W krainie greckich mitów – wybrane mity z mitologii Jana Parandowskiego
W krainie greckich mitów – wybrane mity z mitologii Jana Parandowskiego
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna treść co najmniej trzech mitów greckich,
rozumie role mitów: poznawczą, światopoglądową, religijną.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi wyciągać wnioski o wiedzy, kulturze starożytnych w oparciu o mity,
potrafi prowadzić dłuższą wypowiedź na dany temat,
potrafi wyrazić swoje zdanie.
2. Metoda i forma pracy
Elementy metody podającej, problemowej, heurystycznej, metoda ćwiczeń praktycznych, praca zbiorowa, praca indywidualna.
3. Środki dydaktyczne
Owidiusz, Przemiany, Nasza Księgarnia, Warszawa 1969.
J. Parandowski, Mitologia, Wydaw. Poznańskie. Poznań 1987.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Powitanie. Sprawdzenie listy obecności. Nauczyciel podaje temat lekcji: W krainie greckich mitów – wybrane mity z mitologii Jana Parandowskiego.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi uczniów o ocenę atrakcyjności mitów.
Uczniowie losują karteczki (spośród 35 tylko 7 jest oznaczonych numerem, oznaczającym kolejność wypowiedzi na temat przeczytanego mitu, reszta karteczek jest czysta).
Nauczyciel w międzyczasie czyni uwagi o roli mitów w życiu starożytnych (poznawcza, światopoglądowa, religijna), o tym czego możemy się o nich dowiedzieć przez pryzmat tych opowieści, o poziomie wiedzy z rożnych dziedzin nauki.
Uczniowie, którzy czytali mity, o których nie powiedziano na zajęciach, polecają je innym uczniom, ewentualnie nauczyciel zwraca uwagę na mity, które warto przeczytać.
Nauczyciel prezentuje uczniom „Przemiany” Owidiusza, objaśniając ich korelacje z mitologią, jaką znają.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel odsłania tablicę z krzyżówką, którą uczniowie mają za zadanie rozwiązać. (załącznik 1.)
Nauczyciel zadaje pracę domową.
5. Bibliografia
Owidiusz, Przemiany, Nasza Księgarnia, Warszawa 1969.
Parandowski J., Mitologia, Wydaw. Poznańskie. Poznań 1987.
Polonista w szkole. Podstawy kształcenia nauczyciela polonisty, red. A. Janus‑Sitarz, Universitas, Kraków 2004.
Z uczniem pośrodku. Podmiotowa dydaktyka literatury, języka i kultury, red. Z. Budrewicz, M. Jędrychowska, Wydawnictwo Naukowe AP, Kraków 1999.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
załącznik 1
1 | |||||||||||
2 | |||||||||||
3 | |||||||||||
4 | |||||||||||
5 | |||||||||||
6 | |||||||||||
7 | |||||||||||
8 | |||||||||||
9 |
1. Kochająca matka jak.....................
2. Lekkomyślny jak...........................
3. Oddany ludziom jak......................
4. Piękny jak......................................
5. Silny jak.........................................
6. Dzielny jak.....................................
7. Pełna wdzięku jak..........................
8. Zachłanny jak..................................
9. Zapatrzony w siebie jak.................
HASŁO: MITOLOGIA
Odpowiedzi: Demeter, Ikar, Prometeusz, Apollo, Herakles, Odys, Gracja, Midas, Narcyz.
b) Zadanie domowe
Wypracowanie na temat: Ja z Hermesem w autobusie linii ...(tu uczniowie sami wpisują nr)
(150 słów)
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak