W jakie związki składniowe wchodzą wyrazy?

Lekcja powtórzeniowa

– Powtórzenie i utrwalenie wiadomości o związkach składniowych.

Umiejętności

Uczeń:

– rozpoznaje i właściwie nazywa wszystkie rodzaje związków składniowych: związek zgody, rządu i przynależności,

– rozpoznaje i nazywa części mowy i części zdania,

– dokonuje rozbioru logicznego zdania,

– kształci logiczne myślenie,

– redaguje konkretne wypowiedzi na pytania,

– wykorzystuje teoretyczne wiadomości w praktycznym działaniu.

Metoda i forma pracy

Metody: elementy dialogu, pogadanka heurystyczna, metoda zajęć praktycznych, ćwiczenia gramatyczne.

Formy pracy: indywidualna i zbiorowa.

Środki dydaktyczne

Karta pracy ucznia, Test

1. Nauczyciel wita uczniów i informuje, jaki jest cel zajęć. To, czym się dzisiaj zajmiemy, to powtórzenie i usystematyzowanie wiadomości o związkach składniowych. Uczniowie zapisują temat lekcji.

2. Następnie nauczyciel razem z uczniami powtarza wiadomości o związkach zgody, rządu i przynależności. Zadaje w tym celu pytania, na które odpowiadają wylosowani uczniowie. W celu przeprowadzenia losowania przygotowano tyle piłeczek pingpongowych ilu jest uczniów w klasie. Piłeczki ponumerowano. Każdy uczeń ma przyporządkowany numer, który ma w dzienniku klasowym.

Informacje, które powinny się pojawić podczas powtórzenia:

Pytania zadawane przez nauczyciela:

  1. Czym jest związek składniowy?

  2. Ile znacie związków składniowych?

  3. Wymień związki składniowe.

  4. Czym się różni związek współrzędny od związku podrzędnego?

  5. Co wiesz o związku zgody?

  6. Co łączy się najczęściej w związku zgody?

  7. Co wiesz o związku rządu?

  8. Co łączy się najczęściej w związku rządu?

  9. Co wiesz o związku przynależności?

  10. Co łączy się najczęściej w związku przynależności?

3. Po powtórzeniu wiadomości uczniowie wspólnie redagują notatkę z niezbędnymi informacjami na temat związków składniowych.

Informacje, które powinny znaleźć się w notatce:

Związek składniowy to połączenie dwóch części zdania w pewną strukturę składniową. Pomiędzy poszczególnymi częściami zdania mogą zachodzić związki składniowe współrzędne i podrzędne.

Mamy następujące związki składniowe:

Związek zgody, związek rządu i związek przynależności.

W związku zgody łączy się rzeczownik (podmiot) z czasownikiem (orzeczeniem) i rzeczownik z przymiotnikiem, zaimkiem przymiotnym, liczebnikiem, imiesłowem przymiotnikowym czynnym lub biernym oraz rzeczownikiem. Wyraz nadrzędny (określany) i podrzędny (określający) zgadzają się pod względem formy, tzn. występują w tym samym przypadku, liczbie i rodzaju.

W związku rządu czasownik łączy się z rzeczownikiem lub wyrażeniem przyimkowym w funkcji dopełnienia, a także rzeczownik z innym rzeczownikiem lub wyrażeniem przyimkowym. Czasami przymiotnik z rzeczownikiem. Wyraz nadrzędny decyduje o formie gramatycznej wyrazu podrzędnego.

W związku przynależności łączy się zazwyczaj czasownik z przysłówkiem, zaimkiem przysłownym, imiesłowem przysłówkowym lub wyrażeniem przyimkowym w funkcji okolicznika. Najczęściej wyraz podrzędny (określający) jest wyrazem nieodmiennym.

4. Dodatkowe informacje nauczyciela, które pomogą uczniom łatwiej rozróżniać rodzaje związków.

Aby sprawdzić, w jakim związku pozostają wyrazy w zdaniu, należy:

  1. dokonać rozbioru logicznego zdania, wyodrębnić związki i określić wyraz nadrzędny (określany) i podrzędny (określający),

  2. jeśli podczas odmiany obydwa wyrazy zmieniają końcówki i dopasowują się do siebie, jest to związek zgody,

  3. jeśli wyraz nadrzędny zmienia końcówki, a wyraz podrzędny pozostaje w tej samej formie, jest to związek rządu,

  4. jeśli wyraz podrzędny to wyrażenie przyimkowe lub nieodmienna część mowy, jest to związek przynależności.

1. Po wprowadzeniu w tematykę zajęć i powtórzeniu niezbędnych wiadomości uczniowie przystępują do wykonywania ćwiczeń mających na celu sprawdzenie i utrwalenie ich wiadomości.

Ćwiczenia zostały zawarte w karcie pracy ucznia.

Faza podsumowująca

1. Nauczyciel dokonuje podsumowania pracy na lekcji. Jeszcze raz powtarza wiadomości o związkach składniowych.

2. Zadanie pracy domowej.

Dokonaj rozbioru logicznego zdania, znajdź występujące w nim związki i nazwij je.

Wieczorem lekko podenerwowani goście rozeszli się do swoich pokoi.

Bibliografia

Nagajowa M., ABC metodyki języka polskiego, Warszawa 1995.

Nasiłkowski S., Metody nauczania, Toruń 1997.

Nagajowa M., Nauka o języku dla nauki języka, Kielce 1994.

b. Test

R1SFwR06wGJlU

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 39.00 KB w języku polskim