .......................................

nauczyciel – .......................................

grać – .......................................

mak – .......................................

pod kolanem – .......................................

kolej – .......................................

nad morzem – .......................................

uczciwy – .......................................

Zadanie 2. Do podanych wyrazów dopisz wyrazy podstawowe i pochodne.

wyraz podstawowy wyraz pochodny

.............. [piec]................... piekarz ............ [piekarski. ]....................

...............[rwać].................. wyrwać ............ [wyrwanie].....................

...............[uczyć].................. nauczyciel .............[nauczycielski]....................

...............[lekarz].................. lekarka .............[lekarski]....................

................[kwiat]................. kwiatek ..............[kwiateczek]...................

Zadanie 3. Do podanych wyrazów dopisz wyrazy pokrewne. Wypisz wymianę samogłosek
i spółgłosek:

Wzór: droga - dróżka o:ó g:ż

wyraz pochodny wymiana głosek

rzeka ................................. .................................

ucho ................................. .................................

noga ................................. .................................

krzak ................................. .................................

morze ................................. .................................

mucha ................................. .................................

mierzyć ................................. .................................

Zadanie 4. Dokończ podane zdania:

Miesiąc, w którym kwitną drzewa to .......................................................... .

...................................................................................................... to śmiałek.

Człowiek, który muruje to ........................................................................... .

.................................................................................................. to podróżnik.

Osoba, która naucza to ................................................................................. .

.................................................................................................... to golibroda.

b) Zadanie domowe

Zadanie 1. Utwórz jak najwięcej wyrazów pokrewnych od wyrazu dzień.

[odpowiedź: dzienny, dziennikarz, dziennikarstwo, dziennikarski, dziennik]

Zadanie 2. Do podanych wyrazów dopisz wyrazy pochodne. Określ, od jakich części mowy zostały utworzone.

malarz, pod kolanem, piekarz, pod dachem, gęś, rzucać, stary, pływać, pod zamkiem

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R1EB6L7SNX7wZ

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 122.49 KB w języku polskim
R1SGdQ05wYUVE

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 29.50 KB w języku polskim