W kręgu bogów olimpijskich. Z wizytą u Zeusa i Hery
W kręgu bogów olimpijskich. Z wizytą u Zeusa i Hery
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna treść „Mitologii” Jana Parandowskiego (rozdziały: „Bogowie olimpijscy,”,”Królestwo podziemia”, „Stworzenie świata”),
zna atrybuty, funkcje, zadania oraz miejsca kultu głównych bogów olimpijskich,
zna wizerunki bogów przedstawione w sztuce.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
przytoczyć z tekstu odpowiednie fragmenty mówiące o sposobach czczenia bogów przez człowieka,
zinterpretować tekst,
odnieść dzieła plastyczne, rzeźby do wizerunku literackiego bogów,
wskazać różnice między dziełem malarskim a omawianym tekstem literackim.
2. Metoda i forma pracy
Heureza, przekład intersemiotyczny, elementy wykładu, praca w grupach
3. Środki dydaktyczne
Kartki z imionami bogów, które zostaną rozdane uczniom (Zeus, Atena, Afrodyta, Hermes, Hades, Hefajstos, Ares, Artemida, Apollo, Eros, Demeter, Charty).
Obrazy przedstawiające wizerunki bogów – Fidiasz
Parandowski J, Mitologia, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 1950
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji i uświadamia im cele zajęć. Prosi o zapisanie tematu w zeszytach.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel zadaje węzłowe pytania dotyczące charakterystyki bogów olimpijskich:
Jakie cechy boskie, posiadają bogowie?
W jaki sposób bogowie podzielili się władzą?
Kto sprawuje najwyższą władzę?
Jaki tryb życia prowadzili bogowie?
Dlaczego bogowie są wyjątkowi?
Czym się zajmowali?
Uczniowie sporządzają w zeszytach graficzną notatkę dotyczącą drzewa genealogicznego bogów: Zeusa, Hery, Posejdona, Reji, Kronosa, Hadesa, Demeter, Hestii.
Uczniowie oglądają obrazy prezentujące bogów. Konfrontują dzieła z tekstem.
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy kilkuosobowe, każda z nich otrzymuje karteczki z imionami bogów. Zadaniem zespołów jest scharakteryzować bogów (pochodzenie, przydomek, zakres obowiązków, cechy charakteru, atrybuty) i przyporządkowywać im miejsca kultu. Uczniowie pracują z tekstem „Mitologii”. Sporządzają notatkę w formie tabeli, wykresu, punktów. Nauczyciel nadzoruje pracę uczniów, odpowiada na pytania, rozwiewa wątpliwości.
Lider grypy przedstawia wyniki wspólnej pracy – prezentacja na forum klasy. Reszta uczniów sporządza krótką notatkę. Nauczyciel ocenia pracę grup.
Uczniowie otrzymują tabelkę (załącznik 1), którą uzupełniają, posiłkując się zdobytymi na lekcji informacjami.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie zapisują temat pracy domowej.
5. Bibliografia
J. Parandowski, Mitologia, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 1950.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
załącznik 1.
Bogowie | Atrybuty, miejsca kultu, przydomek, zakres obowiązków | Funkcje |
Zeus | ||
Hera | ||
Posejdon | ||
Demeter | ||
Hades | ||
Hefajstos | ||
Ares | ||
Apollo | ||
Artemida | ||
Eros |
b) Praca domowa
Napisz, jak wygląda dzień na Olimpie od poranku aż do zachodu słońca.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak