W klasie stoi 20 krzeseł. Liczba mnoga w języku niemieckim
W klasie stoi 20 krzeseł. Liczba mnoga
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
nazywa większość cyfr od 0 do 9 i liczb od 10. do 100,
wymawia prawidłowo pod względem fonetycznym poznane cyfry i nazwy mebli w liczbie pojedynczej i mnogiej.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi wskazać lub zaznaczyć usłyszaną cyfrę,
potrafi przyporządkować podpis do rysunku,
potrafi utworzyć liczbę mnogą dla podanego rzeczownika poznanego wcześniej.
2. Metoda i forma pracy
Praca z całą klasą, praca indywidualna i w parach.
3. Środki dydaktyczne
Fotokopie z rysunkami mebli oraz podpisy do nich
Fotokopie z mozaiką
Rysunki z meblami do policzenia
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel przypomina wraz z uczniami numerowanie od 0 do 12, a następnie zasady tworzenia liczb od 13. do 100. Uczniowie wykonują na tablicy kilka przykładów. Następnie nauczyciel przypomina wraz z uczniami nazwy mebli oraz sposoby tworzenia ich liczbę mnogą (załącznik 1).
b) Faza realizacyjna
Uczniowie wpisują do krzyżówki nazwy mebli. Utrudnieniem jest to, że podane są tylko niektóre litery krzyżówki, natomiast głównym, jednym dla wszystkich, objaśnieniem jest: Möbel (załącznik 2).
Zabawa w odszukiwanie mebli na rysunku. Uczniowie próbują policzyć i nazwać, ile mebli ukrytych jest na rysunku. Wszystkie meble należy wypisać wraz z rodzajnikiem oraz ustnie podać ich liczbę mnogą (załącznik 3).
Uczniowie tworzą grupy 2‑osobowe i układają mozaikę. Mozaika zawiera rzeczowniki w liczbie pojedynczej i mnogiej. Uczniowie muszą odnaleźć parę: ten sam rzeczownik w liczbie pojedynczej i mnogiej. Elementy te należy ułożyć ściankami do siebie. Linia prosta z jednej ze stron oznacza, że jest to koniec i tam nie można już nic dołączyć (załącznik 4).
Uczniowie indywidualnie liczą, ile mebli znajduje się na rysunki i obok zapisują pisemnie (załącznik 5).
c) Faza podsumowująca
Uczniowie opisują pokój przedstawiony na rysunku. Należy uwzględnić kolor i miejsce położenia. (załącznik 6). Jeśli istnieje możliwość uczniowie mogą wykonać ćwiczenia komputerowe ze stron: http://www.sp12.switch.pl/wielokrotne/zahlen.htm, http://www.sp12.switch.pl/wielokrotne/mobel.htm, które mają utrwalić poznany materiał.
5. Bibliografia
A.Spier, Mit Spielen Deutsch lernen, Cornelsen Scriptor, Frankfurt am Main 1981.
6. Załączniki
Załącznik 1.
Rys. Karolina Majchrzak
II część ćwiczenia:
Załącznik 2.
W | |||||||||
F | |||||||||
I | C | ||||||||
S | T | ||||||||
S | L | ||||||||
H | A | ||||||||
E | L |
Załącznik 3.
Rys. Karolina Majchrzak
Załącznik 4.
Rys. Karolina Majchrzak
Załącznik 5.
Rys. Karolina Majchrzak
b) Zadanie domowe
Dokończyć opis pokoju. Nauczyć się wiadomości z lekcji.
7. Czas trwania lekcji
2 x 45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak