W klasie stoi 20 krzeseł. Liczba mnoga

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • nazywa większość cyfr od 0 do 9 i liczb od 10. do 100,

  • wymawia prawidłowo pod względem fonetycznym poznane cyfry i nazwy mebli w liczbie pojedynczej i mnogiej.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi wskazać lub zaznaczyć usłyszaną cyfrę,

  • potrafi przyporządkować podpis do rysunku,

  • potrafi utworzyć liczbę mnogą dla podanego rzeczownika poznanego wcześniej.

2. Metoda i forma pracy

Praca z całą klasą, praca indywidualna i w parach.

3. Środki dydaktyczne

Fotokopie z rysunkami mebli oraz podpisy do nich

Fotokopie z mozaiką

Rysunki z meblami do policzenia

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel przypomina wraz z uczniami numerowanie od 0 do 12, a następnie zasady tworzenia liczb od 13. do 100. Uczniowie wykonują na tablicy kilka przykładów. Następnie nauczyciel przypomina wraz z uczniami nazwy mebli oraz sposoby tworzenia ich liczbę mnogą (załącznik 1).

b) Faza realizacyjna

  1. Uczniowie wpisują do krzyżówki nazwy mebli. Utrudnieniem jest to, że podane są tylko niektóre litery krzyżówki, natomiast głównym, jednym dla wszystkich, objaśnieniem jest: Möbel (załącznik 2).

  2. Zabawa w odszukiwanie mebli na rysunku. Uczniowie próbują policzyć i nazwać, ile mebli ukrytych jest na rysunku. Wszystkie meble należy wypisać wraz z rodzajnikiem oraz ustnie podać ich liczbę mnogą (załącznik 3).

  3. Uczniowie tworzą grupy 2‑osobowe i układają mozaikę. Mozaika zawiera rzeczowniki w liczbie pojedynczej i mnogiej. Uczniowie muszą odnaleźć parę: ten sam rzeczownik w liczbie pojedynczej i mnogiej. Elementy te należy ułożyć ściankami do siebie. Linia prosta z jednej ze stron oznacza, że jest to koniec i tam nie można już nic dołączyć (załącznik 4).

  4. Uczniowie indywidualnie liczą, ile mebli znajduje się na rysunki i obok zapisują pisemnie (załącznik 5).

c) Faza podsumowująca

Uczniowie opisują pokój przedstawiony na rysunku. Należy uwzględnić kolor i miejsce położenia. (załącznik 6). Jeśli istnieje możliwość uczniowie mogą wykonać ćwiczenia komputerowe ze stron: http://www.sp12.switch.pl/wielokrotne/zahlen.htm, http://www.sp12.switch.pl/wielokrotne/mobel.htm, które mają utrwalić poznany materiał.

5. Bibliografia

A.Spier, Mit Spielen Deutsch lernen, Cornelsen Scriptor, Frankfurt am Main 1981.

6. Załączniki

Załącznik 1.

R19Obn2rojfNk
R1ZSgjA7Yl4Hs
RY6CMVkGSAR3o
R2hkQH4jNb7cP
RGApJJrC9GQYW
RWKNL7UvNeuww
R1ImqFYIiQq9x
R1HxRQWLplKZQ
RtSFHGPD1m7qk
REthP3ywAKH2K
R12osQWSHoEiq
R1AKOTHjiUjPL

Rys. Karolina Majchrzak

II część ćwiczenia:

Załącznik 2.

W

F

I

C

S

T

S

L

H

A

E

L

Załącznik 3.

R1Feoe6eTzCI4

Rys. Karolina Majchrzak

Załącznik 4.

R1SHdxW1uIguI
RcKeWIFA1yzrP
R1INClUwiCqsF
R16WjLLEtie2C
Rf6g1bKqOvIE7
REgdPnIrCvoAD
RecfbhwzKleFo
ReRq0qXPSLOlo
RkV8OIrtK5SiM
R1O0qXIOTSASI
Rrimpx8ijP4Fl
R1G3hPMZIR15m
R1MwF0InP9KDf
Rl249eis3YmfB
RCZoc09msz3lw
RoDXnaDxWCwAQ
RsCWXZ150aVq8
RtK2iHKqXHdCo
R1KyEhthygLzP
R1aZmNA22w6eM
RlYfjhflnjMHm
R1R7SDcC0sY4j
RQRgrIMuHjC6p
Rd4a4ytoPZLG7
RtJiBH9roSRTF
Rt5gvHQQu8fj0
Rma4JmNvziLsB
R130yYkSEEPlX
R1LEeoKOTpxYK
RTMNnXZ6vTOmT
RYzcBCgfhPEb1
R10n6fCFsDYtg
RXvwoZiqP79gV
RKfa9UqmKb7gU
RWVmGQeozn744
Rz4jEFPjGGWGy
RCp7C9hUHyhru
RqvWBe5WSMtnO
RQ29Cg70HPqRM
Reg4JQtIdGdx2
R14OiKVW2jGCp
R1Etkzp3HZ0Pi
RQdX1Hk2aHKBm
ReE0ffPXV6KkE
ROjn0HwDqulOu
R14ypGybKPT9s
RjcvO5eYnY8VO
RCvw9wM21eV9v
R1c8nVAW2CaAe
RYrgLRQbuSokO
R1Y9thmP37CPi
RfA9wFagThUOP
R1YfBVTTOVwMv
R18ye4jzeu8gu
R1bVmz9OLomWo
R1V6qNMI2s6Dl
R16DVg2IE47AC
RtrN9N13rF4Ay
R1NYbsAVZtzqi
RBENmRu0l32yu
Rg6pbgxeRVafj
Rrx38XS6imJTh
R1W1WbcLYW0Bf
R1dOflOFZMxmI
R2RvFwbgLMSFI
RhWeEPUTUNk3P
R6UDtdIXsT5pN
R15LHxe4aeT9W
R1Z9ySZAtMWC9
RmvfMMwcUPmJw
RsqxluGeFNUZB
RzZDtdn9AecV8
RsKwTz0vz2ua9
RDOxCUJLgFKo7
R8lfVTWRhTi5N
RbnYME7L4NSG8
R1cBZ4zOvxAll
R1a0yrOz7iFRf
R1OH1ATXZ3o5O
RhIy7hVsDVRRk
RY9mJQ6Dkm2yt
RA1ydNbXxM8t6
R1eFHeql4I7Tw
R1cg5lLi6Zdtu
R1TEmX9Zur55Q

Rys. Karolina Majchrzak

Załącznik 5.

R1V73SVOWmwlh

Rys. Karolina Majchrzak

b) Zadanie domowe

Dokończyć opis pokoju. Nauczyć się wiadomości z lekcji.

7. Czas trwania lekcji

2 x 45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

RdBNriF2vdqfe

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 432.17 KB w języku polskim
Rtbv07edzgOZB

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 1.77 MB w języku polskim