Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

W kręgu kultury śródziemnomorskiej – powtórzenie wiadomości

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna podstawowe gatunki literackie charakterystyczne dla antyku,

  • zna poetów i pisarzy tworzących w danym okresie.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • umie określić cechy podstawowych gatunków literackich, które poznał w trakcie lekcji dotyczących literatury antycznej,

  • umie wskazać motywy literackie obecne w utworach antycznych,

  • umie dopasować motyw literacki do utworu oraz określić sposób jego realizacji.

2. Metoda i forma pracy

Praca zbiorowa, burza mózgów.

3. Środki dydaktyczne

  1. J. Klejnocki, B. Łazińska, D. Zdankiewicz‑Jedynak, Język polski, klasa 1, Literatura i nauka o języku, PWN, Warszawa 2002.

  2. Karty pracy

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel zapoznaje uczniów z celami oraz tokiem lekcji. Wyjaśnia, że zajęcia mają za zadanie uporządkować i utrwalić ich wiedzę z zakresu literatury antycznej.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel rozdaje uczniom pierwszą kartę pracy (załącznik 1). Ich zadaniem jest wpisanie do tabeli cech poszczególnych gatunków literackich oraz podanie nazwisk twórców.

  2. Nauczyciel rozdaje uczniom drugą kartę pracy (załącznik 2). Należy podać tytuły utworów, w których pojawia się dany motyw oraz określenie sposobu jego realizacji.

c) Faza podsumowująca

W tej fazie nauczyciel powinien zwrócić uczniom uwagę, iż większość gatunków literackich, które są obecne w literaturze po dziś dzień, powstała właśnie w starożytności. Nauczyciel może także podkreślić fakt, iż już w czasach antycznych autorzy podejmowali tak ważkie tematy, jak: cierpienie, miłość, poeta i przeznaczenie.

5. Bibliografia

J. Klejnocki, B. Łazińska, D. Zdankiewicz‑Jedynak, Język polski, klasa 1, Literatura i nauka o języku, PWN, Warszawa 2002.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

Załącznik 1

gatunek

cechy

twórcy

Tren

Bajka

Sielanka

Epigramat

Anakreontyk

Satyra

Pieśń

Oda

Psalm

Hymn

Załącznik 2

Motyw

Utwór

Sposób przedstawienia

Cierpienie

Miłość

Poeta

Przeznaczenie

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Ja korzystałam z podręcznika wydanego przez PWN, ale tę lekcję można przeprowadzić w oparciu o inny podręcznik dla klasy 1 dopuszczony przez MEN. Przed lekcją należy poprosić uczniów, by powtórzyli sobie poznane utwory i gatunki literackie. W czasie lekcji uczniowie mogą pracować wspólnie pod kierunkiem nauczyciela, ale możliwe jest również pytanie poszczególnych osób na ocenę.

ReFOL6ftLZjf5

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 93.97 KB w języku polskim
RINCp9QJcXddD

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 22.00 KB w języku polskim